Etter stortingsvedtaket om fastsetting av avgifter mv.
til folketrygden for 2015 er Svalbard en del av sone 1, der avgiftssatsen
er 14,1 pst. Det er imidlertid gitt en særregel i avgiftsvedtaket
for arbeidsgivere hjemmehørende på Svalbard, som innebærer at de kan
benytte 0-sats for arbeid utført på Svalbard, jf. vedtakets § 3
første ledd syvende strekpunkt. Andre arbeidsgivere enn de som er
hjemmehørende på Svalbard, kan benytte 0-sats for lønn og annen
godtgjørelse som blir skattlagt etter Svalbardskatteloven.
Ordlyden i bestemmelsen er imidlertid upresis for
arbeidsgivere som er hjemmehørende på Svalbard. Etter ordlyden gjelder
0-satsen for «avgift som svares av arbeidsgivere hjemmehørende på
Svalbard». Denne ordlyden kan tolkes slik at slike arbeidsgivere
kan benytte 0-sats uansett hvor arbeidet blir utført. Dette har
ikke vært intensjonen, jf. St.prp. nr. 69 (2006–2007) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2007 punkt 2.2.3.
Intensjonen var at arbeidsgivere hjemmehørende på
Svalbard skulle kunne benytte 0-sats for all lønn for arbeid utført
på Svalbard, også når oppholdet på Svalbard var kortere enn det
som kreves for å bli alminnelig eller begrenset skattepliktig til
Svalbard.
Adgang til å bruke 0-sats for all lønn fra arbeidsgivere
hjemmehørende på Svalbard ville åpnet for meget uheldige tilpasninger,
eksempelvis når arbeidet hovedsakelig utføres i sentrale strøk på
fastlandet. En slik tolkning har ikke vært tilsiktet, og bestemmelsen
har altså heller ikke vært praktisert slik.
Det foreslås å klargjøre bestemmelsen i avgiftsvedtaket
for 2016 § 3 første ledd syvende strekpunkt. Forslaget innebærer
en kodifisering av gjeldende rett. Det vises til forslag til stortingsvedtak
om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2016 § 3.
Se for øvrig regjeringens forslag til videreføring av
arbeidsgiveravgiften i forslag til stortingsvedtak om fastsetting
av avgifter mv. til folketrygden for 2016 §§ 1–5.
EFTA-domstolen opphevet ved dom 23. september
2015 deler av EFTAs overvåkningsorgan ESAs vedtak 18. juni 2014
om å godkjenne ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift for
perioden 1. juli 2014 til 31. desember 2020. Opphevelsen gjelder
en særregel om arbeidsgiveravgiftssats for ambulerende virksomheter.
Som en konsekvens av dommen må ESA nå gjennomføre
nye undersøkelser av den delen av ordningen som ikke lenger er godkjent.
Norge er forpliktet til å suspendere støtten etter denne delen av
ordningen mens undersøkelsene pågår, og støtten kan tidligst gjeninnføres
når endelig vedtak om godkjennelse foreligger.
ESA har i brev av 15. oktober 2015 bedt norske myndigheter
om informasjon til bruk i deres undersøkelse. Etter ESAs syn gjelder
opphevelsen den delen av særregelen som på visse vilkår gir ambulerende
virksomhet rett til å bruke lavere avgiftssats enn satsen i sonen
virksomheten er registrert («unntaksregelen»).
Det følger av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen
at støtten etter denne unntaksregelen (adgangen til å benytte lavere
sats enn det som følger av hovedregelen) må stanses så raskt som
mulig. Dette kan gjøres med virkning fra og med 1. januar 2016,
ved å endre § 1 fjerde ledd første punktum i forslaget til stortingsvedtak
om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2016 som ble
lagt fram i Prop. 1 LS (2015–2016).
Unntaksregelen som tillater lavere sats enn
i registreringssonen gjelder også ved arbeidsutleie, jf. § 1 fjerde
ledd annet punktum. Etter departementets vurdering er arbeidsutleie
en form for ambulerende virksomhet. Det er derfor ikke behov for
en egen bestemmelse om dette. Punktet er derfor overflødig og foreslås
fjernet.
ESA viser i ovennevnte brev til at saksøker
har reist tvil om ESAs tolkning av dommen og hvilke deler av reglene
om ambulerende virksomhet som rammes av opphevelsen. Tvilen er reist
for den del av særregelen som pålegger foretak registrert i soner med
redusert sats å anvende den høyere satsen som gjelder i sonen hvor
arbeidet utføres («omgåelsesregelen»). ESA har lagt til grunn at
denne omgåelsesregelen ikke rammes av opphevelsen, men har varslet
at de vil be EFTA-domstolen om en fortolkning av dommen som kan
avklare dette spørsmålet. Etter departementets vurdering er omgåelsesregelen
nødvendig for å motvirke uheldige tilpasninger, som kan føre til
at det tildeles støtte i strid med EØS-avtalen. For det tilfellet
at domstolen skulle komme til at dommen også rammer denne omgåelsesregelen
foreslår regjeringen at Stortinget gir Kongen myndighet til å gi
forskrift om endringer i særreglene for ambulerende virksomhet.
På denne måten kan det raskt gjøres endringer som begrenser risikoen
for tvil om hvorvidt ordningen for øvrig er forenlig med EØS-avtalen.
I ytterste konsekvens kan det bli nødvendig å suspendere adgangen
for foretak med ambulerende virksomhet til å benytte redusert avgiftssats
uansett hvor virksomheten utøves og uansett hvor foretaket er registrert.
Det antas at ESAs endelige vedtak i saken ikke vil
foreligge før tidligst høsten 2016, og at støtten derfor bør suspenderes
for hele 2016.
Det vises til forslag til endring av forslag
til stortingsvedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden
2016 § 1 fjerde ledd og forslag til § 1 nytt sjette ledd. Forslaget
får virkning for inntektsåret 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens
forslag med tillegg.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt budsjettalternativ foreslår 25 pst.
reduksjon i arbeidsgiveravgift for lærlinger.
Dette medlem mener det er svært
viktig at ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift opprettholdes,
og at den ikke undergraves gjennom enkeltbestemmelser som virker
mot ordningens primære formål. Når det foretas endringer i ordningen,
er det imidlertid etter dette medlems syn svært viktig at
berørte områder blir kompensert krone-for-krone for eventuelle avgiftsøkninger. Dette
medlem vil vise til at regjeringen foretar innstramninger
i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift med et påløpt proveny
i 2016 på 300 mill. kroner. Proposisjonen skisserer imidlertid ingen
kompenserende tiltak.
Dette medlem fremmer med bakgrunn
i dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til kompensasjon
til berørte områder i forbindelse med de endringer i differensiert
arbeidsgiveravgift som gjøres i statsbudsjettet for 2016, senest
i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett 2016.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for en kompensasjon
til berørte områder som minimum tilsvarer krone for krone det tap
endringer i differensiert arbeidsgiveravgift medfører.»
Dette medlem viser for øvrig
til egen hovedmerknad og tabell 3.3 og 3.4.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 hvor Venstre foreslo
å innføre fritak for arbeidsgiveravgift for de første tre årene
for foretak med færre enn fem ansatte som et ledd i Venstres omfattende
tiltakspakke for å skape flere arbeidsplasser og flere nye bedrifter.
Som følge av budsjettavtalen av 23. november 2015
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
fremmer dette medlem ikke alternative forslag når
det gjelder arbeidsgiveravgiften i denne innstilling.
Regjeringen foreslår uendrede trygdeavgiftssatser
på 5,1 pst., 8,2 pst. og 11,4 pst. i forslag til Stortingets vedtak
om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2016 §§ 6–8.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt budsjettalternativ foreslår å redusere
trygdeavgiften for fiske, fangst og barnepass fra 8,2 til 7,5 pst.,
samt å redusere trygdeavgiften for annen næringsinntekt fra 11,4
til 10,7 pst. Dette medlem viser for øvrig til egen
hovedmerknad og tabell 3.3 og 3.4.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 hvor Venstre foreslo
å heve grensen for å betale trygdeavgift (frikortgrensen) med 5 000
kroner til 54 650 kroner, øke beløpsgrensen for skattefri (lønnsoppgavepliktig)
inntekt fra 1 000 kroner til 3 000 kroner, heve trygdeavgiften for
lønnsmottakere fra 8,2 til 8,4 pst. (som ledd i en helhetlig omlegging
av personbeskatning) og øke trygdeavgiften for AFP-mottakere fra
5,1 til 6,0 pst. for å stimulere flere til å stå i arbeid lenger.
Som følge av budsjettavtalen av 23. november 2015
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
fremmer dette medlem ikke alternative forslag når
det gjelder trygdeavgiften i denne innstilling.
Produktavgiften til folketrygden for fiskeri-, hval-
og selfangstnæringen foreslås redusert til 2,7 pst., jf. forslag
til Stortingets vedtak om produktavgift til folketrygden for fiskeri-,
hval- og selfangstnæringen for 2016.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.