Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 134 S (2014–2015) Utbygging og finansiering av Bypakke Grenland fase 1 i Telemark.

Komiteen legger til grunn at det er en bred lokalpolitisk enighet om bypakken selv om Bamble kommune har valgt å stå utenfor fase 1.

Komiteen har merket seg at det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS 2) av bompenge- og finansieringsopplegget, og har merket seg at departementet mener de økonomiske forutsetningene som er lagt til grunn, er realistiske og i hovedsak anbefaler det lokale forslaget til utbygging og finansiering.

Komiteen har også merket seg at Bypakke Grenland og prosjektet rv. 36 Skyggestein–Skjelbredstrand er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023.

Komiteen har merket seg at Bypakke Grenland fase 1 innebærer en vesentlig satsing på utvikling av kollektivtilbudet. I opplegget som ble lagt fram for lokalpolitisk behandling, er det lagt til grunn 310 mill. kroner til kollektivtrafikktiltak og 310 mill. kroner til drift av kollektivtransport (2013-prisnivå).

Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet har inngått avtale mellom staten, Telemark fylkeskommune og Porsgrunn, Skien og Siljan kommuner om 215 mill. kroner i belønningsmidler for bedre kollektivtransport og redusert bilbruk i perioden 2013–2016.

Komiteen har merket seg at kollektivsatsingen vil bli et tema i eventuelle kommende forhandlinger om bymiljøavtale i Grenland og at departementet i den forbindelse vil komme tilbake til hvordan driften av kollektivtransporten skal finansieres.

Komiteen har merket seg at departementet har foreslått noen endringer av bypakken, ved at prosjektet rv. 36 Skyggestein–Skjelbredstrand er foreslått fullfinansiert med statlige midler, og at tre bomstasjoner utelates i det opplegget som nå legges fram. Komiteen slutter seg til dette.

Komiteen er opptatt av at bompengeinnkrevingen skal være effektiv, og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering skal være så lave som mulig.

Komiteen vil peke på at lavere kostnader vil kunne komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil i tillegg understreke at de også er opptatt av å få mest mulig veg for pengene, og mener at det økonomiske mulighetsrom som følge av lavere innkrevingskostnader, f.eks. ved at en legger lavere beregningsteknisk rente til grunn i prosjektet, også bør kunne benyttes til å få mer veg ut av prosjektet dersom lokale myndigheter ønsker dette. Dette vil også komme bilistene og kollektivtrafikken til gode.