Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 134
S (2014–2015) Utbygging og finansiering av Bypakke Grenland fase 1
i Telemark.
Komiteen legger til grunn at
det er en bred lokalpolitisk enighet om bypakken selv om Bamble
kommune har valgt å stå utenfor fase 1.
Komiteen har merket seg at det
er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS 2) av bompenge- og finansieringsopplegget,
og har merket seg at departementet mener de økonomiske forutsetningene
som er lagt til grunn, er realistiske og i hovedsak anbefaler det
lokale forslaget til utbygging og finansiering.
Komiteen har også merket seg
at Bypakke Grenland og prosjektet rv. 36 Skyggestein–Skjelbredstrand
er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023.
Komiteen har merket seg at Bypakke
Grenland fase 1 innebærer en vesentlig satsing på utvikling av kollektivtilbudet.
I opplegget som ble lagt fram for lokalpolitisk behandling, er det
lagt til grunn 310 mill. kroner til kollektivtrafikktiltak og 310
mill. kroner til drift av kollektivtransport (2013-prisnivå).
Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet
har inngått avtale mellom staten, Telemark fylkeskommune og Porsgrunn,
Skien og Siljan kommuner om 215 mill. kroner i belønningsmidler
for bedre kollektivtransport og redusert bilbruk i perioden 2013–2016.
Komiteen har merket seg at kollektivsatsingen vil
bli et tema i eventuelle kommende forhandlinger om bymiljøavtale
i Grenland og at departementet i den forbindelse vil komme tilbake
til hvordan driften av kollektivtransporten skal finansieres.
Komiteen har merket seg at departementet
har foreslått noen endringer av bypakken, ved at prosjektet rv.
36 Skyggestein–Skjelbredstrand er foreslått fullfinansiert med statlige
midler, og at tre bomstasjoner utelates i det opplegget som nå legges
fram. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen er opptatt av at bompengeinnkrevingen
skal være effektiv, og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering
skal være så lave som mulig.
Komiteen vil peke på at lavere
kostnader vil kunne komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster
eller kortere innkrevingsperiode.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil i tillegg understreke at de også er
opptatt av å få mest mulig veg for pengene, og mener at det økonomiske mulighetsrom
som følge av lavere innkrevingskostnader, f.eks. ved at en legger
lavere beregningsteknisk rente til grunn i prosjektet, også bør kunne
benyttes til å få mer veg ut av prosjektet dersom lokale myndigheter
ønsker dette. Dette vil også komme bilistene og kollektivtrafikken til
gode.