Det blir i proposisjonen fremja framlegg om
å auke løyvingar på statsbudsjettet for 2015 som følgje av reguleringa
av grunnbeløpet (G) og pensjonar i folketrygda og i visse andre
pensjonsordningar frå 1. mai 2015.
Ein syner til forskrift fastsett ved kongeleg
resolusjon 29. mai 2015 om grunnbeløp, reguleringsfaktorer, satser
for minste pensjonsnivå frå 1. mai 2015 og virkningstidspunkt for
regulering av kravet til minsteinntekt for rett til dagpengar.
Grunnbeløpet er auka frå 88 370 kroner til 90 068
kroner frå 1. mai, det vil seie med 1,92 pst. Uføretrygda og andre
som får pensjonar og ytingar regulerte gjennom endringar i grunnbeløpet,
får dermed ein tilsvarande auke frå same dato. Alderspensjon under
opptening vert også oppregulert med 1,92 pst.
Alderspensjon under utbetaling vert regulert
med lønnsauken på 1,92 pst. og deretter fråtrekt 0,75 pst. Dette
inneber at alderspensjonistar får auka pensjonen med 1,16 pst. frå
1. mai 2015.
Satsane for minste pensjonsnivå for alderspensjonistar
er auka med lønnsauken på 1,92 pst. og deretter justerte for effekten
av levealdersjusteringa, noko som inneber at satsane er auka med
1,42 pst. Satsane er frå 1. mai 2015 sette til 139 728 kroner for låg
sats, 162 566 kroner for ordinær sats, 175 739 kroner for høg sats
og 274 085 kroner for særskilt sats.
Meirutgiftene for 2015 som følgje av reguleringa av
grunnbeløpet og pensjonar vert om lag 3 213 mill. kroner.
For å sikre lik praksis for budsjettproposisjonar til
Stortinget, har departementet som utgangspunkt i vedtaksdelen i
denne proposisjonen nytta Prop. 119 S (2014–2015) som vart fremma
samtidig med revidert nasjonalbudsjett for 2015.
Alderspensjonistane kan i 2015 få ei negativ
utvikling i kjøpekraft. For å hindre ei utvikling der pensjonistane
får negativ kjøpekraft over tid samstundes som kjøpekrafta til lønnstakarane
aukar, vil regjeringa gjennomgå regelverket om regulering av pensjonar
og vurdere moglege endringar.
Ein syner til kapittel 3 i proporsjonen, som
gjer greie for utviklinga i grunnbeløpet, pensjonar og lønn dei
seinare åra.
Når det gjeld skattereglane for pensjonistar
i 2015 er dette gjort greie for i kapittel 4 når det gjeld:
I kapittel 5 og 6 i proposisjonen er det nærare gjort
greie for:
Pensjonar og ytingar
frå folketrygda
Pensjonar mv. frå Statens pensjonskasse
Avtalefesta pensjon i privat sektor
Pensjonstrygda for sjømenn
Krigspensjonering
Supplerande stønad til personar med kort
butid i Noreg
Reglane for regulering av pensjonar i folketrygda går
fram av folketrygdlova §§ 1-4, 19-14 og 20-18 og forskrift 6. mai
2011 nr. 465 om beregning av lønnsveksten som skal benyttes ved
regulering av grunnbeløpet og alderspensjon i folketrygda.
Alderspensjon under utbetaling skal regulerast med
eit gjennomsnitt av lønns- og prisveksten. Dette skjer ved at pensjonen
vert regulert i samsvar med lønnsauken og deretter fråtrekt ein
fast faktor på 0,75 pst.
Det vises til kapittel 2 i proposisjonen der
det er gjort detaljert greie for reglane for reguleringane, samt
regulering av grunnbeløpet, pensjonar og satsane for minste pensjonsnivå
frå 1. mai 2015.
Grunnlaget for reguleringa har vore drøfta med Pensjonistforbundet,
Seniorsaken, Forsvarets seniorforbund, Landslaget for offentlige
pensjonister, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Samarbeidsforumet
av funksjonshemmedes organisasjoner, Landsorganisasjonen i Norge,
Unio og Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund.
Det vert lagt til grunn ein venta lønnsauke
på 2,7 pst. i 2015 i tråd med anslaget til regjeringa som går fram
av revidert nasjonalbudsjett for 2015. I trygdeoppgjeret 2014 vart
det lagt til grunn for reguleringa av grunnbeløpet ein venta lønnsauke
på 3,3 pst. i 2014 i tråd med anslaget til regjeringa som går fram av
revidert nasjonalbudsjett for 2014. Faktisk lønnsauke for 2014 er
nå anslått til 3,1 pst. i rapporten «Grunnlaget for inntektsoppgjørene
2015» frå Det tekniske berekningsutvalet for inntektsoppgjera av
30. mars 2015. Partane er samde om at det ligg føre eit negativt
avvik på 0,2 prosentpoeng for 2014. I trygdeoppgjeret 2014 vart
det lagt til grunn ein faktisk lønnsauke på 3,9 pst. i 2013. Faktisk
lønnsauke for 2013 er i rapporten frå Det tekniske berekningsutvalet
for inntektsoppgjera framleis sett til 3,9 pst. Partane er samde
om at det dermed ikkje ligg føre eit avvik for 2013.
Med dagens reguleringsreglar vil pensjonistane normalt
få ei årleg betring av kjøpekrafta, men noko lågare enn for lønnstakarane.
I år med moderate lønnsoppgjer, der lønnstakarane får ein lønnsauke som
berre er litt høgare enn forventa prisvekst, kan fråtrekket på 0,75
pst. føre til at pensjonistane får ei negativ utvikling i kjøpekrafta.
Regjeringa vil difor gjennomgå prinsippa for
den årlege reguleringa av pensjonar. Siktemålet er å unngå ei utvikling
over fleire påfølgande år der pensjonistane får minska kjøpekraft,
samstundes som arbeidstakarane får auka kjøpekraft. I denne samanhengen
skal ein vurdere ei eller anna form for glattingsmekanisme.
Til grunn for gjennomgangen skal liggja ein
føresetnad om at eventuelle endringar ikkje må svekke bærekrafta
i pensjonssystemet. Det skal ikkje gis nokon garanti mot minska
kjøpekraft i enkelte år. Ein skal framleis justere for eventuelle
avvik mellom forventa og faktisk lønnsauke dei siste to åra.
Gjennomgangen vil ikkje påverke trygdeoppgjeret
i år, men skal vere klar i god tid før trygdeoppgjeret neste år.
Ein skal like fullt vurdere om eventuelle endringar skal gjelde
frå og med 2016, eller om ein ved trygdeoppgjeret i 2016 også skal
ta omsyn til ei eventuell minska kjøpekraft i 2015.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Anette
Trettebergstuen, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Thore
Vestby og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Gunhild Berge Stang, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø,
viser til at det til grunn for reguleringen ligger ventet lønnsøkning
i 2015, justert for avvik mellom ventet og faktisk lønnsøkning de
siste to årene. Komiteen har merket seg at partene
er enige om at det foreligger et avvik på 0,2 prosentpoeng for 2014,
men ikke noe avvik for 2013. Grunnbeløpet er økt fra 88 370 kroner
til 90 068 fra 1. mai 2015. Dette utgjør 1,92 pst.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk
Venstreparti, konstaterer at reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden,
pensjonsrettigheter under opptjening og løpende pensjoner er foretatt
i tråd med Stortingets vedtak etter pensjonsforliket som et flertall
i Stortinget stod bak. Grunnbeløpet og pensjoner under opptjening,
samt uførepensjoner og ytelser som reguleres gjennom endringer i
grunnbeløpet, reguleres med 1,92 pst. Etter at løpende alderspensjoner
er oppregulert med lønnsveksten, gjøres et fratrekk på 0,75 pst.,
slik at dagens alderspensjonister får en årlig økning på 1,16 pst.
før prisstigning er regnet med.
Komiteen viser også
til at satsene for minste pensjonsnivå for alderspensjonister er
økt med lønnsveksten på 1,92 pst. og deretter justert for effekten
av levealdersjusteringen, noe som innebærer at satsene er økt med
1,42 pst. Satsene er fra 1. mai 2015 fastsatt til 139 728 kroner
for lav sats, 162 566 kroner for ordinær sats, 175 739 kroner for
høy sats og 274 085 kroner for særskilt sats.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk
Venstreparti, tar til etterretning at merutgiftene for 2015 som
følge av reguleringen av grunnbeløpet og pensjoner blir om lag 3 213
mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti i 2005 stemte imot pensjonsforliket
og foreslo da at løpende pensjoner skulle reguleres i tråd med lønnsutviklingen.
I tråd med regjeringserklæringen høsten 2005 aksepterte Sosialistisk
Venstreparti stortingsflertallets vilje og har deretter vært med
på gjennomføringen av den vedtatte reformen. Dette medlem mener
at vi nå ser et uheldig utslag i tråd med det Sosialistisk Venstreparti
uttrykte bekymring for allerede i 2005.
Komiteen viser til
at det har vært avholdt drøftingsmøter mellom regjeringen og Pensjonistforbundet,
Seniorsaken, Forsvarets seniorforbund, Landslaget for offentlige
pensjonister, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Samarbeidsforumet
av funksjonshemmedes organisasjoner, Landsorganisasjonen i Norge,
Unio og Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund. Komiteen har
merket seg at noen av partene etter drøftingsmøtene har unnlatt
å signere årets protokoll.
Komiteen viser til at alderspensjonistene
i 2015 kan få en negativ utvikling i kjøpekraft. Komiteen viser
til møte og kontakt mellom regjeringen og de parlamentariske lederne
i Stortinget før drøftingsmøtene mellom regjeringen og organisasjonene.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at det
er en felles forståelse om at regjeringen vil gjennomgå prinsippene
for den årlige reguleringen av pensjoner, og at siktemålet er å
unngå en utvikling over flere påfølgende år, der pensjonistene får
redusert kjøpekraft, samtidig som lønnstakernes kjøpekraft øker. Flertallet støtter
regjeringens intensjoner, slik de er beskrevet i proposisjonen.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til at formålet med gjennomgangen
skal være å hindre en utvikling der pensjonistene får negativ kjøpekraft
over flere påfølgende år, samtidig som lønnstakernes kjøpekraft
øker, basert på en forutsetning om at eventuelle endringer ikke
må svekke bærekraften i pensjonssystemet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, tar til etterretning
at den varslede gjennomgangen ikke vil påvirke trygdeoppgjøret i
år da årets oppgjør baseres på dagens regelverk, men forutsetter
at gjennomgangen, med eventuelle forslag til endringer, foreligger
i god tid før trygdeoppgjøret for 2016.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at regjeringen i den forbindelse
vil vurdere om eventuelle endringer skal gjelde fra og med 2016, eller
om en ved trygdeoppgjøret i 2016 også skal ta hensyn til en eventuell
redusert kjøpekraft i 2015, likevel slik at bærekraften i pensjonssystemet
ikke svekkes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti legger til grunn at eventuelle
endringer vil ta hensyn til redusert kjøpekraft i 2015.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg på
denne bakgrunn til regjeringens forslag i Prop. 132 S (2014–2015).
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,viser til pensjonsforliket (Ot.prp. nr.
37 (2008–2009) Om lov om endringer i folketrygden (ny alderspensjon)
med Innst. O. nr. 67 (2008–2009)). Stortinget besluttet av forenklingshensyn
at tidligere vedtak om å regulere løpende pensjoner med gjennomsnittet
av lønns- og prisvekst skulle gjennomføres ved at pensjonene reguleres
med lønnsveksten, fratrukket en fast faktor på 0,75 pst. I proposisjonen
ble det vist til at en slik regulering i perioden 1967–2006 under
ett ville gitt en høyere realvekst i pensjonene enn en regulering
basert på gjennomsnittet av lønns- og prisveksten. Det samme gjelder
perioden fra 2011 og frem til i dag (se for eksempel Unios notatserie
nr. 2/2015).
Dette flertallet viser dessuten
til at det fremgår av pensjonsforliket at regjeringen i drøftingene
med pensjonistenes og arbeidstakernes organisasjoner skal «gjennomgå
lønnsveksten som danner grunnlaget for reguleringen og foreta en
vurdering av om det foreligger særlige forhold som det eventuelt bør
tas hensyn til» (Ot.prp. nr. 37 (2008–2009), blant annet side 133).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en negativ kjøpekraftsutvikling er et særlig forhold som det
bør tas hensyn til, og viser derfor til disse medlemmers forslag som
vil sikre alderspensjonistene mot en negativ kjøpekraftsutvikling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer et forslag som er i strid med den
felles forståelsen mellom regjeringen og alle partiene på Stortinget
om en gjennomgang og vurdering av regelverket i god tid før trygdeoppgjøret
i 2016. Disse medlemmer viser dessuten til at finansminister
Siv Jensen under Stortingets spørretime så sent som 27. mai i år
viste til at Fremskrittspartiets organer har akseptert pensjonsforliket
som en forutsetning for å sitte i regjering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at pensjonsforliket i 2011 ble inngått av alle partier med unntak
av Fremskrittspartiet og er underlagt lov og forskrift. Disse medlemmer viser
til at regjeringen må følge det Stortinget til enhver tid har vedtatt,
men at Stortinget står fritt til å foreta eventuelle justeringer
eller tillegg, noe disse medlemmer ønsker i denne
saken.
Disse medlemmer viser til at
alderspensjonistene risikerer negativ kjøpekraftsutvikling med årets
oppgjør. Dette skyldes pensjonsforliket som alle partier med unntak
av Fremskrittspartiet stod bak i 2011. I dette pensjonsforliket
la man til grunn en underregulering av alderspensjonene med 0,75
pst., noe som medfører at pensjonistene vil få redusert sin kjøpekraft
i de årene pris- og kostnadsveksten blir tilnærmet lik lønnsveksten,
noe som skjer ved moderate oppgjør.
Disse medlemmer er glad for at
regjeringen har tatt initiativ til å gjennomgå disse reglene før
neste års oppgjør med henblikk på å sikre pensjonister mot negativ
kjøpekraftsutvikling flere år på rad. Disse medlemmer viser
til at regjeringen ved årets oppgjør er forpliktet til å følge de
til enhver tid gjeldende lover og forskrifter som regulerer trygdeoppgjøret.
Disse medlemmer fremmer forslag
om at regjeringen skal komme til Stortinget så fort man vet hvor
mye alderspensjonistene ligger an til å få redusert sin kjøpekraft
i 2015 med, sånn at Stortinget får etterbevilget gapet mellom videreføring
av dagens kjøpekraft og den negative kjøpekraften mye tyder på at
pensjonistene vil oppleve uten denne justeringen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig komme med
en sak som sørger for at alderspensjonistene ikke får redusert sin
kjøpekraft i 2015.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at problemstillingen med mulig regulering under prisutviklingen
er noe regjeringen har kjent til i lang tid. Det er fullt mulig
å gjøre unntak fra denne modellen når utslaget blir negativ kjøpekraft
for pensjonister. Stortinget står fritt til å kunne gi ekstraytelser
til pensjonistene gjennom egne budsjettvedtak, dette da man oppfyller
loven om trygdeoppgjøret, men bevilger mer enn det på fritt grunnlag
Dette medlem har lagt til grunn
et tap på 0,15 pst. nedgang i realinntekt og viser i den forbindelse til
Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett. Dette
medlem støtter regjeringens varslede gjennomgang av regelverket,
og imøteser en ordning som kan sikre at vi ikke havner i tilsvarende
posisjon ved en annen anledning, noe som ikke står i motstrid til
å gjøre endringer i årets trygdeoppgjør.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
behandlingen av revidert nasjonalbudsjett sørge for at alderspensjonister
ikke taper kjøpekraft i årets trygdeoppgjør.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det fortsatt er usikkerhet om hvor stort et eventuelt tap
i kjøpekraft vil bli for alderspensjonistene, og selv om prognosene
viser et tap på 0,15 pst., er det usikkerhet knyttet til dette. Disse
medlemmer vil ikke begrense dekking av tap til 0,15 pst.
men vil med disse medlemmers forslag dekke tapet
selv om det skulle bli større enn 0,15 pst.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen snarest mulig komme med
en sak som sørger for at alderspensjonistene ikke får redusert sin
kjøpekraft i 2015.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
behandlingen av revidert nasjonalbudsjett sørge for at alderspensjonister
ikke taper kjøpekraft i årets trygdeoppgjør.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
Arbeids- og sosialdepartementet får fullmakt til
å regulere pensjonar frå statskassa på same måten som for statspensjonistar.
II
I statsbudsjettet for 2015 vert det gjort følgjande
endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
Utgifter |
611 | | Pensjonar frå statskassa | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsløyving, vert auka med | 100
000 |
| | frå kr 17 800 000 til kr 17 900 000 | |
612 | | Tilskott til Statens pensjonskasse | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsløyving, vert auka med | 200
000 000 |
| | frå kr 9 405 000 000 til kr 9 605 000
000 | |
| 70 | For andre medlemer av Statens pensjonskasse, overslagsløyving,
vert auka med | 2
000 000 |
| | frå kr 105 000 000 til kr 107 000 000 | |
615 | | Yrkesskadeforsikring | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsløyving, vert auka med | 1
000 000 |
| | frå kr 90 000 000 til kr 91 000 000 | |
616 | | Gruppelivsforsikring | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsløyving, vert auka med | 2
000 000 |
| | frå kr 180 000 000 til kr 182 000 000 | |
660 | | Krigspensjon | |
| 70 | Tilskott, militære, overslagsløyving, vert auka med | 1
000 000 |
| | frå kr 109 000 000 til kr 110 000 000 | |
| 71 | Tilskott, sivile, overslagsløyving, vert auka med | 2
000 000 |
| | frå kr 270 000 000 til kr 272 000 000 | |
664 | | Pensjonstrygda for sjømenn | |
| 70 | Tilskott, vert
auka med | 1
000 000 |
| | frå kr 72 000 000 til kr 73 000 000 | |
666 | | Avtalefesta pensjon (AFP) | |
| 70 | Tilskott, overslagsløyving, vert auka med | 7
000 000 |
| | frå kr 1 500 000 000 til kr 1 507 000
000 | |
667 | | Supplerande stønad til personar over
67 år | |
| 70 | Tilskott, overslagsløyving, vert auka med | 4
000 000 |
| | frå kr 410 000 000 til kr 414 000 000 | |
2620 | | Stønad til einsleg mor eller far | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsløyving, vert auka med | 32
000 000 |
| | frå kr 2 480 000 000 til kr 2 512 000
000 | |
2651 | | Ytingar under arbeidsavklaring | |
| 70 | Arbeidsavklaringspengar, overslagsløyving, vert
auka med | 430
000 000 |
| | frå kr 33 560 000 000 til kr 33 990
000 000 | |
2655 | | Uførheit | |
| 70 | Uføretrygd, overslagsløyving, vert auka med | 965
000 000 |
| | frå kr 75 300 000 000 til kr 76 265
000 000 | |
| 76 | Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsløyving, vert
auka med | 1
000 000 |
| | frå kr 59 000 000 til kr 60 000 000 | |
2670 | | Alderdom | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, vert auka med | 502
000 000 |
| | frå kr 63 200 000 000 til kr 63 702
000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, vert auka med | 959
000 000 |
| | frå kr 120 710 000 000 til kr 121 669
000 000 | |
| 73 | Særtillegg, pensjonstillegg mv., overslagsløyving, vert
auka med | 76
000 000 |
| | frå kr 5 600 000 000 til kr 5 676 000
000 | |
2680 | | Etterlatne | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, vert auka med | 15
000 000 |
| | frå kr 1 170 000 000 til kr 1 185 000
000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, vert auka med | 12
000 000 |
| | frå kr 913 000 000 til kr 925 000 000 | |
| 72 | Særtillegg, overslagsløyving, vert auka med | 1
000 000 |
| | frå kr 91 000 000 til kr 92 000 000 | |
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
4. juni 2015
Arve Kambe | Erlend Wiborg |
leder | ordfører |