Forsvarsdepartementet legger frem forslag til
ny midlertidig lov om beskyttelse av og kontroll med geografisk
informasjon av hensyn til rikets sikkerhet. Forslaget innebærer
en videreføring av bestemmelsene som fremgår i lov 18. august 1914
nr. 3 om forsvarshemmeligheter § 3. Det er ikke tilsiktet realitetsendringer
i bestemmelsene.
Lov om forsvarshemmeligheter § 3 viser til forbud
mot opptak, mangfoldiggjøring eller offentliggjøring av henholdsvis
informasjon om militære anlegg og områder og dybdedata. Et sentralt
formål med forslaget er å videreføre forskriftshjemlene. Etter departementets
syn er en videreføring avgjørende for å opprettholde nødvendig beskyttelse
av og kontroll med informasjon som har betydning for rikets sikkerhet. Departementet
påpeker at en videreføring av bestemmelsene vil redusere risiko
for kompromittering av sensitive og sikkerhetsgraderte data.
Et forslag om å innta dagens forbud i nye bestemmelser
i lov 20. mars 1998 nr. 10 om forebyggende sikkerhetstjeneste (sikkerhetsloven)
har vært på høring samtidig med forslag til lov om ikraftsetting
av straffeloven 2005 mv. Etter høringsrunden har det imidlertid
vist seg nødvendig med en nærmere vurdering av lovforslaget og tilhørende
forvaltningsregime. Departementet vil søke å finne en bedre balanse mellom
det nasjonale behovet for hemmelighold og det sivile samfunnets
behov for informasjon. Samtidig vil lovarbeidet måtte tilpasses
den pågående revisjonen av sikkerhetsloven.
Departementet foreslår derfor å videreføre dagens
bestemmelser i moderne språkdrakt i en midlertidig lov med varighet
på inntil 2 år fra ikraftsettingstidspunktet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Kristian Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe
Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til at proposisjonen på en ryddig
måte redegjør for nødvendigheten av en midlertidig lov for å kunne
beskytte og ha kontroll med geografisk informasjon av hensyn til
rikets sikkerhet.
Komiteen har merket seg at dette
innebærer en videreføring av bestemmelsene som fremgår i lov 18. august
1914 nr. 3 om forsvarshemmeligheter, og at det ikke innebærer en
realitetsendring.
Komiteenviser
til at nevnte lov i realiteten er opphevet av Stortinget, men ikke
er trådt i kraft i påvente av ikraftsetting av straffeloven 2005. Komiteen er
kjent med at ikraftsettingstidspunktet for straffeloven 2005 er
1. oktober 2015.
Komiteen har merket seg at departementet
har hatt ute på høring et forslag om å innta overnevnte bestemmelser
i lov 20. mars 1998 nr. 10 om forebyggende sikkerhetstjeneste –
sikkerhetsloven.
Komiteen tar til etterretning
at departementet etter en omfattende høringsrunde vil foreta en nærmere
vurdering av lovforslaget og tilhørende forvaltningsregime, for
å søke å finne en bedre balanse mellom det nasjonale behovet for
hemmelighold og det sivile samfunnets behov for informasjon. Dette
innebærer også at lovarbeidet tilpasses den pågående revisjon av
sikkerhetsloven.
Komiteen har videre merket seg
at siden ikraftsettingstidspunktet for ny straffelov er 1. oktober 2015,
og for å unngå en periode uten forbuds- og forskriftshjemler tilknyttet
opptak, mangfoldiggjøring eller offentliggjøring av henholdsvis
informasjon om militære anlegg og områder og dybdedata, må nevnte
forbud videreføres med virkning fra senest 1. oktober 2015.
Komiteen har merket seg at dette
foreslås gjort med en midlertidig lov, Prop. 86 L (2014–2015), slik
at dagens forbud kan videreføres inntil lovrevisjonen med sikkerhetsloven
er ferdigstilt.
Komiteen er enig i en slik fremgangsmåte, støtter
lovforslaget og slutter seg til proposisjonen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at departementets forslag har møtt motstand hos flere høringsinstanser.
Dette gjelder både forbudet mot opptak, mangfoldiggjøring eller
offentliggjøring av informasjon om militære anlegg og områder, samt dybdedata.
Dette medlemviser
til høringsinnspill fra sentrale aktører som Norsk Redaktørforening, Norsk
Presseforbund, Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening,
IKT Norge, Kartverket, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
og Norges geologiske undersøkelse (NGU) som alle er kritiske til
lovforslaget knyttet til opptak, mangfoldiggjøring eller offentliggjøring
av informasjon om militære anlegg og områder. Disse høringsinstansene
viser til at Stortinget vedtok opphevelse av lov om forsvarshemmeligheter
§ 3, jf. Innst. O. nr. 29 (2007–2008) og mener forslaget innebærer
en forlengelse av forbudet mot Stortingets tidligere vedtak, snarere
enn en liberalisering slik departementet hevder.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til høringsinnspill fra tunge aktører som Samferdselsdepartementet,
Nærings- og fiskeridepartementet, Klima- og miljødepartementet,
Norsk institutt for vannforskning, Miljødirektoratet, Kysten er
klar, Olex AS, Forskningsforum Møre og Fiskeridirektoratet, Fiskeri-
og havbruksnæringens landsforening, Havforskningsinstituttet og
Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som uttrykker alvorlige
bekymringer for den delen av loven som omhandler forbud mot opptak,
mangfoldiggjøring og offentliggjøring av dybdedata. Kritikken understreker
samfunnets behov for dybdedata og peker på at teknologi som er svært utbredt
vil kunne rammes.
Disse medlemmer viser til at
bekymringene fra høringsinstansene på begge punkter knytter seg
til risikoen for at handlinger som er vanlige og i samfunnets interesse,
med en slik lovtekst kan straffes uavhengig av om handlingen faktisk kompromitterer
rikets sikkerhet, eller har intensjon om dette. Tidligere behandling
av lov om forsvarshemmeligheter § 3 understreker viktigheten av
å skape et regelverk som ikke strafflegger handlinger uten at det
er et vilkår om at det er røpet en hemmelighet i straffelovens forstand,
at offentliggjøringen kan være til skade for rikets sikkerhet, eller
at handlingen er i spionasjehensikt.
Disse medlemmer tar til etterretning
det nasjonale behovet for hemmelighold. Det er likevel et tydelig
behov for nærmere dialog om regelverket og forvaltningsregimet på
området da det er et sjeldent stort avvik mellom høringsinstansers
oppfatning av forslaget og departementets tolkning. Departementets
beslutning om å gjøre loven midlertidig er derfor viktig.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til midlertidig lov
om beskyttelse av og kontroll med geografisk informasjon
av hensyn til rikets sikkerhet
§ 1 Lovens formål
Formålet med denne lov er å legge forholdene til rette
for effektivt å kunne motvirke trusler mot rikets selvstendighet,
sikkerhet og andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser ved å beskytte
og utøve kontroll over geografisk informasjon.
§ 2 Forbud mot opptak, mangfoldiggjøring
eller offentliggjøring av informasjon om militære anlegg og områder
Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som uten
samtykke fra Kongen, eller den Kongen bemyndiger, opptar, mangfoldiggjør
eller offentliggjør kart, skisser, fotografier eller beskrivelser
over militære anlegg eller områder, med mindre forholdet rammes
av et straffebud med høyere strafferamme.
Kongen gir forskrift om vilkår for samtykke som nevnt i
første ledd.
§ 3 Forbud mot opptak, mangfoldiggjøring
eller
offentliggjøring av dybdedata
Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som uten
samtykke av Kongen, eller den Kongen bemyndiger, og som ikke kan
anses nødvendig for en sikker navigering i den alminnelige seilingsleden,
a) opptar, mangfoldiggjør eller offentliggjør
kart eller kartskisser over rikets havner, fjorder eller innløp
eller norsk territorialfarvann, eller
b) foretar målinger eller andre lodninger
Dersom forholdet rammes av et straffebud med høyere strafferamme
enn 1 år, vil forholdet bedømmes etter den aktuelle bestemmelsen.
Kongen gir forskrift om vilkår for samtykke som nevnt i
første ledd.
§ 4 Forholdet til tidligere
forskrifter
Forskrifter gitt i medhold av lov 18. august 1914 nr. 3
om forsvarshemmeligheter § 3 gjelder også etter at loven her har
trådt i kraft.
§ 5 Lovens ikraftsetting og
varighet
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Loven gjelder i 2 år fra ikraftsettingstidspunktet.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den
3. juni 2015
Anniken Huitfeldt | Øyvind Halleraker |
leder | ordfører |