Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret skal bidra til å sikre rettighetene til Forsvarets
personell og bidra til å effektivisere Forsvaret generelt.
Komiteen har merket seg at Ombudsmannsnemnda
i 2014 har foretatt fem befaringer og at nemnda erfarer svært mye
positivt ved sine befaringer. Det fremgår at en opplever gode ledere
med tydelige holdninger, stor arbeidsvilje og et godt arbeidsmiljø.
Dette fremholdes ikke minst av de tillitsvalgte ved avdelingene,
både blant ansatte og vernepliktige.
I Ombudsmannsnemndas innberetning for 2014 er
det gitt spesielt fokus på fem områder:
Eiendom, Bygg og
Anlegg (EBA).
Innføring av allmenn verneplikt fra 2015.
Avvikling av renholdstjeneste i regi av
Forsvarsbygg.
Stadige omstillinger i Forsvaret.
Tidsbruken ved sikkerhetsavklaringer.
Komiteen har tidligere merket
seg at Forsvaret har gjennomført en rekke påkrevde moderniseringer
vedrørende forlegninger, messer mv., men at det fortsatt gjenstår
en del oppgradering/nybygg innen EBA for at bygningsmassen i Forsvaret
skal komme opp på en akseptabel standard. Ved en del sentrale anlegg
oppleves nedslitt og uegnet bygningsmasse som en stor belastning for
personellet. Komiteen legger til grunn at Forsvaret
fortsatt har fokus på dette i tiden fremover.
Komiteen merker seg at en innføring
av allmenn verneplikt fra 2015 betinger, etter Ombudsmannsnemndas
syn, at det må en ekstra innsats til for at vedtaket om allmenn
verneplikt fra 2015 skal bli vellykket.
Komiteen har merket seg at det
ved flere store og operative etablissementer forekommer trangboddhet,
og at det er betydelige mangler. Kapasiteten i mange leire er ikke
tilstrekkelig til å dekke behovet. Det vil generelt være behov for kasernerom,
garderober og sanitære rom, slik at begge kjønn får tilfredsstillende
forhold. I noen tilfeller er dette løst ved at kvinnene har overtatt dusjene
som var ment for befalet. For å tilrettelegge toalettløsninger for
kvinner er urinalene på herretoaletter fjernet og omgjort til unisex-toaletter. Komiteen ser
på dette som midlertidige løsninger som forventes løst innen rimelig
tid. Det sier seg selv at dette ikke er holdbart i lengden.
Et annet forhold som Ombudsmannsnemda for Forsvaret
tar opp, er mangelen på tilpasset utstyr, spesielt til kvinner.
I første rekke gjelder dette personlig bekledning og utrustning
(PBU). Komiteen forventer at departementet tar tak
i dette. Innføring av alminnelig verneplikt gjør det særlig påkrevet
at kvinner får tilpasset utstyr på lik linje med menn. I ytterste
konsekvens kan dette ha sikkerhetsmessige følger. Uten tilpasset utstyr
vil ikke soldatene kunne utføre oppdraget sitt på en sikker og god
måte. Komiteen forventer at Forsvaret tar dette på
alvor.
Komiteen har merket seg at lang
tid for sikkerhetsklareringer har vært en gjenganger i Forsvaret
ved Ombudsmannsnemndas innberetninger om virksomheten. Komiteen vil
i denne sammenheng også vise til brev av 15. desember 2014 til kontroll-
og konstitusjonskomiteen med gjenpart til forsvarsministeren, forsvarssjefen, Nasjonal
sikkerhetsmyndighet og Forsvarets sikkerhetsavdeling.
Komiteen viser til at en lang
behandling av sikkerhetsklareringer kan få alvorlige konsekvenser for
det personellet dette gjelder, både soldater og fast tjenestegjørende
personell. Forholdet er også tatt opp i EOS-utvalgets årsmelding
for 2014, Dokument 7:1 (2014–2015).
Tilbakemeldingene komiteen har
fått fra både EOS-utvalget og Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, kan
tyde på at situasjonen har forverret seg det siste året. En av årsakene
som anføres er innføringen av nytt saksbehandlingssystem, som i
stedet for å korte ned tidsbruken har forverret situasjonen.
Ettersom denne problemstillingen har vært en gjenganger
i Ombudsmannsnemndas innberetninger, finner komiteen det
kritikkverdig at dette forholdet ikke er blitt utbedret. Komiteen forventer
at Forsvarsdepartementet/Forsvaret har stor oppmerksomhet på dette
fremover og at statsråden følger opp med ytterligere tiltak, slik at
behandling av sikkerhetsklareringer kommer ned på en akseptabel
behandlingstid. Dagens situasjon er ikke holdbar.
Komiteen har merket seg at stadige
omstillinger i Forsvaret vanskeliggjør rekruttering, spesielt av
kompetansekrevende personell. Komiteen finner det
bekymringsfullt at rekruttering av kompetansekrevende personell
er vanskeliggjort av stadige omstillinger, ettersom Forsvaret benytter
avanserte våpensystemer som det tar lang tid å utdanne og oppgradere
personell for. Komiteen forutsetter derfor at det
treffes tiltak for å beholde kritisk viktig personell som er spesielt
utdannet for å ivareta Forsvarets våpensystemer.
Komiteen har for øvrig merket
seg at Forsvarsdepartementet har besluttet å konkurranseutsette renholdstjenesten
i Forsvaret. Komiteen ser positivt på at Forsvarsbygg
vil vektlegge de ansattes rettigheter til bl.a. reglene ved virksomhetsoverdragelse
ved konkurranseutsettingen av tjenesten. Komiteen har
merket seg at konkurranseutsetting av renholdstjenesten kan by på
enkelte sikkerhetsmessige utfordringer, spesielt ved sårbare anlegg,
og komiteen forutsetter at dette gis spesiell oppmerksomhet.
Ombudsmannsnemnda har i tidligere innberetninger
fokusert på mangler ved ivaretakelse av veteraner på en god måte,
og skissert flere problemstillinger som burde få en vesentlig bedring. Komiteen har
fulgt dette opp i sine innstillinger til Stortinget. Komiteen har
merket seg at Ombudsmannsnemnda finner at det er gjort mye for å
forbedre de forhold som tidligere er påpekt, og det siteres fra
Ombudsmannsnemndas innberetning:
«Ombudsmannsnemnda er glad for det betydelige arbeidet
som stadig styrkes, og at vi som nasjon i stadig sterkere grad erkjenner
det viktige arbeidet som er gjort, og som gjøres av norsk personell.
Siste handlingsplan viser en rekke betydelige punkter og ordninger
som bidrar til økt oppmerksomhet og bedre ivaretakelse av veteranene
og deres miljø.»
Komiteen finner det svært gledelig
at det gjøres mye godt arbeid for å ivareta våre veteraner.