Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til helse- og omsorgskomiteen, datert 27. mars 2015

Dokument 8:66 (2014-2015) Representantforslag om satsning på persontilpasset medisin i Norge

Det vises til representantforslaget Dokument 8:66 (2014-2015) om satsning på persontilpasset medisin i Norge.

Jeg deler stortingsrepresentantenes vurdering av at det er behov for en nasjonal, strategisk tilnærming til persontilpasset medisin i den norske helsetjenesten. Rapporten fra den nasjonale utredningen gjennomført av de regionale helseforetakene i 2014 danner et godt grunnlag for en slik tilnærming. Regjeringen vil følge opp det igangsatte arbeidet og vektlegger betydningen av å se persontilpasset medisin i en større sammenheng.

Helsedirektoratet er for 2015 gitt i oppdrag å utarbeide en nasjonal strategi for persontilpasset medisin i helsetjenesten, med frist 31. desember d.å. Den nasjonale strategien skal være for tjenesten, til støtte i utvikling og implementering av persontilpasset medisin. Rapporten fra den nasjonale utredningen og dens anbefalinger skal, sammen med annen relevant informasjon, legges til grunn for arbeidet. Strategien skal identifisere en visjon for persontilpasset medisin i Norge og inneholde en handlingsrettet plan som kan understøtte utvikling og opptak av persontilpasset medisin i helsetjenesten. Direktoratet er bedt om å omtale målsettinger, utviklingstrekk og internasjonale trender og erfaringer, samt status for persontilpasset medisin i helsetjenesten. Den handlingsrettede planen skal blant annet omtale opptak i tjenesten, kommunikasjon, pasientveiledning, kompetanse og utdanning, teknologi og organisering, innsamling, håndtering og bruk av data og klinisk forskning. Videre skal samfunnsøkonomiske aspekter ved persontilpasset medisin, herunder prioritering, omtales. Helsedirektoratet er bedt om at arbeidet skal gjennomføres som en åpen prosess med involvering av relevante interessenter.

Regjeringen vil på bakgrunn av den nasjonale strategien vurdere forslag til tiltak som kan bidra til en godt forberedt implementering av persontilpasset medisin i helsetjenesten.

La meg kort få kommentere på forslagsstillernes bekymring for at sykehusøkonomien i 2015 vil gjøre det vanskelig å følge opp arbeidet med persontilpasset medisin. Det er en høy aktivitetsvekst sammenliknet med tidligere år. I budsjettet for 2014 lå det inne den høyeste budsjetterte veksten i sykehusene noensinne.

Den nasjonale strategien vil bli sett i sammenheng med den kommende stortingsmeldingen om prioritering og med evalueringen av bioteknologiloven.

Regjeringen har som mål å øke omfanget av kliniske studier innen alle behandlingsmetoder og å gi flere pasienter mulighet til å delta i utprøvende behandling gjennom kliniske studier. For at flere pasienter skal gis en slik mulighet, må de, deres pårørende og helsepersonell lett kunne tilegne seg informasjon om hvilke kliniske studier som planlegges eller pågår. Helsedirektoratet fikk sammen med de regionale helseforetakene i 2014 et oppdrag om å etablere en løsning for pasientrettet informasjon om kliniske studier, via portalen helsenorge.no. Løsningen skal gi tilpasset informasjon om studiene slik at pasienter, pårørende og helsepersonell kan kontakte fagmiljøene for en vurdering av deltakelse i studien. Videre vil løsningen være til hjelp for fastleger, klinikere og forskere til å rekruttere pasienter til sine kliniske forsøk. Informasjonsløsningen lanseres etter planen høsten 2015.

Oppdraget er i tråd med en av anbefalingene i HelseOmsorg21-strategien, der det etterlyses pasientrettet informasjon om kliniske studier. Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering ga i 2009 en anbefaling om å etablere en nettbasert løsning med informasjon om godkjente kliniske studier.

Potensialet som ligger i persontilpasset medisin har ført til en økende oppmerksomhet og optimisme, nasjonalt og internasjonalt. Økt persontilpasning i diagnostikk og behandling er en utvikling som kommer og som vi må møte. Det krever en grundig forberedelse av tjenesten i alt fra utdanning og kompetanse til teknologi, plattformer, organisering og juridiske og etiske aspekter.