Forrige gang det ble lagt frem en helhetlig
reiselivsmelding for Stortinget var i 1999. Forslagsstillerne fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding
som i sin fulle bredde presenterer mulighetene og utfordringene
som norsk reiseliv står overfor nasjonalt og internasjonalt, og
som legger grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Rangdi Krogstad og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind Korsberg og Jørund
Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet,
lederen Geir Pollestad, og fra Venstre Pål Farstad, viser
til Representantforslag 45 S (2014–2015) fra stortingsrepresentantene
Line Henriette Hjemdal, Geir Jørgen Bekkevold, Rigmor Andersen Eide
og Hans Fredrik Grøvan, og til brev fra Nærings- og fiskeridepartementet
av 10. februar 2015 (vedlagt innstillingen).
Komiteen viser til at reiselivsnæringen
er en av de raskest voksende næringene på verdensbasis. Reiselivsnæringen
har et potensial til å bli en av de viktigeste næringer for Norge
i fremtiden. Norge er flere ganger blitt kåret som et av verdens
beste reisemål, og allerede nå omsetter reiselivet i Norge for nesten
70 mrd. kroner og sysselsetter rundt 140 000 mennesker. Dette er et
signal om at det er mye i reiselivet som fungerer bra. På grunn
av økt kjøpekraft har antall reiser økt betraktelig de siste årene
sammenlignet med tidligere, men konkurransen med utenlandske attraktive
reisemål er stor. Dermed stilles det også enda høyere krav til nye
og storslagne opplevelser. En sterkere reiselivsnæring styrker arbeidsmarkedet
og lokal utvikling for både by- og distriktsområder, og bidrar til
at flere land utvikler en sunn økonomi med flere forskjellige inntektskilder.
Komiteen mener at potensialet
for å utvikle reiselivet i Norge er stort. Men det er også noen
utfordringer, blant annet høyt kostnadsnivå og internasjonal konkurranse.
For å svare på utfordringene må norske reiselivsbedrifter utvikle reiselivsprodukter
i verdensklasse, produkter som tilbyr noe unikt, som oser av kvalitet
og som forsvarer det høye kostnadsnivået ved å feriere i Norge.
Komiteen viser til at det etter
flere år med nedturer nå er større optimisme i reiselivsbransjen. Usikkerhet
i arbeidsmarkedet, sterk kronekurs og høyt kostnadsnivå har bidratt
til en nedgang i internasjonale turister til Norge. Men 2014 kan vise
seg å være året hvor denne tendensen er i ferd med å snu. I løpet
av det første halvåret har det vært en økning i antall utenlandske
kommersielle gjestedøgn på fire prosent. Norske kommersielle gjestedøgn
har økt med to prosent sammenlignet med samme periode i 2013.
Komiteen viser til at den største
veksten i antall gjestedøgn var i de sju største byområdene. Stadig
flere turister kombinerer besøk til velkjente turistattraksjoner
i distriktene med overnattinger i de bynære områdene. Dette betyr
at Norges reiselivssatsing bør innrettes etter denne utviklingen,
slik at både distrikts- og bynært reiseliv styrkes. For å oppnå
dette er det behov for en helhetlig og langsiktig planlegging, som
har til hensikt å skape reiselivsprodukter i verdensklasse for å
styrke næringen i alle ledd.
Komiteen viser til at forrige
gang det ble lagt frem en helhetlig reiselivsmelding for Stortinget var
i 1999. Forslagsstillerne mener det derfor er på høy tid med en
reiselivsmelding som i full bredde kan presentere de utfordringene
som næringen møter nasjonalt og internasjonalt, samt legge grunnlaget
for en aktiv reiselivspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartietviser til
at det ble bevilget betydelige midler, 239 mill. kroner, til reiselivsarbeid
i budsjettet for 2015. I tillegg er ikke-sektorspesifikke virkemidler,
i Innovasjon Norge og andre deler av virkemiddelapparatet, tilgjengelige
for reiselivsnæringens aktører. Disse medlemmer mener
at det er riktigere og bedre med gode rammevilkår enn finansiell støtte.
Regjeringens satsing på samferdsel og vekststimulerende endringer
av skatte- og avgiftsnivåene gir økt konkurransekraft for hele det
norske næringslivet. Den alminnelige skattesatsen er redusert til
27 prosent, arveavgiften er fjernet og formuesskatten er betydelig
redusert. Reiselivsnæringen nyter minst like godt av dette som andre
næringer. Dette viser at denne regjeringens satsing på reiselivet
er betydelig, og – inkludert reiselivets nytte av de økte samferdselsinvesteringene
– minst på høyde med forrige regjering.
Komiteen viser til
brev fra Nærings- og fiskeridepartementet v/statsråden datert 10. februar
2015 hvor det fremgår at regjeringen vil fremme en melding til Stortinget
om reiselivsnæringen. Det tas sikte på at meldingen kan behandles
i Stortinget i vårsesjonen 2016.
Komiteen er glad for at regjeringen
følger opp initiativet i dette representantforslaget og at det nå
kommer en reiselivsmelding. Komiteen forventer at
det, i tråd med representantforslagets intensjon, legges frem en
melding som i sin fulle bredde presenterer mulighetene og utfordringene
som norsk reiseliv står overfor nasjonalt og internasjonalt, og
som legger grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.
Komiteen understreker viktigheten
av at hele bredden av næringsaktører og bransjeorganisasjoner i
størst mulig grad blir involvert i utarbeidelsen av meldingen. Dette
er særlig viktig for å skape en balanse i næringshensynene og bidrar
til å sikre langsiktighet i en slik melding.
Komiteen mener det også er avgjørende
at meldingen kommer med konkrete og ambisiøse forslag for å styrke
den norske reiselivsnæringen.
Komiteen ser på reiselivsnæringen
som en av de næringene som kan utvikle seg til å bli en viktig vekstnæring
i en tid der det er et stadig økende behov for å finne alternative
næringer som kan ta over rollen til oljenæringen som motor i norsk
økonomi.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det i april 2012 ble lagt
frem en nasjonal strategi for reiselivsnæringen, «Destinasjon Norge»,
som ble utarbeidet i nært samarbeid med næringen. I strategien ble
det formulert tre vesentlige mål for arbeidet med reiselivsnæringen:
1. Økt verdiskaping
og produktivitet i reiselivsnæringen.
2. Flere helårs arbeidsplasser og mer solide
bedrifter, særlig i Distrikts-Norge.
3. Flere unike og kvalitativt gode opplevelser som
tiltrekker seg flere gjester med høy betalingsvilje.
Disse målene er fortsatt aktuelle og bør også gjenspeiles
i regjeringens reiselivsmelding.
Norge har unike forutsetninger for å ha gode
reiselivsprodukter. Norsk natur er enestående og gir grunnlag for
et rikt tilbud av opplevelser. Ved å bruke vår naturgitte konkurransefordel
og levere unike opplevelser av høy kvalitet, vil norske reiselivsaktører
kunne forsvare det prisnivået som skal til for å øke lønnsomheten
i reiselivsnæringen. Disse medlemmer beklager derfor at
regjeringen Solberg har nedprioritert satsingen på markedsføring
av reiselivsnæringen, og viser til at det i regjeringens budsjettforslag
ble foreslått å kutte 40 mill. kroner i markedsføringsmidler for
reiselivet over Innovasjon Norges budsjett. Disse medlemmer registrerer
at samarbeidspartiene i Stortinget ble enige om å kutte bevilgningen
med 20 mill. kroner, noe som er uheldig.
Disse medlemmer viser også til
det viktige arbeidet som regjeringen Stoltenberg startet opp knyttet
til utfordringene med svært mange små reisemålsselskap rundt om
i landet. Dette arbeidet ser dessverre ut til å ha stoppet opp under dagens
regjering.
Disse medlemmer viser til at
reiselivet er en viktig næring som kan være en stor bidragsyter til
å skape nye arbeidsplasser over hele landet. Disse medlemmer er
opptatt av mulighetene som finnes for økt verdiskaping og økt lønnsomhet
i reiselivsnæringen. En kritisk faktor i så måte er kapitaltilgangen
i reiselivet. Disse medlemmer vil derfor vise til
forslaget i regjeringen Stoltenberg II sin reiselivsstrategi «Destinasjon
Norge» om opprettelsen av et eget såkornfond for reiselivet.
Disse medlemmer vil også fremheve
at en bedre koordinering mellom samferdselsstrategi og reiseliv
på alle nivåer er viktig for en mer samordnet reiselivspolitikk,
og bør derfor være en del av regjeringens arbeid med en reiselivsmelding.
Disse medlemmer vil videre vise
til at det naturbaserte reiselivet er i vekst. Dette gir store muligheter
innenfor de næringene som har sitt grunnlag i forvaltning av naturressurser.
En reiselivsmelding bør derfor se på mulighetene for å legge bedre
til rette for bruk av natur og kulturarven i reiselivssammenheng
og bruke nasjonalparker og verdensarvområder i markedsføringen av
norsk reiseliv.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding
som i sin fulle bredde presenterer mulighetene og utfordringene
som norsk reiseliv står overfor nasjonalt og internasjonalt, og
som legger grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener at potensialet for å utvikle
reiselivet i Norge er stort, og viser samtidig til at tiden er overmoden
når det gjelder en nasjonal politisk diskusjon og stillingtagen
til fremtidens norske reiselivsnæring. Forrige gang det ble lagt
frem en helhetlig reiselivsmelding for Stortinget var i 1999. Derfor
støtter disse medlemmer at det, nå 16 år etter, blir
lagt frem en stortingsmelding for å styrke den norske reiselivsnæringen.
Med det store potensialet for fremtidens norske reiseliv under en
stigende global konkurranse om turismen, anerkjennes det at mye
godt arbeid gjøres. Dette er det viktig å ta vare på når stortingsmeldingen
skal utarbeides.
Disse medlemmer viser til at
Norge som destinasjon flere ganger er blitt kåret til verdens beste
reisemål, noe som bekrefter at reiseliv er en næring for fremtiden.
Reiseliv er blant våre største næringer og en
av de viktigste for internasjonal merkevarebygging av Norge. Dette
forplikter, ikke bare for næringen selv, men også for Norge. Skal
reiselivet kunne utvikle seg, må næringen gis større forutsigbarhet. Disse
medlemmer mener at det trengs en tydeligere profesjonalisering
av næringen. Det må iverksettes tiltak innen både produktutvikling,
destinasjonsutvikling og markedsføring. Destinasjonsselskapene har
en viktig rolle når det gjelder å organisere og legge til rette
for turistene og å drive turistinformasjon. Dette er fellesgoder
som både turister og lokalbefolkning nyter godt av. Disse
medlemmer mener at dette i større grad bør finansieres over offentlige
budsjetter. Disse medlemmer mener i tillegg at offentlige
midler på en bedre måte og i høyere grad enn nå må forankres og virke
regionalt i stedet for sentralt. Det har skjedd mange gode og bærekraftige
endringer de siste årene. Det er bygd opp en samarbeidsparaply med
Innovasjon Norge på topp, og under der ligger landsdelsselskaper
og destinasjonsselskapene. Her er det et godt samarbeid, en markedsføringsstruktur
som blir ivaretatt gjennom www.visitnorway.com og en spleis på økonomi
som gjør at verdien fra hvert enkelt selskap blir mangedoblet. Her
er det rom for de små- og mellomstore bedriftene med sitt særpreg som
er så viktig for å skape synlighet, sammen med de store motorene
som sikrer volum. Dette er det viktig å bygge videre på. Men det
er fremdeles forbedringspotensialer og utfordringer. Disse selskapene
bruker i dag for mye tid og ressurser på å samle inn penger og søke
på tilskuddsordninger til prosjekter i stedet for å bruke tid og
ressurser på å tiltrekke nye kunder både nasjonalt og internasjonalt
samt å forbedre eksisterende og utvikle nye produkter. Det er behov
for at man i samarbeidet mellom den offentlige sektor og reiselivsnæringen
i høyere grad enn i dag spiller hverandre gode. Forstått på den måten,
at det er behov for i høyere grad å legge til rette for en mer langsiktig
finansieringsstruktur hvor flere aktører arbeider sammen samt at det
tas en gjennomgang av overbyråkratiseringen innenfor offentlige
støtteordninger. I tilgangen til offentlige midler til prosjekter
bør det også tas en gjennomgang på søknadsstrukturene slik at det
gis støtte til prosjekter ut fra effekt av prosjektet fremfor kriterier
for prosjektet.
Disse medlemmer mener at det
fremdeles er forbedringspotensial for, gjennom de offentlige virkemidler,
å styrke den norske reiselivsnæringen. Det er store forventninger
fra reiselivet knyttet til en slik melding, og den bør derfor inneholde
tiltak som forplikter. Disse medlemmer mener at en
slik stortingsmelding om reiseliv burde kartlegge muligheter for
og diskuterer løsningsforslag for
å styrke Innovasjon
Norges utenlandskontor innen internasjonal markedsføring.
å skape et tydeligere samarbeid mellom
destinasjonsselskap, landsdelsselskap og Innovasjon Norge nasjonalt
på produkt og destinasjonsutvikling.
å støtte opp om en infrastruktur som styrker tilgjengeligheten
til våre største attraksjoner og aktiviteter, også ved bruk av kollektivtransport og
CO2-nøytral biltransport.
å sørge for at reiselivet blir tatt med
som høringspart i nasjonale utbyggingssaker der grunnlaget for reiselivet
kan være truet.
å se på muligheten for å innføre momsreduksjon på
ulike reiselivsprodukter for å styrke konkurransekraften i forhold
til det globale reiselivsmarked.
å øke innsatsen på forskning tilknyttet
reiseliv.
Disse medlemmer viser til «Verdiskapningsanalysen
av reiselivsnæringen i Norge – utvikling og fremtidspotensial»,
laget av Menon Business Economics for Nærings- og fiskeridepartementet
(januar 2014). Rapporten beskriver blant annet Norge som et høykostland,
der en tidvis sterk krone er med på å øke turistens utgifter. Naturen,
vår fremste merkevare, er med sin sesongtilgjengelighet sårbar fordi
den ofte gir stor kontrast på sommersesong og skuldersesongene i
antall gjester, og er sårbar om værforholdene er negative. De færreste
reiser til Norge for å få sol og fint vær, de kommer for å få naturnære
opplevelser gjerne knyttet til egen deltakelse. Norges største fortrinn
er uberørt natur, vår rike historie, fyrtårn som de norske fjordene,
det magiske nordlyset m.m. Sterke historiske røtter bl.a. tilbake
til vikingtiden, i kombinasjon med god infrastruktur og moderne europeiske
byer, er viktige konkurransefortrinn for Norge. Utfordringen er
å gjøre budskapet kjent, at det er god nok kvalitet på produktet
og å skape lønnsomhet og forutsigbarhet for dem som vil satse på
reiselivsnæringen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre mener
at det bør satses mer på å integrere den grønne omstilling vi nå
ser i Norge og turistnæringen. Flertallet viser til
at dette kan lykkes med det rette offentlige-private samarbeidet
hvor produktutvikling, markedsføring og mottaksapparat ivaretas
for å tiltrekke både innenlandske og utenlandske turister. Flertallet viser
til prosjektet Tingvoll Økopark som har et stort potensial innen
opplevelsesattraksjoner og kunnskapsformidling. Tingvoll Økopark
er derfor et godt eksempel på å integrere og sammentenke landbruks-
og forskningssektorene med reiselivssektoren. Flertallet viser
til at det ikke finnes tilsvarende kunnskaps- og opplevelsessenter
med lignende profil som Tingvoll Økopark i Norge. Flertallet viser
derfor til at slike offentlige-private samarbeid bør bli forbildet
for hvordan det offentlige og private næringsliv kan samarbeide for
å skape nye opplevelsesarenaer for både innenlandske turister og
for utenlandske turister som drar til Norge for å få en ekte opplevelse
av natur og grønn kunnskap.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser også til verdiskapningsanalysen
som riktignok viser at transportbransjen er den sektor som har bidratt
med den største verdiskapning i reiselivsnæringen i Norge mellom
2001–2013. I analysen beskrives de tre hovedfaktorer som bestemmer
den norske reiselivsnærings internasjonale konkurranseposisjon overfor
reisemål i andre land. En av disse hovedfaktorene er «tilgjengeligheten»,
det vil si den fysiske infrastrukturen og transportmulighetene.
Vi vet at fly-infrastrukturen fungerer godt for turister som vil
reise innenriks, og vi vet at både flybransjen og bilbransjen er
i gang med en kontinuerlig utvikling for at det skal bli mulig å
reise grønnere. Samtidig vet vi ut fra turistkontorenes egen erfaring
at det mangler en bedre tilrettelegging for utenlandske turister
for bedre og rimeligere mulighet for selv å transportere seg rundt.
Utfordringen er derfor at bilutleiebransjen ofte ikke kan leverer
prisattraktive produkter til utenlandske turister. Derfor mener disse
medlemmer at det må være en politisk ambisjon å sørge for
å legge til rette for at «fly and drive»-pakkeløsninger blir bedre
tilgjengelige for utenlandske turister. Heri ligger også en unik
mulighet for både å fremme og legge til rette for grønn og CO2-nøytral transport. Slike tiltak vil
også kunne styrke muligheten for å bruke elbil i de mindre urbane
områder. For å skape best mulig «tilgjengelighet» til ulike turistdestinasjoner
i hele landet mener disse medlemmer også at det i
en ny stortingsmelding bør kartlegges hvordan hele veinettet kan
bli bedre knyttet sammen og tenkt som en lang turistrute som leder
forbi de største, mest spennende og naturrike opplevelsessteder
i Norge. Disse medlemmer viser til Irland og Danmark
som med stor suksess har lagt slike turistruter til rette. I Irland
knytter «Wild Atlantic Way», Irlands vestkyst, sammen sine 2 500
km, 160 turistattraksjoner og 26 øyer. Og i Danmark knytter Margueritruten
mer enn 200 av Danmarks største turistattraksjoner sammen i en turistrute
som i snart to tiår har vært svært populært for utenlandske turister.
I Norge er det mange slike ruter spredt ut på de ulike fylker, men
en slik helhetlig rute for hele landet, og kysten især, eksisterer
ikke i Norge.
Disse medlemmer mener at det
er et stort potensial for å utvikle den norske reiselivsnæringen
gjennom en aktiv reiselivspolitikk. Det er derfor viktig at en ny
stortingsmelding gir konkrete og ambisiøse forslag til hva en sterk
og slagkraftig reiselivsorganisering bør ha som grunnlag for å utvikle
seg.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding
som i sin fulle bredde presenterer mulighetene og utfordringene
som norsk reiseliv står overfor nasjonalt og internasjonalt, og
som legger grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å fatte følgende
vedtak:
Dokument 8:45 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Line Henriette Hjemdal, Geir Jørgen
Bekkevold, Rigmor Andersen Eide og Hans Fredrik Grøvan om å styrke
den norske reiselivsnæringen – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 29. januar 2015.
Jeg arbeider med å utvikle ny reiselivspolitikk som
kan styrke næringens konkurransekraft, slik at norsk reiselivsnæring
kan bidra enda mer positivt til norsk verdiskaping og bli en næring
for fremtiden.
Som en del av arbeidet har Nærings- og fiskeridepartementet
blant annet fått utarbeidet en verdiskapingsanalyse av reiselivsnæringen
i Norge. Rapporten ble overlevert til meg 28. januar 2015. Analysen
er utarbeidet av Menon Business Economics, i samarbeid med Høgskolen
i Buskerud og Vestfold. I desember 2014 mottok jeg en rapport fra
Damvad om restaurant- og utelivbransjen. Jeg vil i tiden fremover
ha en nær dialog med næringen om utfordringer og muligheter.
Regjeringen vil fremme en melding til Stortinget om
reiselivsnæringen. Jeg tar sikte på å legge frem meldingen om et
års tid, slik at den kan bli behandlet i Stortinget i vårsesjonen
2016.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. april
2015
Geir Pollestad | Pål Farstad |
leder | ordfører |