Arbeidsmiljøloven inneholder både offentligrettslige
vernebestemmelser om helse, miljø og sikkerhet og privatrettslige
regler knyttet til de avtalerettslige sidene av forholdet mellom
arbeidstaker og arbeidsgiver. Lovens offentligrettslige bestemmelser
håndheves av tilsynsmyndigheter på området (Arbeidstilsynet, Petroleumstilsynet
eller Luftfartstilsynet), ved at det kan brukes administrative reaksjons-
eller sanksjonsmidler og/eller ved strafferettslig forfølging i
regi av politi og påtalemyndighet. Lovens privatrettslige regler
håndheves som hovedregel kun av den enkelte private part.
Straffansvaret i arbeidsmiljøloven omfatter
alle bestemmelsene i loven, med unntak av reglene om oppsigelsesvern.
I praksis straffeforfølges imidlertid kun lovens helse-, miljø-
og sikkerhetsbestemmelser (i vid forstand), og bare alvorlige brudd
på disse reglene. De mindre alvorlige overtredelsene håndheves administrativt
av tilsynsmyndighetene.
Det foreslås å fjerne straffansvaret for noen kapitler
og bestemmelser i arbeidsmiljøloven som i dag i praksis ikke straffeforfølges.
Videre foreslås det å øke strafferammen i arbeidsmiljøloven
til bøter eller fengsel i inntil ett år, eller begge deler, og fengsel
i inntil tre år ved straffeskjerpende omstendigheter. Det foreslås også
å øke strafferammen i allmenngjøringsloven til bøter eller fengsel
i inntil ett år, og tre år ved grove overtredelser.
Videre foreslås det å innføre straffansvar for medvirkning
i allmenngjøringsloven, og straffansvar for oppdragsgivers brudd
på informasjons- og påseplikt i medhold av samme lov.
Det vises til proposisjonens kapittel 6.1 der
det er nærmere redegjort for
bakgrunn
gjeldende rett, herunder straffansvaret
og strafferammer i arbeidsmiljøloven (straffansvar for både arbeidsgiver,
arbeidstaker og foretak), samt straffansvaret og strafferammer i
allmenngjøringsloven
rettstilstanden i Sverige og Danmark.
håndhevingspraksis for tilsynsmyndighetene, Riksadvokaten/øverste
påtalemyndighet og Politiet
Helt fra den første arbeidervernlovgivningen
fra slutten av 1800-tallet har vernelovgivningen inneholdt straffebestemmelser.
Dette ble videreført i arbeidervernloven av 1936 og ved innføringen
av arbeidsmiljøloven i 1977 og i arbeidsmiljøloven av 2005.
Arbeidsmiljøloven implementerer mange EU-direktiver
som følge av EØS-avtalen. Som utgangspunkt anses ikke strafferettslig
regulering å falle innenfor EØS-avtalens saklige virkeområde. Selv
om direktivene på arbeidsmiljøområdet vanligvis krever at medlemsstatene
innfører effektive sanksjoner for å håndheve reglene, oppstilles
det ikke krav til at overtredelser må kunne forfølges strafferettslig.
Det anses derfor ikke at det finnes EU-rettslige begrensninger for å
fjerne straffansvar for enkelte deler av arbeidsmiljøloven.
Arbeidsmiljølovens ulike bestemmelser om fullt forsvarlig
arbeidsmiljø har som formål å verne liv og helse. Det er nødvendig
å opprettholde straffansvaret for overtredelse av disse reglene. Dette
gjelder særlig bestemmelsene i lovens kapittel 2 om arbeidsgivers
og arbeidstakers plikter, kapittel 3 om virkemidler i arbeidsmiljøarbeidet
og kapittel 4 om krav til arbeidsmiljøet. Det samme gjelder bestemmelser
som skal støtte opp under arbeidsmiljøkravene, som eksempelvis bestemmelser
om den organiserte vernetjenesten i lovens kapittel 6 og 7 og bestemmelser
om arbeid av barn og ungdom i kapittel 11.
Det er også behov for å opprettholde straffetrusselen
for overtredelse av bestemmelsene om arbeidstid i lovens kapittel
10.
Det er grunnlag for å fjerne straffansvaret
for kapittel 8 om informasjon og drøfting, kapittel 12 om rett til
permisjon og kapittel 13 om vern mot diskriminering.
De bestemmelser i lovens kapittel 14 og 15 som regulerer
oppsigelsesvern, er allerede unntatt straffansvar. Kapittel 14,
15 og 16 regulerer imidlertid også noen andre kontraktsrettslige
sider av arbeidsforholdet, og som i dag altså er belagt med trussel
om straff. Det foreslås at hele kapittel 14, 15 og 16 skal være
unntatt fra straffansvaret, med unntak av §§ 14-5 til 14-8 og 14-15, som
regulerer henholdsvis krav rundt skriftlig arbeidsavtale og utbetaling
av lønn og feriepenger.
Når det gjelder kapittel 9 om kontrolltiltak
i virksomheten, bør straffansvaret opprettholdes.
Det vises til proposisjonens kapittel 6.2.3
der departementet nærmere redegjør for sine vurderinger av forslagene,
herunder de kapitler det foreslås å fjerne straffansvaret for.
Brudd på vedtak av Tariffnemnda er straffesanksjonert,
jf. allmenngjøringsloven § 15. Slik bestemmelsen om straffansvar
etter allmenngjøringsloven er formulert, omfatter den imidlertid
ikke brudd på loven som sådan, men brudd på lønns- og arbeidsvilkår
som fremgår av allmenngjøringsforskrifter. Dette innebærer blant
annet at overtredelser av informasjons- og påse-plikt etter allmenngjøringsloven
§ 12 for oppdragsgivere ikke er omfattet av straffansvaret.
Selv om det også foreslås å innføre et medvirkningsansvar
i allmenngjøringsloven, er det hensiktsmessig med et direkte straffansvar
for brudd på informasjons- og påse-plikten.
Det foreslås å endre rekkevidden av straffansvaret
i allmenngjøringsloven slik at den også omfatter brudd på oppdragsgivers
plikter etter allmenngjøringsloven § 12.
I motsetning til for arbeidsmiljøloven kan det vanskelig
innfortolkes et medvirkningsansvar for brudd på allmenngjøringsloven.
Det manglende medvirkningsansvaret kan i praksis medføre utfordringer
for myndighetene ved håndhevingen av loven. Et ansvar for medvirkning
i allmenngjøringsloven vil etter omstendighetene blant annet kunne
gjøre det mulig å straffeforfølge en oppdragsgiver, dersom de øvrige
straffevilkårene er oppfylt. Det bør være mulighet for å kunne gjøre
gjeldende et slikt straffansvar, og det foreslås å innføre et medvirkningsansvar
i allmenngjøringsloven.
Når den nye straffeloven av 2005 trer i kraft,
vil det innføres en generell bestemmelse om straffansvar for medvirkning
som også gjelder for særlovgivningen, jf. straffeloven 2005 § 15.
Etter gjeldende strafferamme kan overtredelse av
arbeidsmiljølovens bestemmelser straffes med bøter eller fengsel
i inntil tre måneder, eller en kombinasjon, og inntil to års fengsel
ved særlig skjerpende omstendigheter. Etter allmenngjøringsloven
kan arbeidsgiver som forsettlig eller uaktsomt unnlater å rette
seg etter vedtak fra Tariffnemnda, ilegges bøtestraff. Gjeldende
strafferammer er uforholdsmessig lave sett i lys av de viktige hensynene
lovene skal ivareta, også sammenlignet med strafferammene i øvrig
miljølovgivning. Det foreslås derfor å heve strafferammene i arbeidsmiljøloven
§ 19-1 og i allmenngjøringsloven. Det anses ikke å være behov for
å endre i strafferammen for arbeidstakeres straffansvar etter § 19-2.
Overtredelser av arbeidsmiljøregelverket kan være
av ulik karakter og alvorlighetsgrad, og det er viktig at strafferammene
tar høyde for dette.
Det foreslås at strafferammen i arbeidsmiljøloven
§ 19-1 første ledd heves fra fengsel i tre måneder til ett år. Etter
andre ledd kan det i dag idømmes fengsel i inntil to år dersom det foreligger
særlig skjerpende omstendigheter. Det foreslås å heve denne rammen
til tre år. Forslaget innebærer at strafferammene i arbeidsmiljøloven
kommer opp på samme nivå som andre sammenlignbare miljølover.
Dagens strafferamme i allmenngjøringsloven er for
lav sett i forhold til de viktige hensynene loven skal ivareta.
Det foreslås derfor at det i tillegg til bøtestraff skal være mulig
å ilegge fengselsstraff for overtredelser av loven. Det foreslås
at den alminnelige strafferammen i allmenngjøringsloven utvides
til fengsel i inntil ett år.
Det ble i høringsuttalelser påpekt at en skjerping av
strafferammen i allmenngjøringsloven foranlediger behov for å vurdere
hvor påtalekompetansen etter loven skal ligge. Temaet bør vurderes
i forlengelse av den foreslåtte økningen av strafferammen, og departementet
vil følge opp dette spørsmålet videre.
Departementet vil ta med seg innspillene fra høringsuttalelsene
i det videre arbeidet mot sosial dumping og arbeidsmiljøkriminalitet.
Etter departementets syn er en strafferamme på fengsel inntil tre
år tilstrekkelig både i allmenngjøringsloven og arbeidsmiljøloven
nå.
Komiteen viser til
at det er lave straffer for brudd på arbeidsmiljøloven sammenlignet
med brudd på andre lignende lover. Komiteen støtter
regjeringens vurdering om at straffeutmålingen synes gjennomgående
å ligge lavt. Det er i all hovedsak bøtestraff som benyttes, selv
om det finnes enkelte eksempler på at også fengselsstraff idømmes. Komiteen ønsker
å signalisere at det er alvorlig å overtre regelverket. I denne
sammenhengen er det ikke bagatellene det handler om. Det handler
om å sette en stopper for dem som grovt bryter grunnreglene i arbeidslivet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at det foreslås å fjerne straffansvaret for de mindre alvorlige
sakene som i dag i praksis ikke blir straffeforfulgt. For disse
er det andre måter å håndheve reglene på.
Komiteen viser til
at etter innspill i høringsrunden foreslås det likevel å opprettholde
straffansvar for blant annet reglene om skriftlige arbeidsavtaler,
utbetaling av lønn og feriepenger og kontrolltiltak i virksomheten. Komiteen støtter
disse forslagene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter
forslagene om innstramming av strafferammene i arbeidsmiljøloven, men
er imot forslaget om å fjerne straffansvaret for mindre alvorlige
brudd på loven. Det er prinsipielt svært uheldig å unnta disse bruddene
for straff. Lav toleranse for brudd på arbeidsmiljøloven er nødvendig
for å skape et inkluderende, trygt og organisert arbeidsliv.
Komiteen viser til
at det har vist seg problematisk å etterforske saker som gjelder
sosial dumping i form av ulovlige lønns- og arbeidsvilkår når det
er utenlandske arbeidsgivere/bedrifter. Disse har ofte reist tilbake
til hjemlandet før saken er ferdigbehandlet her, og det vil da være
vanskelig å forfølge saken. Komiteen er derfor positiv
til regjeringens forslag om å innføre straffansvar for den som medvirker
til brudd på loven. Det betyr at en oppdragsgiver i Norge etter
omstendighetene også kan straffes. Komiteen er tilfreds
med at forslagene blant annet vil innebære at det blir strengere
reaksjoner mot de useriøse aktørene og sende et viktig signal om
at kampen mot arbeidsmiljøkriminalitet skal prioriteres av alle
relevante kontroll- og tilsynsmyndigheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, er glad for at
regjeringen ønsker et bredt og varig samarbeid mellom myndighetene
og partene i arbeidslivet for å bekjempe arbeidslivskriminalitet
og useriøse arbeidsforhold. Samarbeidet følges opp blant annet innenfor
rammene av regjeringens kontaktutvalg med partene i arbeidslivet. Flertallet er
også fornøyd med at regjeringen har lagt frem en strategi mot arbeidslivskriminalitet
sammen med partene i arbeidslivet som en oppfølging til statsbudsjettet
for 2015 og forslagene om økte strafferammer i arbeidsmiljøloven
og allmenngjøringsloven som behandles i denne proposisjonen. Flertallet er tilfreds
med at samarbeidet mellom offentlige etater skal styrkes og gjøres
mer systematisk. Det skal etableres et tverretatlig analyse- og
etterretningssenter på nasjonalt nivå. Det regionale og lokale samarbeidet
skal utvides. Det skal bli enklere å utveksle informasjon mellom etatene.
Sanksjoneringen av lovbrudd skal bli mer effektiv, blant annet ved
bruk av bøter og gebyrer. Flertallet er opptatt av
at politiet styrker oppfølgingen av konkurskriminalitet ved å opprette
bo-koordinatorer i politidistriktene.
Flertallet mener at det offentlige
skal gå foran i arbeidet med å fremme et seriøst arbeidsliv og er
derfor fornøyd med at regjeringen nå foreslår å åpne for å begrense
antall underleverandører i kontraktskjedene i bransjer hvor det
er særlige utfordringer. Det skal stilles krav om at leverandører
til det offentlige som hovedregel skal ha lærlinger.
Regjeringen vil ha flertallets støtte
i arbeidet med flere tiltak som har særlig betydning for byggenæringen.
Dette gjelder godkjenning av utenlandsk fagutdanning, videreutvikling
av sentral godkjenning av foretak, registre eller godkjenningsordninger
som synliggjør om foretak følger regelverket, og forbedring av ordningen
med id-kort i bygg og renhold.
Flertallet er fornøyd med at
kunnskapsgrunnlaget skal styrkes og har registrert at det skal gjennomføres
en kartlegging av omfanget av den svarte økonomien. Det skal også
kartlegges hvordan likebehandlingsreglene i vikarbyrådirektivet
etterleves. Flertallet viser også til allerede vedtatte
tiltak mot arbeidslivskriminalitet i Stortinget og ser frem til
at disse evalueres.
På denne bakgrunn støtter flertallet regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener kampen
mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet må kjempes med full
styrke.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Stoltenberg II la frem tre handlingsplaner mot
sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Flere av tiltakene i
disse planene ble vedtatt mot Høyre og Fremskrittspartiets stemmer
i Stortinget. Det er derfor bra at representanter for regjeringen
Solberg nå har begynt å omtale dette som et problem, men disse
medlemmer peker på at handling teller mer enn ord, og finner
det svært beklagelig at regjeringen nå fjerner et viktig virkemiddel
mot problemene, samtidig som den med summen av de foreslåtte endringene
i arbeidsmiljøloven vanskeliggjør arbeidet mot arbeidslivskriminalitet
og sosial dumping. Disse medlemmer peker på at regjeringens
politikk går i feil retning, og er bekymret for at omfanget av sosial
dumping og arbeidslivskriminalitet vil øke.
Disse medlemmer støtter videreføringen med
styrkingen av felles innsats mellom politiet, skatteetaten og arbeidstilsynet,
og mener at også andre statlige organer må ses på som aktuelle samarbeidspartnere.
Skal man lykkes i kampen mot sosial dumping og
arbeidslivskriminalitet, må innsatsen settes inn på mange områder,
og alle gode krefter må inkluderes i arbeidet. Arbeidslivets parter
kan med sin kunnskap bidra med innspill til effektive tiltak. Derfor
bekymrer det disse medlemmer at regjeringen Solberg
i mindre grad enn alle tidligere regjeringer inkluderer arbeidslivets parter
i utforming av politikk på arbeidslivsområdet, herunder de aktuelle
endringene i arbeidsmiljøloven.
Videre viser disse medlemmer til
Arbeiderpartiets representantforslag 20 S (2014–2015) om utarbeiding
av en handlingsplan med tiltak mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
i Norge, jf. Innst. 90 S (2014–2015) der det etter innspill fra
arbeidstaker- og giverorganisasjonene ble fremmet 22 nye forslag
til tiltak mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. Disse
medlemmer er fornøyd med at regjeringen i sin senere fremlagte
strategi mot arbeidslivskriminalitet har gått inn for flere av de forslag
som ble fremmet i representantforslaget, men peker på at langt fra
alle kraftfulle nødvendige tiltak som ble fremmet i representantforslaget,
er tatt med i regjeringens plan.