Formålet med barnevernloven er å sikre at barn og
unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling,
får nødvendig og riktig hjelp og omsorg til rett tid. Loven gir
kommunen en plikt til å ha et faglig forsvarlig barnevern, men det
gir ikke barnet en selvstendig rett til å få nødvendige barnevernstiltak.
Forslagsstillerne mener at en naturlig konsekvens
av rettsutviklingen vil være å styrke ytterligere både den faktiske
og formelle rettssikkerheten til barn ved å gjøre barnevernloven
til en rettighetslov.
Forslagsstillerne understreker at en rettighetsfesting
nå er nødvendig for å synliggjøre og respektere barnet som et eget
rettssubjekt.
Forslagsstillerne mener det er viktig at barn
og unge får rett til hjelp selv om foreldrene ikke samtykker.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre barnevernloven
til en rettighetslov.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen,
og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, er opptatt
av å sikre barn og unges rettssikkerhet. Familien skal skape og
sikre en trygg ramme om barns oppvekst, men når de voksne av ulike
grunner ikke makter dette, må barns rett til en trygg oppvekst sikres
gjennom et godt barnevern.
Komiteen viser til at barnevernloven
med tilhørende forskrifter har blitt endret en rekke ganger, og
regelverket fremstår som fragmentert. I svarbrevet fra statsråd
Horne (vedlegg) blir det redegjort for at regjeringen nå setter
ned et utvalg som skal gjennomgå loven. Formålet er å foreta en
språklig, teknisk og strukturell forenkling av hele loven, og tilpasse
regelverket bedre til den generelle samfunns- og kunnskapsutviklingen
som har funnet sted etter at barnevernloven trådte i kraft i 1992.
Lovutvalget skal også utrede om barnevernloven skal bli en rettighetslov
og hvordan en slik rettighetsfesting eventuelt kan reguleres i loven.
Det har ikke vært gjort en slik vurdering eller utredning av et
lovutvalg tidligere.
Komiteen vil fremheve at Dokument
8:31 S (2014–2015) gir en god gjennomgang av problemstillinger lovutvalget
vil måtte ta hensyn til, spesielt endringen i Grunnloven og våre
forpliktelser etter barnekonvensjonen.
Komiteen mener at et så viktig
spørsmål som å gjøre barnevernloven til en rettighetslov, bør tas i
sammenheng med en helhetlig gjennomgang av loven. Lovutvalgets utredning
vil gi et bedre beslutningsgrunnlag for å ta dette valget.
Komiteen viser til behandlingen
av Prop. 106 L (2012–2013) i juni 2013 om endringer i barnevernloven,
jf. Innst. 395 L (2012–2013). Dette var en grundig og god gjennomgang
av barns rettigheter gjennom både evalueringer og gjennom 4 NOUer
som grunnlag. Det vises i denne sammenheng til partienes respektive
merknader i innstillingen. Det ble der foretatt flere endringer som
styrker barns rettigheter. Komiteen mener at det
ble lagt et godt grunnlag for et bedre barnevern, både lovmessig
og innholdsmessig. Samtidig viser komiteen til at
Stortinget de senere år har øremerket midler til flere stillinger
i barnevernet for å styrke kompetansen og kapasiteten, og komiteen er
tilfreds med at Stortinget viderefører dette også i denne stortingsperioden.
Denne styrkingen har, etter det komiteen vet, tilført
kommunene nesten 1 000 nye stillinger, noe som bidrar til et bedre barnevern. Komiteen mener
at en styrking av kommuneøkonomien og økt fokus på kompetanse er
noe av det som bidrar til at barn blir best mulig ivaretatt av barnevernet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:31 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Terje Breivik, Trine Skei Grande, Abid
Q. Raja og Ola Elvestuen om å gjøre barnevernloven til en rettighetslov
– vedlegges protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den
17. mars 2015
Svein Harberg | Mette Tønder |
leder | ordfører |