Forslagsstillerne viser til at utgangspunktet
for representantforslaget er et ønske om å opprettholde den allmenne
tilliten til politikken. Manglende åpenhet om tidligere oppdragsgivere,
samt politiske og næringsmessige interesser hos statsråder og statssekretærer
kan, med rette eller ikke, så tvil om politikkens integritet. De peker
konkret på utnevnelsen av Sylvi Listhaug til landbruks- og matminister
og at det også ble utnevnt flere statssekretærer med bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen
da regjeringen Solberg tiltrådte.
På denne bakgrunn foreslås det en lovhjemmel for
at Kongen i statsråd kan pålegge regjeringsmedlemmer og statssekretærer
en plikt til å registrere tidligere oppdragsgivere der vedkommende
har arbeidet for å fremme politiske eller næringsmessige interesser.
Registreringsplikten er avgrenset til oppdragsgivere de to siste
år før tiltredelsen og skal vike for lovbestemt taushetsplikt. Forslagsstillerne
mener et lovforslag som dette vil være et nødvendig tillegg og supplement
til gjeldende inhabilitetsregler.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«A.
Vedtak til lov
om registrering av regjeringsmedlemmers verv og
økonomiske interesser
I
I lov 30. november 2012 nr. 70 om registrering av
regjeringsmedlemmers verv og økonomiske interesser gjøres følgende
endringer:
Ny § 1 a skal lyde:
§ 1 a
(1) Kongen i statsråd kan
pålegge regjeringsmedlemmene og statssekretærene å registrere sine
tidligere oppdragsgivere der vedkommende har arbeidet med å fremme
politiske eller næringsmessige interesser.
(2) En opplysningsplikt
fastsatt i medhold av bestemmelsen her er begrenset til oppdragsgivere
regjeringsmedlemmene og statssekretærene har hatt de to siste årene
før tiltredelsen.
(3) En opplysningsplikt
fastsatt i medhold av bestemmelsen her viker for lovbestemt taushetsplikt.
II
Loven trer i kraft straks.
B.
I
I forskrift 30. november 2012 nr. 1114 om registrering
av regjeringsmedlemmers verv og økonomiske interesser gjøres følgende
endringer:
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Regjeringsmedlemmene og
statssekretærene har plikt til å registrere sine tidligere oppdragsgivere
i den til enhver tid gjeldende registreringsordning som gjelder
for stortingsrepresentantene.
§ 2 nytt annet ledd skal lyde:
Reglement om register for
stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser gjelder tilsvarende
så langt det passer for regjeringsmedlemmenes og statssekretærenes
plikt til å registrere sine tidligere oppdragsgivere og med de tilpasninger
som følger av § 3.
§ 3 nytt tredje ledd skal lyde:
Første og annet ledd gjelder
tilsvarende for statssekretærer.
II
Forskriften trer i kraft straks.»
Presidentskapets flertall,
Olemic Thommessen, Kenneth Svendsen, Ingjerd Schou og Line Henriette
Hjemdal, viser til at det er mange ulike faktorer som avgjør
om borgerne har tillit til politikere og politiske institusjoner.
For eksempel er stor grad av åpenhet og transparens i politiske
prosesser avgjørende for å gi borgerne innsyn og mulighet til å
kontrollere makthavernes beslutninger, noe som igjen er en forutsetning
for tillit til politikken. Tillit til politikere og politiske institusjoner er
grunnleggende for et stabilt demokrati og for å gi legitimitet til
de vedtak som politikerne fatter på vegne av fellesskapet.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
mener det er problematisk for dette tillitsforholdet at det er manglende
åpenhet om «tidligere oppdragsgivere samt politiske og næringsmessige interesser
hos statsråder og statssekretærer». Forslagsstillerne viser til
at dette er blitt aktualisert gjennom utnevnelsen av statsråd Sylvi
Listhaug og statssekretærer med bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen.
Flertallet konstaterer at forslagsstillernes
hensikt med representantforslaget er et ønske om å opprettholde
den allmenne tilliten til politikken. Flertallet støtter
denne gode hensikten. Det er viktig at offentligheten har tillit
til at de sakene statsrådene håndterer, ikke utilbørlig påvirkes
av tidligere arbeidsforhold. Flertallet har likevel kommet
til at det foreliggende forslaget om opplysningsplikt, herunder
registrering av opplysningene, ikke er en løsning som kan anbefales.
Presidentskapet har bedt regjeringen
om en uttalelse til representantforslaget. I svarbrevet fra Kommunal-
og moderniseringsdepartementet v/statsråd Jan Tore Sanner av 1. oktober
2014, som er vedlagt innstillingen, viser statsråden til at han
deler forslagsstillernes intensjon om å bevare den høye tilliten
som borgerne gjennomgående har til det politiske systemet og til politiske
beslutningsprosesser i Norge. Statsråden konkluderer likevel med
at han ikke kan tilrå at den foreslåtte registreringsordningen gjennomføres.
Som det fremgår av representantforslaget, er regjeringens
medlemmer pålagt å registrere sine verv og økonomiske interesser,
jf. lov 30. november 2012 nr. 70 om registrering av regjeringsmedlemmers
verv og økonomiske interesser. Registeret er det samme som anvendes for
registrering av tilsvarende opplysninger om stortingsrepresentantene,
og det publiseres på Stortingets nettsider. I tillegg til de verv
regjeringsmedlemmene måtte ha ved siden av utøvelsen av statsrådposten,
omfatter registreringsplikten økonomiske interesser som bl.a. biintekter,
selskapsinteresser og næringseiendom av betydelig verdi. Avtaler
med tidligere arbeidsgiver om permisjon, velferdsfordeler og pensjon
etc. skal også registreres, så vel som eventuell avtale med fremtidig
arbeidsgiver om ansettelse, engasjement og lignende etter at vedkommende
har trådt ut av regjeringen. Registreringsplikten gjelder ikke for
statssekretærer. Flertallet viser til at formålet
med registreringen er å gi publikum mulighet til innsyn i grunnlaget
for eventuelle konflikter mellom regjeringsmedlemmets private interesser
og de offentlige interesser som han/hun skal ivareta som medlem
av regjeringen. Åpenheten som registeret bidrar til, er etter flertallets oppfatning
en viktig tillitsskapende faktor. Flertallet ser
derfor at det kan være nærliggende å tenke seg en tilsvarende registrering
av opplysninger om regjeringsmedlemmers/statssekretærers tidligere
oppdragsgivere, som foreslått i representantforslaget. Det er tilnærmet
de samme hensyn som er ment å ivaretas ved denne registreringen
som i den gjeldende registreringsordningen.
Etter flertallets oppfatning
er det en berettiget innvending mot representantforslaget at opplysningsplikt
som foreslått vil kunne gripe inn i en privat tredjeparts interesser
på en uakseptabel måte. Flertallet går ut fra at
i en vesentlig del av de oppdrag som vil være undergitt opplysningsplikt,
vil konfidensialitet kunne inngå som et kontraktselement. Behovet
for konfidensialitet vil ofte være knyttet opp mot forretnings-
og konkurransemessige forhold. Flertallet forstår forslaget
slik at avtalefestet taushetsplikt må vike for opplysningsplikten,
da det kun er lovbestemt taushetsplikt som i henhold til lovforslaget
§ 1 a tredje ledd er unntatt. Med andre ord vil opplysningsplikten
kunne være et inngrep i avtalefriheten. En privat aktør som engasjerer
en ekstern rådgiver til å fremme politiske eller næringsmessige
synspunkter i tillit til at denne relasjonen skal være konfidensiell,
bør etter flertallets oppfatning kunne innrette seg etter
en slik forutsetning. Flertallet er enig med kommunal-
og moderniseringsministeren i at inngrepet i avtalefriheten som
forslaget innebærer, er prinsipielt betenkelig fordi avtalepartene
på avtaletidspunktet ikke kan forutse om en avtale om taushetsplikt
vil være gyldig eller ikke. Offentliggjøring av taushetsbelagte
opplysninger vil kunne anses som et avtalebrudd som vil kunne medføre
erstatningssøksmål. Flertallet ønsker ikke å gi hjemmel
til et inngrep i private parters avtalefrihet av denne karakter.
Flertallet viser for øvrig til
at det selvsagt ikke er noe i veien for at en oppdragsgiver kan
samtykke til at det aktuelle regjeringsmedlemmet/statssekretæren
offentligjør opplysninger om et kundeforhold som opprinnelig var
omfattet av avtalemessig taushetsplikt.
Flertallet mener at spørsmålet
om en opplysningsplikt som foreslått også bør ses i lys av spørsmålet
om offentlighetens innsyn i statsråders/statssekretærers kundelister
med hjemmel i offentleglova 19. mai 2006 nr. 16. Dette spørsmålet
har bl.a. vært behandlet av Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet
og Sivilombudsmannen i forbindelse med medias anmodning om innsyn
i kundelisten til bl.a. statsråd Sylvi Listhaug. Sivilombudsmannen
mener at slike kundelister som hovedregel omfattes av forvaltningens
taushetsplikt om forretningsforhold etter forvaltningsloven § 13
første ledd nr. 2. Likevel kom Sivilombudsmannen til at han ikke
kunne se at det er hjemmel for å unnta eventuelle offentlige kunder
fra innsyn. Sivilombudsmannen viste i sin uttalelse bl.a. til at
når det offentlige inngår avtale med tjenestetilbydere, er det andre
hensyn som spiller inn ved vurderingen av om opplysninger er taushetsbelagte
enn om det foreligger et avtaleforhold mellom to private parter. Flertallet har merket
seg at på bakgrunn av Sivilombudsmannens uttalelser, og etter fornyet
behandling av innsynsbegjæringene fra media, er det gitt innsyn
i hvilke offentlige kunder nevnte statsråd og aktuelle statssekretærer
har hatt. Flertallet ser dette som positivt, og går
ut fra at praksis heretter vil være at opplysninger om hvilke offentlige
kunder statsråder/statssekretærer har hatt på sine kundelister offentliggjøres
i tråd med de vurderinger som Sivilombudsmannen har gitt uttrykk
for.
Som tidligere nevnt fremgår det av lovforslaget § 1
tredje ledd at opplysninger omfattet av lovbestemt taushetsplikt
skal unntas fra opplysningsplikten. Advokater må f.eks. ikke registrere sine
oppdragsgivere, mens de som har hatt konsulentoppdrag, men ikke
er advokater, må gjøre dette. Flertallet viser til
kommunal- og moderniseringsministerens påpekning av at advokater
har en rekke oppgaver som ligner på andre former for konsulentvirksomhet,
herunder oppdrag som kan anses som lobbyvirksomhet. Dessuten kan
det oppstå bindinger mellom advokat og klient som kan være vel så
sterke som mellom rådgivere og deres kunder. Dersom tidligere advokatvirksomhet
ikke skal være omfattet av registreringsplikten, vil den ikke være
dekkende for alle de forhold den ifølge forslagsstillerne er ment
å ivareta. Flertallet vil også legge til at en registreringsordning
som foreslått vil kunne omgås ved at næringsinteresser engasjerer
advokat som igjen engasjerer en rådgiver. Blir rådgiveren senere
statsråd eller statssekretær, vil forholdet til oppdragsgiveren
være underlagt advokatens taushetsplikt. Det samme gjelder for f.eks.
kommunikasjonsrådgivere ansatt direkte i advokatfirmaer. Flertallet finner
det lite ønskelig å bidra til å iverksette en ordning som medfører
forskjellsbehandling mht. opplysningsplikten avhengig av hvilken
profesjon som er engasjert til å utføre et oppdrag av næringsmessig
eller politisk karakter. Flertallet har det inntrykk
at konsulentbransjen er en omstillingsdyktig bransje som lett vil
kunne tilpasse seg et nytt regelverk slik at de unngår opplysningsplikt. Det
gjør at forslaget blir lite effektivt. For øvrig er det ikke aktuelt
å vurdere å tilsidesette lovbestemt taushetsplikt til fordel for
en eventuell opplysningsplikt.
Som det også vises til i representantforslaget, gjelder
reglene om inhabilitet i forvaltningsloven også for statsråder når
de opptrer i egenskap av departementssjef, jf. forvaltningsloven
§ 10. Etter forvaltningsloven § 6 annet ledd vil statsråden/statssekretæren
være inhabil når det foreligger særegne forhold som er egnet til
å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet i saken. Forslagsstillerne
mener at inhabilitetsreglene ikke er egnet til å sørge for at allmennheten får
kunnskap om hvilke bindinger som foreligger og hvilke interessekonflikter
som eventuelt kan oppstå på bakgrunn av statsråders og statssekretærers
tilknytning til tidligere oppdragsgivere. Derfor er disse reglene
ifølge forslagsstillerne heller ikke egnet til å sikre ivaretakelse
av den generelle tilliten til regjering og forvaltning. Den foreslåtte
opplysningsplikten vil således være et nødvendig tillegg til gjeldende
inhabilitetsregler. Flertallet stiller seg undrende
til at habilitetsreglene ikke lenger kan anses som egnet til å ivareta
tilliten til regjering og forvaltning.
Flertallet er enig i at et register
som foreslått vil gi publikum en ytterligere mulighet til å oppdage
tilfeller hvor det kan stilles spørsmål ved en statsråds eller statssekretærs
habilitet. Men dette vil ikke på noen måte være dekkende med hensyn
til vurdering av en statsråds totale habilitetssituasjon, da inhabilitet
kan ha sin årsak i helt andre forhold enn tilknytning til tidligere
oppdragsgivere.
Flertallet legger til grunn at
det er etablert gode rutiner for håndtering av habilitetsspørsmål i
tilknytning til regjeringens medlemmer, og forutsetter at regjeringen
følger forvaltningslovens habilitetsbestemmelser nøye. I brevet
fra kommunal- og moderniseringsministeren står det bl.a. følgende:
«Departementene har stor oppmerksomhet på statsråders
habilitet i enkeltsaker. Statsrådene har et selvstendig ansvar for
fortløpende å vurdere egen habilitet i saker de har befatning med. Habilitetsspørsmål
vil særlig kunne oppstå når en sak kan ha økonomiske konsekvenser
for ett eller flere regjeringsmedlemmer. I tvilstilfeller legges
spørsmål om habilitet fram for Lovavdelingen til vurdering.»
Flertallet tar dette til etterretning
og har tillit til at håndteringen av spørsmål om statsråders og statssekretærers
habilitet ivaretas på en like betryggende måte nå som tidligere.
I det fremlagte lovutkastet legges det opp til
at regjeringsmedlemmene og statssekretærene kan pålegges «å registrere
sine tidligere oppdragsgivere der vedkommende har arbeidet med å fremme
politiske eller næringsmessige interesser». På bakgrunn av merknadene
ovenfor finner flertallet det ikke nødvendig å gå
detaljert inn på innholdet i forslaget, men vil likevel nevne noen
forhold som etter presidentskapets syn reiser flere tolkings- og
avgrensingsutfordringer.
Flertallet vil særlig trekke
frem at det kan stilles spørsmål ved rekkevidden av begrepet «oppdragsgivere». Flertallet mener
det vil være vesentlig å avklare om «oppdragsgivere» er ment bare
å gjelde de aktører som har engasjert statsråden eller statssekretæren
direkte, eller om også oppdrag gitt et selskap hvor vedkommende
har vært ansatt skal omfattes, og i så fall om det er et vilkår
for opplysningsplikt at statsråden eller statssekretæren selv har
utført arbeid for den aktuelle oppdragsgiveren.
Et annet spørsmål knytter seg til avgrensningen av
innholdet i «politiske eller næringsmessige interesser», ut over
at dette gjelder oppdrag som allmennheten har berettiget interesse
av å kjenne til.
Flertallet viser til at det fremgår
av forslaget til forskrift at gjeldende registers reglement for registrering
av verv og økonomiske interesser «gjelder tilsvarende så langt det
passer». Med unntak av bestemmelser i reglementets del tre om gjennomføringen
av registreringsordningen, kan flertallet ikke se
at det er bestemmelser i reglementet som kan være direkte relevante
for eventuell rapportering som foreslått.
Forslagsstillerne gir uttrykk for at det «nærmere innholdet
av opplysningsplikten vil måtte klarlegges gjennom praksis på bakgrunn
av bestemmelsens formål». Flertallet anser at et
slikt grunnlag for håndtering av opplysningsplikten ikke vil gi
tilstrekkelig forutsigbarhet. Flertallet mener at
i tilfelle en lovbestemt opplysningsplikt skulle være aktuell, ville
det under enhver omstendighet være nødvendig med et klarere og mer
presist regelverk enn det som er foreslått i representantforslaget.
Flertallet viser til at det i
representantforslaget er formulert et lovendringsforslag og et forslag om
forskriftsendring. Det påpekes at eventuell forskrift som gis med
hjemmel i loven må vedtas av Kongen i statsråd. Når det gjelder
lovteksten, vises det til merknadene under punkt 2.5. På bakgrunn
av flertallets innvendinger mot en registreringsordning
som sådan, finner ikke flertallet grunn til å utrede
nærmere et alternativt forslag til lov- og forskriftstekst eller
foreslå at Stortinget skal be regjeringen om å gjøre dette.
Flertallet har også merket seg
at forslagsstillerne mener at det på et senere tidspunkt bør vurderes
å innlemme stortingsrepresentantene i den foreslåtte ordningen. Flertallet påpeker
at en slik ordning vil reise spørsmål av konstitusjonell karakter
knyttet til Grunnlovens vilkår for å stille til valg.
Presidentskapets medlemmer
Marit Nybakk og Svein Roald Hansen viser til at utgangspunktet
for representantforslaget er viktigheten av åpenhet om politiske
prosesser og at det ikke er økonomiske ressurser som avgjør hvem
som får påvirke politiske beslutninger. Disse
medlemmer ser dette som viktig for å opprettholde den allmenne
tilliten til politikken, og mener de foreslåtte tiltakene vil bidra
til å fremme tillit til politikere og politikken og dermed forhindre
mistenkeliggjøring som med rette eller urette kan skapes ved manglende åpenhet.
Disse medlemmer viser til at
målet med forslaget er å oppnå størst mulig grad av tillit gjennom
åpenhet ved å benytte et velprøvd og velfungerende system; den allerede
eksisterende registreringsordningen for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer. Det er lagt til grunn at lovbestemmelsen
skal bygge på tillit til den enkelte politikers skjønn og være enkel
å forholde seg til og praktisere.
Disse medlemmer viser til at
forslaget om opplysningsplikt vil gi befolkningen ytterligere mulighet
til innsikt i hvilke bindinger politikere kan ha med seg inn i et
politisk verv fra sin sivile jobb.
Disse medlemmer viser til en
økende tendens til at politikere tar med seg kunnskap som kan være
belagt med begrensninger i overgangen fra politikk til næringsliv.
Det politiske svaret har vært å innføre en karantenetid, fastsatt
av et karanteneutvalg. Dermed er det innført et system som ivaretar
overgangen fra politikk til næringsliv. Men det finnes ingen tilsvarende
ordninger som ivaretar overgang fra næringsliv til politikk.
Etter disse medlemmers syn bør
man søke løsninger også for dette for å sikre åpenhet om mulige
interessekonflikter i forhold til det politiske verv og tidligere
arbeidsgiver eller kunde. Representantforslaget peker på en god
og pragmatisk løsning på dette.
Disse medlemmer vil også understreke
at forslaget tar utgangspunkt i den samme begrunnelsen som lå til
grunn for Stortingets innføring av registreringsordningen for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer. Da Stortinget første gang etablerte en frivillig
ordning for registrering av stortingsrepresentantenes og regjeringsmedlemmenes
verv og økonomiske interesser, var formålet å gi offentligheten kunnskap
om hvilke interessekonflikter som kunne oppstå. Da ordningen senere
ble gjort obligatorisk, var begrunnelsen at Stortingets autoritet
og integritet var best tjent med å fjerne ethvert grunnlag for mistanke
om at representantene handlet ut fra skjulte motiver.
Disse medlemmer viser til at
det i forslaget er lagt til grunn at registreringsplikten avgrenses slik
at den ikke omfatter forhold som er underlagt lovpålagt taushetsplikt.
Selv om dette kan gi gråsoner i forhold til hva som skal oppgis,
rokker ikke dette ved det faktum at forslaget om opplysningsplikt
vil fange opp de fleste tilfeller som forslaget har som intensjon
å fange opp.
Disse medlemmer viser til at
statssekretær Jon Gunnar Pedersen i Finansdepartementet ved sin
tiltredelse la fram opplysninger om sin næringsvirksomhet, med avgrensning
mot taushetsbelagte forhold.
Disse medlemmer viser også til
at Sivilombudsmannen har lagt til grunn at det også kan være andre
hensyn som spiller inn ved vurderingen av om opplysninger er taushetsbelagte
enn at det foreligger en avtale mellom to private parter.
Disse medlemmer viser til at
lovforslaget må utformes i lys av gjeldende habilitetsregler. Ved vurderingen
av hva som skal registreres, vil det være opp til den enkelte statsråd
og statssekretær å avgjøre hva det bør opplyses om. Det må utvises
skjønn, slik tilfellet også er ved habilitetsspørsmål. På samme
måte vil det være den enkelte statsråds og statssekretærs ansvar
at opplysningene som gis er korrekte og utfyllende.
Disse medlemmer viser til at
det reises spørsmål ved fortolkningen av enkeltheter i forslaget. Disse
medlemmer mener slike problemstillinger kan avklares gjennom
en nærmere utforming av lovens forskrifter.
Disse medlemmerviser
til at begrunnelsen for forslaget er ønsket om å opprettholde den
allmenne tilliten til politikken, og mener det foreliggende forslaget
langt på vei operasjonaliserer et slikt ønske. Disse medlemmer støtter
derfor representantforslaget, men med de nødvendige tilpasninger
som følge av disse medlemmers merknader i denne innstillingen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«A.
Vedtak til lov
om registrering av regjeringsmedlemmers verv og
økonomiske interesser
I
I lov 30. november 2012 nr. 70 om registrering av
regjeringsmedlemmers verv og økonomiske interesser gjøres følgende
endringer:
Ny § 1 a skal lyde:
§ 1 a
(1) Kongen i statsråd kan
pålegge regjeringsmedlemmene og statssekretærene å registrere sine
tidligere oppdragsgivere der vedkommende har arbeidet med å fremme
politiske eller næringsmessige interesser.
(2) En opplysningsplikt
fastsatt i medhold av bestemmelsen her er begrenset til oppdragsgivere
regjeringsmedlemmene og statssekretærene har hatt de to siste årene
før tiltredelsen.
(3) En opplysningsplikt
fastsatt i medhold av bestemmelsen her viker for lovbestemt taushetsplikt.
II
Loven trer i kraft straks.
B.
Stortinget ber regjeringen utarbeide forskrift
i tråd med representantforslaget og merknadene i innstillingen.»
Utkast til innstilling ble i henhold til Stortingets vedtak
av 17. juni 2014 oversendt kontroll- og konstitusjonskomiteen til
uttalelse ved presidentskapets brev av 16. januar 2015. Kontroll- og
konstitusjonskomiteen har avgitt følgende uttalelse i brev til presidentskapet
av 20. februar 2015:
«Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til brev
fra Presidentskapet av 16. januar 2015, der komiteen fikk
seg forelagt Dokument 8:80 LS (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Martin Kolberg, Per Olaf Lundteigen,
Bård Vegar Solhjell, Jette F. Christensen, Marit Arnstad, Karin
Andersen og Gunvor Eldegard om ny bestemmelse om opplysningsplikt
for statsråder og statssekretærer om tidligere oppdragsgivere og
politiske næringsmessige interesser- til uttalelse, jf Stortingets
forretningsorden § 22 annet ledd siste punktum.
Komiteen har
følgende merknader:
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til forslagsstillernes utgangspunkt
for representantforslaget og slutter seg til ønsket om og nødvendigheten
av å opprettholde den allmenne tilliten til politikken. Det skal
etter flertallets syn være åpenhet om politiske prosesser
og nærhet, ikke økonomiske ressurser, som avgjør hvem som får påvirke
politiske beslutninger. Flertallet er
av den oppfatning at forslaget er med på å fremme tillit til politikere
og politikken og dermed forhindre mistenkeliggjøring, som med rette
eller urette, kan skapes ved manglende åpenhet.
Flertalletoppfatter at forslagets intensjon er
å oppnå størst mulig grad av åpenhet og tillit gjennom velprøvde
og velfungerende systemer: den allerede eksisterende registreringsordningen
for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Det er likeledes
lagt til grunn at lovbestemmelsen skal bygge på tillit til den enkelte politikers
skjønn og være enkel å forholde seg til og praktisere. Flertallet vil
anbefale forslaget.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at utviklingen de senere år har gått i retning av at politikken
i større grad enn tidligere er kommersialisert, i den forstand at politikere
har tatt med seg viktig kunnskap i overgangen fra politikk til næringsliv.
Det politiske svaret på dette er å ilegge karantene gitt gjennom
et karanteneutvalg. I realiteten har vi dermed et system som ivaretar
overgangen fra politikk til næringsliv, men ingen ordninger som ivaretar
overgang fra næringsliv til politikk. Etter disse medlemmerssyn bør man søke løsninger også for den
siste varianten. Det foreliggende forslaget er så langt disse
medlemmer kan se, en god og pragmatisk løsning. Det bygger
på allerede eksisterende registreringsordning som er vel innarbeidet
i Storting og regjering, og det bygger på tillit til at den enkelte politikere
er den nærmeste til å vurdere hva som bør registreres.
Disse
medlemmer vil også understreke at forslaget tar utgangspunkt
i den samme begrunnelsen som lå til grunn for Stortingets innføring av
registreringsordninger som nå er gjeldende. Da Stortinget første
gang etablerte en frivillig ordning for registering av stortingsrepresentantenes
og regjeringsmedlemmenes verv og økonomiske interesser, var nettopp
hensikten å gi offentligheten kunnskap om hvilke interessekonflikter
som kunne oppstå. Da ordningen senere ble gjort obligatorisk, var
begrunnelsen at nasjonalforsamlingens autoritet og integritet var best
tjent med å fjerne ethvert grunnlag for mistanke om at representantene
handlet ut fra skjulte motiver. Disse medlemmer er
av den oppfatning at forslagsstilleren ved å ta utgangspunkt i intensjon
og utforming i gjeldende registreringsordning har lagt opp til en
nøktern og gjennomførbar ordning som bør iverksettes så raskt som mulig.
Slik disse
medlemmer ser det er forslaget verken hele svaret på hvordan
man skaper tillit til politikken eller et forslag som gir alle svar
på hvordan man sørger for mer åpenhet. Det vil alltids måtte gjøres
avveininger når man skal lage nye lover, slik det også er tilfelle
med det foreliggende lovforslag.
Etter disse
medlemmers syn er det gjort valg som alt i alt virker fornuftige
og pragmatiske. Disse medlemmer vil understreke at
den lovpålagte taushetsplikt som forslaget viker for, er fornuftig
og gjør forslaget gjennomførbart. At advokater i visse tilfeller
kan opptre som konsulenter rokker ikke ved det faktum at forslaget
om opplysningsplikt vil fange opp de fleste tilfeller som forlaget
har som intensjon å fange opp. Disse
medlemmer ser for øvrig ingen grunn til å tro at noen bransjer
og ei heller politikere, er så konspiratoriske at de vil unngå å
registrere kunder som vil kunne medføre en mistanke om skjulte motiver
for en politisk beslutning.
Likeledes er disse
medlemmer enig med Sivilombudsmannen som har lagt til grunn
at det er andre hensyn som spiller inn ved vurderingen av om opplysninger
er taushetsbelagte enn om det foreligger en avtale mellom to private
parter. Disse medlemmer er videre av den oppfatning
at noen opplysninger selvsagt er taushetsbelagt med god grunn og
at dette vil kunne legges til grunn på bakgrunn av konkrete vurderinger
også hvis man innfører en opplysningsplikt. Disse medlemmer vil
i denne forbindelse vise til statssekretæren i Finansdepartementets
håndtering ved sin tiltredelse hvor alle opplysninger om hans næringsvirksomhet ble
lagt frem bortsett fra de som med god grunn var belagt med taushet.
Disse
medlemmer er av den oppfatning at forslagsstillerne helt
og fullt stiller seg bak gjeldende habilitetsregler og er enig i
at habilitetsreglene både er viktige og nødvendige. Disse medlemmer legger
til grunn at forslaget om opplysningsplikt vil gi befolkningen ytterligere mulighet
til innsikt i hvilke bindinger politikere eventuelt har. Forlaget
slik det er presentert er etter disse medlemmers oppfatning
å følge samme prosedyre for hvordan man skal forholde seg til ens
bakgrunn og bindinger som habilitetsreglene legger opp til. Det
vil også med dette forslaget være opp til den enkelte statsråd å avgjøre
hva det bør opplyses om. Det må utvises skjønn fra den enkelte slik
det også er tilfelle ved habilitetsspørsmål. På samme måte vil det
være den enkelte statsråds ansvar at opplysningene som gis er korrekte
og utfyllende.
Disse medlemmer ser
at det stilles spørsmål ved fortolkningen av enkeltheter i forslaget.
Som påpekt tidligere er forslaget ikke ufeilbarlig. Disse
medlemmer vil likevel påpeke at det ikke på noen måter er
uoverkommelig for Stortinget å definere eventuelle uklarheter. Slik disse
medlemmer ser det kan for eksempel oppdragsgiver defineres
som et eget rettssubjekt som ber om en tjeneste. Litt mer problematisk kan
det være å definere om registreringen skal omfatte også kundeforhold
som den angjeldende ikke har vært i direkte kontakt med, avsluttede oppdrag
eller lignende. Disse medlemmer mener disse problemstillingene
kan diskuteres, men at det vil være mulig å finne relevante og gode
avgrensninger hvis viljen til å oppnå større tillit og åpenhet er
tilstede.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, stiller
seg bak ønsket om å opprettholde den allmenne tilliten til politikken
og mener det foreliggende forslaget langt på vei operasjonaliserer
et slikt ønske. Flertallet støtter derfor forslaget
med de tilpasninger som er nødvendig for å tilpasse det gjeldende
lov om registrering av regjeringsmedlemmers verv og økonomiske interesser.
Flertallet ber
Presidentskapet treffe vedtak i tråd med dette.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at habilitetsreglene i dag fungerer ut fra at den enkelte tjenestemann
er ansvarlig for å vurdere sin stilling ut fra alle relevante forhold
som kan tenkes å svekke tilliten til at en avgjørelse tas på et
saklig grunnlag. Forslagsstillerne ser ut til å legge uforholdsmessig
stor vekt på at tidligere arbeidsforhold svært hyppig vil kunne
inngå i en vurdering av habilitet i en enkelt sak, i forhold til
andre momenter som også kan føre til inhabilitet. Dette kan svekke
inntrykket av at andre forhold kan være mer vesentlige å vurdere,
og at det til slutt er vedkommende beslutningstager som håndterer
sin habilitet under eget ansvar.
Forslaget utvider
kretsen av tredjeparter tjenestemannen har vært i direkte, eller
indirekte kontakt med før tiltredelsen av stillingen. Dersom det
fortsatt eksisterer relasjoner etter utnevnelsen, vil man allerede
i dag kunne gjøre seg kjent med disse gjennom den eksisterende registreringsordningen.
Disse
medlemmer deler Presidentskapets vurdering under punkt 2.4,
og viser til at det ikke er påvist at de ordinære prosedyrene for
å motvirke inhabilitet er utilstrekkelige. Når det ikke er påvist
at reglene er utilstrekkelige for dette formål, er det samtidig
ikke dokumentert at en utvidet registreringsplikt om generell arbeidshistorikk
som inkluderer statssekretærer, vil gi et bedre vern mot inhabilitet.
En slik vurdering vil alltid måtte foretas konkret.
Disse
medlemmer sier seg enig i de lovtekniske innvendingene knyttet
til tolknings- og avgrensingsproblemene, uten å gå nærmere inn på disse
i denne uttalelsen. I tillegg gis det anvisninger om at reglene
mer detaljert skal anvendes etter mønster av gjeldende registers
reglement så langt det passer. Dette åpner for en sterk skjønnspreget
vurdering, som er lite egnet til å avklare tvilsspørsmål.
Disse
medlemmer slutter seg også til Presidentskapets betraktninger
om at det er samfunnsmessig ønskelig med karriereoverganger mellom
privat og offentlig sektor. Et omfattende formelt prosedyre- og
registreringsregime som gjelder tredjeparter i avsluttede og indirekte relasjoner,
vil forsterke de praktiske og mentale barrierer mellom politikk
og vanlig arbeidsliv.
Disse medlemmer vil
også peke på at forslagsstillerne ser ut til å ha oversett kompetansedelingen
mellom storting og regjering. Etter gjeldende lov § 2 tilligger
kompetansen til å gi nærmere regler gjennom forskrifter til Kongen
i statsråd. Det innebærer at forslaget ikke kan vedtas i den foreliggende
form.»
Forslag fra presidentskapets medlemmer Marit Nybakk
og Svein Roald Hansen:
Forslag 1
A.
Vedtak til lov
om registrering av regjeringsmedlemmers verv og
økonomiske interesser
I
I lov 30. november 2012 nr. 70 om registrering av
regjeringsmedlemmers verv og økonomiske interesser gjøres følgende
endringer:
Ny § 1 a skal lyde:
§ 1 a
(1) Kongen i statsråd kan
pålegge regjeringsmedlemmene og statssekretærene å registrere sine
tidligere oppdragsgivere der vedkommende har arbeidet med å fremme
politiske eller næringsmessige interesser.
(2) En opplysningsplikt
fastsatt i medhold av bestemmelsen her er begrenset til oppdragsgivere
regjeringsmedlemmene og statssekretærene har hatt de to siste årene
før tiltredelsen.
(3) En opplysningsplikt
fastsatt i medhold av bestemmelsen her viker for lovbestemt taushetsplikt.
II
Loven trer i kraft straks.
B.
Stortinget ber regjeringen utarbeide forskrift
i tråd med representantforslaget og merknadene i innstillingen.
Presidentskapet har
for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:80 LS (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Martin Kolberg, Per Olaf Lundteigen,
Bård Vegar Solhjell. Jette F. Christensen, Marit Arnstad, Karin
Andersen og Gunvor Eldegaard om opplysningsplikt for statsråder
og statssekretærer om tidligere oppdragsgivere og politiske og næringsmessige interesser
– vedlegges protokollen.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den
5. mars 2015
Olemic Thommessen | Marit Nybakk | Kenneth Svendsen |
Svein Roald Hansen | Ingjerd Schou | Line Henriette Hjemdal |