Samferdselsdepartementet legger i proposisjon fram
forslag om bygging av ny E134 mellom Damåsen i Øvre Eiker kommune
og Saggrenda i Kongsberg kommune i Buskerud.
E134 er et viktig vegsamband mellom deler av Østlandet
og Vestlandet og er hovedferdselsåren i denne delen av Buskerud.
Dagens E134 mellom Damåsen og Saggrenda har ikke tilfredsstillende
standard, særlig med hensyn til kurvatur og vegbredde. Vegbredden
er 7–8 m inn mot Kongsberg og stedvis smalere i sentrumsområdene.
E134 går gjennom bynære og tettbebygde områder, noe som gir nærføringsulemper i
form av støy, barrierevirkninger, redusert luftkvalitet og rystelser.
Både gjennomgangstrafikken og lokaltrafikken har relativt dårlig framkommelighet.
Årsdøgntrafikken (ÅDT) varierer i dag fra om lag
5 000 kjøretøy til om lag 19 000 kjøretøy. Strekningen er den mest
ulykkesutsatte på E134 i Buskerud.
Ny E134 på strekningen vil bedre framkommeligheten
for både gjennomgangs- og lokaltrafikken og gi færre nærføringsulemper
i tettbebygde områder. Det forventes også reduksjon i antall ulykker.
Prosjektet er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023 der det legges opp til anleggsstart i første
fireårsperiode. Det legges nå opp til anleggsstart våren 2015, og hovedprosjektet
ventes åpnet for trafikk i 2019.
Prosjektet omfatter bygging av 13,2 km ny hovedveg
og om lag 10 km nye sideveger med tilhørende konstruksjoner og sideanlegg.
ÅDT i 2040 er beregnet til å variere mellom 8 700 og 22 700 kjøretøy.
Om lag 8,5 km skal derfor bygges som firefelts veg, mens resten
bygges som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.
På den 3,5 km lange delstrekningen Tislegård–Trollerudmoen
bygges det fire rundkjøringer. Rundkjøringer brukes i enkelte tilfeller
på nasjonale hovedveger når vegen i tillegg til å være en ren gjennomfartsveg
også er en del av byens vegnett. Bruken av rundkjøringer i stedet
for planskilte kryss gir store kostnadsbesparelser og miljøgevinster
for prosjektet.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag.
Statens vegvesen har tatt kvalitetssikrers tilrådinger delvis til
følge og tilrår en styringsramme på 4 140 mill. 2014-kroner og en
kostnadsramme på 4 700 mill. 2014-kroner. Samferdselsdepartementet
slutter seg til Statens vegvesens vurderinger.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet
til 330 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet
til 0,3. I henhold til kvalitetssikrers analyse har prosjektet en
samfunnsøkonomisk netto nytte (prissatte effekter) på 643 mill.
kroner uten bompengefinansiering.
Den lokalpolitiske behandlingen og trafikkgrunnlaget
er nærmere omtalt i hhv. kapittel 3 og 4 i proposisjonen. Både Buskerud
fylkeskommune og Kongsberg og Øvre Eiker kommuner har sluttet seg
til bompengefinansiering av utbyggingen.
Finansieringsplanen for E134 Damåsen–Saggrenda
omfatter statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør
43 pst. av kostnaden.
I Meld. 26 S (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn 1 420 mill. kroner i statlige midler
i perioden 2014–2023, omregnet til 2014-prisnivå. På grunn av økte
kostnader gjorde Samferdselsdepartementet en ny vurdering av statlig
andel til prosjektet før den lokalpolitiske behandlingen. I tråd
med denne vurderingen legges det nå til grunn et statlig bidrag
på til sammen 1 780 mill. kroner, fordelt med 90 mill. kroner i
2013, 1 000 mill. kroner i perioden 2014–2017 og 690 mill. kroner
i perioden 2018–2023.
Gjennom behandlingen av budsjettproposisjonene
for 2013 og 2014 er det bevilget til sammen om lag 140 mill. kroner
til prosjektering, grunnerverv og andre forberedende arbeider, fordelt
med 90 mill. kroner i 2013 og 50 mill. kroner i 2014. Gjennom behandlingen
av Prop. 1 S (2014–2015) er det bevilget 200 mill. kroner til prosjektet
i 2015.
Forslag til finansieringsplan er vist i tabell
5.1 i proposisjonen.
Finansieringsplan for E134
Damåsen–Saggrenda
| | | | Mill. 2014-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlige midler | 90 | 1 000 | 690 | 1 780 |
Bompenger | 0 | 1 520 | 840 | 2 360 |
Sum | 90 | 2 520 | 1 530 | 4 140 |
Finansieringsopplegget bygger på tovegs etterskuddsinnkreving
i fire automatiske bomstasjoner. Bomstasjonene plasseres på ny og eksisterende
E134 ved Damåsen, på ny E134 ved Saggrenda og på fv. 287 ved Teigenundergangen.
Eventuelle inntekter fra en bomstasjon på fv. 72 Gamle Kongsbergvei
inngår ikke i finansieringsberegningene. Samferdselsdepartementet
er enig i det foreslåtte opplegget for fv. 72 Gamle Kongsbergvei,
der strekningen primært holdes åpen for gjennomgangstrafikk, og
i at tiltak iverksettes dersom trafikken blir for høy.
Bomstasjonene settes opp når hovedprosjektet åpnes
for trafikk i 2019.
Bompengetaksten og forutsetninger ellers for
finansieringsplanen går fram av kapittel 6 i proposisjonen. Med
forutsetningene er innkrevingsperioden regnet til om lag 15 år.
Brutto bompengeinntekter er beregnet til om
lag 4 390 mill. kroner. Bompengene skal dekke investeringskostnader
på om lag 2 360 mill. kroner, renteutgifter på om lag 1 790 mill.
kroner og innkrevingskostnader på om lag 240 mill. kroner. Bompengeopplegget
i proposisjonen er basert på en forutsetning om 6,5 pst. lånerente,
i tråd med de lokalpolitiske vedtakene. Som omtalt i Prop. 97 S
(2013–2014), legger regjeringen opp til en omorganisering av bompengesektoren
fra dagens mange bompengeselskaper til et fåtall selskap. I tillegg
vil regjeringen innføre en rentekompensasjonsordning for bompengelån. Det
legges opp til at rentekompensasjonen skal komme bilistene til gode
i form av lavere takstnivå eller kortere innkrevingsperiode. Det
er en forutsetning for rentekompensasjonen at prosjektet legges
inn i et av de nye bompengeselskapene når disse er etablert. Det
legges også opp til at den beregningstekniske renten kan settes
lavere enn 6,5 pst. i en overgangsperiode, i tråd med forutsetninger
nevnt i proposisjonen.
Gjennom sitt vedtak i fylkestinget 7. mai 2014 har
Buskerud fylkeskommune vedtatt å stille selvskyldnergaranti for
et maksimalt bompengelån på 2 800 mill. 2014-kroner, med tillegg
av 10 pst. av til enhver tid gjeldende hovedstol til dekning av
eventuelle påløpte renter og omkostninger, jf. kapittel 3 i proposisjonen.
Garantien må godkjennes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet
før anleggsstart.
Garantistens utlegg kan dekkes gjennom en økning
av realtakstene med inntil 20 pst. og en forlengelse av bompengeperioden
med inntil 5 år.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om utbygging og
finansiering av E134 Damåsen–Saggrenda i Buskerud, vil det bli inngått
avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende
standardavtale og de vilkårene som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Kjell Ivar Larsen og Kari Raustein,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser
til at prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda i Buskerud er et viktig
prosjekt for å bedre trafikkflyten, trafikksikkerhet og miljøet
i og gjennom Kongsberg.
Komiteen viser til at prosjektet
er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023
med oppstart i første periode fra 2014 til 2017, og ser positivt
på at denne fremdriften følges.
Komiteen viser til at prosjektet
foreslås gjennomført innenfor en styringsramme på 4 140 mill. 2014-kroner
og en kostnadsramme på 4 900 mill. 2014-kroner. Videre viser komiteen til
at prosjektet vil ha byggestart våren 2015 og er planlagt ferdigstilt
i 2019. Endelig viser komiteen til at prosjektet
er vurdert av kvalitetssikrer å ha en positiv beregnet nytte uavhengig
av nivået på bompengesatsene når det gjøres en samlet vurdering
av de prissatte og de ikke-prissatte effektene.
Komiteen viser til at strekningen
er den mest ulykkesutsatte på E134 i Buskerud, og at en oppgradering
av denne strekningen vil være til fordel både for trafikksikkerhet
og miljø. Særlig vil komiteen vise til at en ny gjennomfartsvei vil
gi betydelige forbedringer for miljø og trafikkflyt langs dagens
veinett.
Komiteen viser til at det legges
opp til å innføre trafikkbegrensende ordninger på sidevegnettet,
herunder også bompenger på noen omkjøringsveger. Komiteen mener
det kan være grunn til å vurdere omfanget av disse tiltakene nærmere
frem mot at prosjektet er ferdig og den første tiden etter at veien
er åpnet. Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag.
«Stortinget ber regjeringen frem mot at prosjektet
er ferdig og i den første tiden etter at veien er åpnet, vurdere
muligheten for å kunne redusere noen av restriksjonene som Prop.
49 S (2014–2015) legger opp til på sideveiene, herunder muligheten
for å redusere antallet bomstasjoner. Regjeringen bes samtidig om
å vurdere effekter og konsekvenser av eventuell trafikklekkasje
på sideveiene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er opptatt av at bompengeinnkrevingen skal
være effektiv og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering
skal være så lave som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil peke på at lavere kostnader vil
kunne komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til regjeringens varslede bompengereform
med en prosess for sammenslåing til færre bompengeselskap, og at
det da er naturlig at prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda blir vurdert
å inngå i ett av de fremtidige bompengeselskapene når disse er etablert.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
1. Stortinget
samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån
og kreve inn bompenger til utbygging og finansiering av E134 Damåsen–Saggrenda
i Buskerud. Vilkårene framgår av Prop. 49 S (2014–2015) og Innst.
168 S (2014–2015).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen.
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å fastsette takster basert på lavere beregningsteknisk rente,
gitt lokalpolitisk tilslutning og i tråd med føringene i Prop. 49
S (2014–2015) og Innst. 168 S (2014–2015).
II
Stortinget ber regjeringen frem mot at prosjektet er
ferdig og i den første tiden etter at veien er åpnet, vurdere muligheten
for å kunne redusere noen av restriksjonene som Prop. 49 S (2014–2015)
legger opp til på sideveiene, herunder muligheten for å redusere
antallet bomstasjoner. Regjeringen bes samtidig om å vurdere effekter og
konsekvenser av eventuell trafikklekkasje på sideveiene.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17.
februar 2015
Linda C. Hofstad Helleland |
leder og ordfører |