I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
legge frem en plan for hvordan skolebyråkratiet kan reduseres med 25
pst. slik at læreren får mer tid til hver enkelt elev.
2. Stortinget ber regjeringen legge frem
tiltak for å rekruttere flere lærere fra andre yrker, beholde lærere
som er i skolen i dag og rekruttere lærerutdannede til å ønske seg
arbeid i skolen.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Sigmund Steinnes, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kristin Vinje og Kristian Støback Wilhelmsen,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bente Thorsen, fra Kristelig
Folkeparti, Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien,
fra Venstre, Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, viser til representantforslaget, Dokument
8:9 S (2014–2015), om økt rekruttering av lærere og redusert skolebyråkrati.
Det fremgår av forslaget at Statistisk sentralbyrå (SSB) har estimert
at man kan komme til å ha en underdekning på ca. 11 000 lærerårsverk
i 2020. Samtidig vet man at det er ca. 38 000 lærerutdannede yrkesaktive som
ikke er i skolen, men som er å finne i andre yrker. Og totalt er
det ca. 9 000 ikke-kvalifiserte lærere i norsk grunnskole som mangler
pedagogisk utdanning eller kun har videregående opplæring. Dette
kommer i tillegg til de 38 000 lærerne som ikke har tilstrekkelig
formell kompetanse i engelsk, norsk og matematikk.
Komiteen viser til at det i SSB-undersøkelsen fremkommer
at det både på kort og lang sikt er behov for flere godt kvalifiserte
lærere i skolen for at elevene skal få bedre utbytte av sin skolegang.
Komiteen er kjent med at departementet
har hatt en gjennomgang av PPU for å legge til rette for at flere
med relevant utdanning kan kvalifisere seg som lærere.
Komiteen viser til at læreren
er den viktigste personen for elevens læring, og at det derfor er av
stor betydning at læreren har både høy faglig kompetanse og bred
pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er i denne sammenhengen tilfreds med
at kunnskapsministeren i sitt svarbrev 31. oktober 2014 tydeliggjør
at regjeringen allerede har satt i gang arbeid med en helhetlig
strategi for å bedre rekrutteringen og heve statusen til læreryrket.
Disse medlemmer viser til at
det gjennom strategien Lærerløftet blant annet varsles om krav til
kompetanse, tilbud om videreutdanning til alle lærere som har behov
for det, og tilrettelegging av flere karriereveier i skolen slik
at gode lærere kan bli i klasserommet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at regjeringens strategi er en god begynnelse
for å sikre et lærerløft i skolen og å øke tillitten mellom lærerne,
forvaltningen og politikerne. Disse medlemmer vil
likevel understreke at disse tiltakene ikke alene er nok for å nå
de ambisiøse målene om en skole for kunnskap og like muligheter,
der elevene får et godt grunnlag for videre mestring.
Disse medlemmer viser til bakgrunnen
for at Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
i samarbeidsavtalen av 30. september 2013 ble enige om å gjennomføre
«et lærerløft i skolen». Disse medlemmer er opptatt
av at et slikt lærerløft må inneholde en rekke ulike og gjennomgående
tiltak som innfører systematisk etter- og videreutdanning, sørger
for flere karriereveger i skolen, øker rekrutteringen til læreryrket,
får flere til å bli værende i skolen og reduserer byråkratiet.
Komiteen er kjent
med at lærerne over lang tid har påpekt at for mye av deres tid
går til arbeid som ikke er elevrettet. Lærernes tidsbruk sto også
sentralt i konflikten mellom lærerne og KS høsten 2014. Komiteen viser
til at kunnskapsministeren nylig har mottatt en rapport om rapporterings-
og dokumentasjonskrav i skolen.
Komiteen viser til at det er
ca. 9 000 ikke-kvalifiserte lærere i norsk grunnskole som mangler pedagogisk
utdanning eller kun har videregående opplæring. Komiteen viser
videre til at Lærerløftet fra høsten 2015 vil gi 5050 lærere og
500 skoleledere mulighet til å ta videreutdanning. Komiteen viser
også til skoleeiers ansvar for å sørge for at lærerne er kvalifisert
til å undervise i de fagene de underviser i.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til rapporten «Rapporterings-
og dokumentasjonskrav i skolesektoren», utført på oppdrag fra KS,
med Kunnskapsdepartementet som samarbeidspartner. Flertallet forventer
at de problemstillingene som her løftes med tanke på lovendringer,
praksisendringer og bedre samarbeid og samhandling mellom staten, kommuner
og fylkeskommuner, følges opp.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket av 21. november 2014 mellom regjeringspartiene, Kristelig
Folkeparti og Venstre, og er i denne sammenhengen tilfreds med at
det er bevilget 50 mill. kroner over statsbudsjettet for 2015 til
et kompetanseløft for ufaglært undervisningspersonell. Dette
flertallet forventer at dette vil gi flere kvalifiserte
lærere i skolen.
Dette flertallet viser videre
til at det i svarbrevet fra statsråden kommer frem en mengde tiltak
som ivaretar hensikten med representantforslaget på en god måte.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med at regjeringen er
tydelig på at arbeidet med å redusere rapporterings- og dokumentasjonskrav
i skolesektoren allerede er startet opp og vil prioriteres høyt
fremover.
Disse medlemmer er enige i og
ser behovet for å rekruttere og beholde flere godt kvalifiserte lærere
i skolen. Disse medlemmer viser til svarbrevet fra
statsråden som tydelig viser at regjeringen tar disse utfordringene
på alvor. I brevet går det tydelig frem at det er satt i gang en mengde
tiltak både innen Lærerløftet og ved at regjeringen i tillegg vil
vurdere ytterligere initiativ i samarbeid med partene gjennom GNIST, som
vil bidra til å gjøre skolen til en mer attraktiv arbeidsplass.
Disse medlemmer viser også til
og støtter at regjeringen vil vurdere tiltak som kan gjøre rekrutteringssituasjonen
i skolen bedre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
registrerer at lærere som i dag ikke arbeider i skolen, kan tenke
seg å komme tilbake til skolen dersom skolen blir mer attraktiv
som arbeidsplass gjennom faglig og karrieremessig utvikling.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er positive til at Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen
ivaretar dette ønsket ved å gi lærerne karrieremuligheter i skolen
og gode tilbud til faglig utvikling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at skoleeiere og skoleledere kan påvirke egen mulighet
til å rekruttere, legge til rette for seniortiltak og beholde lærere
gjennom tilrettelegging og lokale tilpasninger innenfor rammen av
dagens avtaleverk.
Flertallet er kjent med at det
gjennom flere år har vært etterlyst en bedre veiledningsordning for
nyutdannede lærere, og at manglende oppfølging i skolen kan være
årsak til at nyutdannede lærere slutter i skolen. Flertallet har
derfor forventninger til at en styrking og videreutvikling av veiledningsordningen
for nyutdannede lærere vil gjøre at flere av disse blir værende
i skolen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil understreke at læreren er den viktigste
ressursen for elevenes læring, og at det derfor er viktig at lærerens
tid blir brukt til oppgaver som ivaretar elevrettet arbeid. Flertallet mener
det er viktig å legge til grunn at det er mange ulike årsaker som
påvirker tidsbruken i skolen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er derfor positive til at regjeringen
ser viktigheten av og behovet for en helhetlig tilnærming til hva
som er årsakene, slik at tiden kan disponeres på måter som bidrar
mest mulig til elevenes læring.
Disse medlemmer mener at tiltak
foreslått i Kunnskapsdepartementet og KS sin rapport «Dokumentasjons-
og rapporteringskrav i skolesektoren» sammen med andre tiltak vil
gi konkrete resultat til bedre tidsbruk i skolen.
Disse medlemmer viser at det
i statsbudsjettet for 2015 ble bevilget midler til styrking av skolehelsetjenesten,
og forventer at kommunene prioriterer skolehelsetjenesten slik at
den kommer elevene til gode og at lærerne får frigitt tid til elevrettet
skolearbeid.
Disse medlemmer viser for øvrig
til svarbrevet fra statsråden der det kommer frem en rekke konkrete
tiltak som vil styrke lærernes elevrettede arbeid og fjerne unødvendige
tidstyver i skolen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
mener det trengs en større innsats for å sikre mange nok godt kvalifiserte
lærere i skolen. Flertallet viser til representantforslaget
der det bl.a. vises til rekruttering fra andre yrkesgrupper og seniortiltak
som tiltak for å sørge for at vi har nok lærere i skolen.
Flertallet fremmer på denne bakgrunnen
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem tiltak
for å rekruttere flere lærere fra andre yrker, beholde lærere som
er i skolen i dag, og rekruttere lærerutdannede som arbeider i andre
sektorer, til arbeid i skolen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener flere og
godt kvalifiserte lærere er en forutsetning for utvikling av en
god skole. Rekrutteringsbehovet er stort, og det kreves bred innsats
for å sikre tilgangen på kvalifiserte lærere. Disse medlemmer viser
til at den rød-grønne regjeringen satte i gang en rekke tiltak for
å heve statusen og øke rekrutteringen til læreryrket. Et eksempel
i så måte er GNIST-kampanjen. Disse medlemmer merker
seg statistikk som viser at søkningen til lærerutdanningene har
økt siden «bunnåret» 2008, og at den samlede økningen for lærerutdanningene
har vært klart større enn den generelle søknadsveksten til høyere
utdanning skulle tilsi. Disse medlemmer merker seg
denne utviklingen, men vil likevel understreke at det kreves større trykk
og ytterligere tiltak for å sikre fremtidens kompetansebehov i skolen.
Etter- og videreutdanning av lærere er et godt virkemiddel i så måte. Disse
medlemmer understreker behovet for å gjennomføre et særskilt
kompetanseløft for ufaglærte som har arbeidet i skolen i mange år. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til disse partienes alternative statsbudsjetter
for 2015 og prioritering av yrkesfaglærere som mangler formell lærerkompetanse.
Disse medlemmer merker seg undersøkelser som
viser at mange lærerutdannede aldri begynner i læreryrket eller
slutter i skolen etter kort tid. Disse medlemmer peker
i denne sammenheng på viktigheten av tiltak som mentorordninger
og veiledning av nyutdannede.
Disse medlemmer mener tillit
og tid er to vesentlige faktorer for å rekruttere flere og for å få
flere til å bli i læreryrket. Disse medlemmer merker
seg anbefalingene i Tidsbrukutvalget fra 2009 og hovedkonklusjonene
fra rapporten som Vista analyse/Ideas2evidence overleverte departementet
før jul, om at det bør bli færre krav til dokumentasjon/rapportering, slik
at lærerne får mer tid til elevene. Disse medlemmer forventer
at regjeringen følger opp anbefalingene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti deler forslagsstillernes mål
om å sikre læreren mer tid til hver enkelt elev, men mener samtidig at
mindre byråkrati bare er én del av svaret på denne utfordringen.
Enda viktigere vil det være å få på plass en ressursnorm for lærertetthet,
som sikrer nok lærere til å gi hver enkelt elev tilpasset undervisning.
Mange lærerutdannede som slutter i læreryrket, oppgir at en mer
håndterbar skolehverdag er viktig for å få dem tilbake i skolen.
En ressursnorm vil derfor også være viktig for å mobilisere den
såkalte «reservestyrken» av lærere og gjøre læreryrket mer attraktivt.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er bekymret for det stadig
mer omfattende testregimet i skolen, som gjør at lærerne bruker
unødvendig mye tid på prøveforberedelser. Like viktig som å redusere
de rapporteringskravene som lærerne er pålagt utenfra, er det derfor
å redusere omfanget av tester lærerne pålegges å bruke tid på.
Komiteens medlem fra Venstre fremmer forslag
1 i dokumentet.
Forslag fra Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan
for hvordan skolebyråkratiet kan reduseres med 25 pst. slik at læreren
får mer tid til hver enkelt elev.
Utkast til vedtak I fremmes av Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, som i komiteen utgjør et flertall.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen legge frem tiltak for
å rekruttere flere lærere fra andre yrker, beholde lærere som er
i skolen i dag, og rekruttere lærerutdannede som arbeider i andre
sektorer, til arbeid i skolen.
II
Dokument 8:9 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Iselin Nybø og Trine Skei Grande om
økt rekruttering av lærere og redusert skolebyråkrati – vedlegges
protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 10. februar 2015
Trond Giske | Bente Thorsen |
leder | ordfører |