Jeg viser til brev datert 22.10.14 fra Stortinget
v/næringskomiteen. Brevet gjelder forslag fra stortingsrepresentantene
Knut Storberget, Else-May Botten og Ingvild Kjerkol om å sikre konkurransedyktige
rammebetingelser i meierisektoren. Komiteen ber om departementets
vurdering av det oversendte representantforslaget (heretter benevnt
som forslaget).
Regjeringen ønsker sterkere konkurranse i næringsmiddelindustrien
og jeg er derfor enig med forslagsstillerne i at økt konkurranse
i meierisektoren er viktig.
Ny markedsordning for melk ble iverksatt 1.
januar 2004. Hovedformålet med endringen var å bidra til økt konkurranse
i meierivaremarkedet. Prisutjevningsordningen for melk er en del
av markedsordningen for melk og har som formål å regulere prisdifferensieringen
av melk som råvare til ulike anvendelser, og samtidig gi melkeprodusenter
muligheter for å kunne realisere jordbruksavtalens målpris på melk
uavhengig av melkeanvendelse og lokalisering av produksjonen. I
økonomisk forstand er prisutjevningsordningen for melk en innenlands prisdiskriminering
hvor en gjennom høyere pris på flytende melkeprodukter og fløte
finansierer lavere pris på modnet ost, geitemelksprodukter, smør
og industriprodukter. Prisutjevningsordningen brukes i tillegg til
å hente inntekter som dekker ulike formål som innfrakttilskudd på melk,
eksportstøtte og konkurransepolitiske tiltak. Prisutjevningsordningen
i seg selv er et null-sum-spill som ikke berører statsbudsjettet.
Forslaget går ut på å gjennomgå de konkurransepolitiske
tiltakene i prisutjevningsordningen for melk. De eksisterende konkurransepolitiske
tiltakene har tre elementer:
Innenfor alle områder
av foredling av meierivarer i Norge der Tine er dominerende aktør,
har de uavhengige aktører rabatt på satsene i prisutjevningsordningen.
Spesiell kapitalgodtgjørelse til alle uavhengige meierier
som mottar melk fra egne leverandører.
Særskilt distribusjonstillegg som et særtillegg for
Q-meieriene. Bakgrunnen var at Q-meieriene fra starten hadde en
merkostnad ved distribusjon til butikk i forhold til Tine.
I 2013 var de reelle utbetalingene fra disse
ordningene om lag 122 mill. kroner.
I 2012 ble konkurransen i meierimarkedet og
de konkurransepolitiske tiltakene evaluert av Landbruksdirektoratet
(daværende Statens landbruksforvaltning). De konkluderte blant annet
med at det blir gradvis økt konkurranse i det norske markedet, de
konkurranserettede tiltakene har virket etter hensikten men at de
konkurranserettede tiltakene må videreføres for å bidra til at man
fortsatt skal ha flere aktører i meierivaremarkedet.
Basert på denne evalueringen ble forskrift om prisutjevningsordningen
for melk endret 1. juli 2013 av Stoltenbergregjeringen:
Satsen for differensierte
avgifter og tilskudd ble økt med 2 øre til 27 øre
Det ble ikke gjort prinsipielle endringer
i ordningen med spesiell kapitalgodtgjørelse.
Satsen for særskilt distribusjonstilskudd
til Q-meieriene ble redusert med 10 øre til 50 øre, mens volumgrensen
økte med 20 mill. liter til 100 mill. liter.
Jeg registrerer nå at representantene for Arbeiderpartiet
mener at den løsningen de selv innførte så sent som 1. juli 2013
ikke lenger er god nok. Jeg registrerer også at representantene
i forslaget ønsker et sterkt samvirke og at dagens markedsbalanseringssystem
videreføres. Samtidig ønsker de økt konkurranse. Min vurdering er at
forslaget fra representantene, samlet sett, vil måtte innebære lavere
markedsandeler for samvirket. Jeg mener det er ønskelig med en slik
utvikling og er glad for at Arbeiderpartiet nå tilkjennegir en ny
kurs.
Konkurransen i meierisektoren er avhengig av mange
flere elementer enn de konkurransepolitiske tiltakene som omtales
i forslaget. Regjeringen ønsker sterkere konkurranse i næringsmiddelindustrien.
I den forbindelse har jeg blant annet nedsatt et utvalg som skal
evaluere systemet for balansering av råvaremarkedene i jordbruket.
Utvalget ledes av professor Erling Hjelmeng.Utvalget
skal gjennomgå dagens system for regulering av råvaremarkedene i
jordbruket og legge fram forslag til alternative måter å legge til
rette for markedsbalansering på. Formålet med gjennomgangen er å
legge til rette for økt konkurranse og bedre ressursutnyttelse i verdikjeden
sett under ett.Utvalget skal legge fram
sine forslag innen 1. juni 2015. Jeg ser fram til å motta forslagene
som kan stimulere til økt konkurranse gjennom for eksempel å fjerne
reguleringer eller gjøre markedsbalanseringen mindre avhengig av
samvirkeorganisasjonene.
Konkurransen i meierimarkedet er også sterkt begrenset
av kvoteordningen for melk, som både begrenser produksjonsmulighetene
og mulighetene for å flytte melkeproduksjonen mellom fylker. Jeg
vil vise til at regjeringen allerede har gjennomført reformer på
dette området som på sikt kan øke konkurransen også på industrileddet.
Regjeringen vil også sette ned et utvalg som skal se på produksjonsregionene
for kumelk og forslagene fra denne arbeidsgruppen skal behandles
i forbindelse med jordbruksoppgjøret 2015.
Regjeringen ønsker sterkere konkurranse i næringsmiddelindustrien.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at økt konkurranse i meierisektoren
er viktig. Forslaget fra representantene Storberget, Botten og Kjerkol
tar kun tar tak i de særskilte konkurransepolitiske tiltakene i prisutjevningsordningen
for melk. I tillegg til å se på disse tiltakene vil jeg også vurdere
andre områder som er viktig for å bedre konkurransen i meierisektoren.
Jeg vil vurdere flere forslag i jordbruksoppgjøret, gjennom forskriftsendringer
og som oppfølging av utredninger som blir ferdige i 2015 som kan
bidra til økt konkurranse i meierimarkedet.