Forslagsstillerne viser til NOU 2011:4 «Mat, makt
og avmakt» som påpeker at det er et stort informasjonsgap mellom
leverandør og forbruker når det gjelder dagligvarer. Utvalget anbefalte blant
annet etableringen av en offentlig tilgjengelig og offentlig finansiert
informasjonsportal for dagligvarer for å forenkle forbrukernes mulighet
til å sjekke og sammenligne pris, innhold og kvalitet på varer i
dagligvarehandelen.
Forslagsstillerne mener at all lovpålagt produktinformasjon
bør gjøres tilgjengelig elektronisk og på en måte som vil gjøre
det lettere for forbrukere å innhente informasjon og sammenligne produkter.
Forslagsstillerne mener det i dag ofte er vanskelig
for en forbruker å gjøre kvalifiserte produktvalg basert på helse,
miljø, etikk og samfunn, fordi informasjonsgapet er stort og komplekst, og
fordi merking på emballasjen er utilstrekkelig eller vanskelig tilgjengelig.
Forslagsstillerne mener at digitalisering av produktinformasjon, som
også gjøres enkelt tilgjengelig for forbrukerne, fremmer konkurranse,
bedrer hverdagen til bl.a. allergikere og bidrar til en mer bærekraftig utvikling.
Forslagsstillerne mener at en informasjonsportal for
dagligvarer både kan fremme økt konkurranse, kan virke helsefremmende
og gjøre det enkelt å ta etiske og miljøvennlige valg.
Forslagsstillerne tror at en digitalisert løsning
av data som lett kan sammenstilles med andre typer data, som i en
informasjonsportal for dagligvarer, også vil kunne redusere bruken
av stoffer som forringer menneskers helse. Det er, etter forslagsstillernes
syn, helt nødvendig å gjøre informasjon om hvilke varer som inneholder
helseskadelige stoffer, lettere tilgjengelig for forbrukerne.
For at forbrukerne skal kunne ta kvalifiserte produktvalg,
må informasjonen om ulike produkter være både objektiv, pålitelig
og lett tilgjengelig. Den enkleste måten å løse dette på er gjennom
etablering av en informasjonsportal for dagligvarer. Forslagsstillerne
viser til at NOU 2011:4 «Mat, makt og avmakt» anbefaler etablering
av en offentlig finansiert informasjonsportal for dagligvarer slik
at den enkelte forbruker får et mest mulig gjennomsiktig marked og
at informasjonen forbrukeren mottar, er korrekt og gyldig i kjøpsøyeblikket.
Forslagsstillerne er kjent med at flere av aktørene
i bransjen er skeptiske til en ordning med pliktlevering av data,
men viser til at Forbrukerrådet har god erfaring med pliktavlevering
av data til andre portaler som finansportalen.no og hvakostertannlegen.no.
Forslagsstillerne mener at dagligvarehandelen også bør kunne avlevere nødvendige
data for å styrke forbrukermakten, og mener at dette bør sees på
som en naturlig videreutvikling av den allerede gjeldende plikten til
å ha pris, innhold og annen informasjon på alle varer. Forslagsstillerne
mener derfor at det må sikres en hjemmelsgrunn som sikrer pliktavlevering
av data.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest etablere
en gratis tilgjengelig informasjonsportal for dagligvarer med nødvendig
elektronisk informasjon om varer ment for salg i detaljhandel innen
dagligvarer.»