Sammendrag

Forslagsstillerne viser til NOU 2011:4 «Mat, makt og avmakt» som påpeker at det er et stort informasjonsgap mellom leverandør og forbruker når det gjelder dagligvarer. Utvalget anbefalte blant annet etableringen av en offentlig tilgjengelig og offentlig finansiert informasjonsportal for dagligvarer for å forenkle forbrukernes mulighet til å sjekke og sammenligne pris, innhold og kvalitet på varer i dagligvarehandelen.

Forslagsstillerne mener at all lovpålagt produktinformasjon bør gjøres tilgjengelig elektronisk og på en måte som vil gjøre det lettere for forbrukere å innhente informasjon og sammenligne produkter.

Forslagsstillerne mener det i dag ofte er vanskelig for en forbruker å gjøre kvalifiserte produktvalg basert på helse, miljø, etikk og samfunn, fordi informasjonsgapet er stort og komplekst, og fordi merking på emballasjen er utilstrekkelig eller vanskelig tilgjengelig. Forslagsstillerne mener at digitalisering av produktinformasjon, som også gjøres enkelt tilgjengelig for forbrukerne, fremmer konkurranse, bedrer hverdagen til bl.a. allergikere og bidrar til en mer bærekraftig utvikling.

Forslagsstillerne mener at en informasjonsportal for dagligvarer både kan fremme økt konkurranse, kan virke helsefremmende og gjøre det enkelt å ta etiske og miljøvennlige valg.

Forslagsstillerne tror at en digitalisert løsning av data som lett kan sammenstilles med andre typer data, som i en informasjonsportal for dagligvarer, også vil kunne redusere bruken av stoffer som forringer menneskers helse. Det er, etter forslagsstillernes syn, helt nødvendig å gjøre informasjon om hvilke varer som inneholder helseskadelige stoffer, lettere tilgjengelig for forbrukerne.

For at forbrukerne skal kunne ta kvalifiserte produktvalg, må informasjonen om ulike produkter være både objektiv, pålitelig og lett tilgjengelig. Den enkleste måten å løse dette på er gjennom etablering av en informasjonsportal for dagligvarer. Forslagsstillerne viser til at NOU 2011:4 «Mat, makt og avmakt» anbefaler etablering av en offentlig finansiert informasjonsportal for dagligvarer slik at den enkelte forbruker får et mest mulig gjennomsiktig marked og at informasjonen forbrukeren mottar, er korrekt og gyldig i kjøpsøyeblikket.

Forslagsstillerne er kjent med at flere av aktørene i bransjen er skeptiske til en ordning med pliktlevering av data, men viser til at Forbrukerrådet har god erfaring med pliktavlevering av data til andre portaler som finansportalen.no og hvakostertannlegen.no. Forslagsstillerne mener at dagligvarehandelen også bør kunne avlevere nødvendige data for å styrke forbrukermakten, og mener at dette bør sees på som en naturlig videreutvikling av den allerede gjeldende plikten til å ha pris, innhold og annen informasjon på alle varer. Forslagsstillerne mener derfor at det må sikres en hjemmelsgrunn som sikrer pliktavlevering av data.

Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen snarest etablere en gratis tilgjengelig informasjonsportal for dagligvarer med nødvendig elektronisk informasjon om varer ment for salg i detaljhandel innen dagligvarer.»