Jeg viser til Representantforslag 89 S (2013-2014)
fra stortingsrepresentantene Per Olaf Lundteigen og Marit Arnstad
om tiltak for en kunnskapsbasert naturforvaltning. Under følger en
gjennomgang av de temaene representantene tar opp.
I likhet med representantene Lundteigen og Arnstad
er jeg opptatt av å ivareta naturmangfoldet. Tap av naturmangfold
er en av vår tids store utfordringer. Det viktigste for å stanse
tap av naturmangfold er å unngå skade og ødeleggelse på truet og
verdifull natur når vi har kunnskap om at dette finnes. Kunnskapsgrunnlaget
må brukes i beslutninger som berører natur. Om det ikke lar seg
gjøre å ta hensyn til verdifull natur fullt ut, må skade eller negativ
påvirkning minimeres. Videre skal det tas sikte på å unngå vesentlig
negativ skade på naturmangfold dersom det ikke foreligger tilstrekkelig
kunnskap.
For å nå nasjonale mål om god økologisk tilstand og
ivaretakelse av truet natur, kreves først og fremst at alle som
påvirker natur, tar ansvar for å redusere negative påvirkninger
og iverksette eventuelle aktive tiltak for å bedre tilstanden for arter
og naturtyper. Dette arbeidet krever tett samarbeid mellom miljømyndighetene
og sektorene.
St. meld. nr. 42 (2000-2001) om Biologisk mangfold
– Sektoransvar og samordning, la et viktig grunnlag for arbeidet
med oppbygging av kunnskapen om natur i Norge. Etableringen av Artsdatabanken,
innhenting av kunnskap under det såkalte nasjonale programmet for
kartlegging og overvåking av biologisk mangfold (som koordineres
og ledes av Miljødirektoratet), samt etablering av ny kunnskap og
nye prosjekter for øvrig, har alle vært viktige resultater fra føringer fra
denne meldingen. Meldingen understreket også prinsipper for sektormyndighetenes
ansvar for kartlegging og overvåking av miljøet. Blant annet påpekte
den at sektormyndighetene har ansvaret for kartlegging og overvåking
av sin egen påvirkning på miljøet og å synliggjøre effekt og kostnader
av gjennomførte miljøtiltak, samt at dataene skal være kvalitetssikret
og tilgjengelige. Videre ble det understreket at miljøforvaltningen
har det overordnete ansvaret for å ha den brede oversikten av tilstanden
i miljøet samt å sikre god koordinering mot sektorene.
Et godt kunnskapsgrunnlag er viktig i arbeidet med
å stanse tap av natur og nå nasjonale og internasjonale mål. Alle
de tre nasjonale målene for naturmangfold krever at vi har et godt kunnskapsgrunnlag.
Nasjonalt mål 1.1 er at vi skal opprettholde god økologisk tilstand,
eventuelt jobbe mot god tilstand i norske økosystemer. Å ha god
tilstand i økosystemene innebærer at vi må sikre velfungerende økosystemersom leverer alle de økosystemtjenester
de skal. Da må vi ha kunnskap om tilstanden i naturen og hva som kjennetegner
et økosystem som har god økologisk tilstand og som leverer økosystemtjenester.
Nasjonalt mål 1.2 er at vi har ansvar for å
ta vare på, og prøve å reversere trenden for, truet natur. En del
arter og naturtyper trenger særskilte tiltak og bruk av virkemidler
for at vi skal sikre at de ikke blir utryddet på sikt. For å vite
hvilke arter og naturtyper dette er, trenger vi kunnskap om hvor
disse finnes, utbredelse og bestandsutvikling, samt kunnskap om
påvirkningsfaktorer og økologi.
Nasjonalt mål 1.3 er at vi skal sikre en representativ
bevaring av norsk natur. For noen typer natur må vi vurdere mer
vern enn det som så langt er vernet for å oppfylle internasjonale
og nasjonalt mål. For å oppfylle dette målet, trenger vi kunnskap
om hvilke typer som allerede er dekket av vern, hvilke som er underdekket, kunnskap
om tilstanden til den naturen som skal ivaretas, samt kunnskap om
eventuelle behov for skjøtsel og andre tiltak.
Forvaltningen trenger ulike typer kunnskap. Stedfestet
informasjon om arter, naturtyper og landskap trenger vi for å vite
hvor naturmangfoldet befinner seg, noe som er en nødvendig forutsetning
for å kunne ta hensyn til det. Stedfestet informasjon får vi fra
kartlegging av naturmangfold. Vi trenger også kunnskap om artene
(taksonomi), deres slektskapsforhold (systematikk) og økologi, blant
annet deres rolle i økosystemene.
Videre trenger vi kunnskap om hvordan tilstanden
i naturen utvikler seg. For å kunne si noe om dette trenger vi overvåkingsdata
over lang tid, slik at vi får lange tidsserier for et representativt utvalgt
av viktige indikatorer fra de ulike økosystemene, samt data fra
referanseområder. Det vil også være behov for overvåking av viktige påvirkningsfaktorer.
For å ha kunnskap om sammenhenger i naturen, kunnskap om årsakssammenhenger
og effekter av ulike virkemidler, er det også behov for forskning.
Som oftest krever overvåking at det gjennomføres følgeforskning.
I tillegg til innhenting av data fra forsknings, kartleggings-
og overvåkingsprogrammer, trenger forvaltningen også kunnskap fra
ulike typer kunnskapssynteser og kunnskapssammenstillinger, risikovurderinger,
projeksjoner for framtidig utvikling og lignende som foretas av eksperter
på sitt område.
For at dataene skal kunne brukes, kreves tilrettelegging
for bruk av dataene gjennom utvikling av databaser, innsynløsninger,
og nettsider der en kan orientere seg om hva slags data som finnes,
hvilke vurderinger som er gjort mv. Dette er også en sentral del
av kunnskapsgrunnlaget. Det finnes i dag en rekke ulike databaser
og innsynsløsninger.
Miljøforvaltningen har de senere årene lagt
stor vekt på å forbedre kunnskapen om natur i Norge. Naturbase har
blitt vesentlig forbedret og oppgradert, det pågår arbeid med å
forbedre datakvalitet og synliggjøre bedre hvilken nøyaktighet dataene
har, og kartleggingsmetodikken er under revisjon. Revisjon av DN
håndbok 13 ”Kartlegging av naturtyper - verdisetting av biologisk
mangfold” vil medføre en vesentlig forbedret og mer nøyaktig metodikk,
der definisjoner vil bygge på revidert versjon av klassifiseringssystemet
Naturtyper i Norge (NiN), som er utviklet av Artsdatabanken. Jeg
ser også at det er behov for å videreutvikle og forbedre kunnskapsgrunnlaget.
Grunnprinsipper for det videre arbeidet vil være at en etterstreber
bruk av felles definisjoner, begreper og metoder for kartlegging,
at det skilles tydelig mellom typebeskrivelser og verdivurderinger,
at en etterstreber god kvalitet i dataene, samt at dataene skal
være offentlige.
Under følger en gjennomgang av de ulike forslagene
i Representantforslag 89 S (2013-2014) og min vurdering av dem.
I
Stortinget ber regjeringen
sørge for at prioriteringene innen naturforvaltningen innskjerpes
ved at faglige råd i større grad enn hittil skal innhentes ved at
det utarbeides en helhetlig plan med konkrete forslag til prioriterte arter
og utvalgte naturtyper, før videre bruk av disse virkemidlene i
naturmangfoldloven.
Virkemidlene prioriterte arter og utvalgte naturtyper
er særlig aktuelle for de nasjonale målene om å sikre truet natur
og for å forbedre den økologiske tilstanden.
I regjeringserklæringen sa vi at naturmangfoldloven
skulle ligge fast, men at vi ville gjennomføre en innhenting av
erfaringer med bruken av loven så langt. Jeg har nå mottatt rapporten
fra Multiconsult i dette arbeidet, og vil vurdere hvordan vi skal
følge opp rapporten. Jeg vil først og fremst følge opp erfaringsinnhentingen
slik at kompetansen for å bruke loven øker, noe som bidrar til gode
avveininger mellom natur og andre samfunnsinteresser. Regjeringen
vil gjennom nasjonal handlingsplan for naturmangfold, som skal legges
fram i 2015, klargjøre bruken av virkemidlene priorterte arter og
utvalgte naturtyper. Jeg vil vurdere dette på bakgrunn av blant annet
resultater som har framkommet i erfaringsinnhentingen. Stortinget
vil bli forelagt handlingsplanen på egnet måte.
II
Stortinget ber regjeringen
styrke kunnskapsgrunnlaget for naturforvaltningen gjennom følgende
fire tiltak:
5. Det nedsettes et
offentlig utvalg med mandat å legge fram forslag til hvordan langsiktighet
i kunnskapsoppbygging (forskning) og utdanning innenfor naturmangfoldfeltet
kan sikres ved universiteter og høyskoler, slik at samfunnets behov for
kompetanse innenfor feltet blir ivaretatt.
6. Arbeidet med enhetlig plan for kartlegging
og overvåking av naturmangfold (nasjonalt program) i henhold til
forutsetningene i Innst.S.nr. 206 (2001-2002), jf. St.meld.nr. 42
(2000-2001), og iverksettelse av denne planen, forseres slik at kunnskapsgrunnlaget
innenfor naturmangfoldområdet bedres. Kartlegging av arter og naturtyper
etableres som en prioritert, offentlig oppgave knyttet til Artsdatabanken,
og sikres langsiktig finansiering. Dette tiltaket skal initiere
et felles løft for oppbyggingen av kunnskap om naturtypevariasjon
i Norge.
7. Det stilles krav om at det blir trukket
et konsekvent og klart skille mellom kunnskapsprodusenter og brukere
av denne kunnskapen, og om at all offentlig finansiert kartlegging
av naturmangfold skal utføres etter allmenne standarder for verdinøytralitet
og kvalitet. Artsdatabankens standardiserte naturtype- og naturbeskrivelsessystem.
naturtyper i Norge (NiN) – skal legges til grunn for all offentlig
finansiert kartlegging av naturtyper.
8. Det innføres krav til all offentlig
finansiert innsamling av kunnskap skal gjøres åpent og fritt tilgjengelig
gjennom Artsdatabankens digitale innsynsløsninger.
Representantene hevder at forskning på arter
og naturtyper ved norske universiteter og høyskoler over flere år
har fått redusert omfang og status. Kunnskapsministeren og jeg er
enige i at klassisk biologi og kunnskaper om arter og naturtyper
har tapt terreng på bekostning av nye fagområder som bioteknologi
og molekylærbiologi. Dette er et resultat av en rekke faktorer som
endringer i ungdommers studievalg, universiteter og høyskolers strategiske
prioriteringer, nye samfunnsutfordringer, endret profil på forskningsfinansieringen,
samt arbeidslivets/næringslivets behov for både kandidater og kunnskaper.
Universitetene, og særlig de naturvitenskapelige museene/museumsavdelingene, er
også godt kjent med – og opptatt av – disse utfordringene. I tillegg
bidrar Artsdatabanken til å avdekke kunnskapsbehov gjennom sitt
arbeid med å utvikle datatjenester og -verktøy for forvaltningen,
basert på den forskning og de registreringer som foreligger.
Samfunnsoppdraget til universitetene og høyskolene
er å utdanne kandidater som samfunnet trenger. Det er derfor sentralt
at utdannings- og forskningssektoren tar sitt ansvar og svarer på de
behovene arbeids- og samfunnslivet har for kunnskap og kompetanse.
Lov om universiteter og høyskoler gir disse institusjonene faglig
frihet og ansvar etter §§ 1-5.
Kunnskapsdepartementet tildeler studieplasser og
setter kandidatmåltall innen noen få, utvalgte utdanningsområder
som (kostbare) profesjonsutdanninger og lærer- og helsefagutdanninger. Kunnskapsdepartementet
har bidratt til å styrke forskerrekrutteringen innenfor dette fagfeltet gjennom
strategiske midler til en nordisk forskerskole i biosystematikk
(via Forskningsrådet). Forskerskolen er også delfinansiert fra Klima- og
miljødepartementet fra midler til Artsprosjektet (via Artsdatabanken).
For øvrig styres omfang og innretning på forskningen i stor grad
av tilgangen på forskningsmidler. Dette gjelder både relevante programmer
i forskningsrådet og EUs rammeprogrammer, og direkte finansiert forvaltningsrelatert
forskning i tråd med departementenes sektorprinsipp (oppdragsforskning).
Kunnskapsministeren og jeg ser på denne bakgrunn
ikke behov for å sette ned et offentlig utvalg som skal fremme forslag
til hvordan dette fagfeltet skal ivaretas ved universiteter og høyskoler.
For det første vil oppgavene til et slikt utvalg komme i konflikt
med de fullmakter og ansvar som institusjonene har etter universitets-
og høyskoleloven. For det andre er vi godt kjent med utfordringene
på dette området.
Jeg viser også til at regjeringens langtidsplan
for forskning, som framhever behovet for mer kunnskap om de største
miljøtruslene, herunder tap av naturmangfold. Langtidsplanen peker
på behovet for mer kunnskap om samspillet mellom klimaendringer
og andre miljøpåvirkninger og om hvordan ulike miljø- og klimatiltak
kan understøtte hverandre.
Representantene ber om at en enhetlig plan for kartlegging
og overvåking av naturmangfold (nasjonalt program) i henhold til
forutsetningene i Innst.S.nr. 206 (2001-2002), jf. St.meld.nr. 42 (2000-2001),
og iverksettelse av denne planen, forseres slik at kunnskapsgrunnlaget
innenfor naturmangfoldområdet bedres.
Jeg viser til oppsummeringen innledningsvis
om oppbyggingen av kunnskapsgrunnlaget som har funnet sted siden
St.meld.nr. 42 ble lagt fram.
Når det gjelder ansvar for kartlegging av natur, kartleggingsdata
og databaser, er det i dag flere involverte parter. Under vil jeg
omtale særlig Artsdatabanken og Miljødirektoratet. I tillegg har
flere av sektorene ansvar for innhenting av data som har særskilt
forvaltningsrelevans for dem.
Artsdatabanken er en nasjonal kunnskapsbank om
naturmangfold i Norge. Artsdatabanken ligger under Kunnskapsdepartementet,
og er organisert som et nasjonalt fellesforetak (i hht. § 1-4.4
i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler) med
eget styre og egen direktør. Artsdatabanken er administrativt knyttet
til Vitenskapsmuseet ved NTNU. Artsdatabankens viktigste oppgave
er å forsyne samfunnet med oppdatert og lett tilgjengelig kunnskap
om naturtyper, arter og populasjoner (genetisk variasjon). Miljødirektoratet,
som ligger under mitt departement, har det overordnete ansvaret
for å ha oversikt over miljøtilstanden i Norge, og sikre at vi har
et tilstrekkelig og godt kunnskapsgrunnlag som legger grunnlaget
for en kunnskapsbasert forvaltning av norsk natur. Dette gjelder
både oversikt over den generelle miljøtilstanden og oversikt over
den delen av naturen som har særskilt forvaltningsinteresse og som
det knytter seg forvaltningstiltak eller virkemidler til. Artsdatabankens
kunnskapsgrunnlag utgjør en viktig og vesentlig del av den kunnskapen
som miljøforvaltningen trenger og bygger sine vurderinger på. Trolig
er miljøforvaltningen en av de viktigste brukerne av Artsdatabankens
tjenester, og vi er representert i Artsdatabankens styre.
Når det gjelder stedfestet informasjon om arter, er
det i dag Artskart som er den primære databasen for artsdata i Norge.
De forvaltningsmessig mest relevante dataene hentes ut fra Artskart
og inngår i Miljødirektoratets innsynsløsning i Naturbase. Når det
gjelder naturtyper, er det Naturbase som er den primære databasen
for kartlagte naturtyper, både de som er kartlagt etter DN håndbok
13 (Kartlegglegging av naturtyper – Verdsetting av biologisk mangfold)
og for de som er upekt som utvalgte naturtyper med hjemmel i naturmangfoldloven.
Førstnevnte er naturtyper som naturforvaltningen har vurdert å være særlig
verdifulle for biologisk mangfold. Sistnevnte (så langt fem naturtyper)
er i tillegg vedtatt som utvalgte naturtyper fordi det er vurdert at
dette virkemidlet vil være viktig for å opprettholde naturtypene
på sikt i tråd med forvaltningsmålet for naturtyper i naturmangfoldloven (§ 4).
Miljødirektoratet har ansvaret for å utvikle metode for verdsetting
av naturtyper, de har ansvar for å prioritere ressursinnsats på
kartlegging, samt drive veiledning og gi råd om skjøtsel og hensyn
til de som forvalter den naturen som er kartlagt. Ansvaret for kartleggingen
etter DN håndbok 13 er lagt til Fylkesmennene, som bruker kvalifiserte
FOU-institusjoner til dette. Fylkesmennene har også ansvar for å
kvalitetssikre og legge kartleggingsdata inn i Naturbase. Som tidligere
nevnt, er denne håndboka nå under revisjon. Revidert metodikk skal
bygge på klassifiseringssystemet Naturtyper i Norge (NiN).
Kartlegging av natur som ikke har forvaltningsprioritet
for naturforvaltningen, vil kunne foregå i regi av Artsdatabanken
eller sektorene. Så sant slik kartlegging foregår etter kartleggingsmetodikk
som bygger på NiN, vil også slike data kunne gjøres allment tilgjengelig
i databaser i regi av Artsdatabanken eller andre. På samme måte
som for Artskart, vil det være naturlig at alle naturtypedata –
uavhengig av hvilken relevans de har for ulike sektorer – er samlet
i en felles database med innsynsløsning. Basert på denne, vil ulike
sektorer kunne bruke dataene og lage egne innsynsløsninger med utgangspunkt
i eget forvaltningsfokus og interesse.
I nasjonal handlingsplan for naturmangfold vil det
bli lagt fram forslag til tiltak for å bedre kunnskapsgrunnlaget
for natur i Norge, og herunder foreslås tiltak for å bedre både
datagrunnlag, datakvalitet, databaser og datadeling. Handlingsplanen
vil være det riktige stedet å peke på behov for endringer og eventuelle
nysatsinger for oppbygging av kunnskap om natur i Norge. Jeg vil
komme tilbake til Stortinget med konkrete forslag gjennom denne
handlingsplanen.
Representantene hevder det er behov for en omfattende
satsing på naturtypekartlegging basert på en helhetlig plan og med
en standardisert metodikk. De påpeker også at det må skilles tydelig mellom
kartlegging av naturvariasjon etter objektive kriterier, og forvaltningsoppgaver.
Jeg viser til pågående arbeid med nasjonal handlingsplan for naturmangfold,
som vil omtale behov for videre arbeid med å forbedre og videreutvikle
kunnskap om natur, både når det gjelder prioriterte områder for
innhenting av ny kunnskap, forbedring av datakvalitet, kartleggingsmetodikk
og databaser. Som representantene påpeker er det viktig med en felles
standard for naturtypebeskrivelse for å legge til rette for at flere
sektorer bidrar i et felles løft for å bedre kunnskapsgrunnlaget.
Jeg vil minne om at Artsdatabankens Naturtyper i Norge utgjør et
felles klassifiseringssystem som skal ligge til grunn for kartlegging
av natur og at det bør etterstrebes at all kartleggingsmetodikk
på sikt legger dette klassifiseringssystemet til grunn for inndeling
og definisjoner. Forvaltningens behov, prioriteringer og verdivurderinger
vil kunne variere, men det er sentralt at inndelings- og definisjonssystemet er
felles, slik at bruk av data på tvers av sektorer enklere lar seg
gjøre. Dette medfører forenkling og forbedringer og dessuten økt
ressurseffektivitet i datainnsamlingen. Jeg mener at vi er godt
i gang med arbeidet – både i miljøforvaltningen og i flere sektorer.
Representantene Lundteigen og Arnstad skriver at
det må være et viktig prinsipp at data om arter og naturtyper som
er samlet inn for offentlige midler skal være åpent og fritt tilgjengelig
for alle brukere. Dette er et prinsipp jeg slutter meg til. En del
tilfeller har slike data ofte vært vanskelig å få tak i for folk
flest. Dette gjelder for eksempel data for Miljøregistrering i skog.
Det har imidlertid i lang tid blitt forbedrete systemer for offentliggjøring
og deling av data, og arbeidet vil fortsette. Jeg vil blant annet
vise til pågående samarbeid om datadeling mellom sektorer, herunder
arbeidet med å vise naturtyper kartlagt gjennom skogbruket Miljøregistreringer i
Skog gjennom Naturbase og datadeling av miljøforvaltningens naturtypedata
fra Naturbase til landbrukssektorens database Kilden. Regjeringen
vil videreføre arbeidet for å sørge for at offentlig finansiert
kunnskap gjøres tilgjengelig bl.a. gjennom Artsdatabanken.
Jeg vil også minne om at det i dag er betydelig mengder
naturinformasjon som er innhentet av private tiltakshavere som ikke
er tilgjengelig. Eksempler på slike data er data som er innhentet gjennom
konsekvensutredninger. Jeg viser i denne sammenhengen til revisjon
av konsekvensutredningsregelverket, hvor krav til innlegging av
data i offentlige databaser er omfattet av revisjonen. Utkast til
forskrift om miljøvurderinger av tiltak etter sektorlover ble sendt
på høring 10.07.2014. I dette forskriftsutkastet foreslås det i
§ 8:
Data som er samlet inn i arbeidet med konsekvensutredningen
skal systematiseres i henhold til gitte standarder der dette foreligger.
De systematiserte dataene skal gjøres tilgjengelig for offentlige
myndigheter slik at de kan legges inn i offentlige databaser. Tiltakshaver
skal selv sørge for å legge inn data i databaser der det er lagt
til rette for dette.
Representantene Lundteigen og Arnstad påpeker at
det for naturtyper foreløpig ikke finnes noen tjenester for å systematisere
og lagre eksisterende kunnskap eller for å ta imot og gjøre ny kunnskap
tilgjengelig. Jeg vil vise til Miljødirektoratets Naturbase som
i dag ivaretar denne oppgaven, og som stadig videreutvikles.