Utenriksdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til ny lov om utenrikstjenesten. Loven har til hensikt å angi formålet
med utenrikstjenesten og organiseringen av utenriksstasjonene, deres
personale, krav, plikter og utøvelse av myndighet ved utenriksstasjonene.
Forslaget til ny lov regulerer de samme områdene
som i gjeldende lov om utenrikstjenesten fra 2002, men det er gjort
endringer særlig når det gjelder definisjonene av ulike personellgrupper
og deres plikter. Det er også gjort redaksjonelle endringer for
å gi loven en logisk oppbygging, og språket er modernisert.
Den nye loven fastslår i likhet med gjeldende
lov at formålet med utenrikstjenesten er å fremme norske interesser
og yte bistand til norske borgere. I tillegg presiseres det at utenrikstjenestens oppgaver
også innebærer ivaretagelse av støtte til norsk næringsliv i utlandet.
Lov om utenrikstjenesten er av særlig betydning for
å avklare de ulike personellgruppene på utenriksstasjonen. For å
gi en mer oversiktlig fremstilling er det gitt definisjoner av de
enkelte personellgrupper. Det viktigste skillet går mellom utsendt
og lokalt ansatt personell. Loven medfører en forenkling ved at
benevnelsene fagtjenestemann og utsendt administrativt personell
bortfaller, men omfattes av samlebegrepet utsendt utenrikstjenestemann.
Dette gir særlig utslag ved at flytteplikten er utvidet til å gjelde alle
som er fast ansatt i Utenriksdepartementet som reiser ut for mer
enn ett år, og således styrker det handlingsrom departementet trenger
for å besette stillinger på utenriksstasjonene. Likeså kan departementet
hjemkalle alle utsendte utenrikstjenestemenn, herunder spesialutsendingene fra
andre fagetater når tjenestlige hensyn tilsier det. Det åpnes videre
for å ansette på åremål til sammen inntil åtte år i stillinger der
utenriksstasjonen forvalter oppgaver for andre statlige etater.
Spesialutsendingene er utsendinger fra andre statlige
etater som er utsendt for å ivareta særlige formål ved utenriksstasjon.
Opprettelse av slike stillinger skjer i nært samråd med og ved rammeoverføring
fra det berørte departement. Det presiseres at for spesialutsendingene
fra forsvarsmyndighetene kan det gjøres unntak fra kravet om at
disse skal ansettes midlertidig i Utenriksdepartementet. Dette er
en videreføring av ordningen i nåværende lov, men som her nedfelles
i lovteksten.
Lokalt ansatte ved utenriksstasjonene ivaretar
i dag et bredt spekter av oppgaver ved utenriksstasjonene. I ny
lov er det derfor foreslått å fjerne dagens formelle begrensning
der disse kun er å anse som administrativt personell. Det presiseres
i ny lov at de er ansatt direkte ved utenriksstasjon.
I ny lov er begrepet valgt utenrikstjenestemann endret
til honorær representant for å harmonere bedre med Wien-konvensjonen
om konsulært samkvems begrepsbruk, samt å avgrense mot tjenestemannsbegrepet.
Paragrafen om hvilket verneting som gjelder
i tjenesterelaterte saker er endret slik at lokalt ansatte og honorære
representanter som hovedregel vil ha verneting i det landet der
de har sitt arbeidssted, men at partene kan avtale annet verneting
etter at en tvist er oppstått. Endringen er i tråd med internasjonal
rettsutvikling på området.
For en nærmere omtale av lovforslaget, vises
det til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Ingalill
Olsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Kristian Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe
Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, merker seg de endringer som ny lov
om utenrikstjenesten innebærer. Komiteen mener at
endringene innebærer en nødvendig modernisering av gjeldende lov
og at de vil føre til administrative forenklinger. Komiteen støtter
de presiseringer knyttet til krav, plikter og utøvelse av myndighet for
de ulike personellgruppene i Utenriksdepartementet. Komiteen merker
seg også at flytteplikten utvides til å gjelde alle som er fast
ansatt i Utenriksdepartementet, herunder aspiranter, som reiser
ut for mer enn ett år. Komiteen viser til at flytteplikten
er en sentral del av utenrikstjenestens pålagte oppgaver og at departementet nå
gis det nødvendige handlingsrom for å besette stillinger på utenriksstasjonene. Komiteen støtter
de tiltakene regjeringen foreslår i ny lov om utenrikstjenesten
og slutter seg til proposisjonen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om utenrikstjenesten (utenrikstjenesteloven)
§ 1 Utenrikstjenestens
oppgaver
Utenrikstjenestens oppgaver er
1. å ivareta og fremme Norges interesser overfor
utlandet, både norske særinteresser og de interesser Norge har felles
med andre land,
2. å gi norske statsborgere og juridiske personer råd og
hjelp overfor utenlandske myndigheter, personer og institusjoner,
og
3. å gi bistand til norske statsborgere i utlandet, inkludert
bistand i forbindelse med strafforfølging, ulykker, sykdom og dødsfall.
Utenrikstjenestens oppgaver ivaretas av utenriksstasjonene
og det departementet som Kongen bestemmer. Departementet forvalter
utenrikstjenestens virksomhet og påser at lover og forskrifter blir
overholdt.
Kongen gir nærmere forskrifter for utenrikstjenesten.
§ 2 Utenriksstasjon
Som utenriksstasjon regnes ambassade, konsulær stasjon,
fast delegasjon eller annen utenriksrepresentasjon som opprettes
av Kongen eller departementet.
Som diplomatisk fagstasjon regnes ambassade, fast delegasjon
og annen utenriksrepresentasjon bestyrt av utsendt utenrikstjenestemann.
Som konsulær fagstasjon regnes generalkonsulat og konsulat
bestyrt av utsendt utenrikstjenestemann.
Som honorær utenriksstasjon regnes generalkonsulat, konsulat,
visekonsulat og konsularagentur bestyrt av honorær representant.
§ 3 Utsendt utenrikstjenestemann
Utsendt utenrikstjenestemann er embetsmann utnevnt i eller
tjenestemann ansatt i departementet på ordinære vilkår som har stilling
ved utenriksstasjon, og spesialutsending som er finansiert av annen
statlig etat, utsendt for særlige formål ved utenriksstasjon for
et bestemt tidsrom og ansatt midlertidig i departementet. Kravet
om midlertidig ansettelse kan fravikes for så vidt gjelder spesialutsendinger
fra forsvarsmyndighetene.
Utsendt utenrikstjenestemann som har ansvar for fagområder
som utenriksstasjonen ivaretar på vegne av annen statlig etat, kan
ansettes på åremål. Åremålsperioden kan være inntil fire år, med
adgang til gjentagelse. Ingen kan være ansatt på åremål etter denne
bestemmelsen i mer enn åtte år til sammen.
Utsendt utenrikstjenestemann er underlagt stasjonssjefen.
Bestemmelsene i § 12 andre ledd, og §§ 13 og 14 gjelder
ikke for spesialutsending, med mindre departementet bestemmer noe
annet.
Ambassadør eller generalkonsul er embetsmann. Dette gjelder
likevel ikke honorær generalkonsul.
Departementet fastsetter forskrift om bruk av titlene ambassadør,
ministerråd, ambassaderåd, ambassadesekretær, attaché, generalkonsul,
konsul, visekonsul og konsularagent.
§ 4 Annen utsending
Annen utsending er utsending som etter departementets bestemmelse
knyttes til utenriksstasjon for et bestemt tidsrom, og som er ansatt
i selvstendig rettssubjekt.
Annen utsending er underlagt stasjonssjefen.
§ 5 Honorær representant
Honorær representant oppnevnes av departementet som honorær
generalkonsul, konsul, visekonsul eller konsularagent.
Departementet kan løse honorær representant fra vervet
når det anses å være i Norges interesse.
§ 6 Lokalt ansatt
Lokalt ansatt er arbeidstaker som er ansatt ved utenriksstasjonen.
Utenriksstasjonen har myndighet til å ansette, suspendere,
si opp og avskjedige lokalt ansatt.
Saker som gjelder suspensjon, oppsigelse eller avskjed,
skal på forhånd forelegges departementet til godkjenning.
§ 7 Flytteplikt
Flyttepliktig embetsmann eller tjenestemann har plikt til
å motta forflytning til likeverdig eller høyere stilling i departementet
eller ved utenriksstasjon, med mindre det i særlige tilfeller blir
bestemt noe annet.
Fast ansatt arbeidstaker i departementet blir flyttepliktig
utenrikstjenestemann ved å tiltre stilling av minst ett års sammenhengende
varighet ved utenriksstasjon.
Departementet bestemmer hvilke stillinger ved utenriksstasjon
og i departementet som skal anses likeverdige når det gjelder forflytning.
Kongen gir forskrift om beordring av aspirant i utenrikstjenesten.
§ 8 Hjemkalling og rådighet
Når tjenestlige hensyn tilsier det, kan utsendt utenrikstjenestemann
hjemkalles og stilles til rådighet for departementet.
§ 9 Statsborgerskap
Utsendt utenrikstjenestemann må være norsk statsborger.
§ 10 Verv, forretningsdrift
mv.
Utsendt utenrikstjenestemann, annen utsending og honorær
representant må ikke motta noe verv av diplomatisk, konsulær eller
annen offisiell art av annen stats regjering eller av internasjonal
organisasjon, med mindre departementet samtykker.
Utsendt utenrikstjenestemann og annen utsending må ikke
for egen eller andres regning drive noen form for forretningsvirksomhet
på tjenestestedet eller i utenriksstasjonens embetsdistrikt.
§ 11 Verneting
I rettssaker angående tjenesteanliggender har alt personell
som er nevnt i §§ 3 og 4, verneting i Oslo, med mindre annet følger
av folkeretten, eller saken etter alminnelige regler hører inn under
annet verneting.
I rettssaker angående tjenesteanliggender har alt personell
som er nevnt i §§ 5 og 6, verneting på arbeidsstedet, med mindre
annet følger av folkeretten, eller saken etter alminnelige regler
hører inn under annet verneting. Etter at tvist har oppstått, kan
partene som er nevnt her, avtale annet verneting.
§ 12 Overoppsyn
Fagstasjonene har overoppsyn med underliggende honorære
utenriksstasjoner i sitt embetsdistrikt. Diplomatiske fagstasjoner
virker samtidig som konsulære fagstasjoner så langt departementet
bestemmer.
Embetshandlinger som ifølge lov skal utføres av konsulær
fagstasjon, eller av tjenestemann ved konsulær fagstasjon, kan med
samme rettsvirkning utføres av tjenestemann ved diplomatisk fagstasjon.
§ 13 Notarialforretning
Dersom norsk lov, overenskomst med fremmed stat eller denne
statens lovgivning ikke er til hinder for det, kan utsendt utenrikstjenestemann,
honorær representant eller den denne gir fullmakt, utføre enhver
forretning som notarius publicus i Norge kan utføre, dersom det
skjer til fordel for norsk borger, eller forholdet ellers har tilknytning
til Norge eller norske interesser.
Departementet fastsetter i forskrift de nærmere vilkårene
for utførelse av notarialforretninger ved utenriksstasjon.
Forsikring etter domstolloven § 141 kan likevel bare mottas
av utsendt utenrikstjenestemann eller honorær representant som departementet
har gitt fullmakt, eller, ved forfall, av hans stedfortreder.
§ 14 Vigsel
Dersom norsk lov eller internasjonal overenskomst ikke
er til hinder for det, og overenskomst med vedkommende vertsland
tillater det, kan utsendt utenrikstjenestemann ved utenriksstasjon
som departementet har gitt fullmakt, utføre vigsel. Det kan gis fullmakt
til å utføre vigsel også når bare én av brudefolkene er norsk statsborger
eller bosatt i Norge. Fullmakt kan ikke gis til vigsel av person
som er borger av den stat hvor vigsel skal finne sted.
Dersom vigsel er utført i strid med første ledd, gjelder
lov 30. juni 1955 nr. 20 om når norsk tenestemakt kan halda brudvigjing
i utlandet og utenlandsk tenestemakt i Noreg § 11 tilsvarende.
Kongen gir forskrift om vigsel ved utsendt utenrikstjenestemann.
§ 15 Gebyr
Utenriksstasjonene kan innkreve gebyr for tjenestehandlinger
etter forskrift fastsatt av departementet.
§ 16 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft på det tidspunkt Kongen bestemmer. Fra
samme tidspunkt oppheves lov 3. mai 2002 nr. 13 om utenrikstjenesten.
Forskrifter gitt med hjemmel i lov 18. juli 1958 nr. 1 om utenrikstjenesten og
lov 3. mai 2002 nr. 13 om utenrikstjenesten gjelder også etter at
loven har trådt i kraft, så langt det er hjemmel for å gi slik forskrift
også etter loven her.
§ 17 Endringer i andre lover
Fra det tidspunktet loven trer i kraft gjøres følgende
endringer i andre lover:
1. I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene skal § 51
første ledd lyde:
Konsulretten styres av utsendt
utenrikstjenestemann og norsk honorær representant som departementet har
gitt myndighet.
2. I lov 30. juni 1955 nr. 20 om når norsk tenestemakt
kan halda brudvigjing i utlandet og utenlandsk tenestemakt i Noreg
skal § 4 lyde:
Utsend utanrikstenestemann kan
vigja brudfolk i samsvar med lovreglane om utenrikstenesta.
3. I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i
straffesaker gjøres følgende endringer:
§ 225 tredje ledd skal lyde:
Etterforskning av straffbare handlinger forøvd om bord
i norsk skip kan også foretas av utsendte utenrikstjenestemenn og
norske honorære representanter som departementet har gitt myndighet, etter nærmere
regler som Kongen gir.
§ 231 første punktum skal lyde:
Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan utsendte utenrikstjenestemenn og
norske honorære representanter som departementet har gitt myndighet, oppta
forklaringer i utlandet, dersom det er adgang til det overfor den
fremmede stat.
4. I lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn
m.m. skal § 12 tredje punktum lyde:
Med dette gjøres ingen endring
i plikten til å motta forflytninger etter utenrikstjenesteloven
§ 7, eller i plikten til å la seg disponere mv.
i forsvarspersonelloven § 7.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den
14. januar 2015
Anniken Huitfeldt | Øyvind Halleraker |
leder | ordfører |