3. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

3.1 Sammendrag

Regnskapet for 2013 for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet viser 51 733 mill. kroner i utgifter og 1 478 mill. kroner i inntekter. 104 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvar for ti virksomheter. To av disse har fått vesentlige merknader for 2013; barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Bufetat har fått merknader hvert år siden 2009. IMDi har ikke fått merknader i årene 2009–2012.

Bufetat har de senere årene arbeidet systematisk med forbedringer på viktige områder, men har fremdeles utfordringer med etterlevelse av kvalitet i tjenestetilbudet. Det er en forutsetning for å kunne tilby gode og likeverdige tjenester innen Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets ansvarsområder at det er nært samspill med kommunene og med andre statlige aktører. Revisjon av bosetting av flyktninger under IMDi viser at samspillet med kommunal sektor og andre statlige aktører fortsatt er et av de viktigste forbedringsområdene i departementets styring og oppfølging.

Riksrevisjonen har følgende merknader til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet for 2013:

  • Svakheter i Integrerings- og mangfoldsdirektoratets arbeid med bosetting av flyktninger.

  • Mangelfull bemanning og kompetanse i barnevernsinstitusjoner.

Riksrevisjonen anbefaler at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet vurderer følgende tiltak:

  • følge opp at IMDi i større grad tilpasser arbeidet med bosetting til utfordringer i den enkelte region og sikrer god samhandling med statlige aktører

  • følge opp at Bufetat har systemer for å sikre forsvarlig bemanning og kompetanse i barnevernsinstitusjoner

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har vært en gjenganger blant etatene som har fått vesentlige merknader fra Riksrevisjonen de siste årene. Selv om Bufetat har arbeidet systematisk med forbedringer på viktige områder, har etaten fremdeles utfordringer med bemanningen og kompetansen i barnevernsinstitusjonene. Tilstrekkelig kvalifisert bemanning på de enkelte institusjonene er en forutsetning for at barna får forsvarlig og likeverdig tilbud. Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at Bufetat må iverksette tiltak slik at de får på plass ordninger som sikrer forsvarlig bemanning og kompetanse i barnevernsinstitusjonene.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen har startet en forvaltningsrevisjon av Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker med utgangspunkt i Riksrevisjonens rapportering om lang saksbehandlingstid helt siden 2008.

Komiteen har videre merket seg kritikken fra Riksrevisjonen om at departementet i sin etatsstyring ikke har fulgt godt nok opp Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) arbeid med å sikre tilstrekkelig kapasitet i kommunene for å bosette flyktninger med vedtak om opphold. Antallet flyktninger med oppholdstillatelse som venter på bosetting i kommuner, men som fremdeles bor på mottak, har over flere år økt, til tross for at Stortinget flere ganger har understreket betydningen av at flyktninger skal bosettes raskt.

Riksrevisjonens gjennomgang av bosettingen av flyktninger viser at samarbeidet mellom IMDi og andre statlige aktører som Husbanken, UDI, Nav og fylkesmannen, er fragmentert og lite samordnet. Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at måloppnåelsen kan bli bedre dersom disse samarbeider på tvers av sektorene, og at det må komme på plass mer effektive virkemidler og tiltak.

Tilsvarende gjelder for samspillet mellom kommunal sektor og andre statlige aktører. Revisjon av bosetting av flyktninger under IMDi viser at samspillet mellom kommunal sektor og andre statlige aktører fortsatt er et av de viktigste forbedringsområdene i departementets styring og oppfølging.

Komiteen viser for øvrig til at statsråden har opplyst at departementet vil intensivere styringsdialogen med IMDi for å styrke styringen og oppfølgingen av direktoratet, noe komiteen ser positivt på.