Regnskapet for 2013 for Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet viser 51 733 mill. kroner i utgifter
og 1 478 mill. kroner i inntekter. 104 mill. kroner er overført
til neste år.
Departementet har ansvar for ti virksomheter.
To av disse har fått vesentlige merknader for 2013; barne-, ungdoms-
og familieetaten (Bufetat) og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
(IMDi). Bufetat har fått merknader hvert år siden 2009. IMDi har
ikke fått merknader i årene 2009–2012.
Bufetat har de senere årene arbeidet systematisk med
forbedringer på viktige områder, men har fremdeles utfordringer
med etterlevelse av kvalitet i tjenestetilbudet. Det er en forutsetning for
å kunne tilby gode og likeverdige tjenester innen Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementets ansvarsområder at det er nært samspill
med kommunene og med andre statlige aktører. Revisjon av bosetting
av flyktninger under IMDi viser at samspillet med kommunal sektor
og andre statlige aktører fortsatt er et av de viktigste forbedringsområdene
i departementets styring og oppfølging.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet vurderer følgende tiltak:
følge opp at IMDi
i større grad tilpasser arbeidet med bosetting til utfordringer
i den enkelte region og sikrer god samhandling med statlige aktører
følge opp at Bufetat har systemer for å
sikre forsvarlig bemanning og kompetanse i barnevernsinstitusjoner
Komiteen viser til
at Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har vært en gjenganger blant
etatene som har fått vesentlige merknader fra Riksrevisjonen de
siste årene. Selv om Bufetat har arbeidet systematisk med forbedringer
på viktige områder, har etaten fremdeles utfordringer med bemanningen
og kompetansen i barnevernsinstitusjonene. Tilstrekkelig kvalifisert
bemanning på de enkelte institusjonene er en forutsetning for at
barna får forsvarlig og likeverdig tilbud. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at Bufetat må iverksette tiltak slik at
de får på plass ordninger som sikrer forsvarlig bemanning og kompetanse
i barnevernsinstitusjonene.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har startet en forvaltningsrevisjon av Fylkesnemndene for barnevern
og sosiale saker med utgangspunkt i Riksrevisjonens rapportering
om lang saksbehandlingstid helt siden 2008.
Komiteen har videre merket seg
kritikken fra Riksrevisjonen om at departementet i sin etatsstyring
ikke har fulgt godt nok opp Integrerings- og mangfoldsdirektoratets
(IMDi) arbeid med å sikre tilstrekkelig kapasitet i kommunene for
å bosette flyktninger med vedtak om opphold. Antallet flyktninger
med oppholdstillatelse som venter på bosetting i kommuner, men som
fremdeles bor på mottak, har over flere år økt, til tross for at
Stortinget flere ganger har understreket betydningen av at flyktninger
skal bosettes raskt.
Riksrevisjonens gjennomgang av bosettingen av flyktninger
viser at samarbeidet mellom IMDi og andre statlige aktører som Husbanken,
UDI, Nav og fylkesmannen, er fragmentert og lite samordnet. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at måloppnåelsen kan bli bedre dersom disse
samarbeider på tvers av sektorene, og at det må komme på plass mer
effektive virkemidler og tiltak.
Tilsvarende gjelder for samspillet mellom kommunal
sektor og andre statlige aktører. Revisjon av bosetting av flyktninger
under IMDi viser at samspillet mellom kommunal sektor og andre statlige
aktører fortsatt er et av de viktigste forbedringsområdene i departementets
styring og oppfølging.
Komiteen viser for øvrig til
at statsråden har opplyst at departementet vil intensivere styringsdialogen
med IMDi for å styrke styringen og oppfølgingen av direktoratet,
noe komiteen ser positivt på.