16. Olje- og energidepartementet

16.1 Sammendrag

Regnskapet for 2013 for Olje- og energidepartementet viser 50 116 mill. kroner i utgifter og 175 552 mill. kroner i inntekter. 206 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvar for seks virksomheter og tre selskaper. Oljedirektoratet har fått vesentlige merknader for 2013. Direktoratet fikk ikke merknader for årene 2009–2012.

Riksrevisjonen har de senere årene vært kritisk til manglende struktur i Prop. 1 S fra Olje- og energidepartementet og manglende fastsettelse av overordnede mål og styringsparametere med tilhørende krav til rapportering i tildelingsbrevene. Et styringsprosjekt som departementet satte i gang høsten 2012 har resultert i styringsparametere og tydeligere krav til rapportering i tildelingsbrevene. Riksrevisjonen vil følge resultatet av departementets arbeid i neste års revisjon.

Riksrevisjonen har følgende merknad til Olje- og energidepartementet for 2013:

  • Svakheter ved informasjonssikkerheten i Oljedirektoratet

Riksrevisjonen anbefaler at Olje- og energidepartementet vurderer følgende tiltak:

  • sikre en tett og regelmessig oppfølging av Oljedirektoratets arbeid med informasjonssikkerhet

  • følge opp at informasjonssikkerheten i Diskos blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte

16.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at én virksomhet under Olje- og energidepartementet har fått vesentlige merknader for 2013; Oljedirektoratet. Merknaden gjelder svakheter ved informasjonssikkerheten i direktoratet. Riksrevisjonen har ikke hatt merknader til direktoratets virksomhet i perioden 2009–2012.

Riksrevisjonens kritikk går særlig på at Oljedirektoratet ikke har implementert et styringssystem for informasjonssikkerhet, til tross for at dette har vært et krav i tildelingsbrevene siden 2011. Komiteen ser alvorlig på at den nasjonale lagringsbanken for lete- og utvinningsrelatert informasjon ikke er bedre sikret. Det kommer frem at databasen, som inneholder store mengder digitale data på vegne av oljeselskaper og det offentlige, ikke har vært forsvarlig sikret. Dette er data som vurderes som svært sensitive og verdifulle. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen kritiserer departementet for at de ikke har fulgt opp dette bedre i styringsdialogen. Komiteen er enig i kritikken, og forventer at det nå gjennomføres tiltak som sikrer at direktoratet implementerer nødvendig styringssystem for å sikre databasen for petroleumsdata. Komiteen ber om at Riksrevisjonen følger med på denne saken videre.

Komiteen har for øvrig merket seg at Riksrevisjonen de senere årene har vært kritisk til strukturen i departementets budsjettproposisjon, og til manglende fastsettelse av overordnede mål og styringsparametere i tildelingsbrevene til tilknyttede virksomheter. Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen nå melder at departementet har satt i verk tiltak for å rette opp dette.