Jeg viser til brev fra Stortingets arbeids-
og sosialkomité 4. november 2014 der det bes om en vurdering av
ovennevnte representantforslag.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at useriøsitet, sosial
dumping og arbeidslivskriminalitet bidrar til å undergrave det gode
arbeidslivet vi ønsker å ha i Norge.
Arbeidstilsynet og andre offentlige kontrolletater har
gjennom flere år arbeidet systematisk for å motvirke useriøse arbeidsforhold.
Likevel tyder rapporter fra bl.a. politiet og Arbeidstilsynet på
at kriminalitet og sosial dumping utgjør økende utfordringer i norsk
arbeidsliv.
Arbeidslivskriminalitet innebærer brudd på ulike lover
som regulerer arbeidslivet. I mange tilfeller dreier det seg om
kriminalitet i arbeidsforhold, som for
eksempel grove brudd på arbeidsmiljøloven, arbeid uten arbeidstillatelse
og manglende bokføring av inntekter. Erfaring viser at det også
forekommer grov kriminalitet underdekke av å drive virksomhet, for eksempel
gjennom fiktiv fakturering og hvitvasking av inntekter. Selv om
de offentlige kontrolletatene sitter med mye kunnskap om de ulike
former for kriminalitet og metodene som benyttes, er det knyttet usikkerhet
til hvilket omfang dette har. Det som er klart, er at arbeidslivskriminalitet
må bekjempes på en effektiv måte. Arbeidslivskriminalitet rammer
arbeidstakere som utnyttes, men også ansatte og eiere i virksomheter
som underbys av useriøse aktører. I tillegg gir det betydelige inntektstap
for fellesskapet og svekker legitimiteten til velferdsordningene
i Norge.
Regjeringen vil styrke innsatsen for et ryddig
og seriøst arbeidsliv og for å bekjempe kriminalitet i arbeidslivet.
For å lykkes i dette arbeidet er det nødvendig med bred mobilisering
i hele norsk arbeidsliv. Både offentlige etater og partene i arbeidslivet
har gitt innspill om at det er nødvendig å styrke samarbeidet mellom
de offentlige kontrolletatene for å bekjempe den nye kriminalitetsutviklingen
i arbeidslivet. I statsbudsjettet 2015 er dette fulgt opp med forslag
om felles tiltak mellom politiet, Skatteetaten og Arbeidstilsynet.
Håndhevingen og etterlevelsen av regelverket må styrkes. I høringsnotat
om forslag til endringer i arbeidsmiljøloven har Arbeids- og sosialdepartementet
lagt fram forslag om skjerping av strafferammene i arbeidsmiljøloven
og allmenngjøringsloven. Seriøse bestillere og leverandører har
en nøkkelrolle for å hindre at kriminelle aktører får innpass i
arbeidslivet. Regjeringen arbeider med tiltak innenfor reglene om
offentlige anskaffelser. Virksomhetenes og forbrukernes muligheter
til å ta informerte valg må styrkes. Det betyr at det må bli lettere å
finne fram til de seriøse aktørene og vanskeligere for de useriøse
aktørene å tilby sine tjenester, slik som det blant annet er gjort
gjennom innføring av godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter.
Regjeringen vil innen utgangen av året legge fram
en strategi for å styrke arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Arbeidet
med denne strategien foregår i samarbeid med partene i arbeidslivet.
Statsministeren har holdt flere møter om saken med LO og NHO. Det
har vært holdt et eget toppmøte om virkemidler i en forsterket innsats
mot arbeidslivskriminalitet. Det har også vært tema på flere møter
med hovedorganisasjonene i arbeidslivet i Arbeidslivs- og pensjonspolitisk
råd. Samarbeidet mellom myndighetene og partene i arbeidslivet er
viktig for å sikre seriøse arbeidsforhold og godt arbeidsmiljø.
Dette samarbeidet foregår blant annet gjennom treparts bransjeprogram
og gjennom felles innsats mot svart økonomi.