Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i straffegjennomføringsloven mv. (Infoflyt-systemet
mv.)
I
I lov 18. mai 2001 nr. 21 om gjennomføring av straff
mv. gjøres følgende endringer:
Kapittel 1 A overskriften skal lyde:
Kapittel 1 A. Behandling av personopplysninger
i kriminalomsorgen
Nytt kapittel 1 B skal lyde:
Kapittel 1 B. Særlig om behandling av personopplysninger i
Infoflyt-systemet
§ 4f. Formålet med behandlingen
av personopplysninger i Infoflyt-systemet
Kriminalomsorgen kan behandle personopplysninger om domfelte
og innsatte i Infoflyt-systemet dersom det er nødvendig for å
a) forebygge og forhindre rømning når det foreligger
rømningsfare
b) forebygge og forhindre anslag utenfra for å bistå til
rømning
c) forebygge og forhindre gisseltaking
d) forebygge, forhindre og bekjempe organisert kriminalitet,
terror, voldelig ekstremisme eller annen alvorlig kriminalitet under
gjennomføringen av varetekt, straff og andre strafferettslige reaksjoner
eller
e) ivareta sikkerheten til innsatte eller domfelte eller
andre personer med spesielt beskyttelsesbehov.
I vurderingen av om det er nødvendig å behandle personopplysninger
i Infoflyt-systemet, skal kriminalomsorgen særlig legge vekt på
det straffbare forholdets art og hvor alvorlig det er, straffens
lengde, strafferettslig historikk, adferd under tidligere straffegjennomføring,
andre straffbare forhold som er under etterforskning eller domstolsbehandling,
tilknytning til kriminelle nettverk, samarbeidspartneres kjennskap
til den innsatte eller domfelte og andre forhold som gir grunn til
å anta at vedkommende vil begå eller medvirke til handlinger som
nevnt i første ledd bokstav a til d.
Er den innsatte eller domfelte registrert i Infoflyt-systemet,
kan kriminalomsorgen behandle personopplysninger om vedkommendes
besøkende, telefon- eller brevkontakter, familiemedlemmer, venner, bekjente
og andre som har eller søker kontakt med den innsatte eller domfelte
eller som den innsatte eller domfelte søker kontakt med, når kontakten
antas opprettet eller ønskes opprettet for å begå eller medvirke
til handlinger som nevnt i første ledd bokstav a til d.
Kriminalomsorgen kan også behandle personopplysninger om
andre personer, dersom det er nødvendig for å ivareta sikkerheten
til personene selv eller til innsatte eller domfelte i tilfeller
hvor det foreligger spesielt beskyttelsesbehov etter første ledd bokstav
e.
§ 4g. Kriminalomsorgens informasjonsplikt
Den behandlingsansvarlige i kriminalomsorgen skal informere
den registrerte om at det behandles personopplysninger om vedkommende
i Infoflyt-systemet og at opplysningene kan utleveres til poli-tiet
og påtalemyndigheten etter § 4i.
Den behandlingsansvarlige kan unnlate å informere den registrerte
dersom
a) det er nødvendig for å ivareta formålene i
§ 4f første ledd bokstav a til e
b) det er nødvendig av hensyn til nasjonal eller offentlig
sikkerhet
c) opplysningene er mottatt fra Politiets sikkerhetstjeneste
eller
d) den registrerte ikke er innsatt eller domfelt, og det
ikke opprettes en egen sak på vedkommende i Infoflyt-systemet.
§ 4h. Den registrertes rett
til innsyn
Den registrerte som ber om det, skal gis innsyn i de opplysningene
som er registrert om vedkommende i Infoflyt-systemet og de opplysningene
som er utlevert til politiet og påtalemyndigheten.
Innsynet kan nektes helt eller delvis dersom
a) det er nødvendig for å ivareta formålene i
§ 4f første ledd bokstav a til e
b) det er nødvendig av hensyn til nasjonal eller offentlig
sikkerhet eller
c) opplysningene er mottatt fra Politiets sikkerhetstjeneste.
Dersom begjæringen om innsyn ikke tas til følge og det
er grunnlag for kriminalomsorgen å unnlate å informere den registrerte
etter § 4g annet ledd, skal det gis et svar som ikke tilkjennegir
at det foreligger en registrering i Infoflyt-systemet.
§ 4i. Utlevering av personopplysninger
til politiet og påtalemyndigheten
Er det nødvendig for å ivareta formålene i § 4f første
ledd bokstavene a til e eller for at politiet skal kunne foreta
en risikovurdering i tilknytning til den registrerte innsatte eller
domfelte, kan kriminalomsorgen uten hinder av taushetsplikt utlevere
opplysninger til politiet og påtalemyndigheten.
§ 4j. Datatilsynets kontroll
og virkemidler
Datatilsynet skal etter begjæring fra den regi-strerte
eller den som antar å være registrert, kontrollere at opplysningene
om vedkommende er behandlet i samsvar med loven og at reglene om
informasjonsplikt og innsyn er fulgt. Dette gjelder ikke opplysninger
som kriminalomsorgen har mottatt fra Politiets sikkerhetstjeneste.
Har kriminalomsorgen eller politiet besluttet unntak fra
informasjonsplikten etter § 4 g annet ledd eller politiregisterloven
§ 48, skal ikke svaret tilkjennegi at det foreligger en registrering
i Infoflyt-systemet.
Datatilsynet kan ikke gi pålegg om innsyn i opplysninger
som kriminalomsorgen eller politiet har unntatt fra innsynsretten
etter § 4h annet ledd eller politiregisterloven § 49 fjerde ledd.
§ 4k. Forskrifter
Kongen kan gi forskrifter om
a) behandlingsansvar
b) type opplysninger som kan behandles
c) opplysningskvalitet
d) tilgang
e) samarbeid med politiet
f) framgangsmåte ved opprettelse og avslutning av sak
g) informasjonsplikt
h) innsyn
i) retting, sperring og sletting
j) handleplikt ved feil eller mangler
k) oppbevaring og bruk av sperret informasjon
l) utlevering av informasjon til politiet
m) saksbehandlingsregler
n) klage og klagefrist
o) tilsyn og
p) informasjonssikkerhet og internkontroll.
II
I lov 24. mai 2013 nr. 19 om endringer i straffeprosessloven
mv. (elektronisk kontroll som varetektsurrogat mv.) oppheves del
I.
III
Loven trer i kraft straks.