Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
sikre at rettsgenetiske oppgaver fortsatt håndteres av offentlige aktører.
2. Stortinget ber regjeringen så raskt
som mulig legge til rette for at Rettsgenetisk senter ved UiT Norges
arktiske universitet kan utføre DNA-analyser for bruk i strafferettspleien.
3. Stortinget ber regjeringen legge opp
til at Rettsgenetisk senter (RGS) kan levere fra 10 til 25 prosent
av de analysene det er behov for.
4. Stortinget ber regjeringen sørge for
at Rettsgenetisk senter (RGS) forblir underlagt UiT Norges arktiske
universitet, slik at dette blir et uavhengig fagmiljø og at sammenhengen
mellom forskning, utdanning og praktisk rettet analysearbeid blir
ivaretatt.
5. Stortinget ber regjeringen sørge for
at oppdraget til Rettsgenetisk senter (RGS) fortsatt skal være direkte
underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, med bevilgning over statsbudsjettet.
6. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for at man utvikler og utvider dagens tekniske IKT-løsninger,
slik at politiet/Kripos kan kommunisere med to separate leverandører
av rettsgenetiske tjenester – Folkehelseinstituttet/Rettsmedisinsk
Institutt (FHI/RMI) og Rettsgenetisk senter (RGS).»
Forslagsstillerne viser til at Stortinget i
2008 vedtok å opprette et DNA-analyseinstitutt ved Universitetet
i Tromsø som et supplement til Rettsmedisinsk Institutt (RMI) i
Oslo. Det førte til opprettelsen av Rettsgenetisk senter (RGS) som
i dag utfører forskning og kompetanseutvikling innen rettsgenetikk,
men det gjør ikke analyser i forbindelse med straffesaker.
Det vises videre til at RMI i 2011 ble overført
til Folkehelseinstituttet (FHI), og at i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2012 vedtok Stortinget at det skulle foretas
en gjennomgang av de totale rettsgenetiske ressursene ved RMI og
RGS med tanke på mulige modeller for det framtidige rettsgenetiske
arbeidet i strafferettspleien.
En arbeidsgruppe nedsatt av Helse- og omsorgsdepartementet
leverte i september 2013 en rapport «Organisering av rettsgenetiske
tjenester i strafferettslig sammenheng», som skisserer fire mulige
modeller for det rettsgenetiske arbeidet i Norge. Tre av modellene
innebærer at RGS skal foreta DNA-analyse av sporprøver som et supplement
til FHI. Dette er bakgrunnen for at forslagsstillerne ber om at
også RGS ved UiT Norges arktiske universitet (Universitetet i Tromsø)
nå får i oppgave å utføre rettsgenetiske analyser for bruk i straffesaker
med status som et supplerende, offentlig miljø på dette feltet.
Forslagsstillerne viser til at mange har tatt
til orde for at Norge trenger et miljø nummer to når det gjelder
DNA-analyser, og til at Den rettsmedisinske kommisjon i rapport
av september 2013 understreker at det er viktig at det i Norge finnes uavhengige,
akkrediterte rettsgenetiske laboratorier med akademisk forankring
som kan utføre DNA-analyser i straffesaker.
Forslagsstillerne mener det er det offentliges ansvar
å sikre gode rettsgenetiske tjenester, og at disse skal være i offentlig
regi.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun Otterstad
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
vil understreke viktigheten av at det offentlige leverer DNA-analyser
av høy kvalitet og med de behandlings- og svartider som tilfredsstiller
politiets behov.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at i
forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2013 mente en
enstemmig komité i Innst. 11 S (2012–2013) at det var nødvendig
å gjøre en helhetlig vurdering av hvordan arbeidet med rettsgenetiske
tjenester hensiktsmessig kan organiseres, både faglig og økonomisk.
Rapporten «Organisering av rettsgenetiske tjenester i strafferettslig
sammenheng» ble levert i september 2013. Tre av modellene beskriver ulike
alternativer for hvordan RGS kan foreta DNA-analyser som et supplement
til FHI.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for
2013 ble vedtatt at det skulle foretas en gjennomgang av de totale
rettsgenetiske ressursene ved Rettsmedisinsk institutt (RMI) i Oslo
og Rettsgenetisk senter (RGS) i Tromsø. Rapporten «Organisering
av rettsgenetiske tjenester i strafferettslig sammenheng» ble levert
i september 2013. Tre av modellene konkluderte med at RGS skal foreta
DNA-analyser av sporprøver som et supplement til RMI (Folkehelseinstituttet).
Disse medlemmer vil understreke
at det er allmenn enighet om at RGS skal ha det nasjonale ansvaret
for forskning og utdanning på det rettsgenetiske feltet. Disse
medlemmer er kjent med at RGS også er klar til å utføre
rettgenetiske analyser, og at mange har tatt til orde for at Norge
trenger et miljø nummer to når det gjelder DNA-analyser.
Komiteen viser til
statsrådens brev av 5. september 2014, der behovet for flere rettsgenetiske
miljøer i Norge omtales, og der det påpekes at regjeringen vil åpne
for bruk av flere akkrediterte leverandører av DNA-analyser, også
private aktører. Statsråden understreker viktigheten av at det til
enhver tid finnes tilstrekkelig analysekapasitet knyttet til rettsmedisinske
analyser, og at disse har god kvalitet og utføres på en måte som
ivaretar de rettssikkerhetsmessige hensyn. Det vises til at Justis-
og beredskapsdepartementet har gitt Politidirektoratet i oppdrag
å utrede prosjektforslag om tilrettelegging av sikker kommunikasjon
og forvaltning av informasjon ved bruk av flere leverandører av DNA-analyser
i straffesaker.
Komiteen merker seg høringsinnspillet
fra RGS, der det påpekes at senteret er akkreditert for rettsgenetiske
analyser og er godt rustet til å utføre DNA-analyser i straffesaker.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at høringsinnspillet vektlegger at ved å åpne for at RGS skal
utføre analyser av prøver i straffesaker, vil forskningen og undervisningen ved
RGS i større grad fundamenteres på erfaringer fra reelle problemstillinger.
Samtidig vil RGS kunne stå som en garantist for at politiet i Norge
får tilbud om de beste og mest avanserte rettsgenetiske analyser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
forslagsstillerne mener at rettsgenetiske oppgaver fortsatt skal
håndteres av offentlige aktører, at RGS så raskt som mulig må få
utføre DNA-analyser for bruk i strafferettspleie og at senteret
skal kunne levere 10–25 prosent av de analyser det er behov for.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at kapasiteten
for rettsgenetisk arbeid har vært en utfordring over tid. Det er
beklagelig at den forrige regjeringen ikke tok denne situasjonen
på alvor. Flertallet viser til at DNA-reformen har
medført en betraktelig økning i antall sporprøver fra politiet.
Saksbehandlingstiden i 2010 for ferdigstillelse av sakkyndighetsrapporter
var på over 100 dager.
Flertallet merker seg at de siste
tallene fra tredje kvartal i 2014 viser en betydelig forbedring
i saksbehandlingstiden. Mediantid for sakkyndigrapporter ved DNA-analyser
er 12 kalenderdager for mengdekriminalitet og 21 kalenderdager for
alvorlig kriminalitet. Ved hastesaker kan resultatet av DNA-analysen
være klart og formidles til politiet i løpet av et døgn, i enkelte
tilfeller etter noen få timer (Folkehelseinstituttet 27.10.14: Rekordrask saksbehandlingstid
ved DNA-analyser i straffesaker). FHIs saksbehandlingstid er således
ikke begrensende for politiets arbeid.
Flertallet er glad for at regjeringen
har fokus på å få flere aktører til å utføre rettsgenetiske analyser
på oppdrag fra politiet. Flertallet merker seg at
regjeringen er i en prosess for å få til dette. Flertallet vil
derfor vise til at deler av forslagets intensjon om å legge til
rette for bruk av rettsgenetiske analyser fra flere miljøer lenge har
vært regjeringspartienes politikk, dog uten å gjøre et kategorisk
skille mellom offentlige og private leverandører, når disse er akkrediterte. Flertallet er
glad for at dette arbeidet allerede er i gang og ble grepet fatt
i etter regjeringsskiftet sist høst.
Flertallet viser til at disse
partier gjennom snart ni år har foreslått at det skal åpnes for
at flere analyseinstitutter skal kunne bidra for å få oppklart flere
saker raskere.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet merker seg at Arbeiderpartiet har
snudd nok en gang, da det i Prop. 1 S Tillegg 1 (2012–2013) om statsbudsjettet
2013 fremkommer at miljøet i Tromsø ikke skulle bygges opp som en
produsent av analysetjenester. Den rød-grønne regjeringen sa senest
i 2012 at Folkehelseinstituttet hadde god nok kapasitet til å ta
seg av DNA-analyser. Disse medlemmer mener at det
er svært viktig å ivareta rettssikkerheten og personvernet til våre
innbyggere. Analyse av DNA innebærer håndtering av sensitiv og personlig
informasjon om enkeltmennesker. Arbeidet med å åpne for flere akkrediterte
leverandører må derfor gjennomføres på en slik måte at rettssikkerheten
og personvernet ivaretas. Disse medlemmer er derfor
glad for at Justis- og beredskapsdepartementet har gitt Politidirektoratet
i oppdrag å utrede prosjektforslag om tilrettelegging av sikker
kommunikasjon og forvaltning av informasjon ved bruk av flere leverandører
av DNA-analyser i straffesaker. Dette skal inneholde ett eller flere
alternativer og prosjektforslag med kostnadsberegning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Rettsgenetisk senter (RGS) i Tromsø i komitéhøringen understreket
at senteret har fått akkrediteringen for å utføre DNA-analyser på plass
og at alt dermed er klart for å starte opp arbeidet med slike analyser.
I tillegg skal RGS ha ansvar for utdanning og forskning.
Disse medlemmer viser til betydningen
av at RGS får et slikt offentlig analyseoppdrag, og at det er helt
avgjørende for å drive kvalitativ god utdanning og forskning at
man også kan gjøre DNA-analyser. Ifølge RGS og Universitetet i Tromsø,
Norges arktiske universitet, er dette også svært viktig for å kunne
beholde den kompetente staben man i dag har ved RGS. Et overordnet
argument er at man nasjonalt må ha tilstrekkelig analysekapasitet
for DNA-prøver, slik at man får ned ventetidene og dermed styrket rettssikkerheten.
RGS kan også fungere som en aktør for «second opinion» når det skulle
være behov for det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener at det ikke
er korrekt at det er klart for at RGS kan starte opp arbeidet med
DNA-analyser. Det er ikke mulig å innlemme flere analyseinstitusjoner
i dagens løsning for sikker elektronisk informasjonsutveksling. Flertallet viser
til at Justis- og beredskapsdepartementet har gitt Politidirektoratet
i oppdrag å utrede prosjektforslag om tilrettelegging av sikker
kommunikasjon og forvaltning av informasjon ved bruk av flere leverandører
av DNA-analyser i straffesaker.
Flertallet viser til at det er
generell enighet om at det er behov for flere rettsgenetiske miljøer
i Norge. Derfor vil regjeringen åpne for bruk av flere rettsgenetiske
miljøer i Norge. Flertallet viser til at saksbehandlingstiden
ved FHI har gått betraktelig ned fra 2011 til i dag. Flertallet mener
derfor at en endring av dagens ordning må gjennomføres på en slik
måte at man ikke svekker rettssikkerheten og personvernet til berørte parter
i overgangsfasen.
Flertallet viser til at de alternative
modellene i rapporten fra arbeidsgruppa forutsetter elektronisk
kommunikasjon mellom analyseinstitusjon, politidistriktene og DNA-registeret.
Videre la arbeidsgruppa til grunn at eventuell omfordeling av saker
ikke skal innebære nedbemanning ved noen av de aktuelle analyseinstitusjonene,
men tvert imot økt ressurstilførsel til RGS for å sikre tilstrekkelig
personell. Flertallet mener derfor det er helt nødvendig
å avvente Politidirektoratets utredning av konsepter for sikker
kommunikasjon og forvaltning av informasjon før det tas beslutninger
om logistikk, herunder omfordeling av saker, og finansieringsmodell.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at
helse- og omsorgsministeren i sitt svar av 5. september 2014 til
komiteen viser til at RGS kun fikk midler til forskning og utdanning
i statsbudsjettet for 2013, og at den forrige regjeringen tidligere mente
at det var tilstrekkelig analysekapasitet ved Rettsmedisinsk institutt
(RMI) i Oslo.
Disse medlemmer vil imidlertid
gjøre oppmerksom på at RGS fikk doblet sitt budsjett ved bevilgningen
i 2013, og at Stortinget besluttet at det måtte foretas en ny gjennomgang
av de totale rettsgenetiske ressursene ved RGS og RMI med tanke
på god og fornuftig utnyttelse, herunder det samlede behov for analysekapasitet.
Helse- og omsorgsdepartementet nedsatte så et hurtigarbeidende utvalg
bestående av relevante parter.
Disse medlemmer peker på at utvalgsrapporten
som ble levert tidlig høsten 2013, satte opp fire mulige modeller
for det rettsgenetiske arbeidet i Norge. Tre av modellene understreker viktigheten
av at RGS får gjøre DNA-analyser.
Disse medlemmer understreker
at den modellen som foreslås i det foreliggende representantforslaget,
er i tråd med den som blir støttet av flest relevante aktører på
feltet.
Disse medlemmer vil legge til
at det nå er allmenn og tverrpolitisk oppslutning om at man trenger
å styrke den samlede kapasiteten for DNA-analyser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringspartiene peker på at dagens elektroniske informasjonsløsninger
ikke er tilstrekkelig for en oppstart av DNA-analyser ved RGS i
Tromsø per dato. Disse medlemmer er enig i at dersom
det skal bringes inn flere aktører enn RMI i Oslo for DNA-analyser,
må IKT-løsningene utvikles og samkjøres. Dette er anerkjent av alle
parter og også tatt med i den rapporten som det før omtalte regjeringsoppnevnte
utvalget leverte sist høst. En slik oppgradering vil innebære et
mindre beløp som en engangsinvestering. Disse medlemmer vil understreke
at dette derfor er tatt med som et eget beslutningspunkt i det foreliggende
forslag. En oppgradering av IKT-systemene er en del av begrunnelsen
for at det kompetente, universitetsbaserte miljøet ved RGS i Tromsø
– som altså skal ha ansvar for utdanning og forskning innenfor det
rettsgenetiske feltet – også skal levere DNA-analyser, som et nasjonalt
miljø nummer to. Disse medlemmer vil understreke
at et positivt vedtak om RGS som leverandør av DNA-analyser bygger
på forutsetningen om at analysearbeidet starter opp når man har
de tekniske løsningene på plass.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig legge
til rette for at Rettsgenetisk senter ved UiT Norges arktiske universitet
kan utføre DNA-analyser for bruk i strafferettspleien.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at Rettsgenetisk
senter (RGS) forblir underlagt UiT Norges arktiske universitet,
slik at dette blir et uavhengig fagmiljø og at sammenhengen mellom
forskning, utdanning og praktisk rettet analysearbeid blir ivaretatt.»
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at man utvikler og utvider dagens tekniske IKT-løsninger, slik
at politiet/Kripos kan kommunisere med to separate leverandører
av rettsgenetiske tjenester – Folkehelseinstituttet/Rettsmedisinsk
institutt (FHI/RMI) og Rettsgenetisk senter (RGS).»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at oppdraget
til Rettsgenetisk senter (RGS) fortsatt skal være direkte underlagt
Helse- og omsorgsdepartementet, med bevilgning over statsbudsjettet.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at rettsgenetiske
oppgaver fortsatt håndteres av offentlige aktører.»
«Stortinget ber regjeringen legge opp til at
Rettsgenetisk senter (RGS) kan levere fra 10 til 25 prosent av de
analysene det er behov for.»
Forslag fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig legge
til rette for at Rettsgenetisk senter ved UiT Norges arktiske universitet
kan utføre DNA-analyser for bruk i strafferettspleien.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sørge for at Rettsgenetisk
senter (RGS) forblir underlagt UiT Norges arktiske universitet,
slik at dette blir et uavhengig fagmiljø og at sammenhengen mellom
forskning, utdanning og praktisk rettet analysearbeid blir ivaretatt.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at man utvikler og utvider dagens tekniske IKT-løsninger, slik at
politiet/Kripos kan kommunisere med to separate leverandører av
rettsgenetiske tjenester – Folkehelseinstituttet/Rettsmedisinsk
institutt (FHI/RMI) og Rettsgenetisk senter (RGS).
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen sørge for at oppdraget til
Rettsgenetisk senter (RGS) fortsatt skal være direkte underlagt
Helse- og omsorgsdepartementet, med bevilgning over statsbudsjettet.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen sikre at rettsgenetiske oppgaver
fortsatt håndteres av offentlige aktører.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen legge opp til at
Rettsgenetisk senter (RGS) kan levere fra 10 til 25 prosent av de
analysene det er behov for.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:67 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Torgeir Micaelsen, Hadia Tajik, Ruth
Grung, Freddy de Ruiter, Audun Otterstad og Tove Karoline Knutsen
om at Rettsgenetisk senter i Tromsø kan utføre DNA-analyser i straffesaker
– vedlegges protokollen.
Det vises til brev fra helse- og omsorgskomiteen av
18. juni 2014, vedlagt Dokument 8:67 S (2013-2014). Det er Justis-
og beredskapsdepartementet som har ansvaret for å tilrettelegge
for en effektiv og sikker bruk av DNA-analyser i politiet. Mitt
svar er derfor utarbeidet i samarbeid med justis- og beredskapsminister
Anders Anundsen. Men som helse- og omsorgsminister har jeg det overordnede
ansvaret for at det offentlige leverer DNA-analyser av høy kvalitet
og med behandlings – og svartider som tilfredsstiller politiets
behov i sin etterforskning og oppgaveløsning.
Stortingsrepresentantene Torgeir Micaelsen, Hadia
Tajik, Ruth Mari Grung, Freddy de Ruiter, Audun Otterstad og Tove
Karoline Knutsen fremmer følgende forslag:
1. Stortinget ber regjeringen
sikre at rettsgenetiske oppgaver fortsatt håndteres av offentlige aktører.
2. Stortinget ber regjeringen så raskt
som mulig legge til rette for at Rettsgenetisk senter ved UiT Norges
arktiske universitet kan utføre DNA-analyser for bruk i strafferettspleien.
3. Stortinget ber regjeringen legge opp
til at Rettsgenetisk senter (RGS) kan levere fra 10 til 25 prosent
av de analysene det er behov for.
4. Stortinget ber regjeringen sørge for
at Rettsgenetisk senter (RGS) forblir underlagt UiT Norges arktiske
universitet, slik at dette blir et uavhengig fagmiljø og at sammenhengen
mellom forskning, utdanning og praktisk rettet analysearbeid blir
ivaretatt.
5. Stortinget ber regjeringen sørge for
at oppdraget til Rettsgenetisk senter (RGS) fortsatt skal være direkte
underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, med bevilgning over statsbudsjettet.
6. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for at man utvikler og utvider dagens tekniske IKT-løsninger,
slik at politiet/Kripos kan kommunisere med to separate leverandører
av rettsgenetiske tjenester – Folkehelseinstituttet/Rettsmedisinsk
Institutt (FHI/RMI) og Rettsgenetisk senter (RGS).
Spørsmålet om hvem som skal foreta DNA-analyser
på oppdrag fra politiet i Norge har som kjent vært gjenstand for
utredning i flere omganger. Det er en generell enighet om at det
er behov for flere rettsgenetiske miljøer i Norge. Som forslagsstillerne
påpeker vil regjeringen åpne for bruk av flere akkrediterte leverandører
av DNA-analyser.
Jeg understreker viktigheten av at det til en
hver tid finnes tilstrekkelig analysekapasitet knyttet til rettsmedisinske
analyser og viktigheten av at disse har god kvalitet og utføres
på en slik måte at de ivaretar de rettssikkerhetsmessige hensyn. Derfor
setter regjeringserklæringen krav til akkreditering i tillegg til
sikker og effektiv kommunikasjon og behandling av opplysningene
i forbindelse med DNA-analysene.
I dag er det ingen formelle skranker i lov eller forskrift
mot at politi og påtalemyndigheten kan benytte andre akkrediterte
leverandører av rettsgenetiske tjenester, når politiet mener det
er behov for det. Justis- og beredskapsministeren har allerede åpnet
for at politidistriktene kan bruke andre akkrediterte leverandører
der de mener det er mest hensiktsmessig i enkelttilfeller. En viktig forutsetning
for at politidistriktene skal kunne velge er at sikker kommunikasjon
er tilfredsstillende og at forvaltningen av informasjon skjer på
en betryggende måte. Men som kjent, er det tekniske begrensninger
i dagens elektroniske samhandlingssystem som kun gjør mulig å utveksle
sikker informasjon mellom Nasjonalt folkehelseinstitutt og Kripos
og politi.
Som forslagsstillerne viser til innebærer arbeidet med
DNA-analyser håndtering av sensitiv og personlig informasjon om
enkeltmennesker. Arbeidet med å åpne for flere akkrediterte leverandører
må derfor gjennomføres på en slik måte at rettssikkerheten og personvernet
til involverte parter ivaretas på en best mulig måte. Et første
steg i riktig retning er å legge til rette for sikker kommunikasjon.
Justis- og beredskapsdepartementet har derfor gitt Politidirektoratet
i oppdrag å utrede prosjektforslag om tilrettelegging av sikker
kommunikasjon og forvaltning av informasjon ved bruk av flere leverandører
av DNA-analyser i straffesaker. Direktoratet skal innen 1. desember
2014 levere en konseptutredning av et eller flere alternativer og
prosjektforslag med kostnadsberegning.
I tillegg til utredningen om sikker kommunikasjon
og forvaltning av informasjon må logistikk, herunder omfordeling
av saker, og finansieringsmodell vurderes nærmere slik at endringen
ivaretar krav til leverandørens uavhengighet og stimulerer til faglig
utvikling og forskning.
Jeg vil understreke at problemstillingene over
vil gjelde helt uavhengig av om akkrediterte leverandører er private
eller offentlige.
Når det gjelder Rettsgenetisk senter har forrige regjering
siden 2009 brukt mange 22 mill. kroner på å bygge opp senteret.
I desember 2012 sa den rødgrønne regjeringen at Folkehelse-instituttet hadde
god nok kapasitet til å ta seg av DNA-analyser, noe som innebærer
at Rettsgenetisk ikke fikk i oppdrag å utføre slike analyser. Det ble
heller ikke påbegynt et arbeid med de tekniske løsningene. I budsjettet
for 2013 fikk Rettsgenetisk senter oppdrag fra den rødgrønne regjeringen
om å kun utføre forskning og kompetanseutvikling innen rettsgenetikk
og ikke analyser i straffesaker.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 20. november
2014
Kari Kjønaas Kjos | Kjersti Toppe |
leder | ordfører |