Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om delvis bompengefinansiering av prosjekt og tiltak som
inngår i utbygginga av dagens fylkesvegnett i Askøy kommune i Hordaland
(Askøypakken).
Askøy kommune har vel 26 000 innbyggjarar og er
i rask vekst. Næringslivet er i sterk utvikling med mange nye etableringar
i kommunen. Askøy inngår i arbeids- og bustadmarknaden i Bergensområdet.
Vegnettet på Askøy har til dels svært dårleg
standard. I hovudsak er det berre tilførselsvegane nærast Askøybrua
som har tilfredsstillande vegbreidde. Det er behov for utbetringar
og tilrettelegging for fotgjengarar og syklistar. I tillegg er det
behov for å styrka kollektivtrafikken og leggja til rette for meir
miljøvenlege transportløysingar.
Askøy kommune ved Askøyveiene AS har søkt om
delvis bompengefinansiering av ei Askøypakke som omfattar ti prosjekt
og tiltak. Desse skal bidra til ei generell standardheving av vegnettet.
Smale vegparti er planlagt utvida, svingar skal rettast ut, kryss
skal utbetrast og trafikkfarlege avkjørsler vil bli stengde. I tillegg
er det sett av ei ramme til kollektivtrafikktiltak og ei ramme til
«andre tiltak» (bygging av gang- og sykkelvegar og mindre utbetringar).
Trafikkgrunnlaget som er lagt til grunn i bompengesøknaden
er rekna ut på grunnlag av den regionale transportmodellen (RTM)
og ein tilleggsanalyse.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av trafikkgrunnlaget og føresetnadene for finansieringsopplegget.
Den lokalpolitiske behandlinga går fram av pkt. 4 i proposisjonen.
Askøypakken er ei bompengepakke der omfanget
av utbygginga må tilpassast den økonomiske ramma. Samferdselsdepartementet meiner
at styringsgruppa bør foreta ei konkret prioritering av prosjekta
før utbyggingsprosjekt blir satt i gang.
Finansieringsplanen omfattar fylkeskommunale midlar
og bompengar. I tråd med dei lokale vedtaka er det lagt til grunn
at 15 pst. av utbyggingskostnadene blir finansierte med fylkeskommunale
midlar og 85 pst. med bompengar. Denne fordelinga er basert på den gamle
mva-ordninga. Opphevinga av vegfritaket er venta å gje ein auke
i mva. på om lag 210 mill. kroner. Samferdselsdepartementet føreset
at fylkeskommunen finansierer auken i meirverdiavgift. Fylkeskommunen
får kompensasjon frå staten for betalt meirverdiavgift. Kostnadsoverslag
inkl. full mva. er 1 540 mill. kroner. Fylkeskommunen dekkjer 420
mill. kroner og bompengar 1 120 mill. kroner.
Bompengar og føresetnadene i bompengeopplegg
er nærare omtala i pkt. 5 i proposisjonen. Det er lagt til grunn
at bompengeperioden blir inntil 14 år.
I grunnlaget for den lokalpolitiske behandlinga blei
det lagt til grunn ein utbyggingsperiode på om lag 5 år. Ut frå
erfaringane i andre bompengepakker vurderer Statens vegvesen dette
som ambisiøst. I proposisjonen er det lagt til grunn ein utbyggingsperiode
på 8 år. Det er føresett låneopptak. Det er rekna med at akkumulert
gjeld vil vere størst i 2021.
I proposisjonen er det lagt til grunn samla bompengeinntekter
på om lag 1 590 mill. kroner i 2013-prisnivå. Om lag 1 120 mill.
kroner er føresett nytta til å dekkja investeringskostnader, om
lag 330 mill. kroner til å dekkja lånerenter og om lag 140 mill.
kroner til å dekkja innkrevjingskostnader og kostnader til drift
av bompengeselskapet.
Det er lagt opp til at bompengeselskapet «Askøy Bompengeselskap
AS» skal ta opp lån for å finansiera utbyggingane. Lokale styresmakter
har ikkje fatta vedtak om lånegaranti. Samferdselsdepartementet
er orientert om at Hordaland fylkeskommune arbeider for å stille
garanti hausten 2013 for lån som bompengeselskapet «Askøy Bompengeselskap
AS» er føreset å ta opp for å finansiera utbyggingane.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om delvis bompengefinansiering
av Askøypakken, vil Statens vegvesen Vegdirektoratet inngå avtale med
bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale og dei vilkåra
som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, frå Høgre, Torill Eidsheim, leiaren Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, frå Framstegspartiet,
Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, frå Kristeleg
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, frå Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og frå Venstre, Abid Q. Raja, viser til at folketalet
i Askøy kommune, som i dag er på over 26 000, er i rask vekst og
at næringslivet i øykommunen også er i sterk utvikling med mange
nye etableringar. Askøy har i dag eit vegnett med stor trong for
utbetringar og tilrettelegging for fotgjengarar og syklistar. Komiteen vil
peika på at betra trafikktryggleik og eit betre framkomeleg internvegnett
også vil støtta opp under fleire næringsetableringar på Askøy, og
såleis minska pendlarpresset over Askøybrua mot Bergen.
Komiteen har merka seg at bompengesøknaden
omfattar ti prosjekt og tiltak som skal bidra til generell standardheving
av vegnettet. Nokre av desse prosjekta er reine trafikksikringsprosjekt
med bygging av gang- og sykkelvegar. Det er også sett av ei eiga
ramme til kollektivtiltak. Kollektivsatsinga inneber og betre tilrettelegging
for snøggbåten i Kleppestø, som vil avlasta pendlartrafikken over
Askøybrua til Bergen. Komiteen registrerer at det
er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av trafikkgrunnlaget
og føresetnadane for finansieringsopplegget. Det er lagt til grunn
ein årleg trafikkvekst på 2,0 pst. fram til 2020, som er noko høgare
trafikkvekst enn snittprognosane for Hordaland.
Komiteen viser til at det er
ein grundig og brei lokal- og regionalpolitisk prosess som ligg
til grunn for bompengesøknaden. Både Askøy kommune og Hordaland
fylkeskommune stiller seg bak. I tillegg har det lokale næringslivet
vore pådrivarar og stiller seg positive til bompengefinansiering
av Askøypakken. Komiteen viser til at det er vurdert
tre alternative modellar for bomstasjonsopplegget, og sluttar seg
til valet av fire bomstasjonar med einvegs innkrevjing. Dei fire
bomstasjonane vil utgjera ein bomring der nær all trafikk frå Askøy
mot Bergen og all trafikk internt mellom sonar på Askøy betalar bompengar.
Ved denne løysinga vil ein best oppnå målet om nytteprinsippet og
det lokalpolitiske målet om at flest mogleg av trafikantane på øya
er med og betalar bompengane.
Komiteen registrerer at det i
finansieringsplanen, basert på den gamle mva-ordninga og i tråd
med dei lokale vedtaka, er lagt til grunn at fylkeskommunen finansierer
15 pst. av utbyggingskostnadane og at 85 pst. blir finansiert ved bompengar. Komiteen merkar
seg at kostnadsoverslag inkl. full mva. er 1 540 mill. kroner og at
fylkeskommunen dekkjer 420 mill. kroner av dette og at 1 120 mill.
kroner blir dekka av bompengar. Det er vidare lagt til grunn at bompengeperioden
blir inntil 14 år. Komiteen viser til at bompengeselskapet
Askøy Bompengeselskap AS skal ta opp lån for å finansiera utbyggingane
og at Hordaland fylkeskommune har gjort vedtak om å stilla naudsynt
garanti for låna.
Komiteen er oppteken av at bompengeinnkrevjinga
føregår så effektivt som mogleg. Det er naturleg at Askøy Bompengeselskap
AS skal kunna inngå som del av eit eventuelt framtidig bompengeselskap,
i tråd med pågåande prosess om forenkla selskapsstruktur i Hordaland
fylkeskommune.
Komiteen ser svært positiv på
at det lokalt er fremja ynskje om å evaluera trafikkbiletet etter tre
år, slik at det kan vurderast naudsynte tiltak for endring av køyremønster. Komiteen vil peika
på at det er viktig å koma fram til ei god løysing med lokal oppslutnad
kring rabattordninga, og oppmodar om at det vert lagt til rette
for at ein kan vurdera ulike tenlege løysingar for selskapet knytt
til utstedarrolla.
Komiteen ber regjeringa
vurdere ordning med statleg garanti for bompengelån der det kan
bidra til lågare lånerente, og at regjeringa i samarbeid med fylkeskommunen
kan vurdere å endre bompengesatsen og nedbetalingstid.
Komiteen foreslår difor:
«Stortinget ber regjeringa vurdere ordning med statleg
garanti for bompengelån der det kan bidra til lågare lånerente,
og at regjeringa i samarbeid med fylkeskommunen kan vurdere å endre bompengesatsen
og nedbetalingstid.»
Tilrådinga vert fremma av ein samla komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
I
1. Stortinget
samtykkjer i at bompengeselskapet får løyve til å krevja inn bompengar
til delvis bompengefinansiering av Askøypakken i Hordaland. Vilkåra
går fram av Prop. 197 S (2012–2013) og Innst. 40 S (2013–2014).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsetja nærare reglar
for finansieringsordninga.
II
Stortinget ber regjeringa vurdere ordning med statleg
garanti for bompengelån der det kan bidra til lågare lånerente,
og at regjeringa i samarbeid med fylkeskommunen kan vurdere å endre bompengesatsen
og nedbetalingstid.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. november 2013
Linda C. Hofstad Helleland
|
Magne Rommetveit
|
leiar
|
ordførar
|