Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om finansiering av planlagt utbygging av delar av fv. 714
mellom Stokkhaugen i Orkdal kommune og Sunde i Snillfjord kommune.
Fv. 714 er hovudvegen for kommunane Snillfjord,
Hitra og Frøya til Orkdal og Trondheim. Ein stor del av oppdrettsnæringa
i Sør-Trøndelag er lokalisert i dette området. Dette gjer at vegen er
viktig for utvikling og verdiskaping i regionen.
Eksisterande veg mellom Stokkhaugen og Sunde har
ei samla lengde på i underkant av 58 km. Den har låg standard med
svingar, problematiske stigningar og smal veg. Dette gjer at køyreforholda
blir vanskelege, spesielt om vinteren.
Strekninga er overrepresentert med utforkøyringar
samanlikna med andre fylkesvegar i Sør-Trøndelag.
Kommunane Hitra, Frøya og Snillfjord samt Sør-Trøndelag
fylkeskommune har tatt initiativ til å utgreie eit opplegg for delvis
bompengefinansiert utbetring av fv. 714 mellom Stokkhaugen og Sunde.
I 2009 vart det utarbeidd ein plan for samla utbygging som innebar
gjennomføring av følgjande 10 delprosjekt:
1. Ny veg Bergsbakken/Ulvstubakken
2. Etablering av to bomstasjonar
3. Valslagtunnelen med tilhøyrande veg
4. Fenestunnelen med tilhøyrande veg
5. Mjønes–Brattstiåsen–Nessavatnet med Brattstiåstunnelen
6. Ny veg og tunnelar i Snilldal inkl.
Fossantunnelen og Snilldalstunnelen
7. Ny veg utanom Krokstadøra inkl. bru
over Snilldalselva og Bergselva samt Åliatunnelen
8. Kryssing av Åstfjorden med bru og tunnel Tjørna–Mjønesanet,
og tunnel under Mjøneshatten
9. Utbetring av eksisterande veg langs
Snilldalselva
10. Våvasstunnelen inkl. Våda ytre bru
med tilhøyrande vegar
I tillegg vart ytterlegare seks prosjekt vurderte som
aktuelle for gjennomføring dersom økonomien i utbygginga skulle
bli betre enn venta.
Fire av prosjekta (1, 3, 4 og 5) er alt starta
opp eller fullførte.
For å halde oppe framdrifta er det lagt opp
til å behandle den vidare utbygginga i to trinn. I proposisjonen
blir det fremma forslag om finansiering av prosjekta 1–7. Finansieringa
av prosjekta 8–10 vil bli lagt fram i trinn 2.
Trafikktala er baserte på registrert trafikk
gjennom Hitratunnelen og regional transportmodell. Finansieringa
er basert på bompengar og fylkeskommunale midlar. I tråd med dei
lokalpolitiske vedtaka er det lagt til grunn at 50 pst. av utbyggingskostnadene
blir finansierte med bompengar og 50 pst. med fylkeskommunale midlar.
Samla kostnadsoverslag for prosjekta 1–7, ekskl. prosjekt
3 Valslagtunnelen, er rekna til omlag 680 mill. 2013-kr, ekskl.
auka meirverdiavgift som følgje av oppheving av vegfritaket frå 1. januar
2013. Det blir framleis arbeidd med reguleringsplanar for prosjekta
6 og 7. Det er derfor knytt uvisse til overslaget.
Kostnadsoverslag inkl. full mva er 760 mill.
kroner. Fylkeskommunen dekkjer 420 mill. kroner og bompengar 340
mill. kroner. Det vil bli utarbeida oversikter over påløpne kostnader
i dei ulike delprosjekta i trinn 1 så langt dei er komne, før trinn
2 blir lagt fram for Stortinget.
Det er lagt opp til innkrevjing av bompengar
i to automatiske bomstasjonar på fv. 714 i Snillfjord kommune, ein
på Valslag og ein ved Våvatnet (nord for kryss mellom fv. 301 og
fv. 714). Innkrevjinga vil skje i begge retningar. Det er lagt opp
til at innkrevjinga av bompengar kan starte så raskt som råd etter
vedtak i Stortinget.
Basisføresetnadene i finansieringsplanen går elles
fram av pkt. 5 i proposisjonen. Med føresetnadene er innkrevjingsperioden
knytt til finansiering av prosjekta i trinn 1 rekna til om lag 10 år.
Fylkestinget i Sør-Trøndelag har fatta vedtak
om å stille lånegaranti med sjølvskuldnarkausjon på inntil 385 mill.
2009-kr for tiltak og prosjekt på fv. 714 mellom Stokkhaugen i Orkdal
kommune og Sunde i Snillfjord kommune i Sør-Trøndelag.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om delvis bompengefinansiering
av prosjekt og tiltak på fv. 714 Stokkhaugen–Sunde i Sør-Trøndelag, trinn 1,
vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldande standardavtale og dei føresetnadane som er
lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at fv. 714
er hovedveien ut til øyregionen i Sør-Trøndelag og en svært viktig
vei for eksporten av varer ut av fylket. Dette gjelder særlig oppdrettsnæringen
i fylket som i stor grad er lokalisert her og som har stort behov
for god infrastruktur for videre vekst. Komiteen viser
til at eksporten av laks og ørret utgjør ca. 40 pst. av den totale
eksporten fra Sør-Trøndelag, og i 2007 ble det fraktet rundt 77 000 tonn
laks og ørret på fv. 714 «Lakseveien». Lakseveien er derfor svært
viktig for å få varer trygt og raskt frem fra produksjonsområder
og videre ut til kunder både i inn- og utland. Komiteen er klar
over at veien i dag har lav standard med mye svinger og problematiske
stigninger. Det er en ulykkesbelastet veistrekning, særlig på vinterstid.
De siste årene har strekningen vært stengt rundt 30 ganger årlig.
Det er særlig mange utforkjøringer sammenliknet med andre fylkesveier
i fylket.
Komiteen er kjent med at kommunene
og fylkeskommunen prioriterer en videre utbygging/utbedring av fv.
714 for å sikre en sammenhengende utbygging ved et trinn 2.
Komiteen viser til regjeringens
signaler om en åpning for at nedbetalingstiden for bompengeprosjekter
kan forlenges ved lokalpolitisk ønske om dette, og imøteser en ny
proposisjon til Stortinget så snart prosjektplaner og finansieringsopplegg
foreligger.
Komiteen viser til at man lokalt
er enige om at finansieringen av prosjektet skal baseres på bompenger
og fylkeskommunale midler, der 50 pst. av utbyggingskostnadene blir
finansierte med bompenger og 50 pst. med fylkeskommunale midler. Komiteen registrer
at samlet kostnadsoverslag for prosjektene som skal inngå i trinn 1,
vil være om lag 680 mill. 2013-kroner, noe som gir et fylkeskommunalt
bidrag på 340 mill. kroner og et bompengebidrag på 340 mill. kroner.
Komiteen er opptatt av at bompengeinnkrevingen
foregår så effektivt som mulig med mål om å redusere antall bompengeselskaper. Komiteen registrerer
at et eksempel på dette kan være at Vegdirektoratet inngår avtale
med Trøndelag Bomveiselskap om drift og finansiering av bompengeprosjektet
fv. 714 «Lakseveien».
Komiteen ber regjeringa
vurdere ordning med statleg garanti for bompengelån der det kan
bidra til lågare lånerente, og at regjeringa i samarbeid med fylkeskommunen
kan vurdere å endre bompengesatsen og nedbetalingstid.
Komiteen foreslår derfor:
«Stortinget ber regjeringa vurdere ordning med statleg
garanti for bompengelån der det kan bidra til lågare lånerente,
og at regjeringa i samarbeid med fylkeskommunen kan vurdere å endre bompengesatsen
og nedbetalingstid.»
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at:
1. Bompengeselskapet
får løyve til å ta opp lån og krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering
av prosjekt og tiltak på fv. 714 Stokkhaugen–Sunde i Sør-Trøndelag
etter Prop. 182 S (2012–2013) og Innst. 39 S (2013–2014).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar
for finansieringsordninga.
II
Stortinget ber regjeringa vurdere ordning med statleg
garanti for bompengelån der det kan bidra til lågare lånerente,
og at regjeringa i samarbeid med fylkeskommunen kan vurdere å endre bompengesatsen
og nedbetalingstid.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. november 2013
Linda C. Hofstad Helleland
|
leder og ordfører
|