Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
at det fremkommer av innstillingen fra Den særskilte komité om redegjørelse
fra justisministeren og forsvarsministeren i Stortingets møte 10. november
2011 om angrepene 22. juli, at departementet ville legge frem forslag
for Stortinget om kriminalisering av forberedelse til terrorhandlinger,
særlig hva angår såkalt soloterrorisme, i løpet av våren 2013. Komiteen er
tilfreds med at dette er gjort. Komiteen viser til
at det i proposisjonen legges frem en rekke forslag som tar sikte
på å hindre terrorhandlinger.
Komiteen viser videre til at
regjeringen i Meld. St. 21 (2012–2013) Terrorberedskap lanserte
en rekke tiltak for å avverge og avdekke terror, heriblant å kriminalisere
enkelte forberedelseshandlinger for effektivt å forhindre enkeltindivider og
grupper fra å gjennomføre terrorhandlinger. I den forbindelse ble
det også varslet at departementet ville fremme en lovproposisjon
for å styrke adgangen for PST til å straffeforfølge terrorforberedelser. Komiteen er
positiv til at det gjøres med denne lovproposisjonen.
Komiteen henviser til åpne nasjonale
og internasjonale rapporter som viser at trusselbildet er sammensatt,
og at særlig terrortrusselen er økende. Hendelser og angrep er velkjente,
hvor også norske interesser rammes. Komiteen legger derfor
vekt på at lovverket på en balansert og målrettet måte må tilpasses
denne situasjonen, samtidig som det også må foretas grundige vurderinger
og avveininger særlig i relasjon til grunnleggende demokratiske
prinsipper som rettssikkerhet og personvern.
Komiteen vil særlig peke på at
både EMK artikkel 7 og legalitetsprinsippet i Grunnloven § 96 inneholder
et krav om at straffebestemmelser må beskrive det straffbare forholdet
med en presisjon som i rimelig grad gjør det mulig å forutse hvilken
atferd som er straffbar. De foreliggende forslag utvider det strafferettslige området
til også å dekke handlinger tidligere i handlingsrekken i forkant
av en planlagt terrorhandling. Komiteen støtter dette,
og legger til grunn at de nye lovbestemmelsene tydeliggjør og klargjør
lovgivers intensjon om å forhindre terroraksjoner. Komiteen ser
ikke bort fra at de nye lovbestemmelsene kan ha en forebyggende effekt
i seg selv, ved at straffansvaret tydeliggjøres på et tidligere
stadium i forkant av en planlagt terrorhandling.
Komiteen er positiv til at regjeringen
foreslår å kriminalisere planlegging og forberedelse av en terrorhandling
som vises ved ytre tegn som peker mot gjennomføringen. Komiteen vil
påpeke at bestemmelsen inneholder to vilkår som begge må være oppfylt,
i følgende rekkefølge: Først må den handlende ha bestemt seg for
å fullbyrde en terrorhandling. Dernest må forsettet komme til uttrykk
gjennom ytre handlinger som viser hvilke planer gjerningspersonen
har. Straffansvaret forutsetter at det er utført forberedelser som
etter en samlet vurdering av handlemåten viser at den handlende
forbereder å gjennomføre en terrorhandling.
Komiteen er videre positiv til
at regjeringen foreslår å kriminalisere mottakelse av terrortrening.
Forslaget vil ramme den som med forsett om å begå en terrorhandling
oppsøker den nødvendige opplæring. Forslaget vil også ramme den som
på tidspunktet for terrortreningen ikke har bestemt seg for å begå
en terrorhandling eller som av andre grunner deltar i terrortreningen, men
som like fullt forstår at opplæringen gis med det formål å trene
opp terrorister.
Komiteen slutter seg til at regjeringen
foreslår å kriminalisere kvalifisert deltakelse i en terrororganisasjon
ved ulike former for aktiv støtte. Komiteen vil påpeke
at rekruttering av medlemmer rammes, mens medlemskap faller utenfor.
Medvirkning til overtredelse, for eksempel medvirkning til rekruttering,
faller også utenfor. Den som deltar, må være kjent med sin deltakelse
i organisasjonen, at organisasjonen er en terrororganisasjon, og
at den har «tatt skritt for å realisere formålet med ulovlige midler».
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at det kan reises spørsmål ved avgrensningsproblematikk
når det gjelder hvilke organisasjoner som defineres som en terrororganisasjon. Disse
medlemmer konstaterer for eksempel at FN og EU opererer med
ulike lister over hvilke organisasjoner de definerer som terrororganisasjoner. Disse medlemmer legger
derfor stor vekt på at den angjeldende organisasjonen må ha foretatt
skritt for å realisere sitt formål med ulovlige midler. Etter disse
medlemmers oppfatning er det viktig å fastslå at denne grensen
er overtrådt. Disse medlemmer legger derfor til grunn
at regjeringen etter en tid foretar en evaluering av straffeloven
2005, ny § 136 a, med sikte på om lovteksten fungerer etter intensjonen
og om den generelle organisasjonsfriheten rammes.
Komiteen er videre
positiv til at regjeringen foreslår å utvide straffansvaret for
befatning med våpen og sprengstoff i den hensikt å begå en forbrytelse.
Komiteen mener det er viktig
at det legges opp til at ikrafttredelsen av enkelte endringer i straffeloven
2005, blant annet innføringen av 30 års strafferamme for grove terrorhandlinger,
skal fremskyndes. Komiteen er enig med regjeringen
i at adgangen til å reise straffesak for overtredelse av denne bestemmelsen
ikke skal foreldes, samt at idømt fengselsstraff for overtredelse
heller ikke skal falle bort ved foreldelse.
Komiteen viser til at straffeloven
1902 § 60 a fastsetter en generell sidestrafferamme som innebærer
at dersom den straffbare handlingen er utøvet som ledd i virksomheten
til en organisert kriminell gruppe, kan vedkommende idømmes strengere
straff enn det som er angitt i det enkelte straffebudet. I Justisdepartementets
stortingsmelding Meld. St. 7 (2010–2011) om kampen mot organisert
kriminalitet, ble det uttalt at manglende bruk av denne bestemmelsen
kunne tyde på at den hadde et for snevert anvendelsesområde og at
det således var behov for justeringer, noe Stortinget var enig i.
Komiteen slutter seg i tråd med
dette til forslaget om at organisert kriminell gruppe skal betegnes
som et «samarbeid» i stedet for «virksomhet». Dette beskriver på
en mer dekkende måte hvordan organisert kriminalitet arter seg i dag.
Samarbeid er ment å dekke både små og store grupperinger og nettverk,
og ulike organisasjonsformer, fra det strengt hierarkiske med en
klar leder til de løse strukturene uten en klar, fast ledelse. Samarbeidet
skal heller ikke lenger bestå utelukkende eller i det vesentligste
av å begå alvorlig kriminalitet. At samarbeidets profesjonalitet
er knyttet til lovlig virksomhet, skal ikke være til hinder for
at bestemmelsen kan komme til anvendelse. I motsatt fall vil regelen
i kriminelle kretser innby til en slik sammenblanding nettopp for
å unngå at straffskjerpelsesregelen kommer til anvendelse. Samtidig
må kriminaliteten ikke bare være sporadisk forekommende. Det må
kunne påvises et kriminelt mønster, men ikke at dette nødvendigvis
er den dominerende aktiviteten. Komiteen viser til
at den enkelte må ha kjennskap til at den kriminelle aktiviteten
er utøvet som en del av aktivitetene til en organisert kriminell
gruppe. Vedkommende må dermed være klar over hovedtrekkene i samarbeidet,
at det totalt består av minst tre personer og samarbeidets kriminelle
profil. For øvrig vil det ved utmålingen av straffen være rom for
å ta høyde for den enkeltes delaktighet i samarbeidet.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at straffansvaret for organisert kriminalitet skal utvides ved
at den foreslåtte definisjonen av organisert kriminell gruppe også
skal favne grupper med en flatere og løsere struktur.
Komiteens medlemmer fra Høyre peker på
de svært uheldige konsekvensene av at straffeloven 2005 fortsatt
ikke er trådt i kraft. Disse medlemmer finner grunn
til å kritisere regjeringen for dette, og viser til Representantforslag
8:40 S (2012–2013) og Representantforslag 8:98 S (2012–2013).
Komiteen slutter seg for øvrig
til forslagene i proposisjonen.