Brev fra Justis- og beredskapsdepartementet v/statsråden til justiskomiteen, datert 26. april 2013

Vedrørende Meld. St. 29 (2011-2012) Samfunnssikkerhet

Det vises til fra Justiskomiteens brev datert 9. april 2013 vedørende Meld. St. 29 (2011-2012) Samfunnssikkerhet. Justiskomiteen har for tiden overnevnte sak til behandling og i den forbindelse ønsker komiteen departementets gjennomgang av hvilke endringer som er skjedd og hvilke tiltak som er iverksatt siden meldingen ble oversendt Stortinget 15. juni 2012. Komiteen har opplyst at den ikke trenger en gjennomgang av det som allerede er omtalt i Meld. St. 21 (2012-2013) Terrorberedskap.

Norge har blitt rammet av en rekke alvorlige hendelser de siste årene. Angrepene 22. juli 2011, flom, kombinert med svikt i telenettet, ekstremvær, spredning av vulkanaske fra Island og pandemi, illustrerer bredden og utfordringene i samfunnssikkerhetsarbeidet, og understreker behovet for å styrke arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap. I Meld. St. 29 (2011–2012) Samfunnssikkerhet redegjør regjeringen for en rekke ulike tiltak som bidrar til å styrke arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap.

Regjeringen legger hvert fjerde år frem en stortingsmelding om samfunnssikkerhet. Meld. St. 29 (2011-2012) Samfunnssikkerhet ble lagt frem for Stortinget samtidig med ny langtidsplan for Forsvaret, Prop. 73 S (2011-2012) Et forsvar for vår tid. Ved at meldingene ble lagt frem samtidig vil Stortinget kunne vurdere militær og sivil beredskap i sammenheng.

Meld. St. 29 (2011-2012) Samfunnssikkerhet og Meld St. 21 (2012-2013) Terrorberedskap må også sees i nær sammenheng. Regjeringen la frem Meld. St. 29 (2011-2012) før 22. juli-kommisjonen la frem sin rapport. Regjeringen fremholdt i meldingen at den, uavhengig av 22. juli-kommisjonens arbeid, ville iverksette tiltak der den så forbedringspunkter, som f.eks styrket sentral krisehåndtering, styrking og tydeliggjøring av Justis- og beredskapsdepartementets (JD) samordningsrolle og styrket sivil-militært samarbeid. Meld. St. 21 (2012-2013) Terrorberedskap er en direkte oppfølging av NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen. Et stort antall av tiltakene i samfunnssikkerhetsmeldingen er følgelig omtalt og viderebehandlet i Meld. St. 21 (2012-2013) Terrorberedskap.

Meld. St. 29 (2011-2012) Samfunnssikkerhet har et bredere spekter og har blant annet oppmerksomhet rettet mot kommunal og regional beredskap. Regjeringen har innført kommunal beredskapsplikt for Longerbyen lokalstyre, jf. kgl.res. av 7. desember 2012. Det er også, via oppdrag til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), påbegynt et arbeid med å heve kompetansen knyttet til beredskapsarbeidet i kommunene. Når det gjelder arbeidet med brannsikkerhet har hhv. NOU 2012: 4 Trygg hjemme. Brannsikkerhet for utsatte grupper og NOU 2012: 8 Ny utdanning for nye utfordringer vært på bred høring. JD har gjennomgått innkomne høringsuttalelser og arbeider nå med å følge opp NOU-ene.

Begge stortingsmeldingene omhandler kommunikasjon i beredskap og krisehåndtering som f.eks Nødnett og felles nødnummer. Når det gjelder innføring av en prioritetsordning i mobilnettet i Norge har Post- og teletilsynet nylig hatt forskrift om saken på høring. I arbeidet knyttet til beredskap mot svikt i kritisk infrastruktur er det referert til en rekke arbeider i samfunnssikkerhetsmeldingen, herunder forskrift om objektsikkerhet og DSBs modell for å identifisere kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner som også omtales i Meld. St. 21 (2012-2013) Terrorberedskap. EPCIP-direktivet (EUs arbeid med å sikre grenseoverskridende kritisk infrastruktur) er utkvittert gjennom Prop. 129 L (2011-2012) Endringer i sivilbeskyttelsesloven (gjennomføring av EPCIP-direktivet).

Regjeringens arbeid med regulering og kontroll med bombekjemikalier er omtalt i begge stortingsmeldingene. I Meld. St. 21 (2012-2013) Terrorberedskap fremgår det at DSB har fått i oppdrag å utarbeide en oppfølgingsplan for det videre arbeidet på området, i samarbeid med relevante myndigheter. Forslag til oppfølgingsplan vil bli oversendt JD innen 1. mai 2013. DSB er pålagt å gi kvartalsvis rapportering til departementet om fremdriften i arbeidet. Av den første rapporteringen som departementet har mottatt, fremgår det blant annet DSB har vektlagt oppfølging av gjeldende regelverk om begrensninger i tilgangen til ammoniumnitrat.

Avslutningsvis vil jeg gjøre komiteen oppmerksom på at det regjeringsoppnevnte utvalget som ble nedsatt for å gjennomgå organiseringen av Sivilforsvaret, Heimevernet og Politireserven avga sin utredning til JD 4. april i år. Utvalgets rapport vil bli sendt på bred høring.