Forslagsstillerne viser til at Sivilombudsmannen har
som formål å sikre at offentlige myndigheter (kommuner, fylkeskommuner
og staten) ikke begår urett mot den enkelte borger. Sivilombudsmannen
kan undersøke de aller fleste typer saker og forhold som offentlige
myndigheter har behandlet og avgjort. Klager kan rettes både mot
forvaltningsorganene og mot tjenestemenn som behandler sakene.
Private tvister faller utenfor arbeidsområdet,
også når det offentlige er part i rent privatrettslige forhold.
Som oftest vil sakene tas opp til behandling
etter klage fra den som mener at forvaltningen har fattet en forvaltningsavgjørelse
som er uriktig, eller at en sak har vært behandlet på en uriktig eller
uforsvarlig måte av myndighetene. Det kan også klages på at forvaltningen
lar være å svare på forespørsler eller ikke handler i en sak.
Normalt skal Sivilombudsmannens kontroll være
etterfølgende. Det betyr at forvaltningen selv skal ha mulighet
til å ordne opp og ta endelig standpunkt til saken før det klages
til Sivilombudsmannen. Dersom det finnes en klagemulighet, må denne
være brukt før det kan klages til Sivilombudsmannen. I visse tilfeller kan
det klages til Sivilombudsmannen mens en sak er under behandling,
for eksempel hvis klagen gjelder treg saksbehandling.
Forslagsstillerne viser til at klagefristen
normalt er ett år regnet fra forvaltningens endelige avgjørelse
i saken eller fra tidspunktet for det forhold klagen gjelder. I
særlige tilfeller kan saken tas opp selv om fristen på ett år er
oversittet.
Etter forslagsstillernes vurdering er denne
klagefristen for kort i de tilfeller hvor klager har kjempet mot
det offentlige i lang tid. Ofte trenger klager mer tid til å områ
seg og samle krefter før en går løs på nye runder mot det offentlige.
Det er ifølge forslagsstillerne liten grunn
til å la en sak som kan ha stor betydning for den enkelte bli foreldet
etter ett år.
Forslagsstillerne mener at en utvidelse av klageretten
til 18 måneder vil styrke klagers rettigheter og fremmer følgende
forslag:
«Vedtak til lov
om endring i sivilombudsmannsloven (utvidelse av
klagefrist)
I
I lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann
for forvaltningen (sivilombudsmannsloven) skal § 6 tredje ledd lyde:
Klagen skal være navngitt og må være satt fram innen 18 måneder etter at den tjenestehandling eller
det forhold det klages over ble foretatt eller opphørte. Har klageren
brakt saken inn for høyere forvaltningsorgan, regnes fristen fra
det tidspunkt denne myndighet treffer sin avgjørelse.
II
Denne lov trer i kraft straks.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Martin Kolberg og Khalid Mahmood, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Terje Halleland, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Eli Hovd Prestegården, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at klagefristen etter sivilombudsmannsloven § 6 normalt
er ett år regnet fra forvaltningens endelige avgjørelse i saken
eller fra tidspunktet for det forhold klagen gjelder. Forslagsstillerne
ber om at fristen utvides til 18 måneder.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
begrunner forslaget med at det er mange som ikke er kjent med Sivilombudsmannens
arbeidsområde og at de av den grunn ikke bør avskjæres fra retten
til å klage etter 12 måneder. Komiteen er enig i
at mange ikke kjenner til Sivilombudsmannens arbeidsområde og funksjon,
og viser derfor til Innst. 287 S (2012–2013) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om Sivilombudsmannens årsmelding for 2012, hvor det heter:
«Komiteen registrerer at det er svært ujevn informasjon
blant folk om hva Sivilombudsmannen kan tilby dem som føler seg
urettferdig behandlet av offentlige myndigheter. Komiteen vil derfor
be ombudsmannen ta initiativ overfor forvaltningen for å få på plass
mer systematikk i hvordan ordningen med Sivilombudsmannen kan gjøres
kjent overfor personer som mener seg utsatt for feil og urett fra
forvaltningen».
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at dagens
frist på 12 måneder bør være tilstrekkelig til at man får samlet
seg til en klage. Flertallet viser videre til at
i særlige tilfeller kan saken tas opp selv om fristen på ett år
er oversittet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dagens ordning med 12 måneders klagefrist i praksis har vist
seg å være for kort. Flere av klagerne har blitt for sent oppmerksomme
på fristen som gjelder, enten fordi de ikke kjenner til ordningen
eller de har hatt behov for mer tid til å områ seg. Disse sakene
blir på formelt grunnlag gjennomgående avvist av Sivilombudsmannen.
Disse medlemmer er kjent med
flere tilfeller hvor klager etter en lang kamp mot offentlige myndigheter,
trenger tid for å bli i stand til å ta saken videre. Det vil ikke
ha nevneverdig betydning for Sivilombudsmannen om klagefristen utvides,
men det kan ha avgjørende betydning for klager.
Disse medlemmer er derfor noe
forundret over at en ikke vil bidra til å styrke borgernes rettigheter
til å klage til Sivilombudsmannen ved å gi rom for en noe utvidet
klagerett og viser for øvrig til forslagsstillernes begrunnelse.
Unntaket «i særlige tilfeller» er en sikkerhetsventil
som kun i helt spesielle tilfeller kommer til anvendelse. I realiteten
er klagerne avskåret etter 12 måneder, selv om de ikke er noe å
bebreide for å ha oversittet fristen.
Disse medlemmer mener en utvidelse
av klagefristen til 18 måneder vil styrke klagers rettigheter og
ønsker derfor å fremme det fremsatte forslaget til endring i sivilombudsmannsloven § 6
tredje ledd.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Vedtak til lov
om endring i sivilombudsmannsloven (utvidelse av
klagefrist)
I
I lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann
for forvaltningen (sivilombudsmannsloven) skal § 6 tredje ledd lyde:
Klagen skal være navngitt og må være satt fram innen 18 måneder etter at den tjenestehandling eller
det forhold det klages over ble foretatt eller opphørte. Har klageren
brakt saken inn for høyere forvaltningsorgan, regnes fristen fra
det tidspunkt denne myndighet treffer sin avgjørelse.
II
Denne lov trer i kraft straks.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:123 L (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og
Øyvind Vaksdal om endring i § 6 i lov om Stortingets ombudsmann
for forvaltningen (utvidelse av klagefrist) – vedtas ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 28. mai 2013
Anders Anundsen |
Hallgeir H. Langeland |
leder |
ordfører |