I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
sikre at Holocaust-dagen blir en obligatorisk minnedag som markeres
årlig på alle skoler.
2. Stortinget ber regjeringen sikre at
lærerundervisningen får en sterkere vektlegging av kunnskap om antisemittisme
og holocaust.
3. Stortinget ber regjeringen bedre undervisningen
i skolen med sikte på forebygging av jødehat, herunder obligatorisk
undervisning om holocaust i relevante fag, bedre læringsmateriell og
fremme forslag om bedre økonomiske støtteordninger slik at alle
klasser får mulighet til å dra på studietur til tidligere konsentrasjonsleire.
4. Stortinget ber regjeringen gjennomføre
målrettede tiltak mot mobbing av jødiske elever i skolen.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
som imøtekommer ønsket fra Det Mosaiske Trossamfund om løpende støtte
til sikkerhetsutgifter og kontinuerlig dagvakt ved de jødiske institusjonene
i Norge.
6. Stortinget ber regjeringen sikre bedre
kontinuerlig overvåking av antijødiske nettsteder og ekstreme miljøer.
7. Stortinget ber regjeringen vurdere å
fremme forslag om endringer i straffeloven for å sikre sterkere
reaksjoner mot hatkriminalitet.»
Forslagsstillerne peker i dokumentet på at Kristelig
Folkepartis representanter har menneskeverdet i sentrum og kjemper
mot enhver form for diskriminering. En av de folkegruppene som opp gjennom
historien har vært mest utsatt for forskjellsbehandling, rasisme
og overgrep, er jødene. Det pekes videre på at det dessverre er godt
dokumentert at jødehat ikke er et tilbakelagt kapittel i Norge og
at det kanskje til og med vokser. Derfor fremmet Kristelig Folkepartis
representanter allerede vinteren 2011 forslag i Stortinget om en
handlingsplan mot jødehat, jf. Dokument 8:95 S (2010–2011). Nå har
det kommet ytterligere to undersøkelser som bekrefter behovet for
en slik handlingsplan. I dokumentet redegjøres det nærmere for disse
undersøkelsene, henholdsvis fra Senter for studier av Holocaust
og livssynsminoriteter og fra Det Mosaiske Trossamfund.
Forslagsstillerne viser til at disse ferske
undersøkelsene bekrefter et jødehat som dessverre har vært kjent
en stund. I dokumentet redegjøres det deretter for ulike eksempler
på episoder, samt for en undersøkelse fra amerikanske Pew Research Center
– også redegjort for i Dokument 8:95 S (2010–2011).
Forslagsstillerne mener at regjeringen snarest må
utarbeide en handlingsplan mot jødehat. Forslagsstillerne viser
til at Kristelig Folkepartis representanter i revidert nasjonalbudsjett
for 2012 foreslo en bevilgning på 10 mill. kroner til gjennomføring
av ulike tiltak i en slik handlingsplan.
Forslagsstillerne peker på at skolen er sentral
i dette arbeidet, og at lærerutdanningen må vektlegge kunnskap om
holocaust og antisemittisme sterkere enn i dag. Forslagsstillerne
peker videre på at det må bli obligatorisk og grundig undervisning
om holocaust, bedre læringsmateriell og økonomiske støtteordninger
slik at alle klasser kan dra på studieturer til tidligere konsentrasjonsleire.
Det må også komme målrettede tiltak mot mobbing av jødiske elever.
Dessuten må det gjøres mer på andre arenaer for å bedre dialogen mellom
unge jøder og muslimer i Norge.
Det vises i dokumentet til at Det Mosaiske Trossamfund
er blant dem som i størst grad merker det nye jødehatet. Natt til
17. september 2006 ble den jødiske synagogen, i Bergstien i Oslo,
beskutt. Menigheten anslår at en tredel av medlemskontingenten går
til sikkerhetstiltak. Forslagsstillerne mener det er positivt at regjeringen,
i revidert nasjonalbudsjett, foreslår at det bevilges en engangssum
til sikkerhet for Det Mosaiske Trossamfund, men at de løpende driftsutgiftene
knyttet til sikkerhet fortsatt er uløste. Kristelig Folkepartis
representanter foreslo derfor en ekstrabevilgning på 3 mill. kroner
til sikkerhetsutgiftene ved Det Mosaiske Trossamfund.
Forslagsstillerne peker også på at det er behov for
kontinuerlig overvåking av nettsteder og ekstremistiske miljøer
hvor jødehat er utbredt, og sterkere reaksjoner på hatkriminalitet
mot jøder, inkludert det som skjer på ulike nettsteder. Det bør
vurderes endringer i straffeloven og politiet bør gis mer ressurser
til dette arbeidet.
Kommunal- og forvaltningskomiteen ba i brev av
28. september 2012 om barne-, likestillings- og inkluderingsministerens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 1. november d.å.
følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, merker seg at forslagsstillerne hadde
sju likelydende forslag i Representantforslag 95 S (2010–2011) om
å iverksette en handlingsplan mot jødehat i Norge, som ble debattert
i Stortinget 16. juni 2011.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på menneskeverdet og arbeidet med å bekjempe enhver form for
diskriminering.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for en økende grad av antisemittisme i Norge. Mobbing
og diskriminering skjer på skolen og i hverdagen til folk, noe komiteen tar
sterkt avstand fra.
Komiteen peker på at vi vet mer
om jødehat i dag enn da Representantforslag 95 S (2010–2011) ble
behandlet, blant annet gjennom Det Mosaiske Trossamfunds undersøkelse
«Fortsatt aktivt jødisk liv i Norge?», med delprosjektet «Slik er
det å være jødisk barn og ungdom i Norge», og Holocaust-senterets
undersøkelse «Antisemittisme i Norge? Den norske befolknings holdninger
til jøder og andre minoriteter» (HL-studien). Komiteen ser
at HL-studien gir oss håndfaste tall og synspunkter for å forholde oss
til dagens befolknings holdninger til jøder og andre minoriteter.
HL-studien viser at det er behov for nye tiltak blant annet mot
negative holdninger til jøder i Norge.
Komiteen viser til at det strafferettslige
vernet mot hatkriminalitet har blitt skjerpet de siste årene.
Komiteen er tilfreds med at «Handlingsplan for
å fremme likestilling og hindre etnisk diskriminering» er forlenget,
og ikke utløper før i 2013. Komiteen mener at en
oppsummering og eventuell sluttevaluering av handlingsplanarbeidet
vil gi bedre grunnlag for vurderingen av hvordan det videre arbeidet
skal systematiseres, samt være et godt egnet tidspunkt for å vurdere målrettede
tiltak mot antisemittisme.
Komiteen viser videre til svarbrev
fra statsråden av 1. november 2012.
Komiteen vil fremheve skolen
som en viktig arena for å drive forebyggende arbeid innenfor dette
feltet. Det er allerede utarbeidet mye digitalt undervisningsmateriale
for skolen vedrørende jødisk religion, kultur og historie, samt stoff
om antisemittisme og rasisme. Komiteen støtter Kunnskapsdepartementet
og forslagsstillerne i at det er behov for ytterligere styrking
av kompetanse innenfor disse områdene i skolen – blant elevene,
men også blant lærerne. Komiteen viser til at det
i oppfølgingen av Eidsvåg-rapporten «Det kan skje igjen» må ses
nærmere på hva som ytterligere kan være aktuelt å gjøre i skolen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er på lik linje med forslagsstillerne
skremt over at jødehatet lever i det norske samfunnet. Disse
medlemmer mener derfor at arbeidet mot denne formen for
intoleranse mot en folkegruppe som gjennom historien har gjennomlidd
trakassering, pogromer og industriell tilintetgjørelse, er viktig.
Disse medlemmer mener uenighet
med religiøse doktriner og praksis aldri rettferdiggjør vold mot
noen gruppering, men at når det gjelder jøder, er det spesielt viktig
å lære av historien og ha virkningsfulle tiltak som motvirker vold
og hatefulle ytringer.
Disse medlemmer mener man må
se at det jødehat som gir seg uttrykk i vår tid, har en forhistorie
man ikke har klart å belyse på en tilfredsstillende måte. Selv om
det tidligere er blitt lagt ned betydelig arbeid både av jøder som har
opplevd forfølgelse som fanger i nazistiske konsentrasjonsleirer
eller har mistet slektninger under holocaust, og av organisasjoner
som har kjempet mot antisemittisme for å føre dem som har påført
jøder grusomme lidelser til rettergang, synes ikke dette å ha vært
tilstrekkelig.
Disse medlemmer mener historieundervisningen
på en bedre måte skal formidle grundig dokumentasjon på hvilke forferdelige
tragedier jøder, også norske, har gjennomlevd som følge av det irrasjonelle
hatet som lever også i vår tid.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti i merknader til Representantforslag
95 S (2010–2011), jf. Innst. 406 S (2010–2011) påpekte en rekke
problematiske forhold knyttet til at Islamsk Råd Norge pleide kontakter
med en instans hvis uttalelser og oppfatninger er stikk i strid
med sentrale norske verdier og som legitimerer jødehat, slik lederen
i Det europeiske fatwarådet, Yusuf al-Qaradawi gjør, og som er grundig
dokumentert.
Disse medlemmer viste i behandlingen
og debatten av Innst. 406 S (2010–2011) til at Oslo kommune ved
Utdanningsetaten i 2011 fremla rapporten «Kartlegging av kunnskaper
og holdninger på området rasisme og antisemittisme». I denne rapporten
fremkom det at jødiske skoleelever i langt større grad enn elever
med annen tros- og livssynsbakgrunn utsettes for ubehagelige hendelser
2–3 ganger i måneden eller oftere på bakgrunn av religion, hele
33,3 pst. av de jødiske respondentene i undersøkelsen.
Disse medlemmer merker seg at
denne rapporten viser at gjennomsnittet av elevpopulasjonen i Oslo
som opplever tilsvarende som jødiske elever er 3,5 pst. Disse
medlemmer merker seg at stortingspartiene i debatten til Innst.
406 S (2010–2011), med unntak av Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, ikke tok innover seg de godt dokumenterte resultatene
i denne omfattende rapporten, og ikke ville tillegge den vekt når
vedtak ble fattet i saken.
Disse medlemmer mener det er
nedslående for jødiske skoleelever i Osloskolen spesielt, og det
norske samfunnet generelt, at man ikke vektla denne rapporten i
behandlingen av Innst. 406 S (2010–2011), da undersøkelsen var foretatt
på individnivå, og også når det gjelder en sårbar elevgruppe som
på grunn av de forholdene som fremholdes i rapporten, finner grunn
til å skjule sin jødiske identitet. Disse medlemmer mener
dette er uholdbart for et opplyst og liberalt demokrati som Norge. Disse
medlemmer finner derfor grunn til å understreke at ingen
skal måtte skamme seg over herkomst, religiøs, etnisk eller språklig
tilhørighet, seksuell legning eller andre forhold, og at alle mennesker
er like mye verdt.
Disse medlemmer mener derfor
bildet forslagsstillerne tegner i sitt forslag er verdt å granske
og sette i en historisk kontekst. Disse medlemmer mener
det norske samfunnet skylder den jødiske minoriteten, som en av
de mest sårbare av våre nasjonale minoriteter, bedre beskyttelse
og en mer tydelig stillingtagen fra nasjonale myndigheter i møtet
med jødehat, i alle dets former.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at en person som åpent har argumentert for at man skal være
kritisk til jødene, nylig er blitt foreslått tildelt en av Kongeriket
Norges høyeste sivile utmerkelser, Kongens fortjenestemedalje i
sølv. Selv om personer som gjør en fortjenestefull innsats for sitt land
og sine medmennesker fortjener anerkjennelse for sin innsats, fremstår
det i disse medlemmers øyne som paradoksalt at slike personer
advarer mot andre medborgere på grunn av deres religiøse/kulturelle
opphav. Disse medlemmer mener det ikke er vanskelig
å tolke en slik tildeling som både historieløs og apologetisk i
en tid der antisemittisme mer og mer fremstår som et sterkere uttrykk
i deler av opinionen. Disse medlemmer mener det var både
viktig og riktig at denne utmerkelsen ble slettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener den sterkeste fysiske manifestasjonen
av dagens situasjon er at det eneste religiøse forsamlingslokalet
som omfattes av store sikkerhets- og kontrolltiltak, er Det Mosaiske
Trossamfundets synagoge i Oslo.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner,
på bakgrunn av disse forholdene, grunn til å støtte forslagsstillernes
forslag 1–6. Bakgrunnen for at disse medlemmer ikke støtter
forslag 7 i Representantforslag 145 S (2011–2012), er at vernet
mot hatefulle ytringer er blitt skjerpet de siste årene. Disse
medlemmer mener det skal være rom for et mangfold av ytringer
i det norske samfunnet, også de man ikke liker. Å forby meninger
fremstår i disse medlemmers øyne som en lite farbar
vei, og ytterliggående ytringer må møtes med en kraftfull motstand
i form av åpen og kunnskapsbasert debatt.
Disse medlemmer forutsetter at
fora som fremfører ytterliggående ytringer og som er av en slik
art at de kan følges av vold eller trusler om vold, fotfølges av
politiet. Disse medlemmer viser til at slike fora
eksisterer, og at manglende ettersyn og oppfølging kan få alvorlige konsekvenser,
også for sårbare grupper som er mål for slike ytringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at HL-senteret i perioden august 2010–mai 2012 har gjennomført
en kvantitativ undersøkelse om den norske befolkningens holdninger
til jøder og andre minoriteter, og at det både i europeisk og norsk
sammenheng er en relativt liten utbredelse av antisemittiske forestillinger.
Enkelte antisemittiske forestillinger er imidlertid sterkere til stede
i den norske befolkningen, for eksempel at 19 pst. av respondentene
støtter påstanden «Verdens jøder arbeider i det skjulte for å fremme jødiske
interesser» og 26 pst. mener det er riktig at «jøder ser på seg
selv som bedre enn andre». Disse medlemmer ser på
kunnskap som et viktig middel for å bekjempe diskriminering og ønsker
derfor å fremme et forslag som vil være med på å bygge opp kunnskapen
omkring jøder.
Disse medlemmer vil peke på at
arbeidet for å motvirke mobbing må skje på et bredest mulig grunnlag.
Det er en del av oppdragelses- og dannelsesoppgaven som foresatte
og skole må samarbeide om. Skolen skal i tillegg bidra med kunnskapsbasert
tilnærming til alle de samfunnsområder der samfunnets kvalitet står
og faller med individenes evne til selvstendig tenkning, til å ta
informerte valg, og til å ta etisk forsvarlige valg. Grunnleggende
er det et spørsmål om hvilke omgangsformer som vi finner sosialt
akseptable i et opplyst og sivilisert samfunn.
Disse medlemmer viser til at
mange av forslagsstillernes anliggende formelt er dekket gjennom
de undervisningsplaner og andre aktiviteter som skjer i regi av
skoleverket. Likefullt kan det være grunn til å styrke de humanistiske fag
for å utvikle en sterkere bevissthet om etiske spørsmål. Skolen
bør ikke være så tilbakeholden med, på grunnlag av de universelle
menneskerettighetene og vår kristne og humanistiske kulturarv, å
formidle en større grad av normative holdninger, og å veilede om
hva som er rett og galt. I tillegg må elevenes konkrete adferd i
hverdagen være bygget på respekt for medelever og skolens voksenpersoner.
Ut fra slike grunnprinsipper vil et målbevisst
arbeid kunne redusere både mobbing og annen uakseptabel adferd i
den konkrete skolehverdag, men minst like viktig; å fremme livsholdninger som
er verdifulle senere i livet. Disse medlemmer har
begrenset tro på å regelfeste statlige initiativ mot forskjellige
ulike diskrimineringsgrunnlag, i den tro at dette kan gjøres uttømmende
eller en gang for alle. All mobbing er uakseptabel, uansett hvilke
forestillinger mobberen har.
Disse medlemmer har derimot tro
på at ansvarlige skoleeiere løpende kan tilpasse undervisningen
og annen oppfølging til de problemer som måtte oppstå med hensynsløs
adferd mot medelever, uansett påskudd. Kommunene, som de viktigste
skoleeiere, må følge utviklingen gjennom undersøkelser og løpende
monitorering av elevklimaet ved de skolene de har ansvar for, og
sammen med skoleledelsen sette inn tiltak av faglig, pedagogisk
eller disiplinær karakter for å bekjempe alle former for plaging
og hets.
I en slik sammenheng er det også vesentlig at kommunens
skoleadministrasjon og ledelsen på den enkelte skole holder seg
orientert om forskning og undersøkelser som gir løpende kunnskap om
hvilke grupper som til enhver tid kan være utsatt. Det er ikke mulig
å ha en bred tilnærming som beskrevet i det foregående, uten også
å behandle holocaust og jødeforfølgelsene dyptgående.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme et alternativt forslag:
«Alle skoleeiere bør oppfordres til jevnlig
å kartlegge forekomsten av uakseptabel adferd mot medelever ved
skolene de har ansvar for, og sammen med skolene utvikle tiltak
som bevisstgjør elevene ved å vektlegge denne delen av undervisningen,
og ved å stille enkeltelever som opptrer uakseptabelt, til personlig
ansvar.»
Komiteens utkast til innstilling har vært forelagt justiskomiteen
og kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til uttalelse, jf.
vedtak i Stortinget av 28. september 2012.
Justiskomiteen uttaler følgende i brev av 4. desember
2012:
«Justiskomiteens medlemmer slutter seg til kommunal-
og forvaltningskomiteens innstilling og sine respektive partiers
merknader til representantforslaget og har ingen ytterligere merknader.»
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen uttaler
følgende i brev av 3. desember 2012:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre har ingen
merknader til kommunal- og forvaltningskomiteens utkast til innstilling
om Representantforslag 8:145 S (2011-2012).
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til behandlingen av Representantforslag 8:97
(2010-2011) om å opprette en markeringsdag for jødenes skjebne,
der Fremskrittspartiet fremmet forslag om å be regjeringen innstifte
en nasjonal holocaustdag den 26. november, jf. Innst. 345 S (2010-2011).
Med bakgrunn i den økende trakasseringen av jødiske skoleelever
i Norge mener forslagsstillerne at vi som nasjon trenger en dag
for å markere jødenes historiske lidelser i Norge. Skolen er en
godt egnet arena for en slik markering. Mens holocaustdagen er internasjonal,
vil en markering av 26. november være en norsk markering av behandlingen
av jødene under 2. verdenskrig.
Disse medlemmer
slutter seg for øvrig til de merknader Fremskrittspartiet står bak
i utkastet til innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen.
Komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i Innst.
346 S (2010–2011) om en markeringsdag for jødenes skjebne:
'Under
henvisning til forslag nr. 1 her, som altså vil bli behandlet i
en annen sammenheng, vil dette medlem vise til at en slik dag vil
tjene på å være felles med den internasjonale holocaustdagen 27.
januar. Ved å kombinere dette vil vår egen historie om hva som skjedde
26. november 1942, settes i sammenheng med den store historien om
hvordan nasjonene sviktet det jødiske folket.'
Dette
medlem slutter seg til for øvrig til de merknader Kristelig Folkeparti
står bak i utkastet til innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sikre at Holocaust-dagen
blir en obligatorisk minnedag som markeres årlig på alle skoler.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sikre at lærerundervisningen
får en sterkere vektlegging av kunnskap om antisemittisme og holocaust.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen bedre undervisningen i
skolen med sikte på forebygging av jødehat, herunder obligatorisk
undervisning om holocaust i relevante fag, bedre læringsmateriell
og fremme forslag om bedre økonomiske støtteordninger slik at alle
klasser får mulighet til å dra på studietur til tidligere konsentrasjonsleire.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen gjennomføre målrettede
tiltak mot mobbing av jødiske elever i skolen.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremme forslag som imøtekommer
ønsket fra Det Mosaiske Trossamfund om løpende støtte til sikkerhetsutgifter
og kontinuerlig dagvakt ved de jødiske institusjonene i Norge.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen sikre bedre kontinuerlig
overvåking av antijødiske nettsteder og ekstreme miljøer.
Forslag fra Høyre:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen oppfordre alle til
jevnlig å kartlegge forekomsten av uakseptabel adferd mot medelever
ved skolene de har ansvar for, og sammen med skolene utvikle tiltak
som bevisstgjør elevene ved å vektlegge denne delen av undervisningen,
og ved å stille enkeltelever som opptrer uakseptabelt, til personlig
ansvar.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen vurdere å fremme forslag
om endringer i straffeloven for å sikre sterkere reaksjoner mot
hatkriminalitet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:145 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Dagrun Eriksen
og Geir Jørgen Bekkevold om å iverksette en handlingsplan mot jødehat
– vedlegges protokollen.
Det vises til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Hans Olav Syversen, Dagrun Eriksen og Geir Jørgen Bekkevold om å
iverksette en handlingsplan mot jødehat i Norge, dokument 8:145
S (2011–2012), datert 15. juni 2012, oversendt fra Kommunal- og
forvaltningskomiteen 28. september 2012. Komiteen ber om departementets
vurdering av forslaget som fremmes i dokumentet.
De konkrete forslagene som fremsettes, omhandler
i hovedsak Kulturdepartementets (KUD), Kunnskapsdepartementets (KD)
og Justis- og beredskapsdepartementets (JD)ansvarsområder. Barne-,
likestillings og inkluderingsdepartementet (BLD) koordinerer arbeidet
med å fremme likestilling og hindre diskriminering på ulike diskrimineringsgrunnlag,
herunder religion.
Jeg deler bekymringen over at jøder i Norge melder
fra om at de opplever økt antisemittisme. Diskriminering og mobbing
skjer i dagligdagse situasjoner, blant annet i skolehverdagen. Nylig fikk
vi også et rystende eksempel på konkrete trusler mot norske jøder.
Trusler og hets mot grupper for deres tro, tanker eller
etniske tilhørighet er fullstendig uakseptabelt. Jøder som gruppe
skal selvsagt heller aldri holdes ansvarlig for staten Israels politiske
holdninger og handlinger.
I svar på dok. 8:95 S (2010–2011) ble det opplyst at
vi trengte mer kunnskap om den faktiske situasjonen vedrørende antisemittisme.
Vårt kunnskapsnivå er nå hevet blant annet på bakgrunn av Det Mosaiske
Trossamfunds undersøkelse «Fortsatt aktivt
jødisk liv i Norge?» med delprosjektet «Slik
er det å være jødisk barn og ungdom i Norge», og Holocaust-senterets
undersøkelse «Antisemittisme i Norge? Den norske befolkningens
holdninger til jøder og andre minoriteter» (HL-studien).HL-studien gir oss håndfaste tall og
synspunkter å forholde oss til om dagens befolknings holdninger
til jøder og andre minoriteter. HL-studien viser at det er behov
for nye tiltak blant annet mot negative holdninger til jøder i Norge.
Det viktige nå er at vi bruker disse kunnskapene i det videre arbeidet for
å komme negative holdninger til livs, og at ulike departementer
og evt. andre statlige myndigheter setter inn relevante tiltak for
å motvirke fordommer mot minoriteter, herunder jøder.
I bakgrunnsinformasjonen til representantforslaget
etterspørres tiltak for å bedre dialogen mellom unge jøder og muslimer.
Her vil jeg vise til svar på dok. 8:95 hvor det ble fremhevet som viktig
å bidra til dialog og samarbeid mellom tros- og livssynssamfunn
i Norge. Åpenhet og samtale fremmer gjensidig forståelse og bidrar til
respekt både for ulikheter og for de felles verdiene som samfunnet
skal bygge på. I Norge har vi et godt klima for dialog på tvers
av religioner og livssyn. Regjeringen ønsker å bidra til at det gode
klimaet vedvarer. På denne bakgrunn gis det tilskudd til tre råd
for tro og livssyn som bidrar aktivt til dialog og samarbeid: Samarbeidsrådet
for tros- og livssynssamfunn (STL), Norges Kristne Råd og Islamsk
Råd Norge (IRN). Tilskuddet til STL inkluderer midler til lokale
dialogtiltak. Både Det Mosaiske Trossamfund og IRN er medlemmer
av STL. Kulturdepartementet disponerer i tillegg midler til lokale dialogprosjekter
på tros- og livssynsområdet, og i 2011 mottok Det Mosaiske Trossamfund
tilskudd fra Kulturdepartementet til dialogarbeid og arbeid for
å motvirke antisemittisme i Norge. Tilskuddet ble benyttet til seminar
for skoleledere i Osloskolen og til skolebesøk i synagogen.
Representantforslagene er delt opp i syv konkrete
forslag, og forslagene besvares etter en tilsvarende inndeling:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at Holocaust-dagen blir en obligatorisk minnedag som markeres
årlig på alle skoler.»
Holocaustmarkeringen den 27. januar er allerede integrert
i mange skolers undervisning omkring antisemittisme og rasisme.
Kunnskapsdepartementet (KD) vil ikke pålegge skolene dette som en
obligatorisk ordning. Denne dagen sammenfaller også med markeringen
av det rasistisk motiverte drapet på Benjamin Hermansen og utdelingen
av minneprisen i hans navn.
«Stortinget ber regjeringen
sikre at lærerundervisningen får en sterkere vektlegging av kunnskap
om antisemittisme og holocaust.»
Kunnskapsdepartementet (KD) fastsetter forskrifter
til rammeplaner for blant annet lærerutdanningene. Høyere utdanningsinstitusjoner
har etter universitets- og høgskoleloven frihet til selv å bestemme
læreinnholdet i undervisningen innenfor fastsatte rammeplaner, og
kan altså ikke gis pålegg eller instrukser ut over dette. De nye
rammeplanene er på et overordnet nivå og mindre detaljerte enn tidligere.
I dagens rammeplan for grunnskolelærerutdanningene
heter det blant annet at kandidatene etter endt utdanning skal kunne
stimulere til demokratiforståelse, demokratisk deltakelse og evne
til kritisk refleksjon. De skal også kunne bidra til å styrke internasjonale
og flerkulturelle dimensjoner ved skolens arbeid, ha kunnskap om
barn i vanskelige situasjoner og om barns rettigheter i et nasjonalt
og internasjonalt perspektiv. Utdanningene skal forholde seg til opplæringsloven
og gjeldende læreplanverk for grunnopplæringen. Disse generelle
formuleringene legger til rette for blant annet å vektlegge de temaene
representantene nevner.
Universiteter og høgskoler har et samfunnsansvar,
ansvar for å samarbeide med lokalt og regionalt samfunns- og arbeidsliv,
offentlig forvaltning og internasjonale organisasjoner. Det er fritt
fram for organisasjoner og samfunnsaktører til å etterspørre og
ta initiativ overfor institusjonene om for eksempel lærerutdanningene.
«Stortinget ber regjeringen
bedre undervisningen i skolen med sikte på forebygging av jødehat,
herunder obligatorisk undervisning om holocaust i relevante fag,
bedre læringsmateriell og fremme forslag om bedre økonomiske støtteordninger
slik at alle klasser får mulighet til å dra på studietur til tidligere
konsentrasjonsleire».
Det er allerede utarbeidet mye digitalt undervisningsmateriale
for skolen vedrørende jødisk religion, kultur og historie, samt
stoff om antisemittisme og rasisme. KD ser imidlertid behovet for
ytterligere styrking av kompetansen innenfor disse områdene i skolen,
og vil se nærmere på hva som ytterligere kan være aktuelt å gjøre
i oppfølgingen av Eidsvåg-rapporten «Det kan
skje igjen» (rapport fra en arbeidsgruppe som kunnskapsministeren
nedsatte for å se på antisemittisme og rasisme i skolen). KD vil
imidlertid minne om at departementet ikke lenger har noen godkjenningsordning
for lærebøker til bruk i skolen.
I Kunnskapsløftets kompetansemål og læreplaner
er menneskerettigheter, rasisme og antisemittisme allerede godt
forankret, men KD erkjenner at det kan være behov for å styrke lærernes
kompetanse. Kunnskapsdepartementet er derfor i ferd med å utvikle
et helhetlig opplegg for skolens arbeid mot antisemittisme og rasisme,
blant annet på bakgrunn av anbefalinger i rapporten Det
kan skje igjen. HL-senteret, Det europeiske Wergelandsenteret
og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet
i Oslo (ILS), har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet utviklet
et treårig opplæringstilbud for lærere, skoleledere og elever på
ungdomstrinnet, for å forebygge antisemittisme, rasisme og udemokratiske
holdninger. Opplæringstilbudet heter «Demokratisk beredskap mot
rasisme, antisemittisme og udemokratiske holdninger i skolen (Dembra)», og
vil starte opp i januar 2013. Hensikten er å styrke den demokratiske
beredskapen og bidra til økt demokratisk og inkluderende samhandling
i hele skolen. Gjennom dette prosjektet vil lærere og skoleledere
blant annet kunne bli tryggere på å bistå i konfliktløsning mellom
ulike elevgrupper. Prosjektet må ses som en del av Utdanningsdirektoratets
helhetlige, femårige satsing med å skape et bedre læringsmiljø (Bedre læringsmiljø
2009–2014).
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre målrettede
tiltak mot mobbing av jødiske elever i skolen.»
Kunnskapsdepartementet har igangsatt et målrettet
arbeid mot antisemittisme og rasisme gjennom å utvikle et opplæringstilbud
for lærere, skoleledere og elever på ungdomstrinnet, for å forebygge
antisemittisme, rasisme og udemokratiske holdninger. Det vises til
svar under forslag 3.
Videre informeres det om at Utdanningsdirektoratet
står bak et omfattende arbeid rettet mot bedring av læringsmiljøet
i skolen gjennom den femårige satsingen «Bedre
læringsmiljø (2009–2014)». KD vil minne om Manifest
mot mobbing (2011–2014) som ble undertegnet av Regjeringen,
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS), Utdanningsforbundet, Fagforbundet,
Norsk Skolelederforbund, Skolenes landsforbund, Foreldreutvalget
for grunnopplæringen og Foreldreutvalget for barnehager. Et sentralt
tiltak er styrking av det lokale ansvaret gjennom lokale manifest
mot mobbing, som gir de lokale skolene gode muligheter til å gjennomføre
målrettede tiltak mot mobbing av jødiske elever.
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag som imøtekommer ønsket fra Det mosaiske Trossamfund
om løpende støtte til sikkerhetsutgifter og kontinuerlig dagvakt
ved de jødiske institusjonene i Norge».
Justis- og beredskapsdepartementet mottok i
januar 2011 søknad fra Det Mosaiske Trossamfund (DMT) om økonomisk
støtte på til sammen 25,3 mill. kroner til omfattende sikringstiltak.
Denne ble etter grundig vurdering, hvor også oppdatert trusselvurdering
ble innhentet fra PST, avslått i et svarbrev i mars 2011. Justisdepartementet
har i ettertid hatt kontakt med DMT, senest i møte mellom statssekretær
Pål Lønseth og forstander Ervin Kohn 8. mai 2012. I møtet orienterte
Kohn om sikkerhetssituasjonen ved DMT i Oslo og utryggheten i det
jødiske samfunn bl.a. som følge av konkrete hendelser i Frankrike.
Etter nye vurderinger i departementet ble det i forbindelse med
RNB 2012 foreslått å tildele DMT et engangstilskudd på 7,2 mill.
kroner til enkelte tiltak for sikring av dører og vinduer og oppgradering
av utvendig overvåking og sikkerhetsgjerde. Når det gjelder behovet
for kontinuerlig dagvakt ved de jødiske institusjonene, vises det til
objekteiers eget ansvar for å ivareta indre sikkerhet. Videre vises
det til at Oslo politidistrikt har iverksatt ekstra polititiltak
ved jevnlig patruljering i området flere ganger per døgn for å ivareta
nødvendig sikkerhet.
«Stortinget ber regjeringen
sikre bedre kontinuerlig overvåkning av antijødiske nettsteder og ekstreme
miljøer».
Det er en prioritert oppgave for Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) å forebygge og etterforske ekstremisme. Sentralt står innsamling
av informasjon om personer og grupper som kan utgjøre en trussel,
utarbeidelse av ulike analyser og trusselvurderinger, etterforskning
og andre operative tiltak og rådgivning. PST utarbeider i samarbeid
med politiet trusselvurderinger om ekstreme miljøer, og fremmer
eventuelt forslag om tiltak i slike saker. Dette er et område som inngår
i den daglige tjenesteutførelsen. PST og politiet forøvrig har anledning
til å benytte ulike lovfestede og ulovfestede metoder i denne sammenheng.
«Stortinget ber regjeringen
vurdere å fremme forslag om endringer i straffeloven for å sikre sterkere
reaksjoner mot hatkriminalitet».
Justisdepartementet (JD) viser til at de siste årene
har det strafferettslige vernet mot hatkriminalitet blitt skjerpet.
Etter norsk rett gjelder det i utgangspunktet en rett til fritt
å gi uttrykk for sine meninger. Ytringsfriheten er nedfelt i blant annet
Grunnloven § 100 og Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel
10. En revisjon av Grunnloven § 100 i 2004 åpnet for at diskriminerende
og hatefulle ytringer kan straffes i større utstrekning enn før,
jf. St.meld. nr. 26 (2003–2004) side 72–74 og side 185.
Ved lov 3. juni 2005 nr. 33, i kraft 1. januar 2006,
fikk straffeloven 1902 § 135 a, som oppstiller straff for diskriminerende
eller hatefulle ytringer, sitt nåværende innhold. Bestemmelsen ble
gitt en større rekkevidde, skyldkravet ble endret slik at også grov
uaktsomhet rammes, og den øvre strafferammen ble hevet til fengsel inntil
3 år. Hovedformålet med endringen av bestemmelsen var å gi utsatte
grupper et bedre vern mot grove rasistiske og visse andre kvalifisert
krenkende ytringer, jf. St.meld. nr. 26 (2003–2004), Innst. S. nr.
270 (2003–2004), Ot.prp. nr. 33 (2004–2005) og Innst. O. nr. 69 (2004–2005).
I forbindelse med arbeidet med tredje og siste delproposisjon om
straffeloven 2005 ble utformingen av bestemmelsen mot hatefulle
ytringer på ny gjennomgått. På bakgrunn av blant annet de nylige
revisjonene av straffeloven 1902 § 135 a foreslo Justisdepartementet
i Ot. prp. nr. 8 (2007–2008) ingen vesentlige realitetsendringer,
se straffeloven 2005 § 185 som rammer hatefulle ytringer. I proposisjonen
punkt 10.7.4 er det imidlertid understreket at slike lovbrudd, på
samme måte som annen hatkriminalitet, gjennomgående bør straffes
noe strengere enn i dag. Justisdepartementet presiserte at departementet
vil følge med i utviklingen i rettspraksis, og i lys av denne vurdere
om det bør foreslås ytterligere endringer.
Det er også understreket i forarbeidene til straffeloven
2005 § 186, som viderefører straffeloven 1902 § 349 a om diskriminering,
at slike lovbrudd gjennomgående bør straffes noe strengere enn i
dag. I Innst. O. nr. 29 (2007–2008) punkt 4.2 understreket komiteens
flertall at «Volden mot utsatte grupper skaper frykt og begrensninger
i livsutfoldelsen hos dem som er rammet og hos andre med samme bakgrunn. Slike
straffbare handlinger må det reageres strengt mot.»
I straffeloven 2005 er det også tydeliggjort
at det ved straffutmåling har betydning at et lovbrudd er motivert
av andres religion eller livssyn mv. I straffeloven 2005 § 77 bokstav
i) går det uttrykkelig fram at det ved straffeutmålingen skal tas
i betraktning i skjerpende retning om et lovbrudd har sin bakgrunn
i andres religion eller livssyn, hudfarge, nasjonale eller etniske
opprinnelse, homofile orientering, funksjonsevne eller andre forhold
som støter an mot grupper som har et særlig behov for vern. En slik
motivasjon kan virke straffskjerpende på alle typer lovbrudd, for eksempel
økonomisk kriminalitet som begås med sikte på å støtte rasistiske
aktiviteter. Også i merknaden til denne bestemmelsen går det fram at
straffbare handlinger som er motivert av slike hensyn, bør straffes
strengere enn i dag.
Som nevnt har det strafferettslige vernet mot hatefulle
ytringer blitt skjerpet de siste årene. Regjeringen vil følge nøye
med på om utviklingen i rettspraksis tilsier at det bør foreslås
endringer i det strafferettslige vernet mot hatefulle ytringer,
dersom det likevel skulle vise seg at terskelen for straff ikke
er senket i tråd med det som er lagt til grunn i Ot.prp. nr. 8 (2007–2008)
punkt 10.7.4. I Innst. O. nr. 29 (2007–2008) punkt 10.2 viste komiteen
til revisjonen av Grunnloven § 100 som åpner for at rasistiske ytringer
kan straffes i større utstrekning enn før, jf. St.meld. nr. 26 (2003–2004),
og uttalte at «Ytterligere realitetsendringer knyttet til dette
må derfor vurderes først dersom det viser seg at denne endringen
ikke gir det ønskede utslag i rettspraksis». Samme sted understreket
komiteens flertall at de nye straffebestemmelsene klart skal signalisere
at samfunnet ikke tolererer vold og diskriminering på bakgrunn av
fordommer og hat.
I svar til dok. 8:95 S (2010–2011) ble det opplyst at
forslaget om en egen handlingsplan må vurderes i sammenheng med
den kunnskap vi innhenter om forekomsten av antisemittisme i dag, hvem
det er som diskriminerer jøder, og om diskriminering av jøder er
av en annen karakter enn annen type diskriminering. Videre må spørsmålet
ses i sammenheng med eksisterende «Handlingsplan
for å fremme likestilling og hindre etnisk diskriminering».
Etnisk diskriminering brukes i denne planen som et samlebegrep for den
diskriminering som særlig innvandrere og deres barn, samer og nasjonale
minoriteter opplever på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse,
avstamming, hudfarge, språk, religion og livssyn. Planen er således
basis for å styrke arbeidet mot antisemittisme.
Det kan i denne forbindelse informeres om at «Handlingsplan for å fremme likestilling og
hindre etnisk diskriminering» er forlenget, og utløper i 2013.
I forlengelse av handlingsplanen vil det bli vurdert om det skal
gjennomføres en sluttevaluering av arbeidet. Erfaringene med handlingsplanen
vil uansett være grunnlag for en oppsummering i 2013 og videre tiltak
på feltet vil bli vurdert.
Når det gjelder spørsmålet om hvem som diskriminerer
jøder, vil jeg bemerke at HL-studien omfatter majoritetsbefolkningens
holdninger, og at kun 0,1 % av respondentene i undersøkelsen har
opplyst å ha islam som religion. Videre kan jeg informere at det
i en undersøkelse som ble fremlagt av Oslo kommune i juni 2011 kom
frem at etnisk norske ungdommer har negative holdninger til jøder.
Således må vi gå ut i fra at antisemittistiske holdninger finnes
innen alle grupper, også hos etnisk norske.
HL-studien viser videre at de som har sterkest antisemittistiske
holdninger, også er mest avvisende mot andre grupper. 76 prosent
av de som viser sosial distanse til jøder, avviser også muslimer.
Jeg mener den nyinnhentede kunnskapen viser at antisemittisme og
andre former for diskriminering på grunn av etnisitet eller religion ofte
opptrer samtidig. Likevel skal vi være klar over at jødenes situasjon
er spesiell, i lys av Holocaust og den historien de har både i Norge
og internasjonalt. Derfor mener jeg at antisemittisme bør være et
sentralt tema i regjeringens videre arbeid mot diskriminering. Men
det bør også vurderes om andre tema, for eksempel islamofobi, eller
tiltak rettet direkte mot minoritetsgruppenes holdninger, herunder
holdninger til kjønn, religion, seksuell orientering osv. også bør
omfattes.
Det kan også tenkes andre virkemidler for samordning
enn via en ny handlingsplan. Som vist ovenfor er flere av representantforslagene allerede
i gang, uavhengig av om grunnlaget for arbeidet er å finne i en
handlingsplan eller ei. Jeg kan legge til at flere statsråder engasjerer
seg aktivt i kampen mot antisemittisme. For eksempel har statsråd
Aasrud, som statsråd for nasjonale minoriteter, ved flere anledninger
vist et tydelig engasjement i offentligheten mot antisemittisme i
Norge. I juni 2012 besøkte hun blant annet Det Mosaiske Trossamfund
(DMT), sammen med statssekretær Ahmad Ghanizadeh i BLD.
I 2013 vet vi mer om erfaringene med «Handlingsplan for å fremme likestilling og
hindre etnisk diskriminering». En oppsummering og eventuell
sluttevaluering av handlingsplanarbeidet vil gi bedre grunnlag for
vurderingen av hvordan det videre arbeidet skal systematiseres, samt
være et godt egnet tidspunkt for å vurdere målrettede tiltak mot
antisemittisme.
Avslutningsvis vil jeg konkludere med at vi
nå vet at det foreligger behov for nye tiltak mot jødehat. Dette
må tas alvorlig, og det bør iverksettes tiltak for å motvirke og
forebygge jødehat. Allerede iverksatte tiltak som fungerer godt,
bør videreføres.
Jeg mener flere av de fremsatte representantforslagene
allerede er i gang. Holocaustmarkeringen er integrert i mange skolers undervisning,
undervisningsmateriell er bedret, «Manifest
mot mobbing» undertegnet, arbeid mot antisemittisme godt forankret
i kunnskapsløftets kompetansemål, Det Mosaiske Trossamfund er tildelt
sikkerhetstilskudd, å forebygge og etterforske ekstremisme er en
prioritert oppgave for PST, det strafferettslige vernet mot hatkriminalitet
er skjerpet, og utviklingen i rettspraksis følges.
HL-studien har selv fremsatt forslag på tiltak som
vil bli vurdert. På nåværende tidspunkt er jeg positiv til HL-senterets
forslag om å gjenta befolkningsundersøkelsen om holdninger til jøder
hvert 5. år for å etablere et sammenlikningsgrunnlag og synliggjøre
utviklingstrekk. Jeg er imidlertid skeptisk til HL-studiens forslag
om å foreta «utdypende studier av holdninger
i utvalgte grupper i samfunnet, for eksempel holdninger til jøder
blant den muslimske befolkningen». Her har også Likestillings
og diskrimineringsombudet uttrykt skepsis og meddelt at det vil
være komplisert å finne et representativt utvalg blant «den muslimske
befolkningen».
Endelig vil jeg avslutte med å si at regjeringens mål
er et inkluderende samfunn fritt for diskriminering og trakassering
av folk grunnet etnisitet, religion, nedsatt funksjonsevne, kjønn,
seksuell orientering og kjønnsidentitet. Regjeringen ønsker at alle
har like muligheter. Alle sektormyndighetene har ansvar for å følge
opp den kunnskapen som nå er innhentet på egne ansvarsområder. BLD
vil i løpet av 2013 igangsette oppfølgingsarbeidet med «Handlingsplan for å fremme likestilling og
hindre etnisk diskriminering», herunder vurdere tiltak rettet
mot jødehat.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 6. desember 2012
Aksel Hagen |
Hilde Magnusson |
leder |
ordfører |