Det vises til brev datert 9. oktober 2012 med
oversendelse av representantforslaget for utredning mv.
Forslaget gjelder:
1. fjerning av fylkeskommunens/fylkesmannens
innsigelsesrett i kommunale plan- og arealvedtak.
2. egen forvaltningsdomstol/et eget forvaltningstilsyn
for å behandle klager etter kommunale planvedtak
3. vurdering av klageadgangen over politiske
vedtak i kommunene.
Spørsmålet om å redusere eller fjerne fylkesmannens
og fylkeskommunens rett til innsigelse til kommunale planer har
også tidligere vært behandlet i Stortinget ved behandlingen av plandelen
av ny plan- og bygningslov i 2008 og i forbindelse med flere representantforslag,
sist i mai 2012 ved behandlingen av Representantforslag 8:29 S (2011–2012).
Innsigelsesordningen er et nødvendig element
i det samlede plansystemet. Det kommunale handlingsrommet er og
må være begrenset i forhold til nasjonale og viktige regionale interesser.
Kommunene har ansvaret for å ta hensyn til slike interesser i den
kommunale planleggingen etter plan- og bygningsloven. Innsigelsesretten
for fylkeskommunen og statlige fagmyndigheter skal sikre at disse
interessene blir godt nok ivaretatt i de konkrete sakene. Som statens
representant i fylket har fylkesmannen til oppgave å ivareta nasjonale
interesser på flere viktige saksområder. Fylkeskommunen ivaretar
også viktige nasjonale og regionale interesser, både som fagmyndighet
innen bl.a. samferdsel og kulturminner og som regional planmyndighet.
Den bør derfor fortsatt ha innsigelsesmyndighet.
Miljøverndepartementet er ikke enig i at fylkesmannens
og fylkeskommunens adgang til å fremme innsigelse til kommunale
planforslag bør fjernes. Tallet på planer som må behandles av departementet fordi
det foreligger innsigelse som gjør at kommunestyret ikke kan fatte
endelig planvedtak er fortsatt få, mellom 1 – 2 pst. av mer enn
2 000 planer som kommunene vedtar årlig.
KS har i sin utredning «Innsigelsesinstituttets påvirkning
på lokalt selvstyre» av 20. juni 2012 konkludert med at innsigelsesinstituttet
har en viktig funksjon i plansystemet og at det har legitimitet
i kommunene. Hovedutfordringen er knyttet til praktiseringen, som
i følge KS-undersøkelsen har svak politisk legitimitet i kommunene.
Det hevdes at praktiseringen varierer fra god og konstruktiv, til
at innsigelse i realiteten misbrukes og derved griper inn i det lokale
selvstyret. Rapporten framhever også at kommunene i varierende grad
integrerer nasjonale og regionale hensyn i sin planlegging, og at
dette er medvirkende årsak til et høyt antall innsigelser.
Det er grunn til å se nærmere på hvordan innsigelsesordningen
praktiseres og hvilke konsekvenser bruken av innsigelsesinstituttet
har. Departementet har startet opp dette arbeidet, og vil i samråd
med ansvarlige departementer for innsigelsesorganene vurdere hvilke
tiltak som er nødvendige for å sikre at innsigelsesinstituttet brukes
i samsvar med intensjonene.
Spørsmålet om en egen forvaltningsdomstol for kommunale
plansaker er også tidligere behandlet og avvist av Stortinget på
grunnlag av Representantforslag og ved behandlingen av plandelen
av plan- og bygningsloven.
Slik vi leser forslaget om forvaltningsdomstoler skal
de ha to oppgaver. Den ene er i forhold til kommunene og kontrollere
at planvedtakene er innenfor lovens ramme. Dette skal erstatte innsigelsessystemet.
Så vidt vi forstår mener forslagsstillerne at domstolen skal kunne
prøve det vi kan kalle det rettslige skjønnet som kommunen har utøvd,
som går ut på om planen er i strid med nasjonale eller viktige regionale hensyn.
Den andre oppgaven er å behandle klager fra borgerne på kommunale
planvedtak. Så vidt vi forstår skal også her behandlingen begrense
seg til de rettslige spørsmål i saken.
Den første oppgaven faller bort fordi vi ønsker
å beholde innsigelsessystemet som det er. Dette er begrunnet ovenfor.
Den andre oppgaven ivaretar fylkesmannen på en god måte i dag. Rettssikkerheten
er ivaretatt ved den adgang borgerne har til å bringe saker inn
for Stortingets ombudsmann for forvaltningen og til å anlegge søksmål
mot forvaltningen ved de alminnelige domstolene. Det kan også begjæres
omgjøring av departementet etter § 35 i forvaltningsloven.