Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Susanne Bratli, Viggo Fossum, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, har merket seg at fv. 33 mellom Skreifjella og Totenvika er svingete, smal og rasfarlig. Vegen har mange avkjørsler og bebyggelse som ligger tett inn til vegen med direkte atkomst. Det mangler tilbud for gående og syklende langs vegen, og tungtrafikkandelen er høy. Dette skaper utfordringer for trafikksikkerhet og framkommelighet.

Komiteenviser til at fv. 33 har stor betydning for industri, næringsliv og befolkning i Gjøvik- og Totenregionen. Det er den viktigste forbindelsen til Oslo og Gardermoen for denne delen av Oppland.

Komiteen har merket seg at strekningen Skreifjella–Langslette er rasfarlig og at det skal bygges en 930 meter lang tunnel, Falkentunnelen.

Komiteenviser til at anbefalt hastighet på deler av vegen er helt nede i 30 km/t. Ved utbedring og utvidelse kan store deler av vegen skiltes med 80 km/t. Komiteener fornøyd med at det skal bygges 5,4 km gang- og sykkelveg adskilt fra hovedveien, som stedvis vil bli kombinert med atkomstveg til boliger for å redusere og samle avkjørsler på strekningen. Komiteen har videre merket seg at det blir bygget støyskjermingstiltak for ca. 60 boliger, og at man tar sikte på å bygge en terrengtilpasset veg formet i forhold til det kulturlandskapet vegen går gjennom.

Komiteen understreker at utbedringer av fv. 33 mellom Skreifjella og Totenvika har positiv betydning for miljøet. Det betyr tryggere trafikk, mer rassikker veg, økt framkommelighet, mindre støy for beboere og bedre forhold for myke trafikanter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Oppland og Akershus fylkeskommune, Østre Toten kommune og Gjøvik kommune støtter forslaget om delvis bompengefinansiering av prosjektet, og videre at Vestre Toten kommune har tatt forslaget til etterretning. Eidsvoll kommune støtter ikke forslaget. Etter flertalletsvurdering er det tilstrekkelig lokalpolitisk tilslutning til prosjektet.

Flertalletforutsetter at Falkentunnelen på strekningen Skreifjella–Langslette i hovedsak finansieres gjennom statlige midler over post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner om at Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og dårlig vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping, øker faren for trafikkulykker og forsterker miljøvirkningene fra veitrafikken.

Disse medlemmer mener at en større del av Norges finansielle rikdom må investeres i norsk realkapital i Norge og at finansinvesteringene i et internasjonalt urolig og risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse medlemmer peker også på at bruk av bompengefinansiering til veibygging i Norge er en svært kostbar finansieringsform for bilistene. Disse medlemmer mener at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling er en ytterligere beskatning av trafikantene. Disse medlemmer mener statens ansvar skal omfatte både riks- og fylkesveier.

Disse medlemmer peker også på at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under rød-grønn regjering. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Stortinget, vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd. kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner til dekning av innkrevingskostnader. Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av Fremskrittspartiet.

Disse medlemmer viser til at hittil i perioden 2009–2013 er tallene inklusive prosjektene omtalt i inneværende sak, 23 144 mill. kroner i bompenger, 13 637 mill. kroner i renter og 2 646 mill. kroner i innkrevingskostnader, samlet 39 428 mill. kroner. Også dette en omfattende ekstra skatt på transport vedtatt med stemmene til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet og med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Disse medlemmer minner om at fv. 33 er blitt fylkesvei gjennom forvaltningsreformen. Før 1. januar 2010 var fv. 33 rv. 33. Modernisering, trafikksikring og rassikring av tidligere riksvei mener disse medlemmer at staten skal finansiere. Disse medlemmer forutsetter at Falkentunnelen på strekningen Skreifjella–Langslette finansieres gjennom statlige midler til rassikring.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet vil reversere forvaltningsreformen som ble gjennomført fra 1. januar 2010, og fullfinansiere utbygging, vedlikehold og sikring av dagens riks- og fylkesveier direkte med statlige midler når dagens ordning med fylkeskommuner er avviklet. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget samtykker i utbygging av dagens fv. 33 Skreifjella–Totenvika slik prosjektet er beskrevet i Prop. 6 S (2012–2013) og med statlig finansiering av i alt 340 mill. kroner der 178 mill. kroner dekkes fra post 62 Tilskudd til rassikring på fylkesveinettet. Stortinget legger til grunn at Oppland fylkeskommune bidrar med 85 mill. kroner slik det fremgår av finansieringsplanen fremvist i saken. Stortinget legger videre til grunn at statens bidrag om nødvendig forskotteres for å holde fremdrift i saken og at endelig budsjettmessig inndekning for statens bidrag gjøres i revidert nasjonalbudsjett for 2013.»