I proposisjonen fremmes det forslag om at arbeidstvisten
mellom LO/Fagforbundet og NHO/NHO Service (private sykehjem) ved
tariffoppgjøret 2012 skal avgjøres av Rikslønnsnemnda. Det fremmes
samtidig forslag om at det blir forbudt å iverksette eller opprettholde
arbeidskamp for å løse tvisten.
Tvisten mellom LO/Fagforbundet og NHO/NHO Service
oppsto i forbindelse med forhandlingene om revisjon av Pleie- og
omsorgsoverenskomsten i tariffoppgjøret 2012. Forhandlingene mellom
partene førte ikke frem. Fagforbundet varslet 22. juni 2012 plassoppsigelse
for 727 medlemmer.
Riksmekleren nedla 22. juni 2012 forbud mot
arbeidsstans, og partene ble innkalt til mekling. 17. august 2012
krevde arbeidstakersiden meklingen avsluttet og varslet plassfratredelse
for 64 medlemmer ved sju private sykehjem med virkning fra arbeidstidens
begynnelse 22. august 2012. Meklingen ble avsluttet uten resultat
kl. 01.00 natt til 22. august, og Fagforbundet iverksatte den varslede
streiken fra arbeidstidens begynnelse samme dag.
Det vises til proposisjonens kapittel 2 hvor
det er nærmere redegjort i detalj for den videre opptrapping av
streiken, herunder varslingen om sympatistreik til støtte for streiken
ved de private sykehjemmene. Sympatistreiken ville omfattet arbeidstakere
fra forskjellige arbeidstakergrupper i alle bydeler.
Den 19. september 2012 var 173 arbeidstakere ved
13 private sykehjem i Oslo, Akershus og Hordaland i streik. I proposisjonens
kapittel 2 redegjøres det i detaljert for hvem som ble tatt ut i
streik og til hvilke tider.
Arbeidsdepartementet er via Helse- og omsorgsdepartementet
blitt løpende orientert av Statens helsetilsyn om virkningene av
konflikten og deres vurdering av konsekvensene.
Innledningsvis forløp streiken uten alvorlige
problemer. Arbeidsgiversiden søkte nødvendige dispensasjoner, og
arbeidstakersiden innvilget disse. Situasjonen endret seg imidlertid
fra 4. september 2012.
Inntil da hadde Fagforbundet innvilget dispensasjonssøknader
for tre dager av gangen. I brev 4. september 2012 opplyste de at
de fra nå av bare ville behandle dispensasjonssøknader for en dag/en
vakt av gangen. NHO Service aksepterte ikke endringen, og anså innvilgelser
av enkeltvakter som avslag. Fagforbundet presiserte 6. september
2012 at de ville gi dispensasjoner på både en dag, to dager og eventuelt
tre dager ut fra en individuell vurdering av hver søknad.
Helsetilsynet merket seg uenigheten mellom partene
om hvordan dispensasjonene skal håndteres, og understreket i brev
17. september 2012 til de berørte kommunene Oslo, Asker, Bergen
og Askøy det ans-var kommunene har for å sikre forsvarlige helse-
og omsorgstjenester under arbeidskonflikter.
Det redegjøres i proposisjonen for Fagforbundets e-post
til Helsetilsynet av 19. september 2012 hvor de ga en oppdatert
oversikt over dispensasjoner og søknader hvor de blant annet uttalte,
sitat:
«(…) Derfor kan vi ikke lenger garantere at liv og
helse for beboerne er ivaretatt.»
Med grunnlag i den uoversiktlige situasjonen som
var oppstått, uttalte Helsetilsynet i brev 19. september 2012 blant
annet følgende, sitat:
«(…) Etter Statens helsetilsyn sin oppfatning innebærer
partenes håndtering av arbeidskonflikten nå en stor risiko for denne
utsatte pasientgruppen, og vi kan derfor ikke utelukke at arbeidskonflikten
nå kan få konsekvenser for pasientenes liv og helse.»
Samme dag presiserte Statens helsetilsyn i en
e-post til Helse- og omsorgsdepartementet at de var av den oppfatning
at arbeidskonflikten nå kan få konsek-venser for pasientenes liv
og helse. Det var på grunn av partenes uenighet om dispensasjoner
at det var oppstått en uoversiktlig situasjon som kunne medføre
fare for pasientenes liv og helse.
Arbeidsministeren innkalte partene til møte 19. september
2012 kl. 18.00. Hun viste til Helsetilsynets uttalelse om at arbeidskonflikten
nå kan få konsekvenser for pasientenes liv og helse, i hovedsak på
grunnlag av at partene ikke kunne enes om en forsvarlig dispensasjonspraksis.
Parter bekreftet på møtet at de ikke kunne komme til enighet på
dette punktet. De så heller ingen mulighet for å komme til enighet
når det gjaldt selve tvisten om revisjon av tariffavtalen. Partene
ble informerte om at regjeringen fant det nødvendig å fremme forslag
til Stortinget om tvungen lønnsnemndbehandling av tvisten. Etter henstilling
fra arbeidsministeren sa Fagforbundet seg villig til å avslutte
streiken umiddelbart, og de streikende ville gjenoppta arbeidet
så raskt som praktisk mulig.
Streiken rammer i utgangspunktet en svært sårbar
gruppe. Som følge av den uoversiktlige situasjonen uenigheten om
dispensasjoner har skapt, kan konflikten nå få konsekvenser for
pasientenes liv og helse. Samtidig er tvisten mellom partene svært
fastlåst. Situasjonen vurderes slik, særlig med grunnlag i Helsetilsynets
vurdering 19. september 2012, at arbeidstvisten mellom LO/Fagforbundet
og NHO/NHO Service i forbindelse med revisjonen av Pleie- og omsorgsoverenskomsten
ved tariffoppgjøret 2012 må løses uten videre arbeidskamp.
Norge har ratifisert flere ILO-konvensjoner
som verner organisasjonsfriheten og streikeretten (konvensjoner
nr. 87, 98 og 154). Slik konvensjonene har vært tolket av ILOs organer,
stilles det strenge krav for inngrep i streikeretten, men det åpnes
likevel for inngrep dersom streiken setter liv, helse eller personlig
sikkerhet for hele eller store deler av befolkningen i fare. Sosialpakten
under Europarådet har i artikkel 6 nr. 4 en tilsvarende bestemmelse
som verner streikeretten. Artikkel 6 må imidlertid ses i sammenheng med
artikkel G, som åpner for at det ved lov kan foretas begrensninger
i streikeretten som er nødvendige i et demokratisk samfunn til vern
av andre menneskers frihet og rettigheter, eller til vern av offentlige
interesser, den nasjonale sikkerhet og moral i samfunnet.
Et vedtak om tvungen lønnsnemnd i den omhandlede
arbeidstvisten er innenfor rammen av de konvensjoner Norge har ratifisert.
Dersom det skulle påvises motstrid mellom internasjonale konvensjoner
og Norges bruk av tvungen lønnsnemnd, er det uansett nødvendig å
gripe inn i konflikten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og -Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, -Sylvi
Graham og Edvard Mæland, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin -Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, har ingen merknader og slutter seg til forslaget.
Komiteen viser til proposisjonen
og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten
mellom LO/Fagforbundet og NHO/NHO Service (private sykehjem) ved
tariffoppgjøret 2012
§ 1
Tvisten mellom LO/Fagforbundet og NHO/NHO Service ved tariffoppgjøret
2012 skal avgjøres av Rikslønnsnemnda.
§ 2
Det er forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans,
jf. arbeidstvistloven § 1 bokstav f) og g) for å løse tvisten. Reglene
i lønnsnemndloven får tilsvarende anvendelse.
§ 3
Loven trer i kraft straks. Loven opphører å gjelde når
Rikslønnsnemnda har avsagt kjennelse i tvisten.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 25. oktober 2012
Robert Eriksson |
leder og ordfører |