I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1 Stortinget ber regjeringen
utarbeide nasjonal rammeplan for en treårig profesjonsutdanning innen
karriereveiledning, inkludert et tilpasset løp for personer med
annen yrkesutdanning som ønsker videreutdanning innen karriereveiledning.
2 Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om bevilgning av midler til utarbeidelse av studieplan for og opprettelse
av plasser til en treårig profesjonsutdanning innen karriereveiledning.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Lotte Grepp Knutsen,
Karin Yrvin og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspar-tiet,
Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker,
Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget.
Komiteen vil gi honnør til forslagsstillerne
for å gripe fatt i en viktig og sentral problemstilling i arbeidet
med å legge til rette for at flere unge skal gjøre riktige valg
og gjennomføre sin utdanning. Mye tyder på at feil valg av studieretning
er skyld i en vesentlig del av frafallet i videregående opplæring
og høyere utdanning.
Komiteen peker på at å være rådgiver
for ele-ver i ungdomsskolen og videregående skole er en krevende
og sammensatt oppgave. Det kreves kompetanse for å hjelpe med de
sosialpedagogiske utford-ringer, og det krever kompetanse om og
kjennskap til karriereveier både innen utdanning og innen arbeidsliv.
Tilbakemelding fra brukerne gir et bilde av at karriereveiledningen
er mangelfull, og at det blant rådgiverne er svært varierende kompetanse
på området.
Komiteen er opptatt av at man
som samfunn skal gi unge et best mulig grunnlag for å gjøre utdanningsvalg
som gir dem mulighet til å utnytte sine evner og interesser, og
som gir dem motivasjon underveis i utdanningen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
regjeringen har styrket arbeidet med karriereveiledning i skolen gjennom
etablering av kompetanseforskrifter, regionale karrieresentre og
økt etter- og videreutdanning.
SINTEF har evaluert skolens rådgivning. Der kommer
det fram at forskriftsendringene i 2009 om rådgivning og Utdanningsdirektoratets
anbefalte kompetansekriterier allerede har hatt positiv effekt på
rådgivningen i skolen, og at rådgivningen i større grad er blitt
hele skolens oppgave.
Dersom skoleeierne, fylkeskommunene og kommunene
mener at det alt nå er hensiktsmessig å etab-lere et mer omfattende
studietilbud i karriereveiledning og rådgivning, bør de ta kontakt
med høgskolen eller universitetet i sin region. Institusjonene har
selv fullmakt til eventuelt å opprette nye studietilbud.
Flertallet mener at de tiltak
som allerede er satt i gang knyttet til rådgivere i skolen, på ganske kort
tid har gitt positiv effekt. På nåværende tidspunkt bør derfor disse
tiltakene videreføres og eventuelt videreutvikles, og det vil ikke
være behov for et nasjonalt initiativ på dette området.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener det er viktig med initiativ
for å bygge kompetanse på området, og etablering av en profesjonsutdanning
vil kunne være et viktig bidrag til å få på plass slik kompetanse.
Det er i den sammenheng viktig å hente erfaringer fra andre land
som har lyktes i dette arbeidet.
Disse medlemmer mener at etablering
av en egen profesjonsutdanning innen utdannings- og yrkesrådgivning
er viktig også for andre deler av samfunnet enn skolen, og peker
på at muligheten for et variert arbeidstilbud, og dermed muligheten
for et variert erfaringsgrunnlag, i seg selv vil være verdifullt
for dem som skal utøve rådgivningen.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre mener
videre at det ikke bør bli en sovepute at «allerede igangsatte tiltak»
knyttet til rådgivere i skolen alt har hatt en viss positiv effekt. Disse medlemmer er
helt enig i at disse tiltakene både må videreføres og videreutvikles,
men mener likevel det er behov for et nasjonalt initiativ på dette
området – slik det tas til orde for i representantforslaget – i form
av en ny profesjonsutdanning i karriereveiledning. Å starte prosessen
med å etablere en slik utdanning bør skje allerede nå og sees i
sammenheng med den forestående evalueringen av tilsvarende tilbud
i Sverige.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til en treårig profesjonsutdanning
innen karriereveiledning, inkludert et tilpasset løp for personer
med annen yrkesutdanning som ønsker videreutdanning innen karriereveiledning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes ønske om
å få etablert en utdanning for rådgivere, spesielt innen karriereveiledning
i skolen. Disse medlemmer mener imidlertid at det
er mer effektivt å basere en slik utdanning på allerede gjennomført
bachelorstudium i pedagogikk eller tilsvarende. Disse medlemmer mener også
at det i større grad bør legges til rette for at andre yrkesgrupper
med utdanning på bachelornivå bør kunne jobbe som karriereveiledere
i grunnutdanningen både på ungdomsskole og videregående nivå. Disse
burde også kunne ta etter- og/eller videreutdanning for å kvalifisere
seg som karriererådgivere med fast tilsetting i skolen.
Slik utdanning kan med fordel etableres med
mulighet for deltidsstudier slik at man kan gå fra annet arbeidsliv
til jobb i skolen mens man tar etter- og videreutdanning.
Disse medlemmer vil på dette
grunnlag fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide nasjonalt rammeverk for
videreutdanning innen karriereveiledning, basert på bachelorgrad
i pedagogikk eller andre utdanninger på samme nivå.»
Forslag
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utarbeide nasjonalt rammeverk
for videreutdanning innen karriereveiledning, basert på bachelorgrad
i pedagogikk eller andre utdanninger på samme nivå.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
en treårig profesjonsutdanning innen karriereveiledning, inkludert
et tilpasset løp for personer med annen yrkesutdanning som ønsker
videreutdanning innen karriereveiledning.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:111 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om etablering av en treårig profesjonsutdanning i karriereveiledning
– vedtas ikke.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 25. oktober 2012
Marianne Aasen |
Svein Harberg |
leder |
ordfører |