1.1 Innledning

Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen lovendringer som skal legge til rette for større adgang til å utføre sikkerhetstiltak i regionale sikkerhetsavdelinger. I tillegg ser departementet at det i helt sjeldne tilfeller også kan være behov for enda et sikkerhetsnivå som kan ivareta særlig høy sikkerhet. Det foreslås derfor hjemmel for å etablere en ny enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå underlagt en av de regionale sikkerhetsavdelingene, og at det innenfor en slik enhet gjelder særlige regler om sikkerhetstiltak.

Det er tidligere vedtatt å etablere en nasjonal koordineringsenhet for personer som er dømt til tvungent psykisk helsevern. Departementet fremmer forslag om nye bestemmelser i psykisk helsevernloven som skal regulere virksomheten til den nasjonale koordineringsenheten, herunder adgangen til å behandle personopplysninger.

De nye bestemmelsene om sikkerhetstiltak foreslås tatt inn som et nytt kapittel 4A i psykisk helsevernloven. Nye bestemmelser som berører nasjonal koordineringsenhet og adgangen til å behandle personopplysninger, foreslås tatt inn som nye §§ 5-2a, 5-2b, 5-6a og 5-6b.

Høringsnotat med forslag om nytt kapittel 4A i psykisk helsevernloven ble sendt på offentlig høring 1. mars 2012 med frist for innspill 22. mars 2012. 42 høringsinstanser har sendt inn merknader til høringsnotatet.

1.2 Bakgrunn for proposisjonen

Enkelte bestemmelser i psykisk helsevernloven angir tiltak som har til hensikt å avverge farlige situa-sjoner, men loven sondrer ikke mellom behovet for sikkerhet i institusjoner hvor pasienter med høy voldsrisiko oppholder seg, og institusjoner med pasien-ter under ordinært psykisk helsevern. Det har fra helsefaglig hold vært etterlyst endringer i psykisk helsevernloven som i større grad kan ivareta sikkerheten ved helseinstitusjoner som utreder og behandler pasienter som representerer høy risiko for voldelig atferd.

Menneskerettighetene stiller krav til at myndighetene ved nasjonal lovgivning sørger for å beskytte retten for enhver til livet, jf. Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel 2. I visse situasjoner medfører dette en positiv plikt for myndighetene til å treffe forebyggende tiltak for å beskytte personer som står i fare for å miste livet på grunn av andres kriminelle handlinger. Samtidig setter menneskerettighetene klare grenser for tvangsbruk og inngrep i den enkeltes privatliv.

Etter departementets vurdering gir dagens regelverk ikke i tilstrekkelig grad virkemidler som kan redusere risikoen for alvorlige voldshandlinger og rømming ved de regionale sikkerhetsavdelingene.

Det er i dag tre regionale sikkerhetsavdelinger i landet. Hver enkelt regionale sikkerhetsavdeling (RSA) tilbyr en høyspesialisert tjeneste med regional funksjon. Disse avdelingene mottar til utredning og behandling pasienter med alvorlig psykisk sykdom eller mistanke om slik sykdom, hvor det er aktuell risiko for alvorlig voldelig atferd overfor andre.

Det presiseres at dømte etter straffeloven § 39a (dom på tvungen omsorg) behandles innenfor det psykiske helsevernet, men de inngår ikke i pasientgrunnlaget til de regionale sikkerhetsavdelingene. Dømte til tvungen omsorg mottas ved Avdeling Brøset ved Sentral fagenhet for tvungen omsorg for gjennomføring av særreaksjonen. Gjennomføring av dom på tvungen omsorg er regulert i egen forskrift med hjemmel i straffeloven § 39a. Virksomheten ved Sentral fagenhet for tvungen omsorg er ikke berørt av departementets forslag til lovendringer.

1.3 Menneskerettigheter og Grunnloven

Det framholdes at proposisjonens forslag reiser problemstillinger som må drøftes i lys av menneskerettighetene og Grunnloven, og at det blant annet må vurderes om forslagene er i tråd med sentrale menneskerettigheter som pasienters rett til frihet og rett til privatliv.

Når det gjelder forslagene om særlige sikkerhetsbestemmelser i de regionale sikkerhetsavdelingene, er disse etter departementets vurdering i samsvar med kravene i menneskerettighetene. Det vises til at de foreslåtte sikkerhetsbestemmelsene i hovedsak er «kan»-regler der de mer inngripende tiltakene krever en individuell beslutning i det enkelte tilfellet. Videre vil prinsippet i psykisk helsevernloven § 4-2 om at restriksjoner og tvang skal innskrenkes til det strengt nødvendige, komme til anvendelse.

Det framholdes at forslaget om å gi hjemmel til å etablere en enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå med særlige sikkerhetsbestemmelser innebærer et klart større inngrep i en pasients personlige frihet enn det som gjelder i dag. Departementet har ennå ikke besluttet om og hvor en slik enhet skal lokaliseres, men utelukker ikke at en slik enhet kan lokaliseres inne på et fengselsområde.

I henhold til Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel 5 må ingen bli berøvet sin frihet unntatt i særlig oppregnede tilfeller. Skal en frihetsberøvelse være lovlig, må den ha skjedd i samsvar med et av de uttømmende grunnlagene i artikkel 5 nr. 1 bokstav a til f, hvorav bokstav e omhandler lovlig frihetsberøvelse av sinnslidende. At frihetsberøvelsen må være «lovlig», innebærer at den må være i samsvar med både nasjonal rett og de prinsipper konvensjonen bygger på. Også FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 9 knesetter prinsippet om retten til frihet og forbudet mot vilkårlig frihetsberøvelse.

Det vises til foreliggende dommer av prinsipiell karakter ved Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD). Etter EMDs praksis vil en frihetsberøvelse etter artikkel 5 nr. 1 bokstav e) kun være lovlig dersom den finner sted på et sykehus, en klinikk eller en annen egnet institusjon. Ut over dette er ikke varigheten og vilkårene for frihetsberøvelsen regulert av artikkel 5, men av artikkel 3 og artikkel 8. Hvis en tvangsinnleggelse gjennomføres under så dårlige forhold at den innlagtes mentale tilstand forverres, kan frihetsberøvelsen være i strid med forbudet mot umenneskelig og nedverdigende behandling i EMK artikkel 3.

Det vises til at spørsmål om opphold i sykehus bak fengselsmurene i realiteten utgjør straff, er vurdert av Høyesterett.

Departementet legger til grunn at forslaget om opprettelse av en enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå ikke vil være i strid med EMK artikkel 5, og at en slik enhet også kan lokaliseres inne på et fengselsområde under forutsetning av at enheten oppfyller kravene til helseinstitusjon i psykisk helsevernforskriften §§ 2 til 4 og er godkjent for dette. Videre mener departementet at det må gjøres et klart skille mellom fengselet og helseinstitusjonen.

Etter departementets forslag til ny § 4A-9 skal pasienter i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå holdes adskilt fra pasienter i enheter med lavere sikkerhetsnivå. De strenge vilkårene for overføring til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå vil kunne medføre at pasienten i praksis blir eneste pasienten ved enheten. Dette innebærer at pasienten vil bli isolert fra de øvrige pasientene. I tillegg skal forbindelsen med omverdenen kontrolleres etter ny § 4A-13. Videre følger det av forslaget til ny § 4A-10 at pasien-ten vil måtte gjennomgå regelmessige undersøkelser av sin person, rom og eiendeler. Det framholdes at samlet sett innebærer dette at pasienten vil bli holdt under et strengt sikkerhetsregime, som må vurderes opp mot forbudet i EMK artikkel 3 mot umenneskelig eller nedverdigende behandling.

Departementet legger til grunn at selv om ingen av de foreslåtte bestemmelsene om sikkerhetstiltak i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå isolert sett vil være i strid med artikkel 3, vil man ved gjennomføringen av en plassering på en slik enhet måtte påse at den totale belastningen av isolasjon, kommunikasjonskontroll og andre sikkerhetstiltak ikke blir for stor, og ikke går ut over hva som anses strengt nødvendig. Departementet foreslår derfor at det framgår eksplisitt av lovbestemmelsene at forholdsmessigheten vurderes ved overføring til enheten, og videre at vedtak om overføring skal være tidsbegrenset til 6 måneder og kunne påklages til kontrollkommisjonen.

Departementet legger til grunn at det er svært viktig at det ved vedtak om overføring av pasienter til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå foretas en grundig avveining slik at man sikrer at inngrepet en slik overføring vil innebære, ikke går videre enn det som er nødvendig. I en slik vurdering må det blant annet vurderes nøye om alle sikkerhetstiltakene som skal gjennomføres i en slik enhet, er nødvendige relatert til den konkrete pasienten. Departementet mener det vil være et sentralt moment mot en overføring av en pasient til enheten dersom flere av tiltakene ikke anses nødvendig for den aktuelle pasient, og at mye da kan tale for at pasienten ikke kan vedtas overført til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå. Som mulig unntak nevnes en situasjon der det foreligger en særlig risiko for anslag mot helseinstitusjonen utenfra som er rettet mot en spesiell pasient. Under forutsetninger nevnt i proposisjonen mener departementet at de foreslåtte bestemmelsene for enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå er i tråd med EMK artikkel 8.

Departementet foreslår en bestemmelse om at vedtak om overføring til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå kan påklages til kontrollkommisjonen. Det er lagt til grunn at kontrollkommisjonens vedtak ikke kan bringes inn for domstolene etter særreglene i tvisteloven kapittel 36. Tilsvarende er det foreslått at også vedtak om overføring til regionale sikkerhetsavdelinger skal kunne påklages til kontrollkommisjonen, men være unntatt fra domstolsprøving etter reglene i tvisteloven kapittel 36. EMK artikkel 5 nr. 4 gir personer som er berøvet friheten en rett til å få lovligheten av frihetsberøvelsen raskt avgjort av en domstol. Departementet legger til grunn at det ikke vil være i strid med EMK artikkel 5 nr. 4 at det ikke gis adgang til å bringe vedtaket om overføring til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå inn for domstolene etter særreglene i tvisteloven kapittel 36. Departementet legger til grunn at en mulighet til å bringe spørsmålet inn for kontrollkommisjonen og eventuelt for domstolene etter ordinære rettergangsregler vil tilfredsstille kravene som følger av artikkel 13 og kravene som kan utledes av EMDs praksis.

I arbeidet med å ratifisere FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) har departementet vurdert og kommet til at de eksisterende tvangsbestemmelsene i helselovgivningen er i tråd med konvensjonen. Departementet legger til grunn at også de foreslåtte sikkerhetsbestemmelsene i regionale sikkerhetsavdelinger og enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå er i tråd med konvensjonen.

Det framholdes at det kan stilles spørsmål ved om de foreslåtte reglene for enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå er så inngripende i en pasients frihet at de i realiteten glir over i straff, og at dersom de foreslåtte bestemmelsene skal gis anvendelse for personer som er dømt til tvungent psykisk helsevern for handlinger som har funnet sted før vedtakelsen av de nye reglene, kan det også oppstå spørsmål om forholdet til Grunnloven § 97, EMK artikkel 7 og SP artikkel 15 som forbyr å sette straff for en handling som ikke var straffbar, samt å idømme en strengere straff enn den som gjaldt på gjerningstidspunktet. Det vises til høyesterettsdommer og til EMDs praksis. Departementet legger til grunn at det vil kunne gjøres en del endringer i bestemmelsene om gjennomføringen av psykisk helsevern uten å krenke forbudet mot å gi lover tilbakevirkende kraft. Etter departementets vurdering faller de foreslåtte lovendringene innenfor grensen for hva som er akseptabelt sett hen til de nasjonale myndigheters skjønnsmargin. Det framholdes at de foreslåtte lovendringene delvis er begrunnet i hensynet til pasientens egen sikkerhet, noe som tilsier at det ikke foreligger brudd på Grunnloven § 97 og EMK artikkel 7.

1.4 Om særlige sikkerhetsbestemmelser i regionale sikkerhetsavdelinger

Departementet foreslår å innføre skjerpede sikkerhetsbestemmelser ved de regionale sikkerhetsavdelingene i et nytt kapittel 4A i lov om psykisk helsevern.

Etter departementets vurdering bør de foreslåtte sikkerhetstiltakene kun innføres i institusjoner der risikoen for alvorlig voldelig atferd generelt er stor. Departementet mener det er sentralt at tiltakene som utgjør sikkerhetsnivået, kan være de samme innenfor det avgrensede området hvor sikkerheten skal for-bedres.

Psykisk helsevernloven § 4-6 regulerer adgangen til å undersøke rom og eiendeler, samt kroppsvisitere pasienter i institusjon for døgnopphold i det psykiske helsevernet. Det stilles flere vilkår for at undersøkelse kan foretas. Det må foreligge «begrunnet mistanke» om at medikamenter, rusmidler, rømningshjelpemiddel eller farlig gjenstand vil bli forsøkt eller er innført i institusjonen. Bestemmelsen stiller også krav om at faglig ansvarlig ved regional sikkerhetsavdeling må fatte vedtak om slik undersøkelse. Vedtaket må nedtegnes uten ugrunnet opphold og kan påklages til kontrollkommisjonen. Det presiseres i loven at undersøkelsen av kroppens hulrom ikke er tillatt. Forarbeidene åpner imidlertid for at undersøkelse av kroppens hulrom kan foretas med hjemmel i nødrett i helt unntaksvise tilfeller når det er fare for liv og alvorlig helseskade.

Etter departementets vurdering gir ikke dagens regelverk med hensyn til undersøkelse av pasienter, rom og eiendeler tilstrekkelig sikkerhet ved regionale sikkerhetsavdelinger. Det foreslås en ny bestemmelse om undersøkelse av pasientens person, rom og eiendeler, som skal gjelde i slike avdelinger. Bestemmelsen skal gi større adgang til å foreta undersøkelse av pasienter, rom og eiendeler enn den generelle bestemmelsen i psykisk helsevernloven § 4-6.

Det foreslås at det gis adgang til å foreta undersøkelser av pasientens person, rom og eiendeler, ved innleggelse, samt før og etter utganger. Det skal ikke kreves begrunnet mistanke slik som etter § 4-6. Departementet foreslår også at den faglig ansvarlige utenom dette skal kunne fatte vedtak om slik undersøkelse ved mistanke om at farlig gjenstand, rømningshjelpemiddel, medikamenter eller rusmidler, herunder mobiltelefon eller andre kommunikasjonsmidler, er eller vil bli forsøkt innført i avdelingen. For å kunne ha mulighet til å avdekke skjulte gjenstander åpner lovforslaget for at det i tillegg til undersøkelse av rom og eiendeler også kan foretas kroppsvisitasjon av pasienten. Det foreslås også at faglig ansvarlig kan vedta en slik undersøkelse dersom det foreligger en begrunnet og sterk mistanke om at en pasient i kroppen skjuler farlig gjenstand, rømningshjelpemiddel, medikamenter eller rusmidler, herunder mobiltelefon eller andre kommunikasjonsmidler. Departemenet foreslår at inngrepet bare skal kunne utføres av helsepersonell, og at vedtak om undersøkelser utenom innleggelser og utganger, samt vedtak om undersøkelse av kroppens hulrom må nedtegnes uten opphold og begrunnes. Slike vedtak skal også kunne påklages til kontrollkommisjonen.

Departementet mener at lovforslaget er i overensstemmelse med kravet om respekt for privatlivets fred, jf. EMK artikkel 8 (1), og viser til at formålet med tiltakene vil være å hindre ulovlige handlinger som kan føre til uorden i institusjonen eller være til fare for andre, jf. EMK artikkel 8 (2).

Dagens lovgivning har ingen bestemmelser som gir adgang til å undersøke eller avvise personer som besøker en helseinstitusjon. Samtidig har pasienter etter psykisk helsevernloven § 4-5 en selvstendig rett til å motta besøk.

Etter departementets vurdering vil en innføring av adgang til å sikkerhetskontrollere besøkende og andre som skal inn og ut av regionale sikkerhetsavdelinger, redusere risikoen for uønskede hendelser som alvorlige voldshandlinger og rømning. Det foreslås en bestemmelse som åpner for at enhver som skal inn og ut av regional sikkerhetsavdeling, kan pålegges kontroll som passering av metalldetektor eller kroppsvisitasjon. Både besøkende til pasienter, håndverkere, ansatte og andre skal kunne pålegges slik kontroll. Det foreslås videre et forbud mot å ta med gjenstander, herunder mobiltelefon eller lignende, inn og ut av regional sikkerhetsavdeling uten tillatelse fra kontrollerende personell. Den foreslåtte bestemmelsen inneholder en presisering om at ved undersøkelse av gjenstander som tilhører offentlig myndighets representant, diplomatisk eller konsulær representant og den som opptrer på pasientens vegne i klagesak, må ikke konfidensielt innhold i brev eller dokumenter avsløres eller ødelegges. Etter forslaget kan nektelse av kontrolltiltak og unndragelse eller forsøk på unndragelse fra kontrolltiltak medføre umiddelbar avvisning.

Pasienter har etter psykisk helsevernloven § 4-5 rett til forbindelse med omverdenen, herunder å motta besøk og benytte telefon, samt sende og motta brev og pakker. Retten til fri kommunikasjon er en grunnleggende rettighet, og eventuelle innskrenkninger krever hjemmelsgrunnlag. Psykisk helsevernloven § 4-5 åpner for å begrense retten til forbindelse med omverdenen. Blant annet skal post kunne åpnes og kontrolleres dersom det foreligger begrunnet mistanke om at medikamenter, rusmidler, rømningshjelpemiddel eller farlig gjenstand vil bli forsøkt innført til en pasient. Det framholdes at i den perioden bestemmelsene i § 4-5 har virket og vært praktisert, har det kommet henvendelser til sentrale helsemyndigheter fra utøvende del av helsetjenesten om at adgangen til å begrense kommunikasjonen med omverdenen er for snever og så snever at den innebærer en sikkerhetsrisiko. Dette gjelder særlig de regionale sikkerhetsavdelingene hvor pasienter med alvorlig psykisk sykdom og aktuell voldsrisiko er målgruppen.

Departementet fremmer forslag til ny § 4A-6 som innebærer at kontroll og andre begrensninger i retten til forbindelse med omverdenen kan iverksettes når slike tiltak framstår som nødvendig av sikkerhetsmessige grunner. Det foreslås eksplisitt regulering av pasientens adgang til å kommunisere med elektroniske kommunikasjonsmidler. Adgangen til å innskrenke pasientens forbindelse med omverdenen foreslås begrenset ved at det stilles krav til at innskrenkningene må stå i rimelig forhold til hva som er nødvendig for å ivareta sikkerheten, og ved at varigheten av vedtatte innskrenkninger skal være begrenset til inntil fire uker av gangen. Beslutningen om å iverksette slike tiltak skal treffes av den faglige ansvarlige og skal kunne påklages til kontrollkommisjonen av pasienten selv eller hans eller hennes nærmeste pårørende. Vedtak om tiltak skal nedtegnes uten opphold og begrunnes. Departementet mener at bestemmelsen er i samsvar med kravene som følger bl.a. av EMK. Innskrenkninger i pasientens rett til å kommunisere med omverdenen skal etter forslaget ikke gjelde pasientens kommunikasjon med «offentlig myndighetsrepresentant, diplomatisk eller konsulær representant, pasientens advokat, den som opptrer på vegne av pasienten i klagesak eller prest eller tilsvarende sjelesørger». Det foresåls at det i § 4A-6 siste ledd inntas en forskriftshjemmel.

Departementet foreslår at det skal gjennomføres vandelskontroll av personer som skal arbeide ved landets regionale sikkerhetsavdelinger. Etter forslaget skal vandelskontrollen skje i form av en ordinær politiattest som ikke skal være eldre enn tre måneder. Etter lovforslaget vil anmerkning om straffbare forhold på politiattesten medføre at personen anmerkningen gjelder, ikke kan tilsettes ved, overføres til eller utføre arbeid ved regional sikkerhetsavdeling, dersom anmerkningen kan skape tvil om vedkommende er egnet for arbeidet.

Departementet mener at kravet til vandelskontroll bør gjelde både personer som allerede i dag utfører arbeid ved regional sikkerhetsavdeling, og personer som i framtiden søker seg til arbeid ved regional sikkerhetsavdeling. Etter forslaget vil personer som nekter å underlegge seg lovpålagt vandelskontroll, ikke ha adgang til å utføre arbeid ved regional sikkerhetsavdeling eller ved enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå. Departementet ser at for personer som allerede utfører arbeid ved regional sikkerhetsavdeling, vil kravet om vandelskontroll virke mer inngripende enn for personer som søker nyansettelse, fordi at for allerede ansatte vil en slik rettsvirkning innebære en endring av den enkeltes arbeidsforhold. Departementet forutsetter imidlertid at arbeidsgiver normalt finner tilsvarende arbeid til vedkommende innenfor helseforetaket, og at han eller hun beholder lønn og tittel.

Departementet foreslår at bestemmelsen om klage til kontrollkommisjonen etter psykisk helsevernloven § 4-10 også skal gjelde for vedtak om overføring til regional sikkerhetsavdeling, men at slik klage ikke skal ha oppsettende virkning. Departementet mener at overføring til regional sikkerhetsavdeling ikke er av en så inngripende karakter at kontrollkommisjonens vedtak bør kunne bringes inn for retten etter bestemmelsene i tvisteloven kapittel 36. Dette innebærer imidlertid ikke et forbud mot å få overprøvd vedtaket i retten etter de alminnelige reglene i tvisteloven.

1.5 Om særlige sikkerhetsbestemmelser i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå

Departementet foreslår at det åpnes for etablering av en enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå innenfor en allerede eksisterende regional sikkerhetsavdeling, og at det innenfor en slik enhet gjelder særlige regler om sikkerhetstiltak. Departementet har ennå ikke tatt stilling til hvor en eventuell enhet skal lokaliseres. Departementet ser imidlertid ikke bort ifra at en enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå kan lokaliseres inne på et fengselsområde dersom det anses nødvendig.

Departementet foreslår at en overføring til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå bare kan vedtas i særskilte tilfelle hvor det er særlig risiko for rømning, gisseltaking, alvorlig voldelig atferd, eller angrep mot pasienten selv, medpasienter eller personell.

Det understrekes at opphold i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå er inngripende, og kravet til forholdsmessighet etter psykisk helsevernloven § 4-2 første ledd gjelder også her, noe som innebærer at sikkerhetstiltakene må stå i rimelig forhold til det som er nødvendig for å ivareta sikkerheten.

Departementet foreslår at det i vurderingen av om det foreliggger en særlig risiko for angrep utenfra, skal legges vekt på sannsynligheten for en uønsket hendelse og konsekvensene av en slik hendelse, og at det uttrykkelig framgår av lovteksten at det i vurderingen skal legges vekt på om en overføring står i rimelig forhold til hva som er nødvendig for å ivareta sikkerheten.

Det framholdes at forslagene til bestemmelser i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå innebærer et betydelig inngrep i pasientens personlige frihet, og at departementet derfor har vurdert bestemmelsene nøye i lys av menneskerettighetene.

For i størst mulig grad å sikre at hensynet til forholdsmessighet ivaretas, foreslår departementet at vedtaket om overføring av en pasient til enheten ikke skal ha gyldighet ut over 6 måneder. Vedtaket skal kunne forlenges, men må da bygge på en ny vurdering av om vilkårene for overføring er oppfylt. Departementet foreslår også at vedtak om overføring eller forlengelse må nedtegnes uten opphold og begrunnes.

Departementet foreslår at pasienter i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå skal holdes adskilt fra pasienter i enheter med lavere sikkerhetsnivå, og at adskillelsen må kompenseres med kontakt med personell og andre aktivitetstilbud.

Departementet mener at forslaget vil være i tråd med kravene i EMK artikkel 3. Departementet har også vurdert bestemmelsen opp mot EMK artikkel 8 og ser at adskillelse fra andre pasienter kan anses som et omfattende inngrep i en pasients privatliv. Departementets vurdering er at hensynet til sikkerheten for medpasienter, personell og pasienten selv må veie tyngre enn en pasients ønske om samvær med andre pasienter, og mener at bestemmelsen ikke er i strid med EMK artikkel 8.

Departementet fremmer forslag om at kontroll av pasientens person, rom og eiendeler alltid skal utføres overfor pasienter som overføres til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå, samt før og etter utganger. Departementet mener at dersom det er grunn til mistanke om at slike stoffer eller gjenstander er innført i institusjonen, skal det foretas undersøkelser. Departementet understreker at selv om bestemmelsen er utformet som en «skal»-bestemmelse, skal den faglig ansvarlige ha en viss adgang til å bestemme at hovedregelen om undersøkelse kan fravikes i enkelte tilfeller.

Departementet mener at lovforslaget er i overensstemmelse med kravet om respekt for privatlivets fred, jf. EMK artikkel 8 (1) idet formålet med tiltakene vil være å hindre ulovlige handlinger som kan føre til alvorlig skade på pasienten selv, medpasienter, besøkende og personer som utfører arbeid ved enheten, jf. EMK art 8 (2).

Forslaget om adgang til å undersøke kroppens hulrom i § 4A-4 tredje ledd gjelder også i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå.

Det foreslås det at det skal gjennomføres vandelskontroll i form av utvidet attest for personer som utfører arbeid ved enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå.

Departementet fremmer forslag om at regional sikkerhetsavdeling skal innhente uttalelse fra politiet om personer som ønsker tilgang til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå. Diplomater, konsulære representanter og offentlige myndighetspersoner som i lov er tillagt et særskilt ansvar for å føre tilsyn og kontroll med tvungent psykisk helsevern, skal være unntatt slik kontroll. Departementet mener at regional sikkerhetsavdeling bør ha adgang til å kreve at politiet gir opplysninger om personen er siktet, tiltalt eller ilagt straff etter straffelovens andre del (forbrytelser). Departementet mener imidlertid at denne adgangen bør være begrenset slik at politiet kan unnlate å utgi opplysninger hvis slik utlevering kan skade arbeidet med kriminalitetsbekjempelse. Det uttales at formålet med kontrollen tilsier at politiet også skal utlevere opplysninger om straffbare forhold som blir eller er blitt behandlet etter en annen stats nasjonale rett, og hvor opplysningen om forholdet er blitt utlevert av en annen stats politi- eller justismyndighet. Departementet mener at konsekvensen av at politiet har funnet og utlevert opplysninger om straffbare forhold registrert på personen undersøkelsen gjelder, må bestemmes på grunnlag av en konkret vurdering i den enkelte sak.

Det foreslås obligatorisk undersøkelse av enhver som skal inn og ut av enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå, samt at det ikke skal være adgang til å ta med seg gjenstander inn og ut av enheten uten tillatelse fra kontrollerende personell. Det er inntatt i lovforslaget at undersøkelse av gjenstander som tilhører offentlig myndighetsrepresentant, diplomatisk eller konsulære representant, advokat eller som opptrer på vegne av pasienten i klagesak, ikke må medføre at at konfidensielt innhold i brev eller dokumenter avsløres eller ødelegges. Departementet foreslår at faglig ansvarlig unntaksvis kan bestemme at hovedregelen om undersøkelse av besøkende og gjenstander kan fravikes i enkelte tilfeller.

Pasienter i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå skal ha rett til å motta besøk, benytte telefon, sende og motta brev og pakker, men det foreslås at slik aktivitet av sikkerhetshensyn alltid skal kontrolleres. Faglig ansvarlig i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå skal unntaksvis kunne bestemme at hovedregelen om innskrenkninger i pasientens forbindelse med omverdenen kan fravikes i enkelte tilfeller.

En bestemmelse om at telefonsamtaler skal avlyttes, er foreslått utformet som en «kan»-bestemmelse, slik at det må fattes et eget vedtak dersom pasientens telefonsamtaler skal avlyttes. Departementet foreslår en bestemmelse om at bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler skal forhåndsgodkjennes og overvåkes og kan avbrytes i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå. Det vil være adgang for faglig ansvarlig til å fatte vedtak om at post helt eller delvis inndras. Departementet foreslår at vedtak om telefonavlytting og inndragelse av post skal nedtegnes uten opphold og kan påklages til kontrollkommisjonen av pasienten eller av hans eller hennes nærmeste pårørende.

Departementet foreslår at pasienten kan klage til kontrollkommisjonen på vedtak om overføring til enhet for særlig høyt sikkerhetsnivå. Klageretten gjelder også en eventuell forlengelse av et slikt vedtak. Det foreslås at klagen ikke i noe tilfelle skulle ha oppsettende virkning. Kontrollkommisjonens vedtak om overføring til enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå skal ikke kunne bringes inn for retten etter tvisteloven kapittel 36. Departementet bemerker at vedtak normalt likevel kan bringes inn for domstolene, selv om ikke de særlige rettergangsreglene i tvisteloven kapittel 36 kommer til anvendelse.

1.6 Nasjonal koordineringsenhet

Departementet viser til at Stortinget ved behandlingen av Helse- og omsorgsdepartementets Prop. 1 S (2011–2012) bevilget midler til opprettelse av Nasjonal koordineringsenhet for dom på overføring til tvungent psykisk helsevern. Departementet har gitt Helse Sør-Øst RHF i oppdrag å etablere den nasjonale koordineringsenheten.

Departementet mener det er nødvendig med en lovforankring av nasjonal koordineringsenhet og fremmer forslag om dette.

Det framholdes at den nasjonale enheten skal være en administrativ og permanent del av gjennomføringen av dommer til tvungent psykisk helsevern, og at den skal sikre en god samhandling mellom helse- og justissektoren. Funksjonen skal være en integrert del av gjennomføring av dom til tvungent psykisk helsevern og et viktig bidrag til sikkerheten og samfunnsvernet.

Dersom den nasjonale koordineringsenheten skal kunne fungere optimalt, vil det etter departementets vurdering være behov for å registrere informasjon om de personer som blir dømt til overføring til tvungent psykisk helsevern. Formålet med slik registrering ville være å framskaffe nødvendige styringsdata for helsetjenesten til planlegging av tjenestetilbudet til de dømte. Formålet vil også være å gi oversikt over den domfeltes behandlingssted og hvem som til enhver tid er den faglig ansvarlige, slik at det bedre legges til rette for nødvendig informasjonsutveksling mellom helsetjenesten og påtalemyndigheten.

Det framholdes at opplysningstyper som er nødvendig for at koordineringsenheten skal kunne utføre sine oppgaver, primært er demografiske data, opplysninger om tidspunktet for rettskraftig dom, hvor særreaksjonen gjennomføres, hvem som er den faglig ansvarlige, enkelte helseopplysninger som diagnoser, rusmiddelmisbruk, symptomer og funksjonsmål, kontaktperson hos påtalemyndigheten, den nærmeste pårørende til domfelte, opplysninger om endringer i gjennomføringen, når statusrapport er sendt til påtalemyndigheten og opplysninger om opphør av særreaksjonen.

Siden enheten med tilhørende registrering og annen behandling av opplysninger skal være permanent, mener departementet det er mest hensiktsmessig med lovregulering. Videre viser departementet til at det administrative registeret skal etableres uten samtykke fra de registrerte, noe som også tilsier at adgangen til registrering og annen behandling av opplysningene bør reguleres i lov.

Departementet mener det er mest hensiktsmessig å plassere lovhjemmelen i lov om psykisk helsevern. Dermed blir hjemmelen knyttet direkte til øvrig lovregulering av koordineringsenheten.

Når det gjelder spørsmålet om sletting av opplysninger, vil den nasjonale koordineringsenheten være å anse som offentlig organ etter arkivloven § 5 og således underlagt bestemmelsene om kassasjon og avlevering, jf. arkivloven §§ 9 og 10.

Når det gjelder spørsmålet om samtykke for behandlingen av opplysninger i koordineringsenheten, er departementet av den oppfatning at det vil være uhensiktsmessig å oppstille dette som krav.

Det framholdes at koordineringsenheten også skal bidra til at justissektoren kan ivareta sine lovpålagte plikter, og departementet foreslår at dette framgår av lovteksten.

Det foreslås at den faglig ansvarlige uten hinder av lovbestemt taushetsplikt skal gi påtalemyndigheten og retten de opplysninger som er nødvendige for å vurdere om tvungent psyksik helsevern skal opprettholdes. Videre foreslås at faglig ansvarlig og påtalemyndigheten uten hinder av taushetsplikt skal ha plikt til å gi nasjonal koordineringsenhet opplysninger som skal registereres i henhold til forslaget til ny § 5-2b i psykisk helsevernloven. Den domfelte skal informeres om hvilke opplysninger som gis.

1.7 Økonomiske og administrative konsekvenser

Etter departementets vurdering vil de driftsmessige merkostnadene ved forslagene for de regionale sikkerhetsavdelingene og politiet være begrensede. Departementet viser til at det dreier seg om relativt få pasienter og personell. Det vil være behov for enklere investeringer i utstyr og eventuelle ombygginger for å kunne oppfylle de særskilte sikkerhetsbestemmelsene som lovforslaget omhandler. Behovet vil variere mellom de ulike sikkerhetsavdelingene. Departementet vil eventuelt komme tilbake til behov for investeringsmidler i de ordinære budsjettforslagene.

Forslagene innebærer at vedtak som treffes ved den regionale sikkerhetsavdelingen, kan påklages til kontrollkommisjonene. Det er usikkert hvorvidt forslagene til endringer vil medføre flere klager til kontrollkommisjonene, men departementet vurderer at dette ikke vil bety store merkostnader.

Utgifter til beredskap og eventuelle bygningsmessige tilpasninger for enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå vil blant annet avhenge av sikkerhetsmessige behov og hvor en slik enhet plasseres. Det er ikke tatt stilling til etablering av en slik enhet ennå, og departementet vil komme tilbake til eventuelle behov for midler til drift og investeringer i de årlige budsjettforslagene.

Økonomiske konsekvenser knyttet til nasjonal koordineringsenhet for personer som er dømt til tvungent psykisk helsevern, ble omtalt i Prop. 1 S (2011–2012). Det er bevilget 1,5 mill. kroner til dette formålet i 2012.