I dokumentet vart det fremma følgjande forslag 29. mars
2012:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å innføre et såkalt ROS- og ROT-fradrag for å bekjempe svart arbeid,
grov utnyttelse av arbeidskraft ('sosial dumping') samt å tilrettelegge for
økt sysselsetting.»
Ein syner til dokumentet for nærare utgreiing
og grunngjeving av forslaget.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, leiaren
Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen,
frå Framstegspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth
Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre, Gunnar Gundersen,
Arve Kambe og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, frå Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, frå Kristeleg Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og frå Venstre, Borghild Tenden, syner
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 27. april
2012 til finanskomiteen. Brevet følgjer som vedlegg til denne innstillinga.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, syner til at dette
forslaget også vart handsama våren 2011 (Innst. 440 S (2010–2011)
jf. Dokument 8:140 S (2010–2011)) og at forslaget då ikkje vart
vedteke. Fleirtalet i komiteen, alle utan medlemane frå Framstegspartiet
og Venstre, stod bak dette vedtaket.
I brevet til komiteen syner finansministeren
til det svenske finansdepartementets anslag over skatteutgifter
knytt til ROT (skattefrådrag til privatpersonar for ombygging og
tilbygg i eigen bustad) og RUT (skattefrådrag til privatpersonar for
ulike typar hushaldstenester som vask og reinhaldstenester). I vårproposisjonen
for 2012 frå den svenske regjeringa vert skatteutgiftene knytt til
ROT- og RUT-tenester anslått til SEK 14,3 mrd. i 2012. Fleirtalet viser
til at det svenske Skatteverket betalte ut SEK 15,3 mrd. under denne
ordninga i 2011. Fleirtalet meiner det er grunnlag
for å tru at skatteutgiftene ville blitt svært store her i Noreg
òg. I tillegg til at det er ein mykje større del sjølveigarar i
Noreg enn i Sverige, har Noreg ei langt lågare arbeidsløyse, noko
som tilseier lågare sysselsettingseffekt og dermed høgare netto
skatteutgift.
Fleirtalet ser òg at eit slikt
frådrag vil ha uheldige fordelingsverknadar, då det er grunn til
å tru at skattytarar med høge inntekter vil utnytta frådraget i
større grad enn dei med låge inntekter, slik tilfellet er i Sverige.
Fleirtalet vil likevel understreke
at det er viktig at styresmaktene arbeider systematisk for å redusera
det store omfanget av svart arbeid tilknytt bustadsektoren.
Fleirtalet meiner dei store pengane
bør brukast på dei viktige oppgåvene.
Fleirtalet tilrår at forslaget
ikkje vert vedteke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av å bekjempe svart arbeid, grov utnyttelse av arbeidskraft
samt å tilrettelegge for økt sysselsetting. Disse medlemmer har,
i motsetning til flertallet, ingen tro på at «pisk» alene vil føre
til redusert omfang av svart arbeid. Dette fordi en slik overvåkning
verken vil være mulig eller ønskelig. Disse medlemmer tror
at langt flere vil være åpne på ulike former for vedlikehold dersom
slikt fradrag innføres. Disse medlemmer ønsker med
andre ord å vektlegge bruken av «gulrot».
Disse medlemmer registrerer at
statsråden kategorisk avviser forslaget, men stusser over enkelte
av argumentene som benyttes. At ethvert frafall av skatter og avgifter
direkte må kompenseres med nye skatter og avgifter, finner disse
medlemmer å være en lite dynamisk måte å tenke økonomi på. Disse
medlemmer understreker at frafall av inntekter til staten
ikke forsvinner ut i løse luften, men er penger som mennesker selv
kan disponere til ulike formål. Dette vil igjen føre til inntekter
til statskassen gjennom den generelle momsen samt på sikt gjennom
økt sysselsetting.
Disse medlemmer finner også finansministerens
argument i sitt brev om at «[e]n fradragsordning for vedlikehold
og påkostninger av bolig vil forsterke incentivene til å investere
i bolig, og kan dermed bidra til høyere boligpriser» underlig i
lys av at regjeringen i Klimameldingen har gått inn for tiltak som
kan medføre at nye hus blir dyrere på grunn av nye klimakrav. Regjeringen går
inn for at alle nye hus skal bygges som såkalte passivhus. Beregninger
viser at dette vil påføre utbyggere så mye som opptil 250 000 kroner
i ekstrautgifter pr. hus. Disse medlemmer viser til
at det i ROT-fradraget også er tatt inn at man får fradrag for endringer
i boliger som inneholder klimavennlige tiltak.
Disse medlemmer viser til at
Skatteverket i Sverige 21. februar 2012 i et foredrag om ROT-fradraget
opplyste at én million svensker har benyttet seg av ROT-fradraget,
og at det er svært få såkalt «rike» blant disse som har fått maks
skattereduksjon.
Disse medlemmer viser til at
utfordringen som Skatteverket ser, er at arbeid utenfor huset, som
planering etc., ikke gir fradrag. Disse medlemmer viser
til at dette er med i forslaget som er fremmet.
Disse medlemmer viser også til
at Skatteverket har uttalt at man rammer de useriøse aktørene som
jobber svart gjennom et slikt fradrag.
Disse medlemmer viser til at
finansministeren i sitt brev hevder at det er utfordringer med at
materialkostnader holdes utenfor fradraget. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at dette gjøres i Sverige, håndverkerne fordeler dette
når de rapporterer inn.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslaget hvor erfaringer gjort i Sverige og Danmark er dokumentert.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å innføre et såkalt ROS- og ROT-fradrag for å bekjempe svart arbeid,
grov utnyttelse av arbeidskraft ('sosial dumping') samt å tilrettelegge for
økt sysselsetting.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at den svenske økonomien sto framfor
helt andre utfordringer da ROT/RUT-fradraget ble innført der enn
norsk økonomi gjør i dag. Sverige hadde stor arbeidsledighet og
det var viktig å få fart på økonomien etter finanskrisen. I Norge
er sysselsettingen høy, og vår utfordring er å finne ledig arbeidskraftkapasitet
og å bruke den riktig. I Norge er også en langt større andel av
befolkningen enn i Sverige eiere av egen bolig. Disse medlemmer merker
seg også at statsråden i brev til komiteen peker på et gunstigere
skatteregime ved salg av bolig i Norge enn i Sverige. En innføring
av ROT/RUT-fradrag vil måtte kombineres med innføring av gevinstbeskatning
ved salg av bolig for ikke å øke asymmetrien i beskatningen av bolig. Disse medlemmer ser
ikke dette som aktuelt eller interessant, men ser på bolig som helt
sentral for velferd og økonomisk trygghet for de fleste nordmenn.
Nordmenn investerer og bruker mye ressurser på bolig. Dette er naturlig
og ikke grunn til å være bekymret over, slik mange økonomer i den
offentlige debatt er, men disse medlemmer ser det
som viktig at man heller ikke skaper nye, sterke skatteinsentiver
som vil øke investeringsnivået ytterligere. Disse medlemmer ser det
derfor ikke som riktig å utrede eller innføre et ROS- og ROT-fradrag
i Norge slik norsk økonomi framstår i dag.
Disse medlemmer mener det også
blir galt å innføre et skattefradrag med begrunnelse i at andelen
svart arbeid er høy. Norsk lov skal etterleves uten spesiell premiering
gjennom kompenserende fradrag.
Disse medlemmer vil heller prioritere
å senke det generelle skattenivået for vanlige lønnsinntekter samt
å fjerne formuesskatten framfor å innføre nye skattefradrag. Disse medlemmer ser
derimot på klimautfordringene som store og har merket seg at tiltak
rettet mot bolig og energiforbruk er en viktig del av løsningen.
På dette området er det ønskelig både med store investeringer og
en stimulans av den enkelte skattyters adferd. Disse medlemmer viser
til Dokument 8:92 S (2011–2012).
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å innføre et såkalt ROS- og ROT-fradrag for å bekjempe svart arbeid,
grov utnyttelse av arbeidskraft («sosial dumping») samt å tilrettelegge for
økt sysselsetting.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:95 S (2011–2012) – representantforslag
frå stortingsrepresentantane Robert Eriksson, Laila Marie Reiertsen,
Vigdis Giltun, Per Sandberg, Harald T. Nesvik og Ketil Solvik-Olsen
om å innføre skattefrådrag for handverkstenester og serviceoppdrag
utført i eigen bustad og fritidsbustad – vert ikkje vedteke.
1.
Jeg viser til brev av 17. april 2012 med vedlagt representantforslag
8:95 S (2011-2012) fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson,
Laila Marie Reiertsen, Vigdis Giltun, Per Sandberg, Harald T. Nesvik
og Ketil Solvik-Olsen om å innføre skattefradrag for håndverkstjenester
og serviceoppdrag utført i egen bolig for å bekjempe svart arbeid,
grov utnyttelse av arbeidskraft (”sosial dumping”) og å tilrettelegge
for økt sysselsetting. Det foreslås at Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innføre skattefradrag for renhold, omsorg, håndverkertjenester
og andre serviceoppdrag i hjemmet, et såkalt ROS- og ROT-fradrag.
Representantene viser til det svenske HUS-fradraget,
som består av ROT-fradraget (“Reparasjon, Ombyggnad og Tillbyggnad”)
og RUT-fradraget (“Rengöring, Underhåll og Tvätt”). ROT-fradraget
omfatter bl.a. vedlikeholds- og påkostningsarbeid, mens RUT-fradraget
omfatter husholdningstjenester som husrengjøring, klesvask, enklere
hagearbeid samt barnepass og annet tilsyn. Forslagsstillerne betegner
RUT-fradraget som ROS-fradraget på norsk, som da er en forkortelse
for renhold, omsorg og serviceoppdrag.
2.
I den svenske ordningen er den offentlige støtten 50
pst. av arbeidskostnadene. Maksimalt støttebeløp er SEK 50 000 per
person per år og gjelder samlet for ROT og RUT. Støtten kan ikke
overstige personens skatt samme år. Støtten betales direkte fra
Skatteverket til oppdragstakeren (håndverksbedriften). På grunnlag
av kjennskap til støttereglene legger håndverksbedriften støtten
inn som reduksjon i sin faktura til kjøperen av tjenesten (huseieren),
og innberetter oppdraget til Skatteverket som grunnlag for støtten
(med 10 dagers betalingsfrist for Skatteverket). Huseieren får altså
støtten umiddelbart ved faktureringen, uten å måtte vente til ligningen
året etter. Huseieren skal dermed heller ikke ha noen særskilt skattelettelse
gjennom føring av fradrag i selvangivelsen. Men i Skatteverkets
forhåndutfylling av huseierens selvangivelse vil støttebeløpet framgå,
på grunnlag av innberetningen fra håndverksbedriften. Får huseieren
utlignet mindre ordinær skatt enn støttebeløpet, beregnes et skattetillegg
(”kvarskatt”) tilsvarende differansen.
Håndverksbedriften skal behandle både den halvpart
som huseieren betaler, og den andre halvparten som staten betaler,
som skattepliktig næringsinntekt. Gjennom innberetningen som grunnlag
for statens utbetaling vil håndverksfirmaets oppdrag hos huseieren
være kjent for Skatteverket, slik at firmaet normalt ikke vil kunne
unndra seg denne beskatningen.
I forbindelse med den svenske regjeringens vårproposisjon
2012 er skatteutgiften knyttet til ROT og RUT-tjenester (HUS-fradraget)
anslått til SEK 14,3 mrd.i 2012. Skatteverket betalte ut SEK 15,3
mrd. under denne ordningen i 2011.
3.
Bortsett fra visse tidsforskjeller har denne
svenske tilskuddsordningen samme økonomiske virkning som et ligningsmessig
skattefradrag for huseiere på 50 pst. av fakturerte kostnader inntil SEK
100 000. Pga. dette og Skatteverkets rolle i utbetalings- og kontrollfasen
kalles støttebeløpene ”skattefradrag” eller ”skattereduksjon”.
Jeg bruker også her begrepet ”skattefradrag” og ”skatteutgift” om
en statlig subsidiering overfor de aktuelle huseiere, uansett om
subsidieringen teknisk sett har form av tilskudd eller av skattelettelse.
4.
Det er grunn til å anta at skatteutgiften ved
ROT- og RUT-tjenester vil bli betydelig også i Norge. Et moment
som kan bidra til ytterligere å øke skatteutgiften knyttet til ROT-fradraget
i Norge sammenlignet med Sverige, er at andelen selveiere er større
i Norge (leietakere har ikke adgang til ROT-fradrag i Sverige).
Norge har også langt lavere arbeidsledighet enn Sverige, noe som
isolert sett tilsier lavere sysselsettingseffekt og dermed høyere
netto skatteutgift av et slikt tiltak i Norge enn i Sverige. Skattefradrag
for oppussings- og husholdningstjenester vil vri forbruket i retning
av de sektorer som omfattes av skattefradragsordningen, og bort
fra de sektorer som ikke er omfattet. På den annen side kan innføring
av en slik fradragsordning ha positive sider ved at det kan redusere
vridninger i retning av ikke beskattet arbeid, enten i form av husholdningenes
arbeid i eget hjem eller ved ”svart” arbeid. På grunn av skatt kan
arbeid i den uformelle økonomien være privatøkonomisk lønnsomt,
selv om det er mindre produktivt enn arbeid i den regulære markedsøkonomien.
Det er rimelig å anta at husfradrag over tid vil kunne bidra til
å øke arbeidstilbudet i den regulære økonomien og redusere omfanget
av den ”svarte” økonomien. På den annen side vil fradraget også
omfatte tjenester som til nå er blitt utført hvitt og uten skattefradrag.
En fradragsordning for vedlikehold og påkostninger
av bolig vil forsterke incentivene til å investere i bolig, og kan
dermed bidra til høyere boligpriser. Fradraget er ikke knyttet til
opptjening av skattepliktig inntekt på vedkommende eiendom, og innebærer
dermed et brudd på prinsippet om symmetri i skattesystemet. Det
svenske ROT-fradraget må forøvrig ses i sammenheng med øvrige sider
av det svenske skattesystemet. I Sverige skattlegges gevinst ved salg
av helårs- og fritidsboliger. I Norge er derimot gevinst ved salg
av helårs- og fritidsbolig i de fleste tilfeller skattefri, og boliger
er lavt verdsatt ved formuesbeskatningen. En ordning med fradrag
for kostnader knyttet til vedlikehold og påkostninger på egen bolig
vil innebære fradragsrett på et område som er unntatt fra inntektsbeskatning,
og hvor skattereglene allerede er gunstige gjennom fradraget for
gjeldsrenter. Forslaget vil derfor bidra til å gjøre det enda gunstigere
å investere i bolig framfor andre, samfunnsnyttige formål.
Fradraget vil videre ha uheldige fordelingsvirkninger.
Det er grunn til å anta at skattytere med høye inntekter vil utnytte
fradraget i større grad enn de med lave inntekter, slik tilfellet
er i Sverige. Minstepensjonister uten skatt vil falle utenfor fradragsordningen,
og det samme vil gjelde utleiere og leietakere.
Et fradrag for oppussingstjenester vil ventelig føre
til økt knapphet på håndverkere og økte priser på håndverkertjenester.
Innføringen av ordningen i Sverige var knyttet til lav aktivitet
i byggnæringen og høy arbeidsledighet under finanskrisen i 2009.
Slik er ikke situasjonen i Norge i dag.
Skattefradrag for oppussings- og husholdningstjenester
vil videre gi et omfattende administrativt merarbeid for oppdragsgivere, oppdragstakere
og skattemyndigheter og bidra til å komplisere skattesystemet. Omfanget
av arbeidet og hvordan byrden vil bli fordelt, vil avhenge av den
konkrete utformingen av ordningen. En må uansett forvente at skattemyndighetene
vil få økt arbeidsbyrde og at de må tilføres ressurser dersom ordningen
innføres.
Ordningen vil kreve innføring av nye manuelle registreringsrutiner
ved behandlingen av selvangivelsene, og det må tas stilling til
om kostnader er innenfor eller utenfor fradragsordningen. Det må
kontrolleres at fradragene korresponderer med inntektsføring hos
den som har utført arbeidet. For at ordningen ikke skal føre til
omgåelser, må det legges opp til forholdsvis høy kontrollhyppighet
på dette punktet. Et meget høyt antall saker må behandles hvert
år.
Dersom fradragsordningen skal være et effektivt tiltak
mot svart arbeid, bør ordningen baseres på en så omfattende oppgaveplikt
at verken håndverksfirmaene eller huseierne får anledning til å misbruke
ordningen. Dermed vil fradragsordningen kunne innpasses i systemet
med forhåndsutfylt selvangivelse. Et slikt opplegg vil også kunne
bidra til å hindre misbruk. Men uansett vil en fradragsordning med
nye innberetningsrutiner mv. virke kompliserende og medføre økte
utgifter også for håndverksfirmaene.
Et potensielt problem er knyttet til avgrensningen
av hvilke typer tjenester som faller innenfor og utenfor en slik
skatteletteordning. Slik avgrensning kan være vanskelig, og vil
også kunne føre til at ulike bransjer stadig vil arbeide for å påvirke
utformingen og praktiseringen av ordningen. Vanskelige avgrensninger
kan også medføre at ordningen vil friste til misbruk.
Forslagsstillerne mener også at materialkostnader
skal holdes utenfor fradraget. I praksis vil det være betydelige
utfordringer knyttet til en slik avgrensning mellom arbeid og materialer,
når leverandøren er den samme.
Som påpekt er det en rekke betenkeligheter knyttet
til et slikt tiltak. Det vil også være i strid med hovedprinsippet
om brede skattegrunnlag og lave skattesatser, som lå til grunn for
de norske skattereformene av 1992 og 2006.
Jeg viser også til Skatteunndragelsesutvalgets utredning
NOU ”Tiltak mot
skatteunndragelser” 2009:4 punkt 10.3.4.5, hvor flertallet
gikk imot å innføre slikt fradrag i Norge.
Som gjennomgangen over viser, kan verken effektivitetshensyn,
fordelingshensyn eller administrative hensyn forsvare å bruke et
beløp i milliardklassen, som må finansieres gjennom økning i andre
skatter og avgifter, på skattefradrag for håndverks- og husholdningstjenester i
Norge.
Oslo, i finanskomiteen, den 22. mai 2012
Torgeir Michaelsen |
Gunvor Eldegard |
leiar |
ordførar |