Det går frem av proposisjonen at Bulgaria og Romania
ble EU-medlemmer 1. januar 2007 og EØS-medlemmer 1. august 2007.
Norge innførte da overgangsordninger for arbeidsinnvandrere fra
Bulgaria og Romania, tilsvarende det som gjaldt fra 1. mai 2004
for åtte land fra Øst-Europa (EU8).
Det følger av EØS-utvidelsesavtalen at Norge bare
kan forlenge ordningene etter 2011 med mindre det kan vises til
«alvorlige forstyrrelser i arbeidsmarkedet». Arbeidsdepartementet foreslår
i proposisjonen lovendringer som medfører opphevelse av overgangsordningene
for arbeidstakere fra Bulgaria og Romania.
I brev av 12. september 2011 ba departementet om
synspunkter på overgangsordningene for arbeidstakere fra Bulgaria
og Romania fra arbeidslivets parter (medlemmene av arbeidslivs-
og pensjonspolitisk råd). Se proposisjonens kapittel 2 for nærmere
beskrivelse av synspunktene. På bakgrunn av prosessen med arbeidslivets
parter er ordinær høring av saken vurdert som unødvendig av departementet.
Ved EØS-utvidelsen 1. mai 2004 ble EØS-avtalen
utvidet med ti nye medlemsland, herav åtte land fra Øst-Europa (EU8).
For EU8 ble det innført overgangsordninger i de fleste av de «gamle»
EØS-landene, herunder Norge.
Overgangsordningene i Norge for EU8 ble avvik-let
i 2009, og er nå avløst av en registreringsordning. Ved den siste
EØS-utvidelsen 1. august 2007 ble EØS-avtalen utvidet til også å omfatte
Bulgaria og Romania, og for Norges del, med tilsvarende overgangsordninger
som etter EØS-utvidelsesavtalen for EU8 i 2004. Ved innlemmelsen
av Bulgaria og Romania i EU innførte femten EU-land overgangsordninger.
Ti EU-land åpnet for arbeidsinnvandring fra disse landene uten betingelser.
Dette var EU8, Sverige og Finland, sistnevnte med en særlig registreringsordning.
Overgangsordningene i Norge gjelder for personer
fra Bulgaria og Romania som har et ansettelsesforhold i Norge (arbeidstakere). Overgangsordningene
innebærer at arbeidstakere fra disse landene må ha levert en fullstendig søknad
om oppholdstillatelse før de kan begynne å arbeide, jf. lov 24. juni
1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her
(utlendingsloven 1988) § 58 a annet ledd bokstav a og forskrift
21. desember 1990 nr. 1028 (utlendingsforskriften 1990) § 172.
Det er et vilkår for oppholdstillatelse at det
som hovedregel dreier seg om heltidsarbeid, jf. utlendingsloven
1988 § 58 a første ledd. Lønns- og arbeidsvilkår må ikke være dårligere
enn etter gjeldende tariffavtale, regulativ eller det som ellers
er normalt for vedkommende sted og yrke, jf. utlendingsforskriften
1990 § 175 annet ledd. Vilkårene gjelder ikke arbeidstakere som
har hatt lovlig opphold i landet som arbeidstakere i minst ett år.
Det fremkommer i proposisjonen at erfaringene med
overgangsordningene generelt er i korthet at overgangsordningene
ikke ser ut til å ha hindret norske arbeidsgivere i å rekruttere
den arbeidskraften de har hatt behov for. Samtidig har overgangsordningene
bidratt til å sikre arbeidstakerne ordnede lønns- og arbeidsforhold.
Arbeidsinnvandringen fra Bulgaria og Romania har
økt etter at de ble EØS-land i 2007. Omfanget er likevel begrenset
og moderat og eksempelvis langt mindre enn veksten blant polakker
i tiden etter at Polen ble EØS-medlem. I 2010 innvandret netto 531
personer fra Bulgaria og 1 037 personer fra Romania. Per 1. januar 2011
var det bosatt 1 993 bulgarske og 4 541 rumenske statsborgere i
Norge.
Bulgarere og rumenere skiller seg ikke fra borgere
fra andre EU-land i Øst-Europa når det gjelder sysselsetting og
arbeidsledighet.
Bulgarske og rumenske statsborgere bruker familierelaterte
ytelser i tilsvarende omfang som personer fra andre EU-land i Øst-Europa.
Forholdsvis få bulgarere og rumenere er ansatt
i bygg og anlegg, mens mange jobber innen helse- og sosialtjenester,
undervisning og serveringsvirksomhet. Rumenerne er relativt sterkt
representert innen industrien.
Den europeiske kommisjonen offentliggjorde 11. november
2011 en rapport om overgangsordningene som viser at overgangsordningene sannsynligvis
har hatt liten betydning for mobiliteten av bulgarere og rumenere
i EU. Ifølge rapporten har innvandringen sannsynligvis bidratt til
økt økonomisk vekst i mottakerlandene og i liten grad påvirket arbeidsledighet
og lønnsnivå.
Etter 1. januar 2012 er det prinsipielt mulig
med en ytterligere forlengelse av overgangsordningene i to år for
arbeidstakere fra Bulgaria og Romania ved å benytte den såkalte beskyttelsesklausulen
etter EØS-utvidelsesavtalen. Bruk av denne muligheten for forlengelse forutsetter
at det konstateres eller er fare for alvorlige forstyrrelser på
arbeidsmarkedet som følge av innvandringen fra disse to landene.
Den europeiske kommisjonen godkjente høsten 2011
en anmodning fra Spania om å nekte nye innvandrere fra Romania adgang
til det spanske arbeidsmarkedet fram til utgangen av 2012. Beslutningen
begrunnes med høy ledighet blant rumenere i Spania og i det spanske
arbeidsmarkedet generelt, og en stor vekst i arbeidssøkere fra Romania.
I EU-25 har 9 land meldt til kommisjonen at
de ønsker å opprettholde sine overgangsordninger etter 1. januar
2012: Belgia, Frankrike, Irland, Luxemburg, Malta, Nederland, Tyskland,
UK og Østerrike. Dette er alle land som også overfor EU8-landene
hadde overgangsordninger lenge.
Danmark, Finland og Sverige har i dag ingen
restriksjoner på adgang til sine nasjonale arbeidsmarkeder for personer
fra Bulgaria og Romania.
Norge har ifølge departementet ikke alvorlige forstyrrelser
på arbeidsmarkedet som kan begrunne en særskilt forlengelse av overgangsordningene.
Departementet foreslår derfor at overgangsordningene
avvikles og at lovhjemlene i utlendingsloven 1988 oppheves. Lovendringene
vil bli fulgt opp med forskriftsendringer.
Bortfall av overgangsordningene for arbeidstakere
fra Bulgaria og Romania innebærer en reduksjon av de administrative
kostnadene, særlig for utlendingsforvaltningen.
Overgangsordningene for arbeidstakere fra Bulgaria
og Romania er hjemlet i utlendingsloven 1988 kapittel 7, §§ 50,
51, 54, 55, 56 og 58 a. I henhold til forskrift 27. november 2009
nr. 1413 om videreføring av særreglene for Bulgaria og Romania,
jf. utlendingsloven 1988 § 58 a gjelder bestemmelsene i utlendingsloven
1988 kapittel 2 bare for forhold som dekkes av § 58 a. Bestemmelsene
har ingen funksjon ved opphevelse av § 58 a. Når overgangsordningene
bortfaller, er det ikke lenger nødvendig å beholde bestemmelsene
i utlendingsloven 1988 kapittel 2 og 7.
Lovendringsforslaget går ut på å oppheve utlendingsloven
1988 kapittel 2 og 7. Det fremkommer av proposisjonen at med dette
oppheves utlendingsloven 1988 i sin helhet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Knut Petter Torgersen, fra Fremskrittspartiet, fung. leder Gjermund
Hagesæter, Morten Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond
Helleland og Michael Tetzschner, fra Senterpartiet, Heidi Greni,
og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser
til at lovforslaget går ut på å oppheve utlendingsloven 1988. Denne
loven har ingen funksjon når en fjerner overgangsordningene for
arbeidstakere fra Bulgaria og Romania.
Komiteen merker seg at i romertall
I i selve forslaget til lovvedtak er det en åpenbar feil, da kun
tittelen på lovforslaget er gjengitt der. Komiteen foreslår
derfor at romertall I i vedtak til lov skal lyde:
«I
Lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til
riket og deres opphold her (utlendingsloven) oppheves.»
Komiteen merker seg
at Norge ikke har alvorlige forstyrrelser på arbeidsmarkedet som
kan begrunne en særskilt forlengelse av disse overgangsordningene. Komiteen støtter
derfor lovforslaget.
Komiteen gjør for ordens skyld
oppmerksom på at Sosialistisk Venstreparti ikke var representert
i komiteen på tidspunktet for avgivelse av innstillingen. Dette
skyldes at tidligere leder av komiteen, Heikki Holmås, hadde tiltrådt
som statsråd og at ny leder fra Sosialistisk Venstreparti ikke var
valgt på tidspunktet for avgivelse.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader.
Komiteen viser til proposisjonen
og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om opphevelse av lov 24. juni 1988 nr. 64 om
utlendingers adgang til riket og deres opphold her (opphør av overgangsordningene
for arbeidstakere fra Bulgaria og Romania)
I
Lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her oppheves.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 27. mars 2012
Gjermund Hagesæter |
Hilde Magnusson |
fung. leder |
ordfører |