Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 7. mars 2012

Dokument 8:57 S (2011-2012) repr.forslag fra stortingsrepr. Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Torkil Åmland, Peter N. Myhre, Christian Tybring-Gjedde, Morten Høglund og Hans K. Asmyhr om statlig fullfinansiering av Oslopakke 3

Jeg viser til brev av 28. februar 2012 vedlagt Dokument 8:57 S (2011-2012) representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Torkil Åmland, Peter N. Myhre, Christian Tybring-Gjedde, Morten Høglund og Hans K. Asmyhr om fullfinansiering av Oslopakke 3.

Forslagsstillerne peker på den forventede kraftige befolkningsveksten i Oslo og Akershus og de utfordringer dette vil føre med seg for transport og infrastruktur. Jeg deler denne bekymringen. Transportetatene og Avinor har i sitt nylig framlagte forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023 lagt til grunn at trafikkveksten må tas av kollektivtrafikk, sykling og gåing, hvis det skal være mulig å opprettholde en funksjonell og attraktiv hovedstadsregion.

Selv om det har vært en stor befolkningsvekst også de siste årene, har trafikkutviklingen i Oslo og Akershus vært positiv. Trafikktellinger viser at biltrafikken i Oslo nå er lavere enn i 2004, mens det i Akershus fortsatt er vekst i biltrafikken. De siste årene har imidlertid veksten vært betydelig mindre enn det befolkningsveksten skulle tilsi. Forklaringen på den positive utviklingen er sammensatt. Viktige faktorer er trolig et bedre og billigere kollektivtilbud og økt pris gjennom bomringen. Forslaget om å fjerne bompengeringen i Oslo vil derfor kunne bryte den positive trafikkutviklingen i Oslo og Akershus, og føre til en byutvikling med mer biltrafikk og større framkommelighets- og miljøproblemer.

Modellberegninger som er foretatt av Statens vegvesen, har vist at en nedmontering av bompengeringen i Oslo kan gi en trafikkøkning på opp mot 10 prosent i bompengesnittet. Totalt sett i hele Oslo og Akershus vil biltrafikken øke med 5-7 prosent. Kollektivtrafikken vil tape markedsandeler.

Allerede i dag er det stedvis betydelige trengselsproblemer i rushperiodene morgen og ettermiddag på vegnettet. Størrelsen på forsinkelsene og rushets varighet varierer. Trengselsproblemene er størst på enkelte strekninger og veger i Oslo indre by, på Ring 3 og i de tre korridorene inn og ut av byen. Økt biltrafikk vil forsterke kapasitetsproblemene. Dette vil også gi problemer for buss og trikk. Det er ikke mulig å bygge seg ut av kapasitetsutfordringene med flere og bredere veger.

Forslaget om statlig fullfinansiering av Oslopakke 3 vil derfor kunne føre til en uheldig utvikling i Oslo og Akershus med mer trengsel i vegnettet og større miljøproblemer. Forslaget har også store økonomiske konsekvenser. Inntektene fra bompengeringen er i størrelsesorden 2 mrd. kr per år. På denne bakgrunnen ønsker jeg fortsatt at Oslopakke 3 skal videreføres og finansieres med både bompenger, statlige og fylkeskommunale midler.