Jeg viser til brev av 28. februar 2012 vedlagt
Dokument 8:57 S (2011-2012) representantforslag fra stortingsrepresentantene
Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Torkil Åmland,
Peter N. Myhre, Christian Tybring-Gjedde, Morten Høglund og Hans
K. Asmyhr om fullfinansiering av Oslopakke 3.
Forslagsstillerne peker på den forventede kraftige
befolkningsveksten i Oslo og Akershus og de utfordringer dette vil
føre med seg for transport og infrastruktur. Jeg deler denne bekymringen. Transportetatene
og Avinor har i sitt nylig framlagte forslag til Nasjonal transportplan
2014-2023 lagt til grunn at trafikkveksten må tas av kollektivtrafikk,
sykling og gåing, hvis det skal være mulig å opprettholde en funksjonell
og attraktiv hovedstadsregion.
Selv om det har vært en stor befolkningsvekst også
de siste årene, har trafikkutviklingen i Oslo og Akershus vært positiv.
Trafikktellinger viser at biltrafikken i Oslo nå er lavere enn i
2004, mens det i Akershus fortsatt er vekst i biltrafikken. De siste
årene har imidlertid veksten vært betydelig mindre enn det befolkningsveksten skulle
tilsi. Forklaringen på den positive utviklingen er sammensatt. Viktige
faktorer er trolig et bedre og billigere kollektivtilbud og økt pris
gjennom bomringen. Forslaget om å fjerne bompengeringen i Oslo vil
derfor kunne bryte den positive trafikkutviklingen i Oslo og Akershus,
og føre til en byutvikling med mer biltrafikk og større framkommelighets-
og miljøproblemer.
Modellberegninger som er foretatt av Statens vegvesen,
har vist at en nedmontering av bompengeringen i Oslo kan gi en trafikkøkning på
opp mot 10 prosent i bompengesnittet. Totalt sett i hele Oslo og
Akershus vil biltrafikken øke med 5-7 prosent. Kollektivtrafikken
vil tape markedsandeler.
Allerede i dag er det stedvis betydelige trengselsproblemer
i rushperiodene morgen og ettermiddag på vegnettet. Størrelsen på
forsinkelsene og rushets varighet varierer. Trengselsproblemene er
størst på enkelte strekninger og veger i Oslo indre by, på Ring 3
og i de tre korridorene inn og ut av byen. Økt biltrafikk vil forsterke
kapasitetsproblemene. Dette vil også gi problemer for buss og trikk.
Det er ikke mulig å bygge seg ut av kapasitetsutfordringene med
flere og bredere veger.
Forslaget om statlig fullfinansiering av Oslopakke
3 vil derfor kunne føre til en uheldig utvikling i Oslo og Akershus
med mer trengsel i vegnettet og større miljøproblemer. Forslaget
har også store økonomiske konsekvenser. Inntektene fra bompengeringen
er i størrelsesorden 2 mrd. kr per år. På denne bakgrunnen ønsker
jeg fortsatt at Oslopakke 3 skal videreføres og finansieres med
både bompenger, statlige og fylkeskommunale midler.