Jeg viser til brev fra Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomite, datert 12.4.2011.
Komiteen har 7 oppfølgingsspørsmål ifm svaret fra
konst. justisminister Grete Faremo i samme sak, datert 31.3.2011.
Sivilforsvarets samfunnsoppdrag er beskrevet
i St.meld. nr. 22 (2007-2008), jf.Innst. S. nr. 85 (2008-2009).
Det fremgår der at erfaringer fra hendelser de siste årene har vist
at det er behov for å modernisere og tilpasse Sivilforsvaret til dagens
og fremtidens utfordringer for å sikre at etaten skal kunne være
en relevant forsterkningsressurs ved større og komplekse hendelser.
Som departementet skrev i forrige brev er jeg i gang med omstillinger
og modernisering av Sivilforsvaret på flere områder. Dette er et
arbeid som ventelig vil ta noe tid, Jeg er opptatt av at Sivilforsvaret
skal være forsvarlig utstyrt og øvet med henblikk på det ovennevnte
oppdragetog jeg forstår komiteens bekymring for at arbeidet knyttet
til utskifting og anskaffelse av nytt utstyr tar for lang tid.
Jeg vil i det følgende besvare komiteens spørsmål.
1. Hvor stor andel av styrken ble øvet i 2010?
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
(DSB) rapporterer at i alt 55 % av den operative styrken ble gitt
øvelser i 2010.
2. Er det riktig at det i enkelte sivilforsvarsdistrikt
kun legges opp til øving av befalet i 2011, og i hvilken grad stemmer
dette med statsrådens svar på dette punkt?
DSB er i gang med omfattende omstillinger innen
egen virksomhet for å kunne styrke blant annet øvingsaktiviteten
i Sivilforsvaret. Innsparingene på de ulike områder kommer gradvis
og dette medfører budsjettmessige utfordringer for Sivilforsvaret,
spesielt i 2011. Gjennomføring av øvingsaktiviteten slik det er forutsatt
i St.meld. 22 (2007-2008) vil være på plass når omstilling innen
egen virksomhet er ferdigstilt.
DSB har med bakgrunn i disse utfordringene bedt
sivilforsvarsdistriktene primært å øve befalet i de operative avdelingene.
DSB har i denne sammenheng også bedt distriktene vurdere øvingsbehovet
med utgangspunkt i distriktenes kompetansemessige status, dvs at
distriktene sørger for å øve de avdelinger som distriktene finner
viktigst å prioritere for øvelse i 2011.
Sitasjonen vil bedres i 2012 og fra med 2013
forventes positiv effekt av omstillingen. Omstillingsprosessen antas
å være ferdigstilt i 2014. Ambisjonen at er alt tjenestepliktig
personell i de operative avdelingene skal øves innen 2014.
3. Har statsråden i det hele tatt iverksatt
konkrete tiltak for å kompensere den manglende oppfølgingen av investeringsbehovet?
Som beskrevet i departementets brev er ny og hensiktsmessig
innsatsbekledning av Sivilforsvaret fremhevet som presserende for
ivaretakelse av operative oppgaver. Ved utgangen av 2011 vil det
være anskaffet nødvendig innsatsbekledning til drøyt halvparten
av de 8000 mannskapene, herunder uniformsbekledning og hjelmer.
I tillegg vil i alt 7000 mannskap ha fått nye støvler. Det er en
dobling av investeringene i innsatsbekledning i forhold til status
i 2010. Dette er muliggjort gjennom midler over statsbudsjettet,
omprioriteringer innen DSBs egen ramme, og gjennom avhending av
eiendommer det ikke lenger er beredskapsmessig behov for.
Jeg registrerer at Sivilforsvaret har meldt
til DSB at manglende midler til øvelser, bekledning vedlikehold
og fornying av materiell er et økende problem. Saken følges nøye
i styringsdialogen med DSB. Første runde med ny innsatsbekledning
ble fordelt ut nordfra og satsingen i 2011 betyr at flere distrikter
fra Sør Trøndelag og sørover vil få ny uniform. Dette er som komiteen påpeker
ikke tilstrekkelig. Jeg er som nevnt også opptatt av at Sivilforsvaret
skal ha forsvarlig materiell for øvrig og at materiellet blir vedlikeholdt
på en forsvarlig måte.
Det er en forutsetning at sivilforsvarsdistriktene gjensidig
forsterker hverandre med personell og utstyr når det er behov for
det ifm håndtering av hendelse. Dette behovet forsterkes i en situasjon hvor
det er stort behov for utskifting av gammelt utstyr.
Komiteen viser i sitt brev til at regionlederne
er pålagt å følge opp at arbeidsmiljøloven ikke brytes. Etter min
oppfatning medfører ikke HMS kravet i Arbeidsmiljøloven at samarbeidet
mellom diktriktene blir vanskeliggjort. Innføringen av HMS kravet
innebæreretter min mening langt på vei en kodifisering av gjeldende
praksis innen forvaltningen av sivilforsvarets mannskaper. Dette
er i tråd med at jeg ved flere anledninger har meldt at mannskapene ikke skal delta i innsatser uten at de
har det nødvendige sikkerhetsutstyret, - også før HMS kravet ble
vedtatt i lovgivningen. Utstyrsbehovet vil imidlertid stille større
krav til logistikk slik at man har god oversikt over det utstyret
som er brukbart.
Med etableringen av Sentrallageret på Starum
er det lagt til rette for slik forsterkning ved at det er etablert
en sentral logistikkfunksjon.
4. Hvorfor har statsråden unnlatt å gjennomføre tiltak
for å sikre at Stortingets forutsetninger kan gjennomføres i henhold
til plan?
Jeg har igangsatt flere av tiltakene i Stortingsmeldingen.
Modernisering og omstilling i Sivilforsvaret er en omfattende prosess.
Det framgår av departementets forrige brev at Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) bl.a. har igangsatt arbeidet med å redusere den
operative styrken i Sivilforsvaret fra 10 000 mannskap til 8000
mannskap. DSB har også igangsatt arbeidet med avhending av eiendommer
det ikke lenger er beredskapsmessig behov for, herunder nedlegging
og avhending av Sivilforsvarsleire. Samlokalisering av skolevirksomheten
på Starum skal være gjennomført innen 1. august 2011. Jeg er også
i gang med utskifting av utstyr i Sivilforsvaret.
Det er likevel klart at det er særdeles viktig
å ferdigstille anskaffelsene av nødvendig utstyr til Sivilforsvaret.
Jeg er svært opptatt av at disse investeringene ikke trekker for
langt ut i tid.
5. På hvilket tidspunkt og i hvilken form har statsråden
informert Stortinget om de betydelige og varslede avvikene?
Stortinget er gjennom de årlige budsjettproposisjonene
de tre siste år orientert om status ifm omstilling og modernisering
i Sivilforsvaret. Det er i disse dokumentene opplyst at arbeidet
med avhending av eiendommer det ikke lenger er beredskapsmessig
behov for er igangsatt, herunder nedlegging av Sivilforsvarsleirene,
samt status ifm samlokalisering av skolevirksomheten. Det er videre
opplyst at bevilgningen ble økt med 5 mill. kr i 2009, og at økningen
til formålet ble videreført i 2010. Det er videre omtalt at arbeidet med
anskaffelse av ny innsatsbekledning er igangsatt og at dette arbeidet
videreføres i 2011.
6. Kan statsråden gjøre rede for planlagt fremdrift
for anskaffelse av nødvendig utstyr i tråd med Stortingets forutsetning?
Jeg er opptatt av at Sivilforsvaret skal være
forsvarlig utstyrt med utgangspunkt i samfunnsoppdraget, jf. St.meld.nr.
22 (2007-2008).
Jeg kan på nåværende tidspunkt ikke gi komiteen
en endelig tidsplan for innfasing av materiell i Sivilforsvaret,
slik beskrevet i ovennevnte melding. I samråd med regjeringen vil
jeg komme tilbake til Stortinget med forslag om den videre håndtering
av saken.
7. Kan statsråden gjøre rede for hvordan og
når nivået på øvelser i Sivilforsvaret skal tilfredsstille de krav
statsråden selv har satt til øvelse av alle mannskaper?
Som departementet skrev i forrige brev til komiteen
har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) bl.a.
igangsatt arbeidet med å redusere den operative styrken i Sivilforsvaret fra
10 000 mannskap til 8000 mannskap. Det er på den bakgrunn en målsetting
at hele den operative styrken vil kunne utdannes og øves med henblikk
på forsvarlig innsats ved store og komplekse hendelser.
Det framgår av St.meld. 22 (2007-2008) at innsparingene
ved omstillingen i Sivilforsvaret er viktig i det videre arbeidet
med modernisering av etaten. Jeg mener derfor at omstillingen av innsatsstyrken
i Sivilforsvaret må sees i sammenheng med den øvrige omstillingen
og modernisering i Sivilforsvaret. Innsparinger bl.a. som følge
av nedlegging og omstilling av skoler og leire vil ventelig framkomme
i løpet av 2013 – 2014 og det er planlagt at disse midlene bl.a. bli
brukt til øvelser av de tjenestepliktige. DSB vurderer også mulighetene
for å sette inn andre tiltak for å kunne øve hele styrken før dette
tidspunktet.
Jeg vektlegger at det skal være balanse mellom øvelser
og behovet for øvelser de enkelte år. DSB er virksomhetstyrer for
Sivilforsvaret og DSB må således definere et forsvarlig øvingsnivå
inntil forutsetningene på dette feltet er oppnådd.