Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold , og fra Venstre, Ola Elvestuen,
besluttet 10. mai 2011 å åpne sak om beredskapen i Sivilforsvaret etter
å ha foretatt forundersøkelser i form av brevveksling med justisministeren.
Bakgrunnen for forundersøkelsene var flere bekymringsmeldinger fra
ulike sivilforsvarsdistrikt, samt varsel fra Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (heretter DSB) i årsrapporten for 2010 om at de ikke
evnet å gjennomføre Stortingets forutsetninger i Innst. S. nr. 85
(2008–2009), jf. St.meld. nr. 22 (2007–2008) med dagens bevilgningsnivå.
Komiteen har i tillegg til forundersøkelsene, gjennomført
åpen kontrollhøring i saken for å belyse problemstillingene ytterligere. Komiteen har
også bedt om – og fått – skriftlige innspill fra fagforeningene
STAFO Samfunnssikkerhet og NTL Samfunnssikkerhet og beredskap, samt fra
Politidirektoratet.
Komiteen viser til at Sivilforsvaret
er statens forsterkningsressurs, som bistår nød- og redningsetatene
ved større ulykker og hendelser. I tillegg er etaten tillagt viktige
oppgaver med å ivareta befolkningens behov i tilfelle krig. Sivilforsvaret
består i hovedsak av tjenestepliktige (vernepliktige), samt enkelte
ansatte i hvert distrikt.
I St.meld. nr. 22 (2007–2008) la regjeringen frem
sitt syn på behovet for omorganisering av Sivilforsvaret. Omstillingene
skulle blant annet tilfredsstille behovet for:
«å modernisere og tilpasse Sivilforsvaret til dagens
og fremtidens utfordringer for å sikre at etaten skal kunne være
en relevant forsterkningsressurs ved større og komplekse hendelser»
St. meld. nr. 22 (2007-2008) s 65, første spalte kap
6.3.1, første avsnitt
Regjeringen tok til orde for å samle skolevirksomheten
i Sivilforsvaret, samt å redusere den operative styrken fra 10 000
til 8 000 tjenestepliktige i tillegg til en rekke andre omstillingstiltak.
Hensikten var også å frigi resurser til andre formål, herunder økt
øvingsaktivitet og forsvarlig nivå på løpende investeringer i nødvendig utstyr.
Komiteen viser til at det i forbindelse
med Sivilforsvarsstudien og St.meld. nr. 22 (2007–2008) ble kartlagt
et investeringsbehov for å sikre at Sivilforsvaret kunne utføre
de oppgaver som fremkommer av stortingsmeldingen. Det fremgår av
meldingen hva dette går ut på:
«Det kartlagte behovet for investeringer i materiell
og utstyr i Sivilforsvaret gjelder engangsinvesteringer. Samlede
kostnader for modernisering av Sivilforsvaret beløper seg til 162
mill. kroner over to år. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med konkrete forslag i de årlige forslagene til statsbudsjett.»
St. meld. nr. 22 (2007-2008). Side 81, annen spalte
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil videre vise
til Stortingets behandling av Innst. S. nr. 85 (2008–2009), jf. St.meld.
nr. 22 (2007–2008) og at forsvarskomiteen uttalte følgende på side
38:
«2.8 Økonomiske og administrative konsekvenser.
Komiteen
ber om at de administrative og økonomiske konsekvenser av tiltak
omtalt i denne innstillingen blir vurdert nærmere, og håndtert i forbindelse
med det årlige statsbudsjett.»
Komiteen viser til at Stortinget
i hovedsak sluttet seg til regjeringens forslag til omstilling av
Sivilforsvaret og at behovet for et handlekraftig Sivilforsvar ble
presisert:
«Komiteen mener Sivilforsvaret som statens forsterkningsressurs
har en sentral rolle i å bistå nød- og redningsetatene ved større
ulykker og hendelser. Komiteen mener at all erfaring tilsier at
det bør finnes en statlig forsterkningsressurs, og mener at denne
må ha utstyr og kapasitet som gjør den i stand til å løse sine oppgaver,
som utgjør et verdifullt supplement til nød- og redningsetatene.»
Innst. S. nr. 85 (2008-2009), side 36, første spalte,
annet avsnitt
Komiteen understreker forsvarskomiteens klare
presisering av at Sivilforsvaret må ha tilstrekkelig utstyr og kapasitet
til å utføre det arbeid komiteen legger til grunn at Sivilforsvaret skal
gjøre.
Komiteen viser videre til at
forsvarskomiteen i samme innstilling utdyper dette noe:
«Komiteen understreker at det er et stort behov for
å skifte ut gammelt utstyr og anskaffe materiell tilpasset dagens
og fremtidens beredskapsutfordringer.
Komiteen forutsetter
at Regjeringen følger opp dette arbeidet og at Sivilforsvaret blir
tilført midler som gjør det i stand til å anskaffe uniformer, kjøretøy
og annet materiell som er nødvendig for dagens og fremtidens behov,
slik at organisasjonen blir robust og i stand til å delta i langvarige
og komplekse hendelser.»
Innst. S. nr. 85 (2008-2009), side 36, første spalte,
femte og sjette avsnitt
Komiteen viser til at regjeringen
i St.meld. nr. 22 (2007–2008) omtalte moderniserings- og omstillingsbehovet
i Sivilforsvaret som følger:
«For å tilpasse kapasiteten til behovet, sørge for et
robust Sivilforsvar og skape økt økonomisk handlefrihet, vil Justisdepartementet
foreslå en tilpasning og omstilling innen egen organisasjon. Det
er også kartlagt et investeringsbehov i Sivilforsvaret for å skifte
ut gammelt utstyr og anskaffe materiell tilpasset dagens og framtidens beredskapsutfordringer.»
Komiteen understreker at selv
om Sivilforsvaret fortsatt har utfordringer knyttet til utstyr og øvingsaktivitet,
er en rekke viktige tiltak for å styrke og videreutvikle Sivilforsvaret
fulgt opp de senere år. Dette har skjedd gjennom lovmessig forankring
i sivilbeskyttelsesloven, igangsetting av de varslede omstillinger
når det gjelder samlokalisering og restrukturering knyttet til skoler
og anlegg, etableringen av nytt sentrallager og investeringer i
innsatsbekledning og utstyr. Komiteen understreker
at beslutningen om at Sivilforsvaret fikk overta Forsvarets sanitetsmagasin
på Starum, jf. Innst. S. nr. 43 (2007–2008) og St.prp. nr. 18 (2007–2008),
styrket Sivilforsvaret ved etablering av en sentral logistikkfunksjon
som er kostnadseffektiv og med god kapasitet, og bidrar til en rasjonell
håndtering av utstyret som Sivilforsvaret forvalter både internasjonalt
og nasjonalt.
Komiteen vil også vise til de
investeringer i innsatsbekledning og utstyr, senest inneværende høst
med en økt bevilgning til investeringer i Sivilforsvaret gjennom
Innst. 21 S (2011–2012), jf. Prop. 154 S (2010–2011). De grep som
er tatt er knyttet til struktur og omstilling ved at fire av fem
sivilforsvarsleirer er solgt, den operative styrken skal være redusert
fra 10 000 til 8 000 tjenestepliktige, samtidig som krigsreserven
er redusert vesentlig, fra om lag 35 000 til om lag 8 000 mannskaper,
betyr et langt mer rasjonelt Sivilforsvar enn tidligere. Dette vil
samlet sett gi rom for å fortsette innsatsen for å styrke kompetansen
i Sivilforsvaret og innhold i utdanning og øvelser for mannskapene.
Komiteen vil understreke at regjeringen
og Stortinget har fulgt opp arbeidet ved å få en lovmessig forankring
av Sivilforsvaret gjennom sivilbeskyttelsesloven, jf. Innst. 311
L (2009–2010) og Prop. 91 L (2009–2010) Lov om kommunal beredskapspliktsivile
beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven). I tillegg
til å sørge for oppdatert lovmessig grunnlag for Sivilforsvaret,
sikrer man gjennom oppdatert lovgivning en viktig styrking av det
totale beredskapsarbeidet ved å sørge for kommunal beredskapsplikt,
økt fokus på risiko- og sårbarhetsanalyser og beredskapsplaner.
Komiteen viser til
at DSB er faglig overordnet og ansvarlig for Sivilforsvaret. De
enkelte silvilforsvarsdistriktene rapporterer direkte til direktoratet.
I DSBs årsrapport for 2010 fremgår bl.a. følgende:
«Dersom det ikke blir tildelt ekstra budsjettmidler,
vil det være nødvendig å gjøre noe med distriktsstrukturen og bemanningen
i Sivilforsvaret. Dette vil medføre at den innredning og det konsept
for Sivilforsvaret som er presentert for Stortinget gjennom St.
meld. nr. 22 ikke kan realiseres.»
DSB sak 2011/887, DSBs årsrapport for 2010, side 28,
første avsnitt
Komiteen viser til at årsrapporten
er oversendt Justisdepartementet. Videre har DSB i form av brev
til departementet datert 8. desember 2010 beskrevet Sivilforsvarets
budsjettmessige utfordringer knyttet til oppfølgingen av Innst.
S. nr. 85 (2008–2009), jf. St.meld. nr. 22 (2007–2008).
Komiteen har mottatt brev fra
to fagforeninger som bidrar i beskrivelsen av status sett fra fagforeningenes
ståsted. STAFO skriver bl.a. følgende i sitt brev til komiteen:
«Regjeringens manglende oppfølging av St. meld. 22
gjør derimot at Sivilforsvaret risikerer å dø på rot.»
Brev fra STAFO, datert 21. oktober 2011, side 1, tredje
avsnitt
I brev fra NTL beskrives situasjonen bl.a. slik:
«Etter NTLs oppfatning har ikke regjeringen gitt Sivilforsvaret
mulighet til å realisere det St. m. 22 (2007-2008) legger opp til.
Finansieringen har ikke vært til stede og viktige beslutninger har blitt
skjøvet ned til laveste nivå i organisasjonen.»
Brev fra NTL Samfunnssikkerhet og beredskap, datert
21. oktober 2011, side 1, problemstilling 1
Under kontrollhøringen 24. oktober 2011 møtte følgende
fire av Sivilforsvarets distriktssjefer: Anne-Margrete Bollmann
(Hordaland), Berit Reppesgård (Vestfold), Frode Enoksen (Vest-Finnmark)
og Jørn Ove Myrvold (Nord-Trøndelag).
På oppfordring fra saksordfører om å si noe
om status i Sivilforsvaret sett fra deres ståsted, svarte Myrvold
slik:
«Situasjonen er ganske dramatisk. Vi har i min tid
– i over 20 år – gradvis tært litt på den beredskapen som vi har
bygd opp over tid. Jeg nevnte at vi har behov for forutsigbare rammebetingelser.
Vi har behov for jevnlig å reprodusere oss selv. Jo lengre tid det
går med å tære på oppspart kapital, jo fortere nærmer vi oss også
skjæringspunktet være eller ikke være.»
Bollmann fulgte opp slik:
«Det andre er den ekstrainvesteringen som skulle
komme i forbindelse med St. meld. nr. 22 for å løfte etaten. I løpet
av de årene jeg har vært distriktssjef, har vi avhendet, vi har
kassert, vi har avhendet, vi har kassert. Men vi ser ikke at det
er kommet noen nye kapasiteter på plass som er i tråd med risiko-
og sårbarhetsutviklingen i samfunnet, og som ligger inne i dette
med å håndtere store, komplekse hendelser. Det er jo det Sivilforsvaret
er til for, det er de store, komplekse hendelsene. Men det vi klarer
å gjøre, er å ta de små hendelsene – altså stikk motsatt av det
som er intensjonen.
Jeg tror at opplevelsen i Hordaland – i
hvert fall hvis det ikke skjer noe nå når det gjelder St.meld. nr.
22, som det var store forventninger til – gjør at luften går ut
av ballongen, i hvert fall motivasjonsmessig. Og det er også et tidsspørsmål
før den reserven vi driver og tærer på, er borte.»
Komiteen viser til at distriktssjefene
fremstod som fornøyd med innholdet i St.meld. nr. 22 (2007–2008).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at distriktssjefene mener oppfølgingen av meldingen har vært
mangelfull.
Komiteen merket seg
at Bollmann svarte slik på spørsmål om disse forholdene fra komiteens nestleder
Martin Kolberg:
«Vi føler at vi har gjort jobben vår. Vi har omstilt distriktene,
og omstilling koster alltid. Vi har kvittet oss med de gamle strukturene,
de gamle – hva skal jeg si – avdelingstypene. Vi har avhendet materiell.
Vi har flyttet og sjauet og stått på. Hele etaten har gjort den
biten, den omstillingen som er beskrevet i St.meld. nr. 22, men
vi ser ikke noe av det løftet som skulle komme, og som også var
en forutsetning for hele omstillingen.»
Komiteen viser til at direktør
for DSB, Jon A. Lea deltok under den åpne kontrollhøringen. Han
ble innledningsvis spurt om det var noe de fire distriktssjefene
sa som han var uenig i. Lea svarte: «Nei, det er det overhode ikke».
Lea presiserte senere i utspørringen at situasjonen i dag er den
samme som det ble beskrevet i årsrapporten, med ett unntak:
«Det som har skjedd i ettertid, er jo at det nå er forslag
om 30 mill. kr for 2012, og at vi da har et salg gjennomført på
15 mill. kr. Vi håper faktisk å få til en tilsvarende investeringssum
til neste år hvis alle gode krefter står oss bi – også markedet –
i forhold til salg eller overskudd på salg av de eiendommene som
vi faktisk eier. Det betyr at vi er kommet et stykke på vei. Det
betyr at vi i forhold til innsatsbekledning regner med å få det ferdig
i løpet av 2012, men da gjenstår også de andre delene.»
Saksordfører stilte følgende spørsmål til Lea:
«Det betyr at det da fortsatt vil se ut sånn som dere
antyder, at hvis det ikke skjer noe her, må det reduseres, og så
ryker på en måte forutsetningene til Stortinget i innstillingen
til St.meld. nr. 22?»
Lea svarte: «Ja.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
legger etter dette til grunn at den faktiske situasjonen i Sivilforsvaret viser
at det Stortinget la til grunn da det støttet opp om de endringer
regjeringen ville foreta for å styrke Sivilforsvarets mulighet til
å være en statlig forsterkningsresurs ved langvarige og komplekse
hendelser, så langt ikke er oppfylt.
Flertallet mener videre at situasjonen
for Sivilforsvaret er alvorlig og at det er nødvendig å sikre økt
fokus på å gjøre Sivilforsvaret i stand til å løse de oppgaver Stortinget
har lagt til grunn skal løses av den statlige forsterkningsressursen.
Komiteen viser til
at det ble forsøkt belyst i kontrollhøringen i hvilken grad Stortingets
forutsetninger hva gjelder selve sivilforsvarskonseptet er oppfylt,
og i hvilken grad forutsetningene hva gjelder oppgavestruktur og utstyrssituasjon
er oppfylt.
Komiteen merker seg at Sivilforsvaret
og DSB legger til grunn at de deler av omstillingsarbeidet som de
selv har hatt hånd om er gjennomført på en tilfredsstillende måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg videre at Sivilforsvaret og DSB mener det mangler oppfølging
av det økonomiske bidraget fra staten. Flertallet mener
det fremgår klart at en er fornøyd med omorganiseringen og omstruktureringen,
men at en i dagens situasjon ikke kan løse de oppgavene en er forutsatt
å skulle håndtere.
Flertallet registrerer at det
fortsatt er et godt stykke frem før Stortingets forutsetninger hva gjelder
konsept, oppgavestruktur og tilfredsstillende utstyrssituasjon er
oppfylt og legger til grunn at regjeringen følger opp Stortingets
forutsetninger gjennom informasjon og forslag til bevilgninger i
tråd med det behovet regjering og Storting har samlet seg om.
Komiteen viser til
at det er enighet om at det skisserte investeringsetterslepet som
ble anslått til 162 mill. kroner over to år, gjenspeiler behovet
for en engangsinvestering. Ytterligere investeringer i form av løpende
utskifting av utstyr mv. skal dekkes gjennom de årlige driftsbudsjetter
til Sivilforsvaret.
Komiteen viser til at regjeringen
har foreslått bevilget 30 mill. kroner til investeringer i uniformer
til Sivilforsvaret gjennom en egen stortingsproposisjon over 2011-budsjettet
etter at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité åpnet kontrollsak. Komiteen viser
videre til at samtlige som deltok på høringen mente det var et skritt
i riktig retning, men viser til at det fortsatt gjenstår i størrelsesorden
97 mill. 2007-kroner i investeringsetterslep.
Komiteen legger til grunn at
regjeringen redegjør for situasjonen i Sivilforsvaret, herunder forventet
investeringsfremdrift, i revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Stortinget la til grunn et investeringsbehov på 162
mill. kroner over to år under sin behandling av Innst. S. nr. 85
(2008–2009), jf. St.meld. nr. 22 (2007–2008). Investeringsetterslepet
er ikke innhentet. Statsråd Storberget gjorde det klart under den åpne
kontrollhøringen at han hadde levert i tråd med egen stortingsmelding
og Stortingets forutsetninger. Flertallet viser i
den sammenheng til statsrådens svar på spørsmål fra saksordfører:
«Mener du at du har oppfylt din egen forutsetning i stortingsmeldingen?» Statsråden
svarte: «Ja, det mener jeg.»
Statsråden viste videre til at en også i fremtiden må
forholde seg til de årlige budsjettproposisjoner. Flertallet legger
til grunn at det ikke foreligger ytterligere plan for innfasing
av investeringsmidler. Flertallet vil presisere behovet for
en forutsigbar situasjon for Sivilforsvaret og mener det er viktig
at en raskt avklarer om det skisserte behovet for investeringer
vil bli fulgt opp, eller om Sivilforsvaret må innstille sin drift basert
på det utstyret de i dag har tilgjengelig. Flertallet legger
videre til grunn at regjeringen informerer Stortinget grundig om
de konsekvenser dette vil få.
Komiteen viser til
at omstillingsprosessene i all hovedsak er gjennomført i tråd med
Stortingets forutsetninger. Komiteen mener det er viktig
at dette også resulterer i at antallet tjenestepliktige settes til
det nivået Stortinget har lagt til grunn og at det er frigjort midler
til øvelser i tråd med Stortingets forutsetninger.
Komiteen viser til
at omstillingsprosessene i Sivilforsvaret skulle resultere i en
reduksjon i styrkekapasitet slik at den operative styrken skulle
reduseres fra 10 000 til 8 000 tjenestepliktige.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det faktiske antall tjenestepliktige i dag ligger under 8 000
tjenestepliktige og presiserer behovet for at de hjemlene som er
gitt distriktene fylles opp.
Komiteen viser til
at det er lagt til grunn at alt personell skal øves i henhold til
egen oppsatt plan. Utgangspunktet er at alle tjenestepliktige skal
øves to dager og to kvelder årlig. Det gir til sammen 16 000 årlige
øvingsdager og tilsvarende antall øvingskvelder. Reelt skal det
ha blitt gjennomført 5 685 øvingsdager og 3 925 øvingskvelder i
2010.
Brev fra STAFO, datert 21. oktober
2011, side 2, sjette avsnittKomiteen viser
til at øvingsaktivitet er viktig for å sette mannskapene i stand
til å håndtere de komplekse situasjonene Sivilforsvaret kan bli
involvert i. Komiteenmener det er viktig at øvingsaktiviteten
kommer opp på planlagt nivå så snart som mulig, og imøteser departementets
oppfølging.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er forundret over at de bekymringsmeldingene som er kommet fra ansatte
i Sivilforsvaret, fra Sivilforsvaret selv og fra DSB ikke synes
å ha blitt tatt på tilstrekkelig alvor.
Komiteen understreker
viktigheten av å følge opp de meldinger som er kommet fra de ansattes organisasjoner
i styringsdialogen mellom departementet, direktoratet og Sivilforsvaret.
Komiteen viser til at NTL skriver
i sitt brev at:
«Etter NTLs oppfatning har regjeringen skjøvet bekymringsmeldingene
under teppet, og valgt å ikke ta tak i disse, for å løse andre høyere
prioriterte oppgaver i departementet.»
Brev fra NTL Samfunnssikkerhet og beredskap, datert
21. oktober 2011, side 2, problemstilling 5
Det samme synet bekreftes av STAFO samfunnssikkerhet:
«Som ansatte i Sivilforsvaret kan vi ikke se at det har
vært noen oppfølging av bekymringsmeldingene fra etaten.»
Brev fra Stafo Samfunnssikkerhet, datert 21. oktober
2011, side 3, første avsnitt
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser videre til at bekymringsmeldingene fra DSB til departementet
ikke er besvart særskilt, men antas å være fulgt opp i styringsdialogen.
Flertallet mener signalene fra
ansatte i Sivilforsvaret er alvorlige og legger til grunn at justisministeren
gjennomgår rutinene for oppfølging av bekymringsmeldinger i og fra
Sivilforsvaret.
Komiteen viser til
at en av Sivilforsvarets hovedfunksjoner er å være forsterkningsressurs for
nød- og redningsetatene. Gjennom den åpne kontrollhøringen er komiteen gjort
kjent med at Sivilforsvaret er godt rustet til å håndtere små hendelser
og bistå politiet i forbindelse med pågående aksjoner hvor det er
krav til telt, lys og varme. Dette samsvarer godt med signalene
fra Politidirektoratet.
Brev fra Politidirektoratet, datert 20. oktober 2011
Ved større hendelser øker utfordringene vesentlig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Stortinget er avhengig av å få alle relevante opplysninger fra
regjeringen i saker som omhandler oppfølging av Stortingets forutsetninger.
Dette er en del av statsrådenes opplysningsplikt overfor Stortinget,
jf. Grunnloven § 82. Under kontrollhøringen med justisminister Knut
Storberget fremkom det at statsråden ikke har informert Stortinget
særskilt om tilstanden i Sivilforsvaret. Statsråden sa bl.a.:
«Jeg mener at når Stortinget ser at behovet i stortingsmeldingen
er beskrevet til hundre og noen og seksti millioner kroner, og man
bevilger penger, men ikke fullt ut, vil jo Stortinget absolutt være
informert om at det er igjen noe av denne investeringen.»
Flertallet mener det er grunn
til å presisere at informasjon til Stortinget om forhold av vesentlig
betydning for den sivile beredskapen burde fått en mer utfyllende
omtale enn det tilfellet er for Sivilforsvaret. Heller ikke i de
årlige statsbudsjetter er situasjonen for Sivilforsvarets faktiske
tilstand omtalt. I brev fra NTL Samfunnssikkerhet og beredskap fremkommer også
følgende:
«… men ved å lese beskrivelsene av Sivilforsvaret
i St. prop. 1 er det få av de utfordringene som Sivilforsvaret har
som kommer tydelig frem.»
Brev fra NTL Samfunnssikkerhet og beredskap, datert
21. oktober 2011, side 2, problemstilling 5
Flertallet mener at i tilfeller
hvor statsråden er kjent med at Stortingets klare forutsetninger
ikke er oppfylt, burde han informert Stortinget særskilt om dette
og om sammenhengen mellom Stortingets forutsetninger og den faktiske
situasjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er uheldig at statsråden har vært kjent med de alvorlige signalene
som er kommet fra Sivilforsvaret og DSB uten å bringe dette videre
til Stortinget. Statsråden har vært kjent med at et fortsatt bevilgningsnivå
i tråd med det regjeringen har foreslått vil hindre gjennomføringen
av Stortingets klare forutsetninger i Innst. S. nr. 85 (2008–2009).
Disse medlemmer mener statsråden burde gitt disse
opplysningene til Stortinget.