I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utarbeides undervisningsmateriell til bruk for lærere som underviser
i ungdomsskolen om norske krigsseileres innsats og historie før,
under og etter den andre verdenskrig.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Anna Ljunggren, Khalid Mahmood, Hadia
Tajik og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg
og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristine Kvam, fra
Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget.
Komiteen vil understreke krigsseilernes
betydning for den allierte krigsinnsats og seier over Nazi-Tyskland
i andre verdenskrig. Samlet utgjorde krigsseilerne og den norske
handelsflåten det største norske bidraget under krigen og bidro sterkt
til å befeste det frie Norges posisjon under og etter krigen. Mange
krigsseilere betalte en høy personlig pris for sin innsats, og flere
tusen omkom i tjeneste for sitt fedreland. Komiteen vil
derfor beklage at det skulle ta mange år og hardt arbeid før krigsseilerne
fikk sitt rettmessige vederlag for innsatsen gjennom vedtak i Stortinget
1972.
Komiteen vil understreke at krigsseilernes innsats
er en viktig del av historien om Norge og andre verdenskrig, og
ser det som naturlig at den enkelte skole og lærer innenfor læreplanens kompetansemål
vektlegger dette. Komiteen merker seg at det fra
ulikt hold stilles spørsmål om andre verdenskrig generelt og krigsseilernes innsats
spesielt er tilstrekkelig belyst og vektlagt i læreplaner, pensum
og undervisning. Komiteen viser til svar 24. mars
2011 fra kunnskapsminister Kristin Halvorsen på skriftlig spørsmål
fra stortingsrepresentant Bente Thorsen, som redegjør for læreplaner
og kompetansemål i historiefaget på hhv. 10. klassetrinn og i videregående
opplæring.
Komiteen vil understreke verdien
av det viktige arbeid som museer, organisasjoner og enkeltpersoner
gjør for å styrke kunnskapen hos nye generasjoner om andre verdenskrig,
og at dette er et viktig supplement til skolens undervisning om
temaet. Komiteen ser det som positivt at skolene
nyttiggjør seg den kunnskap og erfaring som disse aktørene innehar,
og vil særlig peke på at stiftelsen Arkivet i Kristiansand har et
prosjekt knyttet til krigsseilernes innsats under krigen som vil
kunne være til hjelp i undervisningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
veldig positive til det gode bidraget fra foreninger, lag, enkeltpersoner
og Stiftelsen Arkivet i forbindelse med å gjøre krigsseilerne innsats
kjent. Samtidig er det viktig å peke på at dette etter disse
medlemmers syn ikke godt nok ivaretar tilgjenglighet for
undervisningsmateriell i den enkelte skole.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er mangel på informasjon om krigsseilerne. Utfordringen
er at det ikke finnes lett tilgjengelig læremateriell til bruk for
lærerne, dersom de ønsker å gå litt i dybden i undervisningen.
Disse medlemmer vil minne om
Meld. St. 19 (2009–2010) Tid til læring der det blir tydeliggjort
at lærebøker og tilhørende materiell synes å ha stor betydning for
lærernes planlegging. Læreboka brukes som en av de viktigste ressursene
for planlegging av undervisningen, og den er ofte styrende i utviklingen
av lokale planer. Lærebøkene i samfunnsfag inneholder veldig få
opplysninger om krigsseilerne, og dermed reduseres muligheten for
undervisning i temaet, da det vil kreve veldig stort tidsbruk å
utarbeide undervisningsmateriell for de lærerne som ønsker å undervise
om dette.
Disse medlemmer vil hevde at
krigsseilerne har vært utsatt for manglende anerkjennelse for sin
innsats og en uverdig behandling fra det offentlige Norge etter
krigen. Disse medlemmer mener at utarbeiding av et undervisningshefte
til bruk i ungdomsskolen vil være med på å gi anerkjennelse til
de få gjenlevende krigsseilerne og deres familier. Samtidig mener disse
medlemmer at et slikt tiltak også ville styrke de fremtidige
generasjoners forståelse av krigsårene og den innsats Norge og nordmenn
faktisk gjorde i kampen mot okkupasjonen og for de alliertes endelige
seier over Hitlers aksemakter.
Disse medlemmer viser til forsvarsministerens
tale, holdt på Akershus festning den 8. mai 2011, om de få gjenlevende
krigsseilere og tusener av pårørende og etterkommere av krigsseilerne.
Forsvarsministeren sa blant annet:
«Det var over fire tusen sjøfolk som aldri kom hjem
etter krigen. Historikerne har uttalt at Norges største bidrag i
de alliertes kamp mot aksemaktene nettopp var den norske handelsflåten. Den
behandlingen våre krigsseilere fikk da de omsider kom hjem vil alltid
stå som en skamplett på nasjonens ære. Jeg er glad for at jeg som
forsvarsminister i dag kan si at vi har lært av fortidens feil og
hvordan de kan rettes opp.»
Disse medlemmer er glad for at
forsvarsministeren «har lært», men merker seg at komiteens flertall
ikke finner det viktig nok til å bidra til å sikre at fremtidige
generasjoner skal få lære om krigsseilerne og dermed bidra til å
rette opp denne «skamplett på nasjonens ære».
Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer forslaget
i dokumentet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utarbeides undervisningsmateriell til bruk for lærere som underviser
i ungdomsskolen om norske krigsseileres innsats og historie før,
under og etter den andre verdenskrig.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:142 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bente Thorsen, Tord Lien og Jon Georg
Dale om å utarbeide undervisningsmateriell om norske krigsseileres
innsats under andre verdenskrig – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 20. oktober 2011
Marianne Aasen |
Henning Warloe |
leder |
ordfører |