5.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2010–2011) Gul bok

Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger i statsbudsjettet for 2011 utgjør 1 441,5 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer til Statens pensjonsfond utland. Dette er 57,6 mrd. kroner høyere enn saldert budsjett 2011. Hovedårsaken til utgiftsøkningen er høyere anslag på overføringer til Statens pensjonsfond utland med om lag 53,3 mrd. kroner, jf. nærmere omtale i pkt. 7.1.4 i proposisjonen.

Utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner og overføring til Statens pensjonsfond utland anslås utgiftene 0,2 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. I tilknytning til proposisjoner med bevilgningsforslag som ble fremmet før samleproposisjonen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011, ble utgiftene satt opp med 1,3 mrd. kroner. Dette gjaldt i hovedsak økt bostøtte til høye energiutgifter, overgangsregler for pensjonistbeskatningen og investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser. I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 ble utgiftene satt opp med ytterligere 3,6 mrd. kroner. De største utgiftøkningene gjaldt utgifter til inntekts- og trygdeoppgjøret, pensjonskostnader for helseforetakene, merverdiavgiftskompensasjon til kommunene, Statens lånekasse for utdanning, militæroperasjonen i Libya, kompensasjon til Opplysningsvesenets fond, tiltak for vei og jernbane og kartlegging av nordområdene. Utgiftene til dagpenger ble satt ned med knapt 0,8 mrd. kroner, men utgiftene gikk også ned på enkelte andre områder, som planleggingsutgifter til fullskala renseanlegg for CO2 på Mongstad, bostøtte, arbeidsmarkedstiltak og integreringstilskudd og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. I tillegg ble anslaget for renteutgifter satt ned med om lag 1,0 mrd. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 uten at det ble fremmet bevilgningsforslag.

I anslag på regnskap 2011 er anslagene for renteutgifter og dagpenger oppdatert etter revidert nasjonalbudsjett for 2011, noe som innebærer reduserte utgifter med om lag 4,4 mrd. kroner. Renteutgiftene anslås nå 4,0 mrd. kroner lavere enn til revidert nasjonalbudsjett for 2011. Dette skyldes i hovedsak forslagene om omlegging av bevilgningene til forskningsformål som innebærer at Fondet for forskning og nyskaping og Nils Henrik Abels minnefond ikke videreføres. Dagpengene anslås 400 mill. kroner lavere enn til revidert nasjonalbudsjett for 2011. Utover dette er det i anslag på regnskap 2011 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger som fremmes i 2. halvår og som isolert sett bidrar til å svekke budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse av øvrige utgifter. Dette gjelder blant annet utgifter knyttet terroranslagene 22. juli, som ble fremmet i egen proposisjon 30. september.

I saldert budsjett ble det bevilget 9,8 mrd. kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen ble økt med 2,9 mrd. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 som følge av høyere forventet lønnsvekst enn lagt til grunn i saldert budsjett. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Trygdeoppgjøret mv. er nå gjennomført, og de bevilgningsmessige konsekvensene av dette er i anslag på regnskap fordelt på en rekke kapitler og poster. Dette bidrar til å forklare at nivået på driftsutgiftene er redusert i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet er bevilget som driftsutgifter, mens merutgiftene knyttet til trygdeoppgjøret isolert sett øker overføringene på statsbudsjettet.

I nysalderingsproposisjonen senere i høst vil det bli gjort rede for fordelingen av lønnsoppgjøret på kapittel og post, og fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen på kap. 2309.

De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2011 anslås nå til 1 378,0 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer fra Statens pensjonsfond utland. Dette er en økning på 53,6 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett 2011. Økningen skyldes i stor grad at anslagene for inntekter fra petroleumsvirksomheten er satt opp med 50,3 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert budsjett 2011. I tillegg er anslagene for skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge økt med om lag 21,7 mrd. kroner. I motsatt retning trekker reduserte overføringer fra Statens pensjonsfond utland til statsbudsjettet som følge av at det oljekorrigerte budsjettunderskuddet nå anslås 28,9 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.

Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner og overføring fra Statens pensjonsfond utland anslås nå å bli 29,1 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Som nevnt ovenfor utgjør høyere inntekter fra skatter og avgifter fra Fastlands-Norge 21,7 mrd. kroner av dette. De reviderte tallene for 2011 er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting, etterspørsel og lønns- og prisvekst. Anslaget for direkte skatter og folketrygdavgifter er økt med til sammen 18,7 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er økt med om lag 3,5 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll samlet sett er satt opp med 0,5 mrd. kroner.

Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2011 i fjor høst er utbyttebetalingene utenom Statoil ASA, økt med 6,7 mrd. kroner, mens inntektene fra helseforetakenes nedbetaling av driftkreditter er økt med 1,6 mrd. kroner. Videre er anslaget for renteinntektene satt ned med 2,3 mrd. kroner siden saldert budsjett 2011.

Tilbakebetalinger på lån mv. forventes nå å bli 79,3 mrd. kroner, som er 3,1 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett 2011. Det er i hovedsak tilbakebetalingene til boliglånsordningen i Statens pensjonskasse som øker, men også tilbakebetalingene til Statens lånekasse for utdanning og Husbanken øker noe.

Folketrygdens inntekter og utgifter medregnes i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak. Ved salderingen av statsbudsjettet for 2011 samtykket Stortinget i at finansieringsbehovet ble dekket.

Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år og oppdatert anslag for dagpenger, innebærer at utgiftene under folketrygden øker med 5,3 mrd. kroner. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 7,4 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Folketrygdens finansieringsbehov anslås nå til 94,4 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet forslag til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov i 2011 basert på anslagsendringer mv. gjennom året.

Oversikt over petroleumsvirksomhetens utgifter og inntekter

Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket petroleumsvirksomhetens utgifter danner netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten. Inntekts- og utgiftselementene som inngår i petroleumsvirksomhetens inntekter og utgifter er fastsatt i § 3 i lov om Statens pensjonsfond.

Utgiftene til petroleumsvirksomhet består av andelen av investeringer på sokkelen som dekkes av Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) og utgifter knyttet til disponering av innretninger på sokkelen.

Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås nå til om lag 22,0 mrd. kroner i 2011. Dette er 3,0 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Det er utgifter til investeringer under SDØE som nå anslås å bli 3 mrd. kroner lavere.

Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak driftsresultat, kalkulatoriske avskrivninger og renter. Inntektene anslås til 139,9 mrd. kroner i 2011. I saldert budsjett var inntektene fra SDØE anslått til 126,3 mrd. kroner, noe som innebærer at anslaget er økt med 13,6 mrd. kroner. Økningen skyldes i hovedsak høyere oljepriser enn tidligere lagt til grunn. Videre omfatter inntektene fra petroleumsvirksomheten skatt og avgift på utvinning samt aksjeutbytte fra Statoil ASA. Staten har i 2011 mottatt utbytte på om lag 13,4 mrd. kroner fra Statoil ASA. Dette er 0,5 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2011 anslås til 210,0 mrd. kroner. Anslaget er 36,1 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett.

Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond utland og Statens pensjonsfond Norge. Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond utland. Nettoinntektene fra petroleumsvirksomheten i 2011 anslås å bli 341,3 mrd. kroner, som er 53,3 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Samlet overføring fra Statens pensjonsfond utland til statsbudsjettet er i saldert budsjett fastsatt til 135,0 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2011 anslås nå til 106,1 mrd. kroner, som er 28,9 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp.

Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2011. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet oppdaterte anslag for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet i 2011 og eventuelt forslag om endret overføring fra Statens pensjonsfond utland til statskassen i 2011.

Kapitalen i Statens pensjonsfond utland anslås nå til 3 115,0 mrd. kroner ved utløpet av 2011, mens kapitalen i Statens pensjonsfond Norge anslås til 135,1 mrd. kroner. Samlet anslås dermed kapitalen i Statens pensjonsfond til 3 250,1 mrd. kroner ved utløpet av 2011.

Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettets finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond utland. I saldert budsjett 2011 ble brutto finansieringsbehov anslått til 59,5 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 63,5 mrd. kroner. Endringen fra saldert budsjett skyldes i hovedsak økte utlån til boliglån for statsansatte som er satt opp med 5,2 mrd. kroner. I tillegg er utlånene til Statens lånekasse for utdanning og Husbanken økt siden saldert budsjett 2011. Tilbakebetalingene fra de samme ordningene øker også noe.

I proposisjonen er det videre redegjort for statsregnskapet 1. halvår 2011. I proposisjonens kap. 8 er det redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 2003–2011.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.