Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 26 (1999–2000)
ga Stortinget sitt samtykke til delvis bompengefinansiert utbygging
av E6 og E18 i Østfold, inkl. tiltak på eksisterende E18 og sideveger
langs E18. Det ble ikke tatt stilling til framdriften på utbyggingen.
Utbyggingen har siden vært lagt fram for Stortinget i flere omganger.
I Prop. 131 S (2010–2010) legger Samferdselsdepartementet
nå fram forslag om utbygging og finansiering av E18 på strekningen
Melleby–Momarken, inkl. finansiering av tiltak på eksisterende E18
og sideveger langs E18 (sidevegstiltak). Anleggsstart er planlagt
til tidlig 2012 og vegåpning sommeren 2014.
I tillegg skisseres i proposisjonen et samlet
opplegg for hvordan parsellene Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken
og Knapstad–Akershus grense kan utbygges og finansieres, inklusiv gjenstående
finansiering av sideveistiltak. Opplegget er basert på foreløpige
kostnader og takstnivåer. Det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte
opplegget, jf. omtale av den lokalpolitiske behandlingen i pkt.
4 i proposisjonen.
E6 gjennom Østfold stod ferdig som firefelts
veg i 2008. Bompengeinnkrevingen på E6 startet i 2001. I forbindelse
med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet E18
Krosby–Knapstad ble det vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra
15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).
Videre utbygging av E18 gjennom Østfold ble behandlet
i forbindelse med Nasjonal transportplan 2002–2011 og 2006–2015.
Stortinget har senere sluttet seg til ulike opplegg for forsering av
enkeltprosjekter. Dette medfører at strekningene Sekkelsten–Krosby,
Momarken–Sekkelsten og Krosby–Knapstad er framskyndet ved at bompengeselskapet
har stilt midler til disposisjon, inkl. forskottering av statlige
midler til prosjektene.
I St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019 legges det opp til at utbyggingen av E18 på strekningen
Melleby–Momarken skal gjennomføres i første fireårsperiode.
Statens vegvesen har i samarbeid med lokale myndigheter
utredet ulike finansieringsalternativer for den videre utbyggingen
av E18 i Østfold. Berørte kommuner og Østfold fylkeskommune behandlet
saken i mars og april 2010, og har sluttet seg til et opplegg for
utbygging og finansiering av E18 på de gjenstående strekningene
Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense,
inkl. gjenstående finansiering av sidevegstiltak.
Østfoldpakka har bidratt til at vegstandarden
på den 58 km lange strekningen på E18 gjennom Østfold er blitt vesentlig
bedret de siste årene. E18 er nå bygd ut som tofelts veg mellom
Ørje og Melleby og som firefelts veg fra Momarken til Knapstad.
Det gjenstår dermed utbygging av følgende tre delstrekninger:
– | Riksgrensen–Ørje | 6,6 km |
– | Melleby–Momarken | 8,3 km |
– | Knapstad–Akershus grense | 6,0 km |
Det foreligger ikke planavklaring for strekningen
Riksgrensen–Ørje. Følgelig er det knyttet svært stor usikkerhet
til kostnaden ved utbygging av denne strekningen. For strekningen Melleby–Momarken
foreligger det godkjent reguleringsplan. Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
(KS2). For strekningen Knapstad–Akershus grense foreligger det godkjent kommunedelplan.
Arbeidet med reguleringsplan pågår.
Det er foreløpig lagt til grunn et samlet kostnadsoverslag
på om lag 2,3 mrd. kroner for utbygging av E18 på delstrekningene
Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense,
inkl. gjenstående finansiering av sidevegstiltak.
Strekningen Melleby–Momarken har flere kryss og
avkjørsler. Det er lokalisert boliger helt inntil vegen. I perioden
2000–2010 ble det registrert til sammen 35 ulykker på strekningen.
Årsdøgntrafikken (ÅDT) på strekningen varierer i dag mellom 7 000
og 8 000 kjøretøy. I dimensjoneringsåret (20 år etter planlagt trafikkåpning)
forventes en ÅDT på om lag 10 500 kjøretøy, fordelt med om lag 8 000
kjøretøy på ny veg og om lag 2 500 kjøretøy på eksisterende E18.
På den om lag 6 km lange strekningen østover fra
Momarken til Hærland er det planlagt sammenhengende forbikjøringsfelt
på begge sider av vegen. Ved Hærland skal det bygges en 150 m lang
trefelts tunnel. Resten av strekningen fram til Melleby skal bygges
som tofelts veg uten forbikjøringsfelt. Det skal bygges midtrekkverk
på hele strekningen.
Utbyggingen vil gi bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet
og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard
på E18 gjennom Østfold.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme
på 916 mill. 2011-kroner og kostnadsramme på 991 mill. 2011-kroner.
Etter departementets vurdering har Østfold fylkeskommune
og berørte kommune med sine vedtak sluttet seg til et opplegg for
delvis bompengefinansiert utbygging av strekningen Melleby–Momarken
som første etappe på den videre utbyggingen av E18 i Østfold innenfor
de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Finansieringsplan for E18
Melleby–Momarken, inkl. finansiering av sidevegstiltak
Mill. 2011-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | Sum |
Statlige midler | 620 | 150 | 770 |
Bompenger | 196 | 25 | 221 |
Sum | 816 | 175 | 991 |
Forslag til revidert finansieringsopplegg for
videre utbygging av E18 i Østfold (inkl. Melleby–Momarken) går fram
av pkt. 6 i proposisjonen
Det er bl.a. lagt opp til innkreving av bompenger i
fem innkrevingssnitt mellom Riksgrensen og Akershus grense.
Bompengeinnkrevingen på strekningene Riksgrensen–Ørje,
Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense forutsettes startet
opp etter at utbyggingen av strekningene er fullført. På strekningene
Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Akershus grense er det forutsatt bompengeinnkreving
både på ny og gammel E18. På strekningen Melleby–Momarken er det regnet
med at en bomstasjon på gammel E18 vil føre til mye uønsket trafikk
gjennom Mysen sentrum. Dette vil være uheldig både av miljømessige
og trafikksikkerhetsmessige grunner. I innkrevingssnittet ved Ramstad
er det derfor bare forutsatt bompengeinnkreving på ny E18.
I eksisterende bomstasjoner ved Brennemoen/Slitu
og Dalen/Fossum, samt på E6, skal innkrevingen opphøre i 2021, som
tidligere forutsatt. I de nye bomstasjonene er det lagt opp til
15 års innkreving i hver stasjon. Dette innebærer bompengeinnkreving
i to eller flere snitt i perioden 2001–2030, til sammen 29 år.
Gjeldende takster og rabattordninger videreføres i
eksisterende bomstasjoner fram til forutsatt innføring av tovegs
helautomatisk innkreving i 2014.
En foreløpig finansieringsplan for utbygging
av de tre gjenstående strekningene på E18, inkl. gjenstående finansiering
av sidevegstiltak, er vist i tabell 6.2 i proposisjonen. Finansieringsanalysen
er basert på en samlet investeringskostnad på om lag 2,3 mrd. 2011-kroner. Basisforutsetninger
som er lagt til grunn for finansieringsanalysen går fram av pkt.
6.3 i proposisjonen.
Med basisforutsetningene er det beregnet at
den samlede utbyggingen av E6 og E18 i Østfold vil være nedbetalt
i 2030.
Tabell 6.3 i proposisjonen viser samlet finansieringsplan
for utbyggingen av E6 og E18 gjennom Østfold, inkl. tiltak på eksisterende
E18 og på sideveger langs E18. Forslaget er basert på at utbygging
av gjenstående strekninger på E18 blir gjennomført som skissert
i pkt. 6.1–6.3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet påpeker at det skisserte
utbyggings- og finansieringsopplegget for E18 Riksgrensen–Ørje ikke
innbærer at Regjeringen har tatt stilling til en utbygging av strekningen.
Regjeringen vil ev. komme tilbake med en vurdering av dette i forbindelse
med rulleringen av Nasjonal transportplan.
Østfold fylkeskommune har gjennom fylkestingets
vedtak av 29. april 2010 utvidet sin garanti for et bompengelån
fra tidligere 2 740 mill. kroner til inntil 2 900 mill. kroner.
Maksimal lånegjeld er beregnet til om lag 2 500 mill. kroner.