Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
«Stortinget ber regjeringen etablere et eget
utvalg med deltagelse fra berørte departement som skal legge frem
ny strategi om bruk av salt på norske veier med sikte på kraftig
reduksjon i bruk av salt med effekt fra vintersesongen 2012/2013.
Stortinget forutsetter at:
miljøskader på vann
og natur samt skader på infrastruktur/følgekostnader ved saltbruk
vektlegges,
virkning av veisalting på trafikksikkerhet
gis en spesielt grundig vurdering. Stortinget peker spesielt på
at det bør vurderes innført særskilte vintertiltak innenfor veitrafikken
som kan sikre trafikksikkerheten ved bruk av mindre veisalt slik
det er gjort i andre land som har redusert bruk av salt på vei,
i arbeidet innhentes innspill fra kompetansemiljøer
utenfor Statens vegvesen og Vegdirektoratet og andre berørte departement.
Arbeidet bør være avsluttet våren 2012 slik at ny saltstrategi kan
få effekt vinteren 2012/2013,
det legger til grunn at Stortinget på egnet
måte blir informert om saltstrategien og om de konkrete mål for
saltbruk og for trafikksikkerheten på vinterveiene.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen foreta en grundig gjennomgang
av konsekvenser ved veisalting, herunder veisaltingens effekt på
trafikksikkerhet og miljø. Regjeringen bes fremme forslag til tiltak
basert på oppdatert kunnskap, og å komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.