Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at
finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 21. mars 2011
til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil gi ros til forslagsstillerne for å ta opp viktigheten av at
det er åpenhet og debatt om den økonomiske politikken som føres
i landet. Det er også viktig med uavhengighet hos de som vurderer
den økonomiske politikken. Den økonomiske politikken og resultatene
av denne vurderes i dag fortløpende av uavhengige institusjoner
som Statistisk sentralbyrå, OECD og IMF. I spesielle tilfeller nedsettes
det offentlige utvalg for ulike problemstillinger, samt at det finnes
uavhengige økonomiske miljøer ved våre universiteter, høyskoler
og institutter som deltar aktivt med faglige synspunkter i debatten
om den økonomiske politikken. Flertallet vil understreke
betydningen av at de økonomiske miljøene representerer ulik tradisjon
og tankegang.
Flertallet er opptatt av at det
er de demokratisk valgte organer, som Stortinget, som på bakgrunn
av den kunnskap, de analyser og råd som frembringes, tar beslutningene
om hvordan fellesskapets midler skal brukes. Utarbeidelsen av grunnlagsmaterialet
vil likevel her som på andre områder ha stor innflytelse på endelig
vedtak. Det er betydelig uenighet om mål og prioriteringer i den
økonomiske politikken, og mange hensyn må veies opp mot hverandre.
Beslutningene om prioriteringene må til slutt fattes av de politiske
organer.
Flertallet ser det ikke som formålstjenlig
å innføre et finanspolitisk råd nå, etter modell fra andre land
som for eksempel Sverige. Flertallet vil imidlertid
gi uttrykk for at de erfaringene lederen for Sveriges finanspolitiske
råd, Lars Calmfors, i møte med komiteen 14. april 2011 kunne vise
til, var interessante, og vil følge de videre erfaringene derfra
nøye.
Flertallet har for øvrig ingen
flere merknader og tilrår at representantforslaget om å opprette
et uavhengig finanspolitisk råd legges ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
ut fra demokratiske maktfordelingsprinsipper er viktig at politikken preges
av åpenhet og at makt ikke blir for konsentrert. Disse medlemmer mener
at et uavhengig finanspolitisk råd kan være hensiktsmessig for å
gi uavhengige fagøkonomer en institusjonalisert arena for å se myndighetene
i kortene og gi en uavhengig, faglig vurdering av politikken som
føres. Disse medlemmer viser til at et slikt råd
vil gi et bedre grunnlag for den offentlige debatten og bedre støtte
for Stortinget og velgerne i å påse at regjeringen forvalter sitt ansvar
på en god måte.
Disse medlemmer viser til at
dette i særlig grad vil være viktig i tiden som kommer, når inntektene
fra petroleumssektoren etter hvert flater ut og reduseres, samtidig
som utgiftene til helse, eldreomsorg og pensjoner øker. Det vil
gi omstillingsutfordringer. Et uavhengig finanspolitisk råd vil
kunne bidra til at det settes fokus på slike viktige samfunnsutfordringer. Disse medlemmer viser
til at en rekke land har slike råd, blant annet våre naboland Sverige
og Danmark.
Disse medlemmer viser til at
lederen for Sveriges finanspolitiske råd, Lars Calmfors, i møte
med komiteen 14. april 2011 kunne vise til gode erfaringer med et
slikt råd i Sverige. Disse medlemmer viser til at
rådet i Sverige har vist seg å være uavhengig og preget av stor
faglig integritet – noen ganger kritisk til regjeringen, slik som
i spørsmålet om budsjettstimulans under finanskrisen, andre ganger
støttende til regjeringen. Disse medlemmer viser
til at rådets faglige integritet har ført til at mange av dem som
opprinnelig var skeptiske til et slikt råd, nå har blitt positivt
innstilt.
Disse medlemmer mener at Norge
bør lære av Sveriges erfaringer og opprette et uavhengig finanspolitisk
råd. Disse medlemmer viser til at dette innebærer
at rådet bør være en liten, ubyråkratisk organisasjon, at rådet
får tilstrekkelige ressurser fra opprettelsen, at rådet gis institusjonelle
former som garanterer politisk uavhengighet, at noen av rådsmedlemmene hentes
fra utlandet for å sikre uavhengighet og nye perspektiver, og at
rådet blir gjenstand for jevnlige internasjonale kvalitetsvurderinger.
Disse medlemmer understreker
at rådet ikke må bidra til et ekspertvelde, men at dets funksjon skal
være å gi faglige vurderinger og råd mens det er opp til folkevalgte
politikere å avstemme ulike hensyn og treffe avgjørelser. Disse
medlemmer understreker at økonomiske hensyn kun er ett av
flere viktige politiske hensyn, men mener det vil være positivt
for den offentlige debatten å få frem økonomifaglige motforestillinger
til myndighetenes vurderinger om viktige økonomiske veivalg.
Disse medlemmer støtter således forslagsstillernes
forslag om å utrede ulike modeller for å opprette et uavhengig finanspolitisk råd
med tanke på etablering i 2012, og at det i saksfremlegget drøftes
om et slikt råd bør ligge under Finansdepartementet eller Stortinget
med tanke på å sikre uavhengighet.