Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen instruere Helse Sør-Øst
om å overføre deler av Aker sykehus til Ahus som en filial på linje
med Stensby sykehus og Ski sykehus.
II
Stortinget ber regjeringen sørge for at relevante bygninger,
bemanning og utstyr fra Aker sykehus overføres til Ahus, slik at
Ahus oppnår økt kapasitet og forsvarlig pasientbehandling.»
Forslagsstillerne viser til at ansvaret for
160 000 nye innbyggere fra Oslo-området er overført til pasientgrunnlaget
til Akershus universitetssykehus (Ahus) fra 1. januar 2011, og at
Ahus som opprinnelig var planlagt med et pasientgrunnlag på ca.
350 000, har fått dette økt til ca. 460 000. Forslagsstillerne mener
det er lite samsvar mellom de lovnader som helse- og omsorgsministeren
har gitt, og dagens situasjon for pasienter som er berørt av denne
omleggingen, og at det er nødvendig med tiltak for å sikre forsvarlig
kapasitet til å behandle pasientene i det utvidede opptaksområdet.
Det vises til opplysninger fra ansatte om at
sengepostkapasiteten ved Ahus er for lav, og at Ahus er helt avhengig
av filialsykehus for å unngå store problemer. Forslagsstillerne
mener på denne bakgrunn at relevante sengeposter, utstyr og bemanning
ved deler av gamle Aker sykehus fra Oslo universitetssykehus bør
overføres til Ahus, slik at deler av Aker sykehus vil fungere som
en filial til Ahus.
Forslagsstillerne viser også til det økende
befolkningsgrunnlaget Ahus vil få de kommende årene, og til at Oslo
og områdene rundt har en estimert befolkningsvekst på 15–20 000
personer årlig.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til at forslaget tar utgangspunkt i at
områdeansvaret for Akershus universitetssykehus HF (Ahus) er utvidet
fra ca. 350 000 innbyggere til ca. 460 000 innbyggere, og forslagsstillerne
mener at sengekapasitet mv. bør økes ut over gjeldende planer ved
å virksomhetsoverdra deler av Aker sykehus til Ahus.
Komiteen vil innledningsvis vise
til at endringen i områdeansvaret for Ahus er del av den såkalte
hovedstadsprosessen i regi av Helse Sør-Øst RHF. Det sammenslåtte
regionforetaket ble opprettet fordi det var ikke-optimal ressursutnyttelse
og mangelfull koordinering på tvers av tidligere Helse Øst RHF og
Helse Sør RHF, særlig i hovedstadsområdet. Et eksempel på dette var
at Rikshospitalet-Radiumhospitalet, som var en del av Helse Sør
RHF, mottok mesteparten av sine pasienter fra Helse Øst sitt opptaksområde. Komiteen er
kjent med at flere prosjekter og utredninger, blant annet «Helse
Øst 2025-prosjektet» og evalueringen fra Agenda Muusman, vurderte
ulike modeller for å møte utfordringsbildet på beste måte. Komiteen viser til
at det ble valgt en modell hvor Helse Sør RHF og Helse Øst RHF ble
slått sammen til ett regionalt helseforetak, Helse Sør-Øst RHF. Komiteen mener
det nydannede Helse Sør-Øst har potensial for bedre samordning og
bedre kvalitet, og er kjent med at store deler av utviklingsarbeidet
ble organisert i regionale prosesser, hvorav ett har vært knyttet
til hovedstadsområdet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til beskrivelsen av bakgrunn for representantforslaget hvor det
vises til at helse- og omsorgsministeren har fulgt opp regionforetaket
for å påse at gjennomføringsplaner ble risikovurdert og korrigert
dersom det skulle oppstå kapasitets- eller forsvarlighetsutfordringer. Disse
medlemmer registrerer at den framtidige rolle for Aker sykehus
ikke fullt ut er etablert, men at det fram til 2012 fortsatt vil
være spesialisthelsetjeneste i lokalene blant annet innen karkirurgi,
urologi, endokrin kirurgi, kirurgi ved sykelig overvekt, dagkirurgi,
generell indremedisin, akutt geriatri og rusakuttmottak med mer,
og viser til omtalen i Magasinet for Oslo universitetssykehus fra
mars 2011. Disse medlemmer har videre notert seg
at det arbeides for å etablere Aker som en arena for samhandling
mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen. Disse medlemmer er
kjent med at det er etablert et prosjekt «Samhandlingsarena Aker»
mellom Oslo kommune og Oslo universitetssykehus HF som skal legge
vekt på forebygging, tidlig intervensjon og helhetlige og koordinerte
tjenester for ulike pasientgrupper.
Disse medlemmer viser til brev
av 7. april 2011 fra helse- og omsorgsministeren og noterer seg
at Helse Sør-Øst har gitt forsikringer om at situasjonen følges
nøye og vil gjøre kapasitetsvurderinger for å sikre kvalitet og
tilstrekkelig kapasitet i Ahus sitt tjenestetilbud.
Komiteen vil understreke
viktigheten av at utviklingen følges nøye både på kort og lang sikt, ikke
minst fordi det i årene som kommer vil være en betydelig forventet
befolkningsvekst i disse områder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, foreslår at representantforslaget
ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Akershus universitetssykehus ikke er dimensjonert for den
økningen i pasientgrunnlaget som nedleggelsen av Aker sykehus medfører,
og at det videre er forventet en betydelig befolkningsvekst i området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Oslo universitetssykehus
må gjennomføre betydelige kostnadskutt i tiden som kommer, anslått
til så mye som 50 mill. kroner i måneden frem til nyttår. Disse
medlemmer er bekymret for at disse forholdene vil medføre konsekvenser
for pasientbehandlingen, og at det ikke er nok at statsråden og
helseforetaket følger situasjonen nøye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at for lav sengepostkapasitet ved Ahus gir et behov for filialsykehus,
og at overføring av relevante deler av Aker sykehus til Ahus vil
kunne utgjøre en slik ordning. Disse medlemmer mener
at en slik omgjøring vil bedre sykehussituasjonen for mange og kan
gjennomføres raskt, da både Oslo universitetssykehus og Ahus er
foretak under Helse Sør-Øst.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere Helse
Sør-Øst om å overføre deler av Aker sykehus til Ahus som en filial
på linje med Stensby sykehus og Ski sykehus.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at relevante bygninger,
bemanning og utstyr fra Aker sykehus overføres til Ahus, slik at
Ahus oppnår økt kapasitet og forsvarlig pasientbehandling.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen instruere Helse Sør-Øst
om å overføre deler av Aker sykehus til Ahus som en filial på linje
med Stensby sykehus og Ski sykehus.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sørge for at relevante bygninger,
bemanning og utstyr fra Aker sykehus overføres til Ahus, slik at
Ahus oppnår økt kapasitet og forsvarlig pasientbehandling.
Komiteen tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:99 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Arne Olsen, Kari Kjønaas Kjos,
Jon Jæger Gåsvatn, Christian Tybring-Gjedde og Peter N. Myhre om overføring
av deler av Aker sykehus fra Oslo universitetssykehus til Akershus
universitetssykehus (Ahus) for å sikre tilstrekkelig sykehuskapasitet
for pasientene innenfor Ahus sitt utvidede opptaksområde – bifalles
ikke.
Det vises til representantforslag 99 S (2010-2011)
oversendt fra Stortinget i brev av 16. mars 2011. Representantene
Per Arne Olsen, Kari Kjønaas Kjos, Jon Jæger Gåsvatn, Christlan
Tybring-Gjedde og Peter N. Myhre foreslår at regjeringen skal instruere
Helse Sør-Øst RHF om å overføre deler av Aker sykehus fra Oslo universitetssykehus
HF (OUS) til Akershus universitetssykehus HF (Ahus) som en filial
på linje med Stensby sykehus og Ski sykehus.
Forslaget er begrunnet i at befolkningen i Alna bydel
i Oslo og Follo-kommunene ble overført fra OUS til Ahus sitt opptaksområde
fra årsskiftet. Dette innebar et økt pasientgrunnlag på 160 000
for Ahus og et tilsvarende redusert pasientgrunnlag for OUS. Representantene
viser til at signaler som er kommet tilsier at det er nødvendig
med tiltak for å sikre tilstrekkelig kapasitet ved Ahus som følge
av det økte pasientgrunnlaget. I representantforslag 70:S (2009-2010)
foreslo mange av de samme representantene å stoppe nedleggelsen
av Aker sykehus, med samme begrunnelse.
I likhet med representantene Per Arne Olsen, Kari
Kjønaas Kjos, Jon Jæger Gåsvatn, Christlan Tybring-Gjedde og Peter
N. Myhre er jeg opptatt av at pasientene i hovedstadsområdet skal
være sikret spesialisthelsetjenester med høy kvalitet og tilstrekkelig
kapasitet. Omstillingene i hovedstadsområdet er del av et større
omstillingsarbeid i Helse Sør-Øst etter sammenslåingen i 2007. Den
sammenslåtte regionen fikk et klart oppdrag om å få til bedre samordning
og bedre ressursbruk i regionen til beste for pasientene. En av
premissene i forbindelse med omstillingene i hovedstadsregionen,
var at befolkningen i de tre nordligste bydelene i Oslo skulle få sine
fremtidige lokalsykehustjenester ved nytt Ahus. Denne premissen
ble lagt allerede da Stortinget ga klarsignal for byggingen av nytt Ahus
i statsbudsjettet for 2004. Befolkningen i bydelene Grorud og Stovner
ble overført fra Aker sykehus til Ahus samme år. Befolkningen i
bydel Alna, og også Follo-kommunene, ble overført til Ahus fra 2011.
Dette ble gjort med bakgrunn i kapasitetsvurderinger gjort av Sintef på
oppdrag fra Helse Sør-Øst RHF.
Ahus har pr i dag 4.700 ansatte og et budsjett
på om lag 3,9 mrd. kroner. Ahus’ opptaksområde omfatter Romerike
(13 kommuner), Rømskog, Enebakk (pt ca 237 000 mennesker) og bydelene Stovner
og Grorud i Oslo (pt ca 55 000 mennesker), og fra 2011 også bydel
Alna (pt ca 46 000 mennesker) og Follo-kommunene(pt ca 115 000 mennesker).
Samlet sett utgjør dette et pasientgrunnlag på om lag 460 000 mennesker.
Ahus har nå driftet sykehuset med dette pasientgrunnlaget
i vel tre måneder. I den første tiden etter overføringen var det
medieomtale av at kapasiteten ved Ahus var utfordret, og at det
var problemer med korridorpasienter. Helse Sør-Øst RHF har som mål
at det ikke skal være korridorpasienter på helseforetakene i regionen.
I forbindelse med overføringen ble dette fulgt særlig opp ved Ahus
gjennom utarbeidelse av egne rutiner ved stor pasientpågang. Fortetning,
fleksibel bruk av helseforetakets sengekapasitet og økt bruk av
dagbehandling og poliklinikk er aktuelle tiltak. Når det gjelder
ventetider, opplyser Helse Sør-Øst RHF at Ahus sine ventetider innen
somatikk indikerer en nedgang fra 2010, og er kortere eller på linje
med ventetiden ved de andre helseforetakene i hovedstadsområdet.
Ifølge Helse Sør-Øst RHF var situasjonen ved Ahus
de første månedene primært en konsekvens av sesongpregede virusinfeksjoner
og økt influensaaktivitet. Dette var en utfordring ikke bare for
Ahus, men for flere av helseforetakene i regionen. For Ahus var
imidlertid situasjonen ekstra krevende fordi sykehuset hadde mange
nyansatte med behov for omfattende opplæring i systemer, rutiner
og utstyr.
I dag er situasjonen at det er om lag 100 prosent pasientbelegg
i sengene ved Ahus. Et nytt sengetun med 14 senger vil åpne i løpet
av kort tid når tilsatt personell som skal bemanne sengetunet tiltrer.
Ahus vurder at det er ytterligere rom for å øke kapasiteten ved
sykehuset. Mange nyansatte og krav til nye samarbeidsrelasjoner,
gjør at det ennå ikke er optimal logistikk og behandlingsaktivitet
i organisasjonen. Det er i tillegg ledig kapasitet, både ved pasienthotellet
og sykehusene på Stensby og Ski, som kan utnyttes bedre. I planlegging
og gjennomføring av overføringen av pasientgrunnlaget ble det tatt
hensyn til at Ahus ikke ville ha full kapasitet den første tiden. Eksempelvis
ble det besluttet at pasienter under aktiv behandling ved OUS skulle
ferdigbehandles der, mens pasienter med langvarige behandlingsforløp
(kronikere) og henvisninger av elektiv (planlagt) behandling skulle
overføres trinnvis til Ahus etter nærmere avtale innenfor de enkelte
fagområdene.
Helse Sør-Øst RHF har forsikret meg om at de følger
situasjonen nøye og vil fortsette å gjøre kapasitetsvurderinger
for å sikre kvalitet og tilstrekkelig kapasitet i Ahus sitt tjenestetilbud. Vurderingen
er at Ahus har kapasitet til å håndtere det økte pasientgrunnlaget
fra 2011, og også den prognostiserte befolkningsveksten i området.
Som kjent skal deler av Aker sykehus omstilles til
en samhandlingsarena for hovedstadsbefolkningen, med vekt på forebygging,
tidlig intervensjon og helhetlige og koordinerte tjenester for ulike
pasientgrupper. Ahus deltar i arbeidet med å konkretisere det fremtidige
tjenestetilbudet ved Aker sykehus. Det fremtidige tjenestetilbudet
ved Aker sykehus kan redusere etterspørselen etter spesialisthelsetjenester
ved sykehusene i hovedstadsområdet, og dermed også bidra til styrket
kapasitet ved Ahus.
Etter min vurdering er omstillingen av Aker sykehus
en fremtidsrettet løsning, som gjør at fremtidige helseutfordringer
kan møtes i et nyskapende og nært samarbeid mellom kommunen og sykehusene
som betjener hovedstadsbefolkningen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 5. mai 2011
Bent Høie |
Are Helseth |
leder |
ordfører |