Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at det kan etableres offentlig-privat samarbeid-prosjekter (OPS)
knyttet til fremtidige sykehusutbygginger. Dersom dette skulle medføre behov
for endringer i lovverket, legges dette frem for Stortinget til
behandling i løpet av vårsesjonen 2011.»
Forslagsstillerne mener at norske sykehus har stort
behov for oppgradering og nye investeringer for å møte framtidens
behov og forventninger både fra pasienter og fagmiljø.
Det vises til at flere presseoppslag har aktualisert mulighetene
for offentlig-privat samarbeid (OPS) for å finansiere investeringsbehovet
i sykehusene.
OPS-finansiering vil etter forslagsstillernes
syn kunne være med på å finansiere prosjekter innenfor sykehussektoren
slik at prosessene kan gå langt fortere enn hva man kan forvente
med dagens investeringshastighet over statsbudsjetter.
Forslagsstillerne nevner spesielt pensjonskasser og
livselskap og mener at disse sammen med andre private aktører vil
kunne bidra til større valgfrihet av finansiering for helseforetakene
og i tillegg gi disse større kapitaltilgang enn de har innenfor
dagens finansieringsregimer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Wenche Olsen og Sonja Mandt, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Filip Rygg, viser til forslag fra representantene Gåsvatn,
Kjønaas Kjos og Olsen om å sikre muligheter til offentlig-privat
samarbeid (OPS) ved finansiering av sykehusutbygginger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til statsrådens svarbrev av 15. mars 2011 til komiteen. I
brevet vises det til Storbritannia hvor mer enn 100 sykehus er bygd
ved OPS. Merkostnaden ved bruk av slike finansieringsmetoder er
der beregnet til hele 12 prosent. Flertallet finner
videre grunn til å understreke at privat låneopptak for OPS-prosjekter
vil være dyrere enn de lån offentlige myndigheter kan tilby.
Flertallet understreker at slike
unødige ekstrakostnader for å oppnå et mål som synes mer ideologisk
enn praktisk fundert, ikke er å tilrå, og viser videre til statsrådens
brev der det gjøres klart at de regionale helseforetakene må ha økonomisk
evne til å bære drift, avdrag og renter før investeringer kan gjøres.
En åpning for privat investering, drift og eie endrer ikke på behovet for
at de nevnte økonomiske forutsetninger er til stede før investeringer
kan gjennomføres.
Flertallet vil sammenligne helseforetakene med
økonomien til hver enkelt av oss. Dersom hverdagsøkonomien og evnen
til å håndtere et lån ikke er til stede, er det heller ikke grunnlag for
banken til å innvilge en søknad om lån. Slik er det også for regio-nale
helseforetak.
Flertallet understreker behovet
for å sikre effektiv gjennomføring av større byggeprosjekter, men
ser ikke at valget av institusjon for utlån av midler skal ha relevans
for dette. I sitt brev til komiteen viser statsråden til at helseforetakene ved
investeringer gis mulighet til å låne midler via Helse- og omsorgsdepartementet,
og viser til at det mellom 2002 og 2009 er bevilget lån på 16,5
mrd. kroner. Flertallet registrerer at statsråden
i sitt brev skriver at investeringene i perioden 2005 til 2009 har
vært høyere enn gjennomsnittet det siste tiåret.
Flertallet viser for øvrig til
at den norske stat ikke synes å ha knapphet på kapital til utlån,
og stiller spørsmål ved ønsket om at Stortinget aktivt skal be regjeringen
om å legge til rette for løsninger som viser seg dyrere enn ordinær
offentlig finansiering.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, foreslår at representantforslaget ikke
bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til det store investeringsbehovet som foreligger
for sykehusene, og mener at det er viktig å legge til rette for
forskjellige investeringsmodeller og bedre kapitaltilgang som gjør
denne moderniseringen mulig. Disse medlemmer viser
til at eksisterende finansieringsmuligheter ikke gir den nødvendige investeringshastigheten,
og mener at det derfor er viktig å åpne for modeller som gjør en
raskere utbygging mulig.
Disse medlemmer mener det er
viktig å legge til rette for offentlig-privat samarbeid innenfor flere
samfunnssektorer, og at det er mange gode eksempler på at slikt
samarbeid er praktisk fundert og fungerer utmerket i både statlig
og kommunal sektor. Disse medlemmer viser til at
en slik modell også i helsesektoren gjør at nødvendige prosjekter
kan gjennomføres raskt og med nødvendig forutsigbarhet for både
gjennomføring og finansiering.
Disse medlemmer viser til at
det store etterslepet på investeringssiden i helsesektoren gjør det
nødvendig å hurtig åpne for praktiske finansieringsmuligheter som
gjør at offentlig og privat sektor i samarbeid kan løse de betydelige investeringsutfordringene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at det kan etableres offentlig-private samarbeidsprosjekter
(OPS) knyttet til fremtidige sykehusutbygginger. Dersom dette skulle
medføre behov for lovendringer, legges dette frem for Stortinget
til behandling i løpet av 2011.»
Disse medlemmer mener at OPS-prosjekter er
kostnadsbesparende og viser i denne sammenheng spesielt til mer
rasjonell gjennomføring av investeringsprosjektet og kortere byggetid. Disse
medlemmer mener videre at OPS-prosjekter legger grunnlag
for et bedre vedlikehold av bygningsmasse som over tid vil gi besparelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at de knappe driftsrammene som legges for helseforetakene, er et
alvorlig hinder for nødvendig modernisering, og den store gjelden
som foretakene har opparbeidet, gjør videre nødvendig modernisering
etter tradisjonelle modeller umulig. I denne sammenheng vil disse
medlemmer vise til forslag fremmet i forbindelse med behandling
av statsbudsjettet for 2011:
«Stortinget ber regjeringen, i løpet av vårsesjonen
2011, legge frem en sak knyttet til finansiering av vedlikeholdsetterslepet
av medisinsk utstyr og bygningsmasse ved norske sykehus.»
Disse medlemmer viser til at
dagens handlingsregel for bruk av olje- og gassinntekter hindrer
investeringer i infrastruktur. Dette medfører at selv om en har
en kapitalrik stat, benyttes ikke dette handlingsrommet til nødvendige
investeringer i landet som for eksempel til sykehusbygg. Disse
medlemmer mener handlingsregelen er til hinder for at viktige
og på sikt økonomisk riktige infrastrukturinvesteringer i Norge
kan gjennomføres.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil vise til følgende merknad i Innst. S nr. 137
(2006–2007) til forslag om etablering av OPS-prosjekter knyttet
til fremtidige sykehusutbygginger:
«Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og
Venstre er ikke prinsipielt motstandere av OPS innenfor helsesektoren,
men er av den oppfatning at dette er en modell som egner seg bedre til
for eksempel bygging av omsorgsboliger og bo- og behandlingssenter
(slik som i for eksempel Drammen og Ullensaker) samt bygg knyttet til
sykehus som for eksempel pasienthotell (Stavanger) og parkeringsanlegg
(Stavanger og Ullevål) enn rene sykehusutbygginger. Dette fordi
det er byggeprosjekter av mindre omfang – og som det derfor er lettere
å ha kostandskontroll over enn ved utbygging av sykehus, som erfaringsmessig
er kompliserte og kostnadskrevende byggeprosjekter. Disse medlemmer
mener at framtidige investeringer i utbygging av offentlige sykehus
skal være et offentlig ansvar med en framdrift i utbygging basert
på de til enhver tid gjeldende bevilgningsrammer fastsatt av Stortinget.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at det kan etableres offentlig-private samarbeidsprosjekter (OPS)
knyttet til fremtidige sykehusutbygginger. Dersom dette skulle medføre behov
for lovendringer, legges dette frem for Stortinget til behandling
i løpet av 2011.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:92 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos
og Per Arne Olsen om å sik-re muligheter til offentlig-privat samarbeid
ved finansiering av sykehusutbygginger – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 24. februar 2010 fra Stortingets
helse- og omsorgskomité hvor det bes om min uttalelse til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos
og Per Arne Olsen om å sikre muligheter til offentlig/privat samarbeid
ved finansiering av sykehusutbygginger.
Dokument 82 S (2010-2011) inneholder følgende
forslag: Stortinget ber regjeringen legge til
rette for at den kan etableres offentlig-privat samarbeids-prosjekter
(OPS) knyttet til fremtidige sykehusutbygginger. Dersom dette skulle medføre
behov for endringer i lovverket, legges dette frem for Stortinget
til behandling i løpet av vårsesjonen 2011.
Ett av flere viktige mål med sykehusreformen var
å legge til rette for en bedre ivaretakelse av de verdier som ligger
i investert kapital, dvs bygg og utstyr, samt å sikre en bedre ressursbruk ved
at foretakene får ansvar for å se både drifts- og kapitalressursene
i sammenheng. De regionale helseforetakene har et helhetlig ansvar
for investeringer og drift. Ansvaret er understøttet gjennom finansieringssystemet,
hvor midler overføres som rammer og ikke som øremerkede tilskudd.
Dette gjelder også investeringer. Samlet benytter helseforetakene
om lag 5,5 mrd. kroner årlig til oppgradering av sykehusbygg og nytt
medisinsk teknisk utstyr samt avdrag på tidligere lån. Helseforetakene
har dermed store frihetsgrader når det gjelder investeringer. I tillegg
til disse midlene gis det lån gjennom Helse- og omsorgsdeparte-mentet
til gjennomføring av større enkeltprosjekter. Siden reformen har
det vært gitt statlige lån gjennom egen låneordning administrert
i Helse- og omsorgsdepartementet. Låneordningen har gode rentevilkår som
gir lavere rentekostnader enn tilsvarende private lån ville gitt.
Fra 2002 til 2009 har det vært bevilget 16,5 mrd. kroner i lån over
statsbudsjettet.
Låneordningen og midler i basisrammen har ført til
en høy investeringsaktivitet i sektoren. Siden 2002 har det vært
en gjennomsnittlig årlig investeringsaktivitet på om lag 7 mrd.
kroner. Dette er mer enn dobbelt så mye som gjennomsnittlig investeringsaktivitet
på 1990-tallet. I perioden 2005-2009 har investeringsaktiviteten
vært høyere enn gjennomsnittet dette tiåret – med et gjennomsnittsnivå
på 7,8 mrd. kroner årlig.
Det høye investeringsnivået innebærer at verdien
av bygg og medisinsk teknisk utstyr i norske sykehus har økt. Helseforetakene
overtok bygg og utstyr i 2002 til en verdi av 66 mrd. kroner. Ved
utgangen av 2009 hadde dette steget til 79 mrd. kroner. Helseforetakene
har i perioden etter sykehusreformen økt verdien på sine sykehusbygg
og medisinsk teknisk utstyr. Vi har fått til flere moderne, oppgraderte
og funksjonelle sykehus.
Forslagsstillerne mener at OPS og annen privat finansiering
vil kunne være med på finansiere prosjekter innenfor sykehussektoren
som gjør at prosessen går langt fortere enn hva man kan forvente
med dagens investeringshastighet over statsbudsjetter. Gjennom den
statlige låneordningen får helseforetakene tilgang til lån til en
lavere kostnad enn private utbyggere. Når det gjelder OPS-prosjekter,
har dette vært hyppig benyttet i EU, hvor en av hovedgrunnene har vært
å redusere offentlig gjeld. I Storbritannia, hvor mer enn 100 sykehus
er bygd med OPS, viser studier at driftskostnadene ved OPS-sykehusene
er 12 prosent høyere enn ved offentlige sykehus.
Det er ikke tilgang på lån som er avgjørende
for utvikling av helsetjenesten. Uvikling av helsetjenesten sikres
gjennom gode rammevilkår og robust økonomi. Helseforetakene kan
– på samme måte som private husholdninger, ikke ta opp større lån
enn det de har mulighet for å betjene gjennom den økonomien de har.
For høy gjeld medfører at det blir for lite penger igjen til blant
annet helsepersonell, medisiner og vedlikehold. Derfor har jeg fokus
på fortsatt gode rammevilkår til helseforetakene og god styring på
bruk av midlene som sikrer fortsatt utvikling i spesialisthelsetjenesten.
Videre er det slik at når de regionale helseforetakene
skal bygge sykehus, er det ikke tilstrekkelig å være i økonomisk
balanse når byggingen starter. De regionale helseforetakene må også utarbeide
langtidsbudsjetter som viser at de har økonomisk ryggrad til å bære
investeringen over tid, dvs. at framtidige renter, avdrag og avskrivninger
må dekkes inn innenfor tilgjengelige rammer. Dette ansvaret har
de regionale helseforetakene fram til nå håndtert på en helt utmerket
måte i alle deler av landet. Helseforetaksmodellen har for første
gang gitt oss kontroll over både drift og investeringer - noe som
er helt avgjørende for at vi i framtida kan yte kvalitativt gode
og likeverdige helsetjenester over hele landet.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 14. april 2011
Bent Høie |
Geir-Ketil Hansen |
leder |
ordfører |