Jeg viser til energi- og miljøkomitéens brev
av 25. f.m.
Spenningsoppgradering som alternativ til ny overføring
ble vurdert under NVEs konsesjonsbehandling. NVE kom til at det
av hensyn til forsyningssikkerheten vil være vanskelig å ta ut ledningene
over lengre tid for å bygge dem om til 420 kV. Under klagebehandlingen
ba departementet Statnett om tilleggsopplysninger om spenningsoppgradering.
Med bakgrunn i Statnetts tilbakemeldinger og notat utarbeidet i
regi av Den norske Turistforening vurderte departementet spenningsoppgradering
på nytt i klagebehandlingen etter å ha innhentet NVEs kommentarer
til alt innkommet materiale om dette spørsmålet. Jeg henviser her
til departementets avgjørelse av klagesaken i brev av 2. juli 2010
der spenningsoppgradering ble gjennomgått som en av flere alternative
muligheter til overføringsledningen fra Sima til Samnanger. Departementet
konkluderte der med at det ikke var et aktuelt alternativ å oppgradere
eksisterende ledninger før det foreligger en tredje overføringsledning
inn til området for å sikre forsyningen i anleggsperioden.
Spenningsoppgradering er også omtalt av utvalgene
som fikk i oppdrag å vurdere sjøkabelalternativet for Sima-Samnanger.
Departementet har oppsummert sine vurderinger av
spenningsoppgradering av eksisterende 300 kV mellom Sauda og Aurland
i brev av 1.d.m. Her følger det at spenningsoppgradering av den aktuelle
strekningen er et prosjekt av en størrelse som innebærer ombygging
av mer enn 300 km ledning og 8-9 transformatorstasjoner. Ved spenningsoppgradering
må også deler av kraftledningen rives og bygges opp på ny. Dette kan
enten skje parallelt med eksisterende trasé eller i eksisterende
trasé. Ved å bygge parallelt kan man i større grad opprettholde
kraftflyt på den gamle ledningen i byggefasen. Ulempen er at man
da tar i bruk nye arealer, noe som vil gi nye konflikter mot andre
interesser. Bygging i samme trasé krever utkobling av ledningen
i større perioder.
Statnett har vurdert at hele planleggings- og byggeperioden
for spenningsoppgradering vil strekke seg over 10-12 år. Dette tidsanslaget
forutsetter imidlertid at en ny krafttilførsel først er på plass.
Uten en ny krafttilførsel vil oppgraderingen ta ytterligere tid
fordi anleggsarbeidene bare kan utføres i korte lavlastperioder.
Ny kraftproduksjon i den størrelse og tilgjengelighet
som kreves for å gjennomføre en spenningsoppgradering vil i realiteten
måtte være et gasskraftverk. Et gasskraftverk ville ikke kunne produsere
i de største overskuddsperiodene, som følge av at det allerede i
dag er eksportbegrensninger ut av regionen i perioder med høyt tilsig. Det
er ikke anledning til å knytte ny kraftproduksjon til nettet før
situasjonen er bedret i området. Gasskraftverket måtte i så fall
etableres som et reservegasskraftverk med vilkår som gjør det mulig
å koble inn produksjonen relativt raskt. Det er ikke realistisk
å anta at planlegging og bygging av et reservegasskraftverk i denne
størrelsesorden kunne gjennomføres på særlig under 5 år. Den totale
perioden for ferdigstilling av spenningsoppgraderingen antas dermed
å bli 15-17 år. Dette vil etter min vurdering innebære en alt for
lang periode med uakseptabel forsyningssikkerhet i regionen.
Som jeg påpekte ovenfor er det i dag svært begrensete
muligheter til å knytte ny produksjon til nettet i BKK-området.
I NVE ligger det meldinger og søknader om småkraftverk med en samlet
produksjon på rundt 115 GWh på vent inntil ny overføringskapasitet
er etablert. Statnett har videre vurdert at Sima-Samnangerledningen
kan muliggjøre etablering av 1 TWh fornybar energiproduksjon. Ved
en spenningsoppgradering må planer om ny produksjon legges på is
i 15 år. Jeg er derfor uenig i forslagsstillernes vurdering av at
Sima-Samnangerledningen ikke ”skaper verdier”. Kraftledningen Sima-Samnanger
er det alternativet som raskest kan bidra til etablering av ny kraftproduksjon
i regionen.
Jeg er av den oppfatning at det fortsatt er
grunnlag for å si at det ikke er et aktuelt alternativ å oppgradere
eksisterende ledninger før det foreligger en tredje overføringsledning
inn til området. I departementets brev av 1. d.m. ble det derfor
lagt til grunn at det nå er behov for en ny overføringsledning fra
Sima til Samnanger. Konsesjonsvedtaket av 2. juli 2010 ligger dermed
fast.