I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette et offentlig register
over autoriserte trafikkskoler. Registeret bør inneholde relevant
offentlig tilgjengelig informasjon som er aktuell for elevers valg
av trafikkskole, detaljer fra undersøkelser fra Statens vegvesen
om trafikkskolene og strykprosenten ved den enkelte trafikkskole.»
For nærmere redegjørelse for forslaget vises
til dokumentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Anita Orlund,
Magne Rommetveit og Tone Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik,
fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til vedlagte uttalelse, datert 17. mars 2011, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen mener høy kvalitet på
kjøreopplæringen er viktig for å redusere antallet ulykker på veiene.
Unge sjåfører er særlig utsatt. Komiteen er bekymret
for de mange ulykkene som i økende grad har rammet unge bilførere
i alderen 18 til 25 år. Innholdet og kvaliteten på opplæringen er
avgjørende viktig for å skape gode holdninger og for å legge til
rette for trygg atferd i trafikken. Komiteen er derfor
opptatt av at det er tilstrekkelig kvalitetssikring av dem som tilbyr
føreropplæring. Useriøse aktører må lukes ut. Komiteen viser
til at Statens vegvesen har en viktig oppgave i å føre tilsyn med
trafikkskolene, og å iverksette nødvendige tiltak for å sikre jevn
og høy kvalitet på opplæringen.
Komiteen viser til at vegtrafikkloven
stiller krav til trafikkskolene gjennom krav til etablering og drift,
til innhold, omfang og metoder for undervisningen. For at en trafikkskole
skal kunne tilby føreropplæring, må skolen være godkjent av Statens
vegvesen. Statens vegvesen fører tilsyn med trafikkskolene for å
sikre at undervisningen er i samsvar med trafikkopplæringsforskriften.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
vil opprette et offentlig register over trafikkskoletilbudene slik
at informasjon om trafikkskoler gjøres systematisk tilgjengelig
for publikum. Offentliggjøring av resultatene fra tilsyn med trafikkskolene
vil etter forslagsstillernes syn være et positivt tiltak for å luke
ut useriøse aktører.
Komiteen deler forslagsstillernes
ønske om gode og brukervennlige systemer slik at informasjon om
trafikkskolene og kvaliteten på opplæringen blir lettere tilgjengelig. Komiteen viser
til det arbeidet som nå pågår i Statens vegvesen, der det blant
annet vil igangsettes et arbeid med å videreutvikle det registeret
som eksisterer i dag. Komiteen imøteser systemer som
kan gi mer systematisert offentliggjøring av tilsynsresultater.
Komiteen foreslår at saken vedlegges
protokollen.
Komiteen viser ellers til representantforslaget og
rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:94 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om å opprette et offentlig register over trafikkskoletilbudene i
landet – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 7. mars 2011 fra Transport- og
kommunikasjonskomiteen hvor
det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til forslag om å opprette et offentlig register over trafikkskoletilbudet
i landet og offentliggjøring av strykstatistikk på førerprøven.
Førerkortopplæringen er av stor betydning for trafikksikkerheten
og et viktig bidrag i 0-visjonsarbeidet. Det er godt kjent at unge
og ferske bilførere er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Jeg
er, som forslagstillerne, opptatt av kvaliteten på førerkortopplæringen
og at eventuelle useriøse aktører avdekkes. Statens vegvesen har
i den forbindelse en viktig oppgave med både å føre tilsyn med trafikkskolene
og å etablere nødvendige tiltak for blant annet å øke kompetansen hos
trafikklærerne.
Jeg er også opptatt av å styrke publikums mulighet
til å velge en god og seriøs trafikkskole ut i fra andre kriterier
enn pris. Statens vegvesen har allerede i dag et register over godkjente trafikkskoler,
noe som gir publikum mulighet til å velge skole ut fra hvor det
er ønskelig å ta opplæringen. Statens vegvesen vil gjerne utvikle registeret,
i samarbeid med bransjen, slik at det kan bidra til at publikum
etterspør kvalitet og ikke bare pris. Det må imidlertid utredes nærmere
hvordan dette kan gjøres på den mest hensiktsmessige måten. Det
er blant annet en utfordring å finne hvilken type informasjon som skal
gjøres tilgjengelig for publikum og hvordan det kan sikres at denne
informasjonen til enhver tid er korrekt. Informasjonen må videre
kunne dokumenteres på en betryggende måte.
Statens vegvesen fører, som forslagstillerne
også viser til, en rekke tilsyn som kan medføre sanksjoner overfor
trafikklærer, faglig leder eller trafikkskolen som sådan. Tilsynsresultater
kan gi en indikasjon om kvaliteten på skolen. Det er imidlertid
ikke gitt at en systematisert offentliggjøring av tilsynsresultater
nødvendigvis gir et dekkende bilde av kvaliteten på opplæringen
ved skolen. Siden de langt fleste av tilsynets reaksjoner er knyttet
til ansatte ved trafikkskolen, ikke til trafikkskolen som foretak,
kan det være urimelig om negativ informasjon skal hefte ved skolen,
særlig hvis den ansatte har sluttet. Videre kan det være større
forskjell mellom lærerne ved den enkelte skole enn det er mellom
de forskjellige trafikkskolene. Statens vegvesen vil derfor vurdere
hvordan tilsynsresultatene kan knyttes tettere opp til skolen, uten
å miste de fordelene systemet med personlige godkjenninger gir.
Tilsynsdokumentene er i utgangspunktet offentlige
etter offentlighetsloven. En tilsynssak vil imidlertid ofte inneholde
taushetsbelagt informasjon. Det vil derfor måtte være selve resultatet av
tilsynssaken som offentliggjøres, det vil si om det er gitt pålegg,
advarsel eller om godkjenningen er trukket tilbake. Særlig vedtak
om pålegg vil kunne referere seg til forhold av svært ulikt omfang
og av ulik alvorlighetsgrad. Det er derfor ikke gitt at resultatet
av tilsynet isolert sett gir et dekkende bilde av kvaliteten ved
trafikkskolens opplæring. Det vil også bli spørsmål om hvor lenge
vedtaket skal hefte ved skolen.
Statistikk over trafikkskolenes strykprosent
er under utarbeiding. Det er avklart gjennom møter med trafikkskolenes
bransjeorganisasjoner hvordan en slik statistikk bør utarbeides
for å kunne offentliggjøres. Statistikken vil synliggjøre en beståttprosent
for trafikkskolen. Det er en forutsetning for at prøven skal komme
med i statistikken at trafikkskolen også har gjennomført obligatorisk
opplæring i trinn 4 med kandidaten. Det finnes dessverre eksempler
på at førerkortkandidaten ikke oppgir riktig skole ved oppmelding
til prøven. Statens vegvesen har blant annet i forbindelse med tilsyn
avdekket at enkelte ”trafikkskoler” som ikke er godkjente, oppfordrer
sine elever til å oppgi en annen godkjent trafikkskole ved oppmelding
til førerprøven, uten at denne skolen kjente til dette og heller ikke
har gjennomført opplæring med eleven. Skulle slike førerprøver regnes
med i statistikken ville det gi misvisende informasjon til publikum
og svært uheldige konsekvenser for den aktuelle trafikkskolen.
I Sverige har de liknende erfaringer; der kan elevene
meldes opp gjennom skole eller som privatist. Enkelte skoler har
da meldt opp sine dårligste elever som privatist, slik at resultatet
ikke skal hefte ved skolen.
Statistikken er avhengig av forskjellige datasystemer
og det er startet utviklingsarbeid på de aktuelle systemene for
å kunne etablere statistikken. Statens vegvesen vurderer for tiden om
det ressursmessig og økonomisk er mest hensiktsmessig å utvikle
en slik statistikk i sammenheng med utvikling av Statens vegvesens administrasjons-
og saksbehandlingsverktøy for øvrig (Autosys) eller om det skal
gjøres endringer i eksisterende systemer. En statistikk utviklet i
sammenheng med Autosys kan forventes å foreligge første kvartal
2013. I lys av dette vil det bli gjort vurderinger om hvorvidt ytterligere
systematisert offentliggjøring av tilsynsresultater er hensiktsmessig.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 30. mars 2011
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |