Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
støtter forslagsstillernes mål om at færrest mulig skal oppholde
seg ulovlig i Norge. Komiteen støtter også forslagsstillernes
syn på at man må tilstrebe frivillige returordninger og bruk av
tvangsretur der retur er mulig. Forslagsstillerne ønsker i forslaget
å sette fokus på dem som ikke kan sendes ut av landet fordi Norge:
«ikke har returavtale med hjemlandet, fordi hjemlandet nekter å
ta imot vedkommende, eller fordi det praktisk ikke er mulig, eller
svært vanskelig, å returnere personene».
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, vil peke på at
det som listes opp i det forangående er en uensartet gruppe, hvorav
de aller fleste kan returnere til hjemlandet frivillig. Videre vil flertallet peke
på at det bør være forskjell på oppholdsvurderingen for personer
som samarbeider med myndighetene om retur og identifikasjon, og
de som ikke gjør det.
Komiteen viser til
at representantene Tenden og Skei Grande har framsatt åtte forslag. Komiteen viser
videre til at saken er forelagt justisministeren, som i svar av
18. februar 2011 foretar en grundig gjennomgang av forslagene.
Komiteen vil peke på at forslagsstillerne
i overskriften bruker begrepet «innvandrere i Norge uten lovlig
opphold», mens man i teksten bruker begrepet «papirløse». Komiteen vil
i det videre bruke begrepet «innvandrere i Norge uten lovlig opphold».
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener begrepet «papirløse» er forvirrende og lite
dekkende, og vil derfor bruke begrepet «innvandrere i Norge uten
lovlig opphold».
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at Norge er i ferd med å få en økende underklasse
av mennesker som har levd her i inntil 17 år uten rettigheter, og
ofte i stor nød. Mens det store flertallet EU-land har gjennomført
ulike former for regulariseringer av opphold for såkalte «papirløse»,
skiller Norge seg ut ved å ha en av de strengeste tilnærmingene
til problemstillingen. Sverige gjennomførte en omfattende regularisering
i 2006 hvor 17 000 avviste asylsøkere fikk opphold etter en ny behandling av
søknaden. Belgia gjennomførte sin siste regularisering i 2009 hvor
ca. 25 000 fikk opphold, og Nederland sin siste regularisering i
2007 hvor ca. 30 000 fikk opphold.
Dette medlem mener at når regulariseringer har
blitt gjennomført i så mange land, har det bakgrunn i primært to
forhold: På den ene siden de sterke humanitære hensynene som gjør
seg gjeldende for mennesker som har levd papirløst gjennom en årrekke.
På den andre siden det mer pragmatiske hensynet til kontroll over
arbeidsmarkedet og ønsket om å motvirke en stor, svart arbeidssektor
med høy grad av utnyttelse av sårbare mennesker. De samme hensynene
gjør seg åpenbart gjeldende også i Norge.
Dette medlem viser til at regjeringen
mener løsningen for de papirløse er assistert retur til hjemlandet
med reintegreringsstøtte. Dette medlem mener at regjeringspartiene
ser bort fra det faktum at mange av disse menneskene ikke har noe
hjemland som det er trygt å reise tilbake til eller som ønsker å
ta imot dem.
Dette medlem viser til at antall
mennesker med lang botid, eksempelvis over 5 år etter endelig avslag,
anslås til mellom 1 500 og 3 000 personer.
Dette medlem ønsker å presisere
at de fleste i denne gruppen kommer fra verdens mest urolige områder
hvor det er en svært ustabil sikkerhetssituasjon – land som nylig
har vært i krigslignende tilstander/borgerkrig; og land hvor menneskerettighetene
i svært liten grad blir respektert, land som Iran, Etiopia, Eritrea,
Irak, Sri-Lanka, Afghanistan, Somalia, DR Kongo og Tsjetsjenia,
i tillegg til palestinere fra ulike områder. Dette medlem viser
til at dette er de samme landene som Politiets utlendingsenhet oppgir
er vanskelige å tvangsreturnere til.
Dette medlem mener at det bør
vurderes å settes en grense for hvor lenge barn, uavhengig av alder,
kan oppholde seg i Norge uten rettigheter.
Dette medlem mener at i utarbeidelsen
av konkrete lovbestemmelser for en regulariseringsordning bør det
også være naturlig å se hen til identitet, skjult/åpent bosted og
kriminelle handlinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, vil peke på at
Norge gjennom sin tilslutning til en rekke internasjonale konvensjoner
har forpliktet seg til å ta menneskerettslige hensyn, og at det
forutsettes at forholdet til menneskerettighetene blir vurdert ved
innføring av regelverk på alle fagfelt.
På denne bakgrunn ønsker ikke flertallet å støtte
forslaget.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser videre til at reglene i utlendingsloven er utformet med sikte
på å være i samsvar med våre internasjonale forpliktelser, men dersom
det skulle oppstå tvil ved anvendelsen av en bestemmelse, innebærer utlendingsloven
§ 3 at tolkningsalternativet som gjør at folkerettsbrudd unngås,
skal anvendes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker at personer som oppholder seg lenge i Norge uten lovlig
oppholdstillatelse, reiser en rekke problemstillinger knyttet til
deres situasjon. Flertallet deler justisministerens
vurdering, hvor hun sier at:
«det ikke er noen tvil om at det kan være en stor belastning
å befinne seg i en situasjon der livet er satt på vent, særlig når
dette innebærer å oppholde seg i skjul og med begrensede velferdsgoder. Særlig
for barn er dette en uholdbar tilværelse. Barn er ikke skyldig i
sine foreldres valg, men blir ofte en skadelidende part. Selv om
det i dagens regelverk og praksis legges særlig vekt på barns tilknytning
til riket, ønsker regjeringen å se ytterligere på situasjonen for
barn som har levd lenge i Norge ulovlig. Regjeringen vil legge frem
en stortingsmelding hvor det vil bli gitt en bred og samlet gjennomgang
av sentrale problemstillinger knyttet til barn på flukt. Meldingen vil
drøfte nærmere situasjonen for lengeværende barn og om det eventuelt
er grunnlag for en oppmykning av praksis for denne gruppen, slik
at betydningen av ulovlig oppholdstid i mindre grad enn i dag skal
tale mot at det kan gis en oppholdstillatelse. Dette er således
spørsmål regjeringen vil komme tilbake til.»
Flertallet imøteser stortingsmeldingen
og vurderingene av betydningen av barns oppholdstid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker ikke å støtte et forslag som gir amnesti
til ulovlige innvandrere som ikke har rettet seg etter vedtak om
å returnere til hjemlandet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at en ordning som sørger for at lengeværende
papirløse asylsøkere blir regularisert, bør vurderes. Særlig bør
hensynet til barn og asylsøkere i en ureturnerbars situasjon vektes tyngre
enn i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
forutsetter at alle søknader om beskyttelse blir behandlet individuelt
og grundig av Utlendingsnemnda og Utlendingsdirektoratet.
Flertallet viser til at Mælandsutvalgets
utredning, NOU 2010:12 Ny klageordning for utlendingssaker, der
spørsmålene om rettssikkerhet i klageprosessen, er oppe til behandling,
snart skal sendes på høring. Flertallet imøteser
oppfølgingen av utvalgets arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forutsetter
at alle søknader om beskyttelse blir behandlet individuelt og grundig
av Utlendingsnemnda og Utlendingsdirektoratet, og ser ikke behovet
for en gjennomgang av praksisen for omgjøringsadgang.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at ny
utlendingslov trådte i kraft 1. januar 2010. Barns rettsposisjon
er styrket både gjennom proposisjonstekst, lovbestemmelser og forskriftsbestemmelser
i det nye regelverket, bl.a. for å sikre at barnekonvensjonens krav
om at hensynet til barnets beste skal være et grunnleggende hensyn,
blir ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre slutter seg på denne bakgrunn ikke til forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser for øvrig til merknaden under forslag 2 om en gjennomgang
av situasjonen for lengeværende barn. Flertallet viser
også til at justisministeren i brevet til komiteen sier at hun vil
vurdere om det bør utformes en forskriftsbestemmelse som tydeliggjør
at vurderinger av hensyn som gjelder barn, skal fremgå særskilt
av Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemndas vedtak for å styrke
barns rettssikkerhet ytterligere.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
deler justisministerens vurdering, og anser dermed forslag 4 som
ivaretatt. I justisministerens brev påpekes det også at departementet
i forarbeidene til utlendingsloven understreker at det vil innebære
en krenkelse av barnekonvensjonen å legge avgjørende vekt på innvandringsregulerende
hensyn dersom dette ikke er forsvarlig ut fra hensynet til barnets beste.
Komiteen viser til
at regjeringen peker på § 38 i utlendingsloven hvor det er konkretisert
en rekke forhold som skal legges til grunn for en totalvurdering. Komiteen viser
til at disse forholdene omfatter mulige konsekvenser for omfanget
av søknader på liknende grunnlag, de samfunnsmessige konsekvensene,
hensynet til kontroll, og hensynet til respekten for lovens øvrige
regler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på at dette er forhold
som i hovedsak trekker i en restriktiv retning, og at det bør vurderes
om en presisering av hvilke forhold som kan trekke i motsatt retning, kunne
være hensiktsmessig. For eksempel bør det vurderes om angjeldende
søker har tilegnet seg utdanning og kompetanse som kan trekke i retning
av en positiv behandling av en søknad om opphold.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn støtte forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
sterkt advare mot å støtte den åpenbare undergravingen av § 38 som
det legges opp til i forslaget. Disse medlemmer mener
at en persons utdanning og kompetanse ikke skal vektlegges når utlendinger
velger å oppholde seg ulovlig i Norge, og endog med dagens system kan
ta en universitets- eller høgskoleutdannelse. Disse medlemmer mener
dette vil være med på å uthule den vedtatte asyl- og innvandringspolitikken,
og premiere personer for å oppholde seg ulovlig i Norge. Disse
medlemmer mener kravene som skal stilles til utenlandske
borgere om å få lovlig opphold i Norge, må baseres på en objektiv
og grundig behandling av søknad om beskyttelse eller annet opphold,
og at utenforliggende omstendigheter begrenses til det absolutte
minimum.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at Helse-
og omsorgsdepartementet i november 2010 sendte på høring et forslag
om endring av prioriteringsforskriften, med forslag om at personer
som oppholder seg ulovlig i landet gis rett til «øyeblikkelig hjelp»
og «helsehjelp som er helt nødvendig og ikke kan vente uten fare
for nært forestående død, varig sterkt nedsatt funksjonstilstand,
alvorlig skade eller svært sterke smerter». Forslaget inneholder
også særlige rettigheter for barn, gravide og psykisk ustabile personer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument 8:55 S (2009–2010), jf. Innst. 184 S (2009–2010), der
disse medlemmer understreket sin enighet om viktigheten av å ivareta
retten til akutt og øyeblikkelig helsehjelp til alle innbyggere
og viktigheten av at Norge følger internasjonale forpliktelser. Disse
medlemmer vil imidlertid hevde at å vedta forslag om å utvide
retten til humanitær eller helserelatert bistand til innvandrere
uten lovlig opphold i Norge, vil være svært uheldig og svekke norske myndigheters
troverdighet når de samme myndighetene allerede har definert disse
personene som ulovlige innvandrere i Norge. Gjeldende lovverk gir
ikke disse personene grunnlag for opphold i Norge, og disse
medlemmer vil advare sterkt mot å tillate tiltak som er
egnet til å forlenge utenlandske statsborgeres ulovlige opphold
i Norge, og som kan svekke vedtatt asyl- og innvandringspolitikk.
Disse medlemmer vil her understreke
at den enkelte utlending som oppholder seg ulovlig i Norge, har
et selvstendig ansvar for å følge norsk lov og forlate landet når
endelig negativt vedtak er fattet, og forholde seg til dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at det
i 2004 ble sendt et brev til alle landets kommuner, hvor det ble
vist til den generelle plikten til å yte akutt, livsnødvendig hjelp
til personer i en nødssituasjon. Det ble presisert at dette også
gjelder personer med ulovlig opphold i landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser ingen grunn til å endre på dette, og forutsetter
at det enkelte Nav-kontor forholder seg til retningslinjene i brevet
fra 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke Nav-kontorenes ansvar for å innfri de forpliktelser
og rettigheter som følger av gjeldende lovgivning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at plikten til akutt, livsnødvendig hjelp bare skal omfatte medisinske
behov og ikke andre, generelle økonomiske behov. Disse medlemmer påpeker
at personer som oppholder seg ulovlig i Norge, allerede er omfattet
av særordninger som sikrer et visst livsopphold gjennom å oppholde
seg på asylmottak mv. inntil effektuering av utvisningsvedtak er
mulig. Disse medlemmer viser til forskrift til lov
om sosiale tjenester § 1-1. Denne fastslår at personer som ikke
har lovlig opphold i Norge, ikke har rett til økonomisk stønad etter
loven, og at slike personer kun i situasjoner der de ikke kan dra omsorg
for seg selv, har rett til nødvendig omsorg etter loven inntil vedkommende
etter utlendingsloven med forskrifter har plikt til å forlate landet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, ønsker ikke å innføre
en ordning hvor man kan bytte kø, og på den måten søke om oppholdstillatelse
for arbeid etter først å ha fått avslag på asylsøknad.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser også til merknadene under
forslag 5. Ved en sterkere vektlegging av utdanning og kompetanse
vil man kunne vurderes for opphold på humanitært grunnlag, og dermed
også få arbeidstillatelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er behovet for beskyttelse som skal være styrende for om personer
som søker beskyttelse i Norge, skal innvilges opphold eller ikke. Disse
medlemmer mener det vil komplisere saksbehandlingen i utlendingsforvaltningen
ytterligere å innføre andre krav enn det som legges til grunn i
de internasjonale forpliktelser Norge er bundet av.