Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, er opptatt av å belyse og forebygge fremvekst av radikale religiøse grupperinger som forfekter intolerante og samfunnsfiendtlige holdninger i Norge. Komiteen registrerer at justisministeren har lagt frem en handlingsplan for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme, som understreker at det er nødvendig med politisk initiativ for å forebygge fremvekst av slike miljøer og grupper i Norge.

Komiteen er kritisk til at stater og aktører som selv ikke respekterer religionsfriheten, finansierer trossamfunn i åpne og tolerante samfunn.

Komiteen mener det er viktig at norske myndigheter etterstreber en best mulig praksis for å følge menneskerettigheter og religionsfrihet.

Komiteen ønsker å understreke at i kampen mot religiøs ekstremisme er det et mål å bevare de verdiene og rettighetene vi ønsker å beskytte, som ytringsfrihet og religionsfrihet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ønsker å påpeke at integreringspolitiske hensyn ikke bør føre til at man forbyr religiøse organisasjoner.

Komiteen mener at det er behov for mer åpenhet og informasjon om omfang av finansieringen av trossamfunn i Norge, både når det gjelder pengegaver til slike trossamfunn fra kilder i land som f.eks. Saudi-Arabia og Iran, og på hvilke betingelser disse gis. Komiteen ber derfor regjeringen gjennomføre tiltak for å sikre åpenhet og registrering av omfang av gaver og annen finansiering av trossamfunn, herunder finansiering og gaver fra utlandet.

Komiteen mener det er ethvert menneskes rett å tro og mene hva man vil, og å utøve sitt livssyn. Komiteen vil likevel understreke at de som utøver sin religion, må forholde seg til det rammeverket som det norske samfunnet setter. Dette rammeverket setter klare grenser for hva som kan aksepteres. Ingen religion eller kultur kan stå over norske lover og den demokratiske rettsstaten som sikrer individets rett og frihet. Komiteen mener at de som utøver en religion må følge de regler som gjelder, og at det påhviler alle trossamfunn i Norge å respektere andre trosoppfatninger, verne om vårt demokrati samt følge norske lover og gjeldende regelverk.

Komiteen vil vise til at menneskerettighetene innebærer folkesuverenitet og en demokratisk styreform, at de åpner for lik adgang til offentlige tjenester uansett kjønn og religion, at man gjennom menneskerettighetene garanterer meningsfrihet, ytringsfrihet og religionsfrihet, at de sikrer likhet for loven og lik beskyttelse av loven, at de beskytter mot tortur, umenneskelig og grusom straff, og beskytter mot diskriminering basert bl.a. på religion, kjønn, etnisk tilhørighet og seksuell legning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at det er et behov for mer informasjon om finansieringen av islamske trossamfunn i Norge, både når det gjelder pengegaver til slike trossamfunn fra kilder i land som f.eks. Saudi-Arabia og Iran, og på hvilke betingelser disse gis.

Disse medlemmer mener å kunne påvise at de friheter og rettigheter vi tar for gitt i det norske samfunnet, befinner seg under et press utenfra som man skal være på vakt overfor og sette grenser for. Disse medlemmer mener at totalitære, islamistiske regimer som søker å spre en krenkende ideologi til resten av verden, bør underlegges kontroll og ettersyn slik at samfunnets sikkerhet ikke blir kompromittert. I andre land i vårt nærområde har allerede kapital med base i totalitære, islamistiske regimer, blitt brukt for å fremme en ideologi som er verdigrunnlaget i det norske samfunnet fjernt.

Disse medlemmer mener det derfor er merkverdig at man i liten grad har kartlagt i hvilken grad kapital med base i totalitære, islamistiske regimer blir anvendt av trossamfunn i Norge. Disse medlemmer mener det er viktig å ta rede på hvorledes slik kapital fordeles til trossamfunn i Norge, og i hvilken grad disse blir pålagt å komme med mot-ytelser i form av en aggressiv ideologi som står som en direkte motpol til FNs universelle menneskerettighetserklæring.

Disse medlemmer viser til omfattende dokumentasjon på at totalitære, islamistiske regimer i liten grad overholder menneskerettighetene og bryter mot disse daglig. Den islamistiske ideologien fremmer en deling av samfunn som det norske, og virker segregerende, spesielt overfor muslimer som søkes avsondret fra det norske samfunnet.

Disse medlemmer mener det er avgjørende å etablere et virkemiddelapparat som beskytter trossamfunn mot kapital med base i totalitære, islamistiske regimer, gjennom å øke tilsynet med dem, og at man må kunne skille mellom støtte til aktivitet i form av politisk parti og trossamfunn. Disse medlemmer mener det er av vital betydning å sørge for åpenhet om finansieringen av trossamfunn, herunder gaver fra utlandet.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å sikre mer åpenhet om finansieringen av trossamfunn, herunder gaver fra utlandet.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om å etablere et register over alle overføringer fra utlandet til religiøse trossamfunn i Norge.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å styrke tilsynet med trossamfunn for å kunne skille mellom støtte til aktivitet i form av politiske partier eller organisasjoner, og trossamfunn.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem de nødvendige forslag for å forhindre at politisk eller religiøs aktivitet i Norge finansieres av kapital med base i totalitære, islamistiske regimer som ikke følger FNs verdenserklæring om menneskerettigheter.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem en melding for Stortinget der man kartlegger kapital med base i totalitære, islamistiske regimer, og hvilke virkemidler man har eller vil utvikle for å forhindre at slik kapital tilflyter politisk eller religiøs aktivitet i Norge, som strider mot FNs verdenserklæring om menneskerettigheter.»