Jeg viser til brev 10. mars 2011 med spørsmål
nr. 2 til representantforslag Dok. 8:80 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene
Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Nesvik og Sortevik:
”Hvor mange planer og utredninger har det vært i
saken om Stad skipstunnel fra saken kom opp og til nå, og kan det
gis en kronologisk oversikt over både planer og utredninger?”
Spørsmålet om Stad skipstunnel har en lang forhistorie,
og er omtalt i flere tidligere stortingsmeldinger og proposisjoner.
I St. meld. nr. 34 (1997-1998) Om gjennomføring av et forprosjekt
for skipstunnel gjennom Stad gis det en oversikt over den politiske
behandlingen av saken på 1990-tallet, og det vises til dette. I
meldingen ble det videre orientert om et forprosjekt basert på felles
finansiering mellom Kystverket, Sogn og Fjordane fylkeskommune og
Møre og Romsdal fylkeskommune. Nevnte forprosjektering ble oversendt
Fiskeri- og kystdepartementet i 2001. I ettertid er spørsmålet om
Stad skipstunnel omhandlet bl.a. i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal
transportplan 2006-2015 og St. meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal
transportplan 2010-2019. Det er også redegjort for spørsmålet om Stad
skipstunnel i de årlige budsjettproposisjoner for Fiskeri- og kystdepartementet.
I tillegg foreligger mange planer og utredninger om
Stad skipstunnel. Jeg har derfor bedt Kystverket utarbeide en oversikt
over slike dokumenter. Kystverket bemerker i denne forbindelse at
planer for en skipstunnel gjennom Stad er svært gammel, og at etaten
ikke har en historisk oversikt over planer lengre tilbake enn begynnelsen
av 1990-tallet. Etaten viser til at utredninger gjort før denne
tid uansett ikke vil være av særlig faglig relevans nå.
Kystverket har på denne bakgrunn sendt følgende
oversikt:
1989: Kommunal reguleringsplan
for planlagt innløp skipstunnel Moldefjorden.
1990: Ruteopplegg, trafikkgrunnlag og økonomi for
et mulig ruteopplegg (Fylkesbaatene i Sogn og fjordane og Møre og
Romsdal Fylkesbåter).
1990: Analyse av samfunnsmessige konsekvenser
(Asplan Viak AS).
1991: Nyttekostnadsanalyse (Møreforskning).
Stad skipstunnel – Nytteanalyse for rutedrift
intercity-båt (Sogn og Fjordane fylkeskommune).
1993: Trafikkanalyse (TØI).
1994: Sikkerhetsanalyse (Sintef/DNV).
1994: Nyttekostnadsanalyse (TØI).
1994: Oppdatert kostnadskalkyle (Instanes
A/S).
1996: Utrede ulike tunneldimensjoner (Sintef).
2000-2001: Forprosjekt for Stad skipstunnel (Utarbeidet
i regi av Kystverket, med referansegruppe fra Sogn og Fjordane fylkeskommune,
Møre og Romsdal fylkekommune, Fylkesmannen Sogn og Fjordane og Selje
kommune). Utredningen inneholdt delanalyser fra NGI, Sintef, Asplan
Viak, Det norske Veritas, NIVA, NILU, Instanes A/S, GEOMAP, Statens Vegvesen
S&F, ICG, Bergen sjøfartsmuseum, PTL, Selje kommune, NIJOS og
Ingeniør K:O:Dahl.
2001: Konsekvensutredning etter plan- og
bygningsloven.
2003: Styringsdokument for farledsprosjekt
Stad skipstunnel.
2003: Ekstern kvalitetssikring styringsdokumentet
(Terramar).
2005-2006: Tilleggsanalyser basert på forprosjektet
fra 2001:
2005: Reguleringsplan Stad skipstunnel
(Selje kommune).
2007: Utredning om Stad skipstunnel fra
Kystverket.
Det arbeides nå med ekstern kvalitetssikring
av siste versjon av Konseptvalgutredning Stad skipstunnel, som Kystverket
oversendte Fiskeri- og kystdepartementet i begynnelsen av 2011.
Som tidligere vist til er det ventet at denne kvalitetssikringen
vil bli ferdigstilt medio 2011.
Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake
til Stortinget med en samlet vurdering av saken.