Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 16. februar 2011

Representantforslag Dok. 8:78 S (2010-2011) fra stortingsrep. Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik, Åge Starheim, Gjermund Hagesæter om snarest å sette i gang arbeid med heving av ubåten U-864 og fjerning kvikksølvlasten

Jeg viser til brev av 9. februar 2011 hvor det bes om en uttalelse til representantforslag Dok. 8:78 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Sortevik, Starheim og Hagesæter, hvor det fremmes følgende forslag:

Stortinget ber regjeringen så snart som mulig sørge for at ubåten U-864 heves og kvikksølvlasten fjernes, samt sørge for nødvendig etterarbeid med sikring av forurenset havbunn. Stortinget holdes jevnlig orientert om fremdriften av prosjektet.

Det ble i Prop. 81 S (2009-2010) Håndtering av ubåten U-864 ut fra en samlet vurdering konkludert med at ytterligere utredninger av den videre håndteringen av U-864 bør gjennomføres før endelig beslutning tas. I proposisjonen foreslo regjeringen å igangsette en forstudie og deretter en ekstern kvalitetssikring (KS1) med følgende alternativer; nullalternativet, tildekking, heving og et alternativ som kombinerer heving og tildekking. Regjeringen la vekt på at ved også å inkludere tildekking og et alternativ som kombinerer heving og tildekking, vil sannsynligheten øke for at man står igjen med et tilfredsstillende alternativ for håndtering av kvikksølvforurensningen. Stortingets flertall sluttet seg til forslaget i proposisjonen.

I brev av 22. juni 2010 fikk Kystverket i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning for den videre håndteringen av U-864. Denne utredningen ble overlevert Fiskeri- og kystdepartementet 14. januar 2011.

Konseptvalgutredningen skal, i henhold til statens kvalitetssikringssystem for store investeringer, nå gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS1). Denne kvalitetssikringen vil gjennomføres av Metier AS og Møreforsking Molde AS. Disse selskapene er prekvalifisert av Finansdepartementet til å gjennomføre slik kvalitetssikring.

Regjeringen ønsker, som forslagsstillerne, en rask avgjørelse i saken slik at tiltak kan iverksettes. Det er imidlertid viktig at vi nå lar ekspertene som skal kvalitetssikre Kystverkets utredning gjøre dette. Dette for å sikre at vi har et så godt beslutningsgrunnlag som mulig, slik at vi kan håndtere kvikksølvforurensningen på en måte som gjør at både dagens og fremtidens generasjoner kan være trygge på at havet er reint.

Regjeringen er svært opptatt av tryggheten til folk på Fedje og langs kysten. Da regjeringen gikk inn for å utsette hevingsoperasjonen var dette av hensyn til befolkningen langs kysten, miljøet og for det personell som skal gjennomføre operasjonen. Vi kan ikke utsette miljø og mennesker for risikoen med en mislykket hevingsoperasjon.

I den videre behandlingen av denne saken vil hensynet til miljøet og folks sikkerhet være det avgjørende. Når rapporten fra den eksterne kvalitetssikringen foreligger, vil regjeringen ta en beslutning om hvordan vi skal håndtere U-864 på en miljømessig god måte.